Vanavond op Canvas: Belpop over New Beat

Rvooh

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
9 december 2002
Berichten
7.298
Locatie
la côte belge
http://www.canvas.be/programmas/belpop/29e74e3e-6292-491d-970a-8edcb8dbb2b3#panel-epi

De nieuwe reeks Belpop gaat van start met een aflevering over New Beat, een nieuw muziekgenre dat in het midden van de jaren '80 in België ontstond en uitgroeide tot een internationale hype. In 1985 draait DJ Ronny - alias 'dikke Ronny' - van de Antwerpse discotheek Ancienne Belgique de plaat 'Flesh' van A Split Second op het verkeerde toerental. Een legendarische fout, want de dansvloer ontploft en een nieuwe muziekstijl ontstaat: de AB sound. Andere dj's volgen en gaan op zoek naar nummers die ze kunnen bewerken tot dat trage tempo met de zware bassen. De AB sound groeit uit tot de New Beat. Het lokale radioprogramma 'Liaisons Dangereuses' verspreidt de alternatieve dansmuziek verder, maar wie de New Beat écht tot een undergroundsucces maken, dat zijn de grote dj's in megadancings als de Boccaccio in Destelbergen. Ook de onafhankelijke platenlabels springen op de kar en scoren megahits met hijgnummers als 'Rock to the beat' van 101 en 'Move Your ass' van Erotic Dissidents. Telkens met zangeres Nikki Van Lierop - de queen van de New Beat - in de hoofdrol. New Beat krijgt een internationale reputatie, want wat in België gebeurt heeft de muziekgeschiedenis veranderd. Met getuigenissen van onder meer: Ronny Harmsen (aka Fat Ronny of Dikke Ronny), Frie Verhelst (uitbaatster platenwinkel USA Import), Paul Ward en Sven Van Hees (de stem én de dj van radioprogramma 'Liaisons dangereuses'), Marc Grouls (dj Antwerpen Prestige en producer onder naam IN-D/The Two DJ's), Marc Ickx (A Split Second), Olivier Pieters, Maurice Engelen, Herman Gillis (Sherman), Jo Casters, Nikkie Van Lierop, Daniëlla Vermeiren (ex-danseres Tragic Error, Confetti's), Jan Hautekiet e.a.

Op canvas:
Maandag 2 september om 16u17
Maandag 2 september om 20u40 (herhaling)

:)
 
thx! Very cool :)
Ivm verkeerd toerental: dat deden ze al met andere nummers, eerder, volgens de Maurice. Er waren zo weinig newbeat nr's dat ze er rap een boel bij maakten omdat er vraag was naar verzamel albums. Newbeat TAke 1 enz zouden samengesteld zijn door Mr praga khan.
 
Ik hoop dat ik op tijd thuis ben... moet les geven vanavond... Anders, ja, dan wordt het via de uitzending gemist.

Bedankt voor de post!

(edit, ben nu aan het kieken)
 
haha ik ging het opnemen en heb het ineens uitgekeken. Voor de liefhebber, canvas heeft ook pragha khan en front 242 aflevering, welke op youtube staat.
pure creme...

HEERLIJK:halleluja
Nu weet mijn vrouw dat mijn Sherman filterbak ook op tv komt :)
 
Wow, amai, ik vond 't fantastisch !!! Merci RVooh, want anders had ik 't gemist,, :) :)

Vindt er iemand wat er de komende aflevering gaan gegeven worden ???
Voor de liefhebber, canvas heeft ook pragha khan en front 242 aflevering, welke op youtube staat.
Linkje ??
 
Omdat ik niks beter te doen heb dan (kon je echt wel zelf vinden)



6 delig en deel 6 is onvindbaar

Front 242:



en als je wil weten hoe je acid moet maken, is dit echt een geweldig grappig filmpje:



Zoek maar eens naar pierre elitair, die kwam oa op Jambers met zijn muziek collectie
 
Ja okey, merci, 'k had effe op belpop en datum gezocht, maar die zijn al enkele jaren oud,, en 'k moest gaan eten ...
 
persoonlijk vonnik newbeat niet zo heel spectaculair, eigenlijk een soort italo spinoff met een tragere BPM (ff kort door de bocht),
maar het is nutuulk wel ff leuk om terug in de tijd te duiken... bedrankt :mexico:
Vindt er iemand wat er de komende aflevering gaan gegeven worden ???
jeuz wat een kromme zin :D
 
Vindt er iemand wat er de komende afleveringen gaaT uitgezonden worden ???
Ja idd, sorry,, iets beter zo ??

Zeg, en heeft iemand die link van jambers-panorama over de confetti's,, ???
K Had die vroeger op VHS staan, maar k vind 'm ni direct terug op youtube...

En er zou nog een reportage moeten zijn van in de studio van confetti's,,, van bij jos gijsen,,, denk 'k.
zondags namiddags uitgezonden geweest...

Verder waren er niet zo veel nieuwe beelden van vroeger,, wel cool "L&O even now, enkel voor eigen dj set..."
Wel leuk om velen nu 20 jaar later, terug te zien,,
en ja, "NOUGA-beat,," met dan aan de VTM..

EDIT:
Hier staat er ook wel wat op: http://www.youtube.com/user/belgiannewbeat?feature=watch
 
Laatst gewijzigd:
Hmmm, nee da's maar 2:56 min precies,,, en ja okey, merci !! K ben nog wat teveel electrisch geladen,,, :)
 
persoonlijk vonnik newbeat niet zo heel spectaculair, eigenlijk een soort italo spinoff met een tragere BPM (ff kort door de bocht),
maar het is nutuulk wel ff leuk om terug in de tijd te duiken... bedrankt
Tja, Je moest daar bij zijn geweest,, in die tijd,,, "Toen de muzikanten de computer ontdekte"...

Er is eigenlk ook een vervolg van de echte "Underground" New beat, en dat noemen ze Retro classics,
K wou dat ze daar ook eens een belpop aflevering van gingen maken,,

volgende aflevering zie je één klik verder. Jazz Bilzen.

['Belpop: New Beat' - Canvas, maandag 2 september 2013, 20u40]
Na de documentaire over New Beat focust het zesde Belpop-seizoen ook nog op Jazz Bilzen (9/9),
Daan (16/9), Wannes Van de Velde (23/9), Vaya Con Dios (30/9), Marc Moulin (7/10), Rocco Granata (14/10) en Ferre Grignard (21/10).

van http://www.cobra.be/cm/cobra/muziek/130829-sa-tv-belpop-newbeat
 
persoonlijk vonnik newbeat niet zo heel spectaculair, eigenlijk een soort italo spinoff met een tragere BPM (ff kort door de bocht),
maar het is nutuulk wel ff leuk om terug in de tijd te duiken... bedrankt :mexico:

jeuz wat een kromme zin :D

Helemoal goud. Mijn volgende trend.

Omdat ik de hele avond verhinderd was zal ik de docu nu gaan bekijken. :okdan:
 
Back
Top