Studio Meubel

Dubluv

Ouwe rot
Lid sinds
6 Maart 2012
Berichten
988
Locatie
9000
Dag iedereen,

Zoveelste thread over een studio meubel.. :D
Nadat mijn kamer nu al te lang een "rommelhoop" is door alle soorten audio gerief zou ik mij graag een studiomeubel aanschaffen. Liefst zelfbouw (of te wel bij een bevriende schrijnwerker laten maken.)
Nu heb ik natuurlijk de voorkeur voor zelfbouw, hard voor mijn centen moeten werken deze zomer en deze zou ik "natuurlijk" liever besteden aan gear ipv een meubel. Maarja een meubel is nu wel "noodzakelijk".

Zelf heb ik al enkele ideeën uitgetekend en kwam ik tenslotte tot dit ontwerp. (zie bijlage) Op vlak van stabiliteit is dit zeker niet inorde maar dit is ook het pijnpunt waar ik zelf niet echt wegwijs uit geraak.. Iemand ideeën hoe/wat voor en waar en tegen welke prijs ik eventueel een metalen frame kan laten maken? En uit welk metaal?

De afwerkingsmethode/houtsoort van het meubel ben ik ook nog niet uit.. Tips zijn ook meer dan welkom. Eerst dacht ik aan multiplex met een laag op kwartiers gezaagd behandeld berkenfineer. Maarja kostprijs daarvoor moet ik nog eens goed rond informeren.

Overigens weet ik niet of mdf wel sterk genoeg is voor het toch zware gewicht deze tafel zou moeten kunnen dragen.

In de bijlage zitten er een schets van een snel gemaakt voorontwerp met de situering in mijn kamer (vandaar de nogal "rare" afmetingen) en enkele tekeningen van een nauwkeurige studie.

Zoals je kan zien zou ik een 2 delige bureau willen maken, gemakkelijker transporteerbaar bij eventuele verhuis/herschikking.

Het linker gedeelte is voor studio gerief, midi apparatuur, soldeerbout in kleine compartiment, 19 inch racken (6HE 3keer) en synths er naast op een synth rack (niet te zien op ontwerp)
En waarschijnlijk zou er ook nog een rack/rolkast linksonder het linkergedeelte moeten komen. Ook 19inch voor het wegbergen van gerief waar ik niet veel aan moet komen..
(Liefst verplaatsbaar => geen steun voor tafelblad)

Het rechter gedeelte is voor dj gerief, en een kast eronder voor het weg bergen van mijn platen. (Dringend nodig.. :D )
Opbergkast voor platen liefst ook verschuifbaar (gemakkelijk kuisen enz..)
En tenslotte een opbergkast achter de platenspelers, deze zou een lege "kist" zijn met een bovenpaneel die open kan met behulp van scharnieren. Dit voor het wegwerken van kabels , stekkerdozen enz.. Erop kan ik ook mijn laptop en ander gerief plaatsen.


Hoofdpunten: Stevige oplossing, proper afgewerkt, zo goed "mogelijk" prijskwaliteit..


Alvast bedankt voor jullie hulp! :)
 

Attachments

  • Studio 2.0 2.jpg
    Studio 2.0 2.jpg
    22,4 KB · Bekeken: 216
  • Studio 2.0 3.jpg
    Studio 2.0 3.jpg
    20,3 KB · Bekeken: 149
  • Studio 2.0.jpg
    Studio 2.0.jpg
    18,4 KB · Bekeken: 161
  • Studio 2.0 Alg.jpg
    Studio 2.0 Alg.jpg
    31,9 KB · Bekeken: 157
  • Studio 2.0 ingevuld.jpg
    Studio 2.0 ingevuld.jpg
    60,4 KB · Bekeken: 162
Voor het DJ stuk zou je misschien ook een Ikea Expedit kunnen nemen. Passen je platen in, kan met wieltjes en is niet heel duur...

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/S19903848/

Heb ik ook al doorgegaan, deze zijn iets te hoog voor mij en passen niet perfect. Zit met een zolderkamer en deze muur is de enigste die ik nog vrij kan maken.
Met venstertablet en ingebouwde kasten langs beide kanten moet het echt wel meer op "maat" zijn..
Heb zelf een halve kamer van Ikea maar zou nu toch liever een volledige samenpassende op maat gemaakte studiomeubel hebben, vooral om praktische redenen.

Overigens is mijn budget tussen de 500-900 euro.
Zelf kan ik ook veel maken, enkel het materiaal en de platen zouden op maat moeten gemaakt worden. Monteren, behandelen, rackhouders enz kan ik zelf wel.

Toch bedankt voor je reactie :)
 
Je kan een reclameborden bedrijf bellen of je plaatmateriaal kan komen halen.
Ik doe dat wel vaker, kost mij nog geen 10 euro voor een watervast verlijmde multiplex plaat van 3*1,55.
Stickermateriaal kan je laten zitten of met een fohn verwijderen.
Aflakken naar smaak.
 
.... Op vlak van stabiliteit is dit zeker niet inorde maar dit is ook het pijnpunt waar ik zelf niet echt wegwijs uit geraak.. Iemand ideeën hoe/wat voor en waar en tegen welke prijs ik eventueel een metalen frame kan laten maken?

Je kan het stabiel krijgen door twee metalen kruizen er in te verwerken. Deze kun je kopen bij de IKEA en worden meestal achter een Ivar (of andere) open kast geschroefd.
Stalen frame word HEEL prijzig denk ik.
 
Ik zou indien mogelijk op groei werken en meer een U vorm bouwen..
bij mij is het ook zo en de kant van de schuine wand is enorm handig voor gear te zetten, de kant van de rechte wand = mixer + monitors

zou ook ruimte voorzien voor een (groot) computerscherm
 
je kan ook je studio meubel 30cm van de muur zetten, is handig ook om eens een kabel te versteken
als er plaats voor is tenminste ;)
ik kon niet anders door een schouw
 
Ziet er goed uit, maar naar t schijnt zet je je monitors best een 70 cm van de muur...

No can do :P zit met tekentafel links ervoor en mijn bed rechts ervoor. Wil hier wel rekening met houden maar praktisch niet mogelijk..

Je kan het stabiel krijgen door twee metalen kruizen er in te verwerken. Deze kun je kopen bij de IKEA en worden meestal achter een Ivar (of andere) open kast geschroefd.
Stalen frame word HEEL prijzig denk ik.

Ik twijfel of dit wel voldoende is, heb zelf ook zo een rek in mijn badkamer en stabiel vind ik toch anders.
Frame is idd prijzig maar doordat ik zelf veel kan monteren kan ik toch wel de kostprijs drukken denk ik.

Ik zou indien mogelijk op groei werken en meer een U vorm bouwen..
bij mij is het ook zo en de kant van de schuine wand is enorm handig voor gear te zetten, de kant van de rechte wand = mixer + monitors

zou ook ruimte voorzien voor een (groot) computerscherm

Zelfde antwoord als bij Ricky :P Overigens heb ik links ook ingebouwde lades (zie tekening)
die zeer ver uitrollen, die dichtste kan al niet meer volledig open maar ik gebruik die toch nooit. (Oude spullen erin)
En onmiddellijk rechts naast het raam staat een radiator. (niet op tekening te zien)

je kan ook je studio meubel 30cm van de muur zetten, is handig ook om eens een kabel te versteken
als er plaats voor is tenminste ;)
ik kon niet anders door een schouw

Idd ook al aan gedacht , mijn gedacht was een soort van schuifsysteem te maken waardoor mijn 2 19inch kasten (2x19inch breed) naar voor kunnen schuifen, dus een soort van wieltjes die enkel op 1 as kunnen rollen.

Zo kan ik "gemakkelijk" kabels versteken, met patchbay werken verhelpt ook al veel. :)

Ook hetzelfde systeem zou ik willen toepassen voor mijn vinylkast. Gemakkelijk als ik er achter moet zijn.
 
Ik twijfel of dit wel voldoende is, heb zelf ook zo een rek in mijn badkamer en stabiel vind ik toch anders.

Om de boel bij elkaar te houden kun je gewoon een paar platte stalen strips kopen, een paar gaatjes erin boren en ze achter tegen het plaatmateriaal schroeven. Die Ikea schoor is vragen om problemen bij een wat grotere belasting van het meubel.
 
Voor de stabiliteit van je bureau kun je natuurlijk ook nog een soort achterwand maken, die hoeft niet per se tot op de grond. Zie je ook wat minder kabels misschien. MDF is niet het beste materiaal, multiplex werkt prima. Als je met budget zit moet je eens naar werkbladen kijken bij de hornbach als die in de buurt zit. Die verkopen ze van 80cm diep, heb ik ook een meubel mee gebouwd. Heb voor het bekleden van multiplex zijwanden plakfolie gebruikt. Misschien heb je hier wat aan :)
 
is dat een bestaand tafelframe?
 
Back
Top