Yamaha Tyros5

Het enige instrument dat op veel aan muziek gerelateerde fora wereldwijd dezelfde hysterie teweegbrengt als de release van een Apple product op tech sites, mag niet ontbreken op Synthforum :D Bij vrijwel elk programma met liveband (de Voice etc.) is er wel een Tyros aanwezig en hij deelt veel techniek en geluiden met zijn synth broertjes (Motif serie). De officiële release vindt 11 november plaats, desalniettemin zijn alle specs al bekend. Voor de liefhebbers ook eindelijk verkrijgbaar met 76 toetsen.

Yamaha Tyros5

https://dl.dropboxusercontent.com/u/20101644/55CB8AC6D70A496B9302B6D4A1BA67F3_12073.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/20101644/0D351A48FBF4454BB9F9C6AA841AB91C_12075.jpg

Specs:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/20101644/Specs Tyros5.pdf

Features

Authentic Ensemble Performances
Ensemble Voice is an amazing function that utilizes parameters which "humanize" the performance to reproduce the subtle variations in timing heard in a real ensemble. This provides an authentic sound that sounds as if a group of actual performers were playing, and allows you to enjoy playing like an instrumental quartet with ease.

Welcome to Organ World
The Tyros5 features Vintage, Home, Euro, Concert, and Theatre organ Voices, all superbly reproduced with stunning samples that allow the Tyros5 to shine in any situation that an organist might encounter. With features such as a comprehensive set of realistic organ-style controls, adjustable effects, and intuitive operation that allows you to alter the sound in real time while you play, Organ World is sure to meet the demands of the most demanding performer.

Add Rhythm to your performances with Audio Styles
Adding forty new percussion-based Styles to the Tyros5’s impressive backing and accompaniment capabilities, Audio Styles add natural feel, ambience, and warmth to drum and percussion parts, offering greater expressive potential. Audio Styles also benefit from Yamaha's Time Stretch Technology, which allows the audio to follow your tempo changes without changing pitch, so everything stays in perfect sync.

Enhanced DSPs for authentic effects that give you “that” sound
Not only does the Tyros5 have new and high-quality effect types, including Real Distortion and Real Reverb, it provides beautifully designed panel displays, with highly intuitive controls - just like actual effect devices. These also include VCM effects that use the same technology as the professional-level processing on Yamaha's high-end mixers.

Real Reverb
Real Reverb is an improved version of the Reverb technology found in previous versions of the Tyros. New algorithms take a greater number of factors into account, producing smoother, more natural reverbs.

Real Distortion
Real Distortion effects are based on digital models of classic guitar amplifiers from the 1960's and 1970's. There are also digital models of legendary analog guitar effect pedals. The result meticulously reproduces the frequencies and dynamics of real distortion guitar sounds.

VCM
While digital solutions are increasingly prevalent in music production studios and performance venues, but older analog gear is still used to get the warm sound that digital effects typically cannot provide. Virtual Circuitry Modeling (VCM) technology provides accurate reproductions of the classic sound of such effects units.

A versatile high performance audio engine that gives you total control over your sound.
The Tyros5 is capable of playing back and recording audio files, and also possesses a range of audio manipulation features you can use to create “karaoke” style “minus one” tracks in the key and tempo of your choice.

Audio Link Multi Pad
Audio Link Multi Pad function lets you link your own audio files (sound effects, vocal phrases, and so on), and trigger them from the Pads as you perform.

Vocal cancel
A powerful Vocal Cancel function effectively cancels or suppresses signals like vocals and solos that play a central role in an audio file, allowing you to make your own “minus one” track and sing “karaoke” style with just instrumental backing.

Time stretch and pitch shift
Not all singing voices have the same range. The Tyros5 can put your favorite song in the key of your choice with a powerful pitch shift feature that lets you change the key without changing the tempo. If you do want to change the tempo, you can use the time stretch feature to slow down or speed up the tempo without changing the pitch.

Record styles
In another first, the Tyros5 allows you to record Audio Styles to hard disk as audio files, which you can also use in performances.

Powerful functions that bring new elements to your on-stage performances

Cross fader
Cross fader lets you adjust the volume balance between MIDI Song playback and Audio file playback, allowing you to give DJ-like performances while playing. Moving the fader to the left increases the volume of MIDI Song playback, while moving it to the right increases the volume of Audio playback.

Panel Lock
Lock the panel to prevent any settings from being changed when you are away from the instrument—the perfect function for the live performer.

4 Sub Out
Tyros5 features four Sub Out line-out connections that you can use to adapt your sound to any performance situation, whether it be sending a specific part to a powered monitor, or sending a different sound to the house PA.

Vocal Harmony2
With Vocal Harmony you can sing along with three of your own virtual background vocalists. Vocal Harmony2 takes that a step further with pitch recognition and stability controls. A convenient real-time Mic Level indicator is included in the main display, and a intuitive graphic user interface makes it easy to experiment with your own mic settings, effects and harmony types.

Lang leve de kant en klare geluiden :P
 
Last edited by a moderator:
Dan wel een keuze die ervoor zorgt dat ik een Jupiter 50/80 of een Kronos 10 keer liever hoor dan een Tyros. Even los van alle mogelijkheden en interface, puur het klankkarakter. Nu heb ik het sowieso al meer voor Korg en Roland dan Yamaha qua klankkarakter, en bij de Tyros komt dat extra tot uiting.
 
Mensen die klagen over een Roland Gaia hebben echt alleen de presets geprobeerd of zijn nooit verder gekomen dan het maken van een patch van één tone met een kale zaagtand. Ik heb er zelf eentje al meer dan een jaar en weet uit eigen ervaring dat het verreweg van plastic klinkt als je er serieus mee aan de slag gaat.
 
Ik denk dat het een bewuste keuze is. Om zo de klanten tussen een Tyros en Motif meer te scheiden.
De Tyros-klanten willen een warme klank en de Motif-klanten willen een directere klank.
Maar veel valt op te lossen met de equalizer. Bij de keyboards staat de equalizer standaard in een 'V' vorm (veel laag/hoog en weinig mid). Bij de synths staat de EQ op neutraal. Het 'sausje' verwijder je er niet mee, maar als je de EQ bij een PSR of Tyros op neutraal zet, wordt de klank al een stuk directer.
 
Ik hoor vooral veel hoog en weinig laag bij de Tyros. :)

Het ontbreekt vooral aan mid. Als je het beluistert op speakers die iets meer laag weergeven dan laptopspeakertjes, dan is het laag er wel. Maar als je door de mix wil prikken, wil je ook niet teveel laag. Wel genoeg mid en dan moet je de EQ bijstellen. Standje neutraal is bijna altijd goed.

@Wootson: de Roland Gaia wordt hier niet afgekraakt, maar wordt ter vergelijking gebruikt, vanwege een vergelijkbare opbouw van de klanken (VA op basis van PCM).
 
@Wootson: de Roland Gaia wordt hier niet afgekraakt, maar wordt ter vergelijking gebruikt, vanwege een vergelijkbare opbouw van de klanken (VA op basis van PCM).

Het word inderdaad aangenomen dat de klank binnen de Gaia engine op dezelfde manier word opgebouwd als bijvoorbeeld de SH-32. Dus op basis van samples en niet via een DCO zoals bijvoorbeeld de JP-8000. Bewijs hier voor zouden een aantal niet perfect geloopte waveforms zijn en het gebruik van een extra chip in de Gaia met General MIDI v2 samples. De nieuwe Roland JP-50 en JP-80 schijnen ook een geëvolueerde Gaia engine i.c.m. Supernatural samples te gebruiken, wat ik zo her en der heb gelezen. Voor mij maakt het gebruik van gesamplede oscillators niks uit, maar (analoge) synth puristen schijnen het niet geweldig te vinden. De talloze Roland, Yamaha en Korg ROMplers verschillen in principe ook niet zo veel van dat concept en toch zijn veel mensen blij met zo'n ding. Zolang je niet hoeft te graven in menuutjes kun je met iedere ROMpler wel mooie resultaten bereiken.

En ja, ook met een Tyros kun je brute plaatjes maken als er echt een Yamaha synth engine onder de motorkap zit. Alleen kiezen veel gebruikers de makkelijke weg en gaan lekker stoeien met de preset stijltjes. En dat moet via YouTube vereeuwigd worden natuurlijk!
 
Toch maar ff reageren, aangezien ik een van die "kermis" producers ben die inderdaad met een Tyros werkt.

Ik snap dat het niet veel met een synthesizer van doen heeft (evenmin als elke rompler, en bijvoorbeeld het schitterende NEXUS2), maar t zijn toch wel erg vette bakken hoor.

De geluiden in n Tyros zijn over t algemeen vrij plug en play. Ze baden werkelijk in de reverb, maar die kun je gewoon uit zetten.

De doelgroep voor Tyrossen is er een van mensen die gewoon niet van presets tweaken houden.

Wat ik nog steeds niet begrijp, is dat hier alles wat buiten het kader van n aantal forumleden valt, meteen n stempel krijgt.

Ik zeg gas dr op, en laat de tiroler polka's maar komen! hahahaha
 
Ik zeg gas dr op, en laat de tiroler polka's maar komen! hahahaha

:D Tyrol 5 :D

Het ding lijkt me uiterst geschikt voor bepaalde taken. Moest ik ooit aan de Tyros gaan, zou ik wel eerst willen uitproberen of ik dat midloze klankje er inderdaad uit kan tweaken. Want anders gaat het nooit wat worden tussen mij en een Tyros.
 
Ik heb net een oude Technics KN-1000 weten te scoren. Een keyboard is altijd handig voor spontane dingen, waar je bij een synthesizer eerst een performance voor moet programmeren. Tevens is hij handig voor de kleine klankjes (marimbaatje, orgeltje, banjootje), de drumpads voor een sampletje tussendoor en eventueel een drumpatroontje.
Maar ik heb al een Yamaha PSR-8000, waarom dan een antieke Technics? Wel: de 8000 is niet te tillen en valt tijdens het sjouwen uit elkaar. Maar de Technics klinkt vooral directer, minder hol en prikt beter door de mix. Dat de samples minder realistisch zijn is in dit geval geen probleem.
De Tyros klinkt krachtiger dan een 8000 en de Tyros-5 zal nog meer richting een Motif klinken. Maar dan is er het prijsverschil tov. een antieke Technics (een 40-voud).

Een 8000 of een Tyros is wel ideaal om in no-time een orkestband te maken. De band zit al ingebouwd. Je hoeft alleen nog maar de akkoorden in te programmeren. Waar een andere studio dagen over doet, kun je met zo'n Yamaha in 10 minuten doen.

En dan is er de sound: er zijn mensen die er specifiek om vragen. Ik heb al meerdere malen een Yamaha PSR verhuurd aan studio's, omdat ze die sound nodig hadden.

Maar ik hoop voor Nicolas dat hij het 'sausje' eruit weet te krijgen.
 
In met name dat 2-de filmpje zie ik forumlid KeyboardMaster wel helemaal los gaan. :D En als ik de reacties op YouTube bekijk kan menigeen dat wel waarderen.

Baars heeft wel een punt denk ik. Met synthesizers maak je geen geluiden die je met de echte instrumenten kunt maken. Klinkt voor het gros toch van geen meter als het echie.

Maar och, moet je voor de gein eens lezen op forums van instrumenten. Ook daar heb je tig threads over welk instrument beter zou zijn etc.

Bij saxofoons heet het dat omgefelste toongaten te prefereren zijn. Laat nu de zo ongeveer meest gewaardeerde sax, de 5 digit Selmer Mk6 die nu net niet hebben :D

Zie op de filmpjes wel dat KeyboardMaster lekker los kan gaan op zijn Tyros. Voor hem dus een prima ding.
 
Losgaan doe je op zo'n dingen wel, dat is geen probleem. Op Electones trouwens ook.

Oordelend op Youtube filmpjes heeft de nieuwste Electone ook een beetje dat holle geluid. Maar het lijkt net wat minder prominent dan in de Tyros.

Ik denk niet dat er voor mij ooit een Tyros komt, als vervanging van mijn JV-3080+Korg Z1 zie ik dan eerder een Jupiter 50 of 80 komen, of een Kronos.
 
Ik heb een tijdje een Tyros (1) gehad, met het idee dat ik icm de begeleidingsautomaat een aardig sketchpad zou hebben voor het schrijven van popsongs. Ik ging daarbij uit van een Motif-achtige sound. Maar hoewel een aantal presets qua karakter een eindje overeenkomen, bleef alles uit de Tyros zo liefjes klinken, wat ik er ook mee deed. Het stoorde me enorm, vandaar dat ie weg is. Ja, hij was diep programmeerbaar, maar het bleef lafjes klinken.
 
bax-shop heeft een uitgebreide pagina met alle features online staan. De prijzen varieren inderdaad van 3999 euro voor de 61 keys tot 4709 euro voor de 76 XXL versie.

http://www.bax-shop.nl/tyros-5
 
Uit de filmpjes blijkt maar weer eens dat de doelgroep niet op dit forum gezocht moet worden. Het is een beest van een keyboard, maar richt zich op de gezapige (wellicht wat oudere) speler die graag traditionals speelt. (zo zie ik het en dat is geen waardeoordeel).

Dance of iets dergelijks moet je niet met dit keyboard willen maken. Dat verzand al snel in kazigheid. En laten we eerlijk zijn, als je dance wilt maken kun je voor die 4000,- een hele behoorlijke configuratie kopen waar je wel dit type muziek mee kunt maken.

paul
 
Dat laatste is zeker waar. Voor 4000€ koop je een top lineup voor dance (dikke VA's, lekkere drumcomputer, DAW met een paar goed gekozen plugins en gaan). Horses for courses, en de Tyros lijkt me niet het meest geschikte paardje voor de dancekar. Dat weten ze bij Yamaha ook, ze mikken met de Tyros duidelijk op een andere doelgroep.

De electone proberen ze ook niet voor de Skrillexen van deze planeet te verkopen. :)
 
Niet alle synthgebruikers maken dancemuziek.

Maar dat wil niet zeggen dat het met een Tyros of Electone niet kan. Aan de andere kant zou ik wil wel eens een Tiroler Polka willen horen, gemaakt met analoge monosynths. :)
 
Uit de filmpjes blijkt maar weer eens dat de doelgroep niet op dit forum gezocht moet worden. Het is een beest van een keyboard, maar richt zich op de gezapige (wellicht wat oudere) speler die graag traditionals speelt. (zo zie ik het en dat is geen waardeoordeel).

Dance of iets dergelijks moet je niet met dit keyboard willen maken. Dat verzand al snel in kazigheid. En laten we eerlijk zijn, als je dance wilt maken kun je voor die 4000,- een hele behoorlijke configuratie kopen waar je wel dit type muziek mee kunt maken.

paul

Ik kan me hierin helemaal vinden. Dat de Tyros een top keyboard is, is waar maar de doelgroep zit niet op dit forum. Dat er natuurlijk forumleden zijn die wél een tyros hebben of willen snap ik ook wel. Er is altijd wat overlap in doelgroepen. En als ik eerlijk ben zou ik wel een aantal sounds uit de tyros willen samplen, maar het apparaat bezitten, nou nee. Als je op youtube wat filmpjes bekijkt van de tyros reeks (vanaf de 1 t/m de 5) krijg ik toch het gevoel dat het allemaal variaties op hetzelfde thema zijn. Dat er bij elke nieuwe versie weer 10000 styles en fills en weetikveel bijkomen dat maakt op mij geen indruk. En dat er weer een verbeterde versie van de acoustic guitar in zit, nou ja, ok, prima. Boeit me niet. Als ik gitaar wil, dan wil ik ook een echte gitarist. Voor de Tyros doelgroep is die gitaar natuurlijk een geschenk uit de hemel :).
Ook werd er opgemerkt in deze thread dat de Tyros in veel studio's te vinden is. Zou kunnen weet ik niet. Emile Hartkamp werd genoemd. Tsja, dat is ook te horen: Al zijn produkties klinken hetzelfde. Met dank aan de Tyros.
In het live circuit kom ik die tyrossen alleen maar tegen bij bruiloften en partijen. Ook afgelopen zomervakantie weer: Ga je naar een winkelcentrum, een eetgelegenheid, een café, noem maar op, overal zit daar kopien van elkaar: zo'n 50 plusser alleen met z'n tyros midi files af te draaien. En dan met de rechterhand het melodietje meespelen. En dan klinkt het alsof er 15 man muziek aan het maken zijn. Oh ja, en dan schakelen ze de harmonizer in zodat er ook nog 3 stemming gezongen wordt! (Nou ja, zingen :))
 
. Aan de andere kant zou ik wil wel eens een Tiroler Polka willen horen, gemaakt met analoge monosynths. :)


ga ik maken, over een paar weken.....:D

:koffie:
 
Back
Top