Hardware compressor, Liquid Mix of toch native?

Flying Panther

Vliegend lid
Lid sinds
26 oktober 2002
Berichten
2.331
Locatie
Delft
Ik wil graag mijn setup uitbreiden met een budgetvriendelijke compressor, aangezien ik die nu niet heb. Alleen twijfel ik nu tussen twee opties, hardware of DSP.

Hardware heeft voordelen, ik hou van 'echte' knoppen, gewoon voor een apparaat gaan zitten en aan de knoppen draaien tot het goed klinkt. Daarnaast is hardware zonder tussenkomst van de computer te gebruiken, iets wat ik af en toe een prettige afwisseling vindt. Ik kijk nu vooral naar de wat cleanere compressors zoals FMR RNC of Focusrite Compounder. Een ART Pro VLA lijkt me ook mooi, maar als enige compressor misschien iets te specifiek (en is ook eigenlijk net iets boven mijn budget).

Voordeel van een Liquid Mix is natuurlijk de grote keuze aan compressors, van clean tot kleurend en daarnaast nog een berg EQ's. Verder total recall en de mogelijkheid er meerdere tegelijk in te zetten, wat natuurlijk ook aardig is. Voordeel van de Liquid Mix is ook dat die nu goedkoop is en een knoppenkastje heeft, UAD is gelijk veel duurder en wil ik hetzelfde aantal mogelijkheden ben ik nog een klein fortuin aan extra plugins kwijt. Nadeel is dat support niet meer bestaat, dus maar hopen dat het werkt (en dat het dat in het volgende OS ook nog doet).

Dan als laatste is er nog een optie om een of meerdere goede native draaiende plugins te kopen, maar dat zie ik eigenlijk niet zo zitten, voor mijn gevoel geeft een Liquid Mix dan veel meer mogelijkheden voor hetzelfde geld.

Het is natuurlijk allemaal niet te vergelijken, maar ik wil toch uiteindelijk een keuze maken, dus alle adviezen en ervaringen zijn welkom.
 
Liquid mix is natuurlijk niks meer dan een midi controller, brengt je echt niks anders als dat je al in de box kan. Voor transparante gematigde compressie is ITB sowieso prima. Ik zou juist zeker low budget kiezen voor iest wat je ITB niet voor eljaar krijgt.
 
Ik weet niet hoe low budget het precies moet zijn, maar een setje Urei 7110 compressors geven je wel heel erg veel waar voor je geld en kosten niet wat je normaal verwacht van het merk Urei.
 
Als je een compressor wilt met karakter, zou ik zeker voor een hardware oplossing gaan.
DSP is in mijn mening het meest bruikbaar om CPU te besparen voor goede plugin processing.
Uit jou lijstje zou ik zelf voor de FMR compressor gaan.
Er zijn overigens best veel opties als je 2de hands gaat kijken die wat budget vriendelijker zijn.
Ik werk zelf in mijn studio met meerdere compressors ondertussen omdat ik en multitrack wil mixen, en meerdere smaakjes wil hebben. Als je iets koopt en je wilt met 1 bak klaar zijn zou ik zorgen dat er echt niks aan die bak is wat je niet fijn vind.
 
Thanks voor de reacties al tot zo ver.

Liquid mix is natuurlijk niks meer dan een midi controller, brengt je echt niks anders als dat je al in de box kan. Voor transparante gematigde compressie is ITB sowieso prima. Ik zou juist zeker low budget kiezen voor iest wat je ITB niet voor eljaar krijgt.
Voor de DSP zelf hoeft het tegenwoordig misschien niet meer (alhoewel alles toch weer aardig is meegenomen), maar wat het een aantrekkelijk pakketje maakt is dat er voor een geringe investering wel veel verschillende smaken compressors inzitten. Maar ik ben dus erg benieuwd of dat dan kwalitatief ook interessant is, of dat er dan veel interessantere opties zijn (waarbij je natuurlijk ook 10 plugins van elk 200 euro kan kopen, maar dat is even geen optie). Leuke extra is dan toch het losse kastje met de knoppen, geeft toch net iets meer het gevoel van controle over de plugins dan alleen een midicontroller met een VST (denk ik dan hè)

Slate VBC
Ik werd er niet echt warm van, beetje herzelfde als de UAD, DUENDE, API Collection etc. niet echt game changing
Ziet er interessant uit, keuze uit 3 verschillende karakters. In reactie op Raphie: in mijn beleving zijn de UAD, Duende en API producten toch ook wel hoogstaande producten. Ik weet ook niet of het voor mij direct 'game changing' moet zijn, als het een hele goede compressor is, die toevallig heel erg lijkt op iets anders, is het nog steeds een goede compressor (toch?). Maar misschien bedoel je iets anders en kan je je statement wat meer toelichten?
 
Ik weet niet hoe low budget het precies moet zijn, maar een setje Urei 7110 compressors geven je wel heel erg veel waar voor je geld en kosten niet wat je normaal verwacht van het merk Urei.
Dank je voor de tip! Als ik de verschillende recenties mag geloven is het echt een poor man's Distressor. Zo te zien moet een 7110 zo'n 200-250 euro kosten, dat is wel de top van mijn budget op dit moment, dus dan zit een stereo-set er niet in helaas.

Als je een compressor wilt met karakter, zou ik zeker voor een hardware oplossing gaan.
DSP is in mijn mening het meest bruikbaar om CPU te besparen voor goede plugin processing.
Uit jou lijstje zou ik zelf voor de FMR compressor gaan.
Er zijn overigens best veel opties als je 2de hands gaat kijken die wat budget vriendelijker zijn.
Ik werk zelf in mijn studio met meerdere compressors ondertussen omdat ik en multitrack wil mixen, en meerdere smaakjes wil hebben. Als je iets koopt en je wilt met 1 bak klaar zijn zou ik zorgen dat er echt niks aan die bak is wat je niet fijn vind.
Met name je laatste opmerking kan ik me in vinden. Als ik nu een compressor aanschaf, zal dat voorlopig een tijd lang de enige zijn die ik tot mijn beschikking heb. Daarom zou ik bij hardware nu ook meer voor een cleane compressor gaan en niet een met een uitgesproken karakter, aangezien de eerste (denk ik) veelzijdiger inzetbaar is. Eigenlijk jammer dat de RNC niet dual-mono te gebruiken is.

Kijk eens naar de Drawmer compressors.
Zo'n DL-241 ziet er wel goed uit! Net iets meer opties dan een RNC, lijkt me een hele mooie compressor. Lijkt de LX-20 hier een beetje op? Die is een stuk goedkoper te vinden.
 
Ik bedoel, het is meer van hetzelfde, als je al wat 3rd pty compressie plugins hebt gaat VBC niet veel toevoegen. Zijn voldoende GRATIS compressors zoals Molot die EXACT hetzelfde doen.
Denk dat je misschien nog eens goed moet overwegen wát je nu exact voor je budget wil kopen, nog een VST "mojo" sausje, hou dan je geld in de zak en kijk eerst op KVR, een compressor met een beetje karakter, dan zit je vasl qua prijs al hoger
Ik zou bijv minimaal denken aan een ART PRO VLA II, wel €349,00 maar wel de absolute bodem als je iets hardware wilt kopen wat je ITB niet snel krijgt.
Een Alesis 3630 kan bijv ook, maar dan klinkt ITB al snel weer beter.

Thanks voor de reacties al tot zo ver.


Voor de DSP zelf hoeft het tegenwoordig misschien niet meer (alhoewel alles toch weer aardig is meegenomen), maar wat het een aantrekkelijk pakketje maakt is dat er voor een geringe investering wel veel verschillende smaken compressors inzitten. Maar ik ben dus erg benieuwd of dat dan kwalitatief ook interessant is, of dat er dan veel interessantere opties zijn (waarbij je natuurlijk ook 10 plugins van elk 200 euro kan kopen, maar dat is even geen optie). Leuke extra is dan toch het losse kastje met de knoppen, geeft toch net iets meer het gevoel van controle over de plugins dan alleen een midicontroller met een VST (denk ik dan hè)



Ziet er interessant uit, keuze uit 3 verschillende karakters. In reactie op Raphie: in mijn beleving zijn de UAD, Duende en API producten toch ook wel hoogstaande producten. Ik weet ook niet of het voor mij direct 'game changing' moet zijn, als het een hele goede compressor is, die toevallig heel erg lijkt op iets anders, is het nog steeds een goede compressor (toch?). Maar misschien bedoel je iets anders en kan je je statement wat meer toelichten?
 
Als ik jou was, zou ik gewoon voor n dsp oplossing gaan. UAD is daarin een hele goede oplossing, met fantastische plugins. Mensen die gaan praten over "niet vernieuwend", "te duur" of "niet goed" hebben nog nooit de volledige mogelijkheden van deze plugins benut. Natuurlijk, je kunt ook VST's krijgen, en dat werkt ook wel. Maar "n gratis plugin kan hetzelfde" is totale onzin.

Daarnaast is t voordeel van n DSP kaart dat je je cpu niet belast, en dus je CPU voor andere dingen kunt gebruiken.

Ik zou niet zo snel naar n hardware compressor gaan zoeken. In de budget klasse heb je alleen "firma kraak en ruis" type compressors (een enkel vintage compressor daargelaten), en die zijn op het moment dat je ze gekocht hebt, al geen cent meer waard.

Wij hebben hier diverse budget compressors geprobeerd (Alesis, Behringer, ART) en stuk voor stuk klonk dat helemaal nergens naar. Zeker niet ten opzichte van goede plugins.
 
ik vind UAD dus niet beter dan bijv VBC van Slate voor 99$ of Molot gratis.
maar dat blijft persoonlijk natuurlijk, budget hardware hoef je i.d.d. niet te doen
beetje serieuze compressors beginnen allemaal rond de 2k€
 
ik vind UAD dus niet beter dan bijv VBC van Slate voor 99$ of Molot gratis.
maar dat blijft persoonlijk natuurlijk, budget hardware hoef je i.d.d. niet te doen
beetje serieuze compressors beginnen allemaal rond de 2k€

En dat weet je dus niet. Je gaat me niet vertellen dat jij ALLE plugins van UAD uitgebreid geprobeerd hebt. In een demo fase kun je een plugin wel grofweg gebruiken, maar je leert m nooit in en out kennen. Om een voorbeeld te noemen: De Fairchild van UAD is fantastisch. Het duurde wel ver voorbij de demo time voordat ik precies doorhad hoe je m perfect in kunt zetten. Weet je dat niet, dan is het een plugin zoals elke andere. En zo is het ook met Hardware. Neem de Trakker van Cranesong. Fantastische compressor, als je m door en door kent.
 
En dat weet je dus niet. Je gaat me niet vertellen dat jij ALLE plugins van UAD uitgebreid geprobeerd hebt. In een demo fase kun je een plugin wel grofweg gebruiken, maar je leert m nooit in en out kennen. Om een voorbeeld te noemen: De Fairchild van UAD is fantastisch. Het duurde wel ver voorbij de demo time voordat ik precies doorhad hoe je m perfect in kunt zetten. Weet je dat niet, dan is het een plugin zoals elke andere. En zo is het ook met Hardware. Neem de Trakker van Cranesong. Fantastische compressor, als je m door en door kent.

er zitten zeer uitgebreide handleidingen bij, alleen zitten deze PDFs een beetje verborgen
 
Een Alesis 3630? Goedkoop, stereo, kwalitatief prima, erg fijne gate...
 
Ik zie weinig nut voor een 3620/3630 bij studiotoepassingen. Het is op zijn manier best een competente compressor, maar ik zet grote vraagtekens bij enige meerwaarde boven een competente plugin.
 
Back
Top