Continu sustain pedaal

etaoin

Mystic Loges
Lid sinds
16 januari 2004
Berichten
12.743
Locatie
Vleuten
Ik heb sinds kort een digitale piano met een continu sustain pedaal, dus eentje die alle waardes van 0 t/m 127 kan hebben ipv alleen 0 en 127. Logisch, want op een echte piano maakt het ook uit of de dempers ver van de snaren staan of er nog net tegenaan hangen.

Anyway, ik vroeg me af of er ook synths zijn die standaard iets kunnen met een continu sustain pedaal. Uiteraard heb je synths die hem in een mod matrix kunnen gebruiken (en dan heb je opties zat) of zelf programmeerbare synths (zoals de Nords of Reaktor), maar zijn er synths die standaard een feature hebben die een cc sustain verwacht?
 
Even uit het hoofd:

De volgende Yamaha synthesizers kunnen dat:

Yamaha S70XS en S90XS en ook de S90ES (maar niet de motif ES)
Yamaha Motif XS6/7/8
Yamaha Motif XF6/7/8

Yamaha noemt het zelf het 'half demper effect' en hiervoor gebruik je een FC-3 pedaal.

Ook een heleboel digitale piano's zoals Yamaha P-series pianos (P60, P70, P90, P120, P140, P250), CP-series (CP33/CP300), PF-series pianos (PF500, PF1000),...
 
maar hier mee heb je dus controle over de mate van sustain?
of niet?
 
maar hier mee heb je dus controle over de mate van sustain?
of niet?

Ongeveer, plus dat het anders klikt. Als je de sustain maar een heel klein stukje intrapt staan de dempers nog half op de snaren, en heb je een soort gedempte sustain. Met helemaal indrukken staan alle snaren los. Naast een volledige sustain heb je dan ook dat de snaren met elkaar gaan meetrillen, wat daar bovenop nog een soort reverb oplevert.

Niet alle digitale piano's kunnen dat trouwens. Net als een akkoord aanslaan en uit laten klinken (maar wel vasthouden) en dan hard een andere toets in de buurt aanslaan. Je zou dan dat akkoord nog zachtjes moeten horen meetrillen, omdat die snaren nog ongedempt zijn.


Is zo een pendaal niet een on/of swith en expression pendaal in 1??

In de praktijk is het een expression pedal met een "0" stand waar hij automatisch naar terug schiet inderdaad. Op midi niveau is er geen verschil tussen de twee. Een on/off switch stuurt alleen maar 0 en 127 uit, een expression pedaal alles ertussen.

Als dat zo is kun je ook een kable maken voor je synth als die pedal inputs heeft.

Het gaat mij niet om het aansluiten van zo'n pedaal. Er zit zo'n pedaal in mijn digitale piano, en die stuurt midi uit (CC 64 tussen 0 en 127). En ik vroeg me dus af of er, buiten digitale piano's, synths waren die daar wat mee deden.
 
Het gaat mij niet om het aansluiten van zo'n pedaal. Er zit zo'n pedaal in mijn digitale piano, en die stuurt midi uit (CC 64 tussen 0 en 127). En ik vroeg me dus af of er, buiten digitale piano's, synths waren die daar wat mee deden.

ah ok, :P
 
op mijn Roland RS-50 zit:

CC 64 hold 1
CC 66 Sostenuto
CC 67 Soft

zou ik dat kunnen zien als drie standen van het demp-pedaal?

er bestaat ook nog:

CC 69 - hold 2
 
mijn RS-50 reageert in iedergeval niet op een expressiepdaal via de hold ingang...
 
Nee, dat kan ik me wel voorstellen, dat is een ander soort aansluiting. Wat ik bedoelde was de midi sustain (CC 64), dus de sustain die via midi van een ander keyboard (in dit geval een piano) komt.
 
oh ja....het is en blijft een simpele schakelaar..het hold pedaal. geen midi informatie.

maar ik ben benieuwd dan of het via midi wel lukt. ik had er nooit van gehoord...CC 64 van 0 naar 127.
kan nuttig zijn als het werkt. midi-implementatie uit de handleiding geeft daar geen info over.
 
Het gaat mij niet om het aansluiten van zo'n pedaal. Er zit zo'n pedaal in mijn digitale piano, en die stuurt midi uit (CC 64 tussen 0 en 127). En ik vroeg me dus af of er, buiten digitale piano's, synths waren die daar wat mee deden.
Ik weet uit ervaring dat de Motif serie, de Korg Kronos and de promega 3 dit ondersteunen. Wel hebben ze alle drie hun eigen 'sustain' pedal systeem ervoor.

Ik vind het het mooist werken op de korg kronos. Daar kun je alles doen in elke synth engine met die half pedal functie, varierend van het toekennen aan een willekeurige parameters (of een geprogrammeerde AMS mixer parameter waarmee je bijvoorbeeld filter gedrag kunt programmeren) tot het gebruiken van SST (seamless sound transition) waarmee je bij het switchen tussen sounds volledige controle hebt over het release pad van je vorige sound terwijl je al aan het spelen bent me je nieuwe sound.

Maar er zijn ongetwijfeld nog wel meer synths die Half Pedal Sustain functies ondersteunen
 
Back
Top