Origineel geplaatst door Shivah
Ik neem aan dat dit alleen in nederland gebeurd?
Het gebeurd vaak hoor dat men in de royaltys mee wil delen
Kijk als je een grote naam bent,en je kan verkopen op naam,en er komt een onbekende producer met bv een slappe track,wat dan?
Je kan dan zo'n slappe track op gaan poetsen en hun verdienen goud daaraan.
Het gebeurd vaak dat men op de grote naam die de remix heeft gemaakt verkoopt.
Vandaar vaak die regeling dat er in de royalties mee gedeeld wordt.
En natuurlijk te snappen,of niet?
KLopt! Maar dan praten we over een productie en niet over een remix, je moet de dingen gescheiden houden.
Als je tegen de partij(en) zegt wat je ermee aankan in de èèn of andere richting voor het beste resultaat, dan kan je zulke dingen afspreken.
Als je het met eigen dingen/arrangementen moeten zijn om het op te fleuren, dan moet er natuurlijk over royals gepraat worden (percentages af te spreken, naargelang de hoeveelheid inbreng).
Maar je kan niet een opdracht voor een remix, waar een vaste fix voorzien is, achter de schermen ombuigen tot een productie, waarbij er niets meer van het origineel overblijft om dan met royalties op de proppen te komen, zonder dat daar achter gevraagd is. Je kan je eigen ideen dan beter houden voor je eigen dingen.
Daarom vind ik; een rmx is een rmx, een productie is een productie
het kan ook ergens tussenin, maar dan is eigenlijk al een productie en komen er royalties aan te pas
een remix is alles afstrippen laag per laag, de beat opbeuren en verfijnen totdat het werkt en de geluiden oppoetsen, een beetje de structuur soms..... Voor de rest niets want het nummer is er al.
Je kan van alle nummers;
een ragga
een duB
een disKow
een Drum & Bass
een punk versie maken,
maar daar geloof ik ook niet in, het nummer is er gewoon al, en dus het idee en de muziek en eventueel de zang is er al. Het heeft potentieel of niet en als er dan iets aan ontbreekt, wat de maker niet meer hoort wat er juist aan verkeerd zit, zijn er experts die dikwijls daar waar het verkeerd is gelopen, de zaak recht kunnen trekken, zonder alles ineens weg te moeten gooien.
Maar van iets dat geen potentieel heeft mag je nog honderd verschillende stijlmixen maken, gaat toch geen bal opleveren.
En als jij er een hit van kan maken door het volledig te herproduceren en ze zijn voor het voorstel te vinden, en het lukt je dan nog ook, heb je gegarandeerd naam gemaakt. Het gebeurd regelmatig. De kunst is, een goed gehoor en gevoel te hebben voor zulke dingen, en das een vak op zich in dit vak alleen al.
Ik denk dat dat met de jaren wel komt, maar de meesten zijn ook DJ die het beste gehoor hebben voor deze dingen omdat ze wekelijks voor een publiek staan. Ik spreek hier dan wel over het dance/ambiance genre muziek.
Waar de meesten onder ons mee bezig zijn hier...denk ik toch...