Zwevende vloer..

Rudi-S

Nieuwkomer
Lid sinds
17 april 2009
Berichten
4
Beste forumleden!

Ik heb al het eea gevonden over zwevende vloeren voor een thuisstudio. Toch wilde ik graag vragen naar jullie persoonlijke ervaring, nl;
1) heb je zelf een zwevende vloer? En ben je tevreden over het resultaat..
2) kan je omschrijven hoe de vloer zwevend is gemaakt (en eventueel wat globaal de kosten zijn geweest)?

Ik kijk uit naar jullie reacties!!

Groetjes Rudi
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    32,7 KB · Bekeken: 230
1) ja, niet doen als je het niet goed doet wordt het veel erger dan in een situatie zonder. Om het goed te doen ziet er een serieuze kostprijs aan vast.

Waarom heb je een zwevende vloer nodig ? Zit je bij het spoor of luchthaven ?

2)Betonnen vloer constructie op rubberachtigematten. Kosten teveel
 
Ik heb het wel gedaan. Ruimte lijkt op die van jou maar dan in een huis van 1912. Dus ik moest wel. Houten vloeren en behoorlijk gehorig.
Bij mij ligt er op de vloer een isolerende mat (soort Isoflux maar dan 6cm dik) met daar bovenop 4 lagen OSB hout. Vloer komt dus 12cm omhoog! Op de wanden tot aan de nok zit wel Isoflux met twee lagen gips ertegen. De vloer is vrijgehouden van de wanden.
Vloerisolatie was 1800 gulden voor 22,5 vierkante meter. Isoflux kwam op 700 gulden en hout zal denk ik zo'n 1200 gulden geweest zijn. Gips weet ik niet meer maar dat viel denk ik wel mee. Zelf alles geplaatst
Ik heb het jaren lang een berg geld gevonden maar als ik hetzelfde materiaal nu voor 1700 euro zou kunnen regelen, zou ik het waarschijnlijk meteen doen. Het is niet zo dat je hlemaal niets meer hoort wanneer je buiten de studio staat maar het houdt wel heel veel tegen. Ik kan (gelukkig) s'avonds doorgaan zonder dat de buren langskomen. Niet op vol volume, al gebeurt dat ook wel eens maar in ieder geval goed genoeg om normaal te kunnen werken.
 
Hier ook zwevende vloer, dmv sorbothane tape ontkoppelt, houten frame en 2 lagen OSB al het raggelwerk gevuld met rockwool. Werkt perfect en geen dreun doorgifte meer naar buren of beneden
 
Mijn studiotje heeft een kooi constructie waarbij de vloer ook zwevend is.
Ik heb het niet zelf gemaakt, mijn buurman heeft dat gedaan.
Koste wel flink wat geld.
Wel tevreden over het resultaat, ik kan nu gewoon drums opnemen en luide gitaar enzo zonder dat mensen in de omgeving last hebben van de herrie.
 
Oke bedankt zover voor de reacties!! Dus als ik het goed begrijp wil een "zwevende vloer" zeggen dat de hout constructie dmv rubber gescheiden is van de betonnen ondervloer? Ligt de vloer wel in zijn geheel op het rubber of alleen met een aantal bepaalde steunpunten?

Gr Rudi
 
Ik ben bang dat het wat minder simpel is dan je voorstelt. Zoals eerder gezegd kan je er een boel mee verkloten als je t niet goed doet. Volgens mij is dit een typisch karwei van een akoesticus. Je zal de resonantie frequenties moeten weten van de bestaande constructies in relatie tot de nieuw te bouwen constructie. Afhankelijk van je doel zal je ook je muren moeten ontkoppelen...

Dus wat is je doel eigenlijk?
 
Ik heb eerste een laag van 5cm dikke Agglomer en daarbovenop 18mm OSB. Rondom afgekit. Daar weer boven vloerbedekking. Heb de ruimte overigens nog steeds niet als studio gebruikt, dus of het echt resultaat geeft. OSB is goedkoop. Die isolatieplaten, van 100*60 denk ik zo rond de 30 euro voor 4 platen.
Echter was dit bouwmarkt kwaliteit. Dat betekend minder massa dus minder effectief.
 
Als het niet strikt noodzakelijk is, zou ik geen zwevende vloer maken. Alleen een goede zwevende vloer isoleert niet genoeg geluid om overlast te beperken, dus daarvoor hoef je het niet te doen.

In mijn oude studio had ik een zwevende vloer. Dat was een houten frame op rubber U-boats, met daarin 3 kuub zand gestort tegen resonantie, en daarop 2 lagen 18mm OSB plaat. Behalve dat mijn kabels mooi weggewerkt waren, heeft het nooit verder nut gehad.

In mn nieuwe studio heb ik de kabels gewoon over de vloer lopen in een kabelgoot. Buren hebben hier nog nooit geklaagd over overlast, dus dat zit ook wel goed..

Kortom: besteed je budget aan het maken van goede akoestische aanpassingen voor je geluid, ipv aan een vloer
 
Bij mij ook OSB op rachelwerk gevuld met hoge R waarde rockwool. Tussen de OSB en Rachelwerk op ieder schroefpunt rubber ring met zo min mogelijk schroefpunten. Hetzelfde gedaan met de wanden en plafond waarbij er geen contact is tussen wanden/vloer/plafond.
Werkt prima zo. Ik kan midden in de nacht op hoog volume werken zonder dat iemand last heeft. Is niet in huis maar Garage vrijstaand van het huis. Wanneer ik rondom een meter van de garage loop met stevige bass heavy muziek op hoog volume kan je nog wat horen daarbuiten niet meer.
Ik schat dat ik in totaal aan hout, gips, isolatie rond de 800E kwijt was. De rubber ringen heb ik uit zo'n ringmat gehaald, kosten plm 6 euro en heb je een heleboel ringen en werkt uitstekend.
 
Belangrijk is ook om ventilatie in te bouwen, en daar goed over na te denken, zo'n ruimte werkt 10x beter als het verder echt potdicht is.
 
Ik heb ook een zwervende vloer met goedkoop xps hardschuim van 5 cm met daarop 4 cm beton met vloerverwarming . Werkt perfect ! Een tip die ik je wil geven is houw rondom 2 tor 3 cm ruimte zodat het de muur niet raakt. Bouw op dit losstaand vlak je wanden en plafond zodat alles zonder 1 schroef of lijm spijker aan de buiten wand zit . Dat scheelt echt een hoop geluid.
 
Ik heb een vloer van beton. Wil graag een zwevende vloer maken en dat als basis gebruiken voor een doos in doos constructie. Hoe is de situatie bij jou Dr van Landsberg?
 
Ik had dit gewoon bij de bouwmarkt gekocht van 5 platen in een pak.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik nooit meer dan 80 DB doe voor mijn oren en in een garage zonder mensen onder mij. Dus daar heb ik geen ervaring mee.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top