Hoeveel verdienen remixers?! Kloppen volgende bedragen..

Origineel geplaatst door Beepr
Dus als ik het goed begrijp is dat in een situatie dat je de componist cq producer al kent en
jullie gaan dan samen een soort overeenkomst aan?

En jullie vullen dan gezamenlijk de Buma/Stemra papieren in, is dat correct?

Of is dit de situatie als een platenlabel je vraagt om een remix te doen van een release?

ik ken mijn klant kan ik al ja.
Of het is idd een label dat vraagt om een remix.
Meestal krijg ik daar een contract.
Bevalt me die contract niet, teken ik niet en of laat het evt aanpassen.

En ik vul zelf het buma forumulier in.
Ik vraag aan hun wel de gegevens van de comonist ed om dat in te vullen op het bumaformulier.

zoeiezo: als het niet goed geregeld wordt op papier ed dan start ik cubase niet eens op......
 
Origineel geplaatst door bambamstudio
Royalties krijg je vanzelf als je je buma invult en het op een geluidsdrager uitkomt.....

Daar heb ik echt nog nooit van gehoord . Heb jij het dan zo geregeld dat je mede componist bent ?
Want anders heb je geen enkele recht op auteursrechten van dat nummer wat je geremixed hebt .
 
Origineel geplaatst door virkaz
Als je ze kent, wat hebben ze gedaan dan om die remix binnen te angelen?

ze zijn in zee gegaan met een 3e partner..iemand die het zakengedeelte regelt, volgens mij een soort publisher, en die had/heeft veel connecties met de grotere platenmij's, en heeft vervolgens kunnen regelen dat ze samen met nog wat andere gasten een remix van dat nummer mochten maken..madonna bepaald vervolgens welke ze wil gebruiken, en vond hun versie zo tof dat ze die maar gelijk voor de clip heeft gebruikt......netwerk dus....
nou moet ik wel zeggen dat het met jonathan altijd al wel duidelijk was dat ie er wel zou komen...zoveel talent en vooral tijd in muziek steken, dat zie je zelden..die gast deed nix anders....
 
een remix is een remix:

vaste fix voor het maken ervan, gebruik je meestal zoveel mogelijk van het nummer zelf om het origineel te laten maar beter te laten klinken, geluiden opfrissen ed

productie is een productie:

dan ga je meestal alleen de vocalen houden of het hoofdtema, maar ga jij arrangementen moeten maken en eigen dingen insteken: moeten er royalties geregeld worden


MAAR GA NU NIET als ze je vragen een remix te maken, er zoveel eigen dingen in steken en arrangementen enzo, om daarna een deel van hun royalties te eisen, want dan ben je fout bezig imo.

Je kan ook het beste vragen welk dat ze van de remix of/en zeker in het geval van productie welk dat ze ervan verwachten dat het word of gaat worden. (gewoonlijk is dat iest waar jij goed in bent, maar toch....)Gewoonlijk hebben de vragers al een soort archetypisch patroon in hun hoofd van hoe het resultaat moet zijn of wat ze verwachten en zijn ze dikwijls malcontent achteraf als je er iets anders hebt mee gedaan qua structuur ofzo.


Ik zeg het nogmaals, lees dit eens aandachtig:

http://www.djtimes.com/original/djmag/aug99/toddterry.htm

vraag niet te weinig, want dat laat uitschijnen dat je je eigen kunnen laag inschat, ook niet te hoog uiteraard....
 
Origineel geplaatst door Prophet
een remix is een remix:

vaste fix voor het maken ervan, gebruik je meestal zoveel mogelijk van het nummer zelf om het origineel te laten maar beter te laten klinken, geluiden opfrissen ed

productie is een productie:

dan ga je meestal alleen de vocalen houden of het hoofdtema, maar ga jij arrangementen moeten maken en eigen dingen insteken: moeten er royalties geregeld worden


MAAR GA NU NIET als ze je vragen een remix te maken, er zoveel eigen dingen in steken en arrangementen enzo, om daarna een deel van hun royalties te eisen, want dan ben je fout bezig imo.

Je kan ook het beste vragen welk dat ze van de remix of/en zeker in het geval van productie welk dat ze ervan verwachten dat het word of gaat worden. (gewoonlijk is dat iest waar jij goed in bent, maar toch....)Gewoonlijk hebben de vragers al een soort archetypisch patroon in hun hoofd van hoe het resultaat moet zijn of wat ze verwachten en zijn ze dikwijls malcontent achteraf als je er iets anders hebt mee gedaan qua structuur ofzo.


Ik zeg het nogmaals, lees dit eens aandachtig:

http://www.djtimes.com/original/djmag/aug99/toddterry.htm

vraag niet te weinig, want dat laat uitschijnen dat je je eigen kunnen laag inschat, ook niet te hoog uiteraard....

Ik neem aan dat dit alleen in nederland gebeurd?
Het gebeurd vaak hoor dat men in de royaltys mee wil delen
Kijk als je een grote naam bent,en je kan verkopen op naam,en er komt een onbekende producer met bv een slappe track,wat dan?
Je kan dan zo'n slappe track op gaan poetsen en hun verdienen goud daaraan.
Het gebeurd vaak dat men op de grote naam die de remix heeft gemaakt verkoopt.
Vandaar vaak die regeling dat er in de royalties mee gedeeld wordt.
En natuurlijk te snappen,of niet?
 
Origineel geplaatst door Shivah
Ik neem aan dat dit alleen in nederland gebeurd?
Het gebeurd vaak hoor dat men in de royaltys mee wil delen
Kijk als je een grote naam bent,en je kan verkopen op naam,en er komt een onbekende producer met bv een slappe track,wat dan?
Je kan dan zo'n slappe track op gaan poetsen en hun verdienen goud daaraan.
Het gebeurd vaak dat men op de grote naam die de remix heeft gemaakt verkoopt.
Vandaar vaak die regeling dat er in de royalties mee gedeeld wordt.
En natuurlijk te snappen,of niet?

KLopt! Maar dan praten we over een productie en niet over een remix, je moet de dingen gescheiden houden.
Als je tegen de partij(en) zegt wat je ermee aankan in de èèn of andere richting voor het beste resultaat, dan kan je zulke dingen afspreken.
Als je het met eigen dingen/arrangementen moeten zijn om het op te fleuren, dan moet er natuurlijk over royals gepraat worden (percentages af te spreken, naargelang de hoeveelheid inbreng).
Maar je kan niet een opdracht voor een remix, waar een vaste fix voorzien is, achter de schermen ombuigen tot een productie, waarbij er niets meer van het origineel overblijft om dan met royalties op de proppen te komen, zonder dat daar achter gevraagd is. Je kan je eigen ideen dan beter houden voor je eigen dingen.

Daarom vind ik; een rmx is een rmx, een productie is een productie

het kan ook ergens tussenin, maar dan is eigenlijk al een productie en komen er royalties aan te pas

een remix is alles afstrippen laag per laag, de beat opbeuren en verfijnen totdat het werkt en de geluiden oppoetsen, een beetje de structuur soms..... Voor de rest niets want het nummer is er al.

Je kan van alle nummers;
een ragga
een duB
een disKow
een Drum & Bass
een punk versie maken,

maar daar geloof ik ook niet in, het nummer is er gewoon al, en dus het idee en de muziek en eventueel de zang is er al. Het heeft potentieel of niet en als er dan iets aan ontbreekt, wat de maker niet meer hoort wat er juist aan verkeerd zit, zijn er experts die dikwijls daar waar het verkeerd is gelopen, de zaak recht kunnen trekken, zonder alles ineens weg te moeten gooien.
Maar van iets dat geen potentieel heeft mag je nog honderd verschillende stijlmixen maken, gaat toch geen bal opleveren.
En als jij er een hit van kan maken door het volledig te herproduceren en ze zijn voor het voorstel te vinden, en het lukt je dan nog ook, heb je gegarandeerd naam gemaakt. Het gebeurd regelmatig. De kunst is, een goed gehoor en gevoel te hebben voor zulke dingen, en das een vak op zich in dit vak alleen al.

Ik denk dat dat met de jaren wel komt, maar de meesten zijn ook DJ die het beste gehoor hebben voor deze dingen omdat ze wekelijks voor een publiek staan. Ik spreek hier dan wel over het dance/ambiance genre muziek.
Waar de meesten onder ons mee bezig zijn hier...denk ik toch... ;)

:biertje: :biertje:
 
Prophet,

Allemaal leuk en aardig, maar wat jij een productie noemt heet in de volksmond gewoon een remix.

Trouwens nog iets...
Bambam, jij zegt dat je van de Buma royalties krijgt, maar dat is toch echt niet zo. Royalties krijg je van de platenmij.
Van de Buma krijg je geld voor je auteurschap als de song is gedraaid op radio en TV.
 
De vraag is als je een remix of productie mag doen voor een andere artiest, of je dan wel best royalties vraagt en niet beter probeert om een zo groot mogelijk flat fee te bekomen. Als je deelt in de royalties weet je niet wat je uiteindelijk gaat krijgen en vaak worden ook heel wat kosten afgetrokken door de platenfirma voordat jij je royalties krijgt. In die zin is het misschien soms beter van gewoon voor een remix of productie gewoon een vast bedrag te vragen. Dan ben je tenminste zeker hoeveel je gaat krijgen en hoef je je verder geen zorgen te maken over hoeveel je royaltie-percentage uiteindelijk je zal opleveren, etc.. Ik begrijp niet waarom iedereen royalties wil terwijl een vast bedrag (flat fee) soms beter kan zijn of zie ik het verkeerd?!
 
Laatst gewijzigd:
Flat fee is waar je zowiezo voor gaat en als het dan een project betreft waarvan jezelf denkt dat het niet gaat lopen
dan vraag je een hoog flatfee.
Ook als je te maken hebt met buitenlandse platenmaatschappijen is het beter om zo te werk te gaan omdat je anders het risico loopt om never betaald te worden.
Ook is het handig om de helft van het fee upfront te eisen zodat je iig al geld hebt gekregen.
De andere helft komt dan na aflevering EN goedkeuring van de rmx.
Deze deals zijn gangbaar in duitsland en uk.

Ook kun je de deal wat opschroeven door te zeggen dat je geen override neemt maar wel een hoger flatfee in veel situaties zullen platenmaatschappijen daar voor kiezen.
 
Aja, als je een remix of productie doet, wat krijg je dan meestal van de platenfirma? Alleen de vocal track of ook de midi file en de volledige multi-track als je erom vraagt (of zelfs de Cubase SX file als de andere artiest daar toevallig ook meer werkt, dat zou het handigste zijn want dan heb je alles om aan de track te beginnen werken)?! Als een remix beschouwt wordt als alles afstrippen laag per laag, dan heb je toch op zijn minst de multi-track nodig? Als je alleen de vocals krijgt, dan moet je zowiezo vanaf nul beginnen. Hoe werkt dat precies voor zowel remixes als producties, omdat hier al vaak de nadruk op het verschil is gelegd? Wat zijn de ervaringen, ook in de UK enzo?!
 
Laatst gewijzigd:
Vaak allen een cdr met samples en als je mazzel hebt in wav.
Midifiles zijn zeldzaam vaak moet je alles zelf ff uitknobbelen, wel leerzaam by the way.
Misschien leuk om te vermelden vaak geldt hoe groter de artiest des te slordiger alles aangeleverd wordt.
:)
 
wij krijgen 9 van de 10 keer een flat fee en als we het gevoel hebben dat we een 'winning mix' hebben gemaakt (eentje die waarschijnlijk de radiomix gaat worden) onderhandelen we nog even door voor een percentage (dat wordt meestal nooit hoger dan 2 procent).

ook doen we nog weleens een swap met bevriende producers, remixje uitwisselen dus.

de parts krijgen we meestal op audio-cd en als we geluk hebben als logic-files of als wav/aiff.

en dan remixen maar, mp3 sturen met het resultaat, weer terug de studio in, dingen veranderen, dub maken, radio edit maken etc.
engelsen zijn het meest kritisch, de a&r managers daar willen het liefst die plaat zelf remixen. in de vs zijn ze wat makkelijker en vertrouwen ze meer op ons kunnen.

en: liever doen we niet teveel remixen...we besteden liever de tijd aan eigen produkties...maar zo nu en dan is het leuk om te doen (en ook nog weleens leerzaam).
 
engelsen zijn het meest kritisch, de a&r managers daar willen het liefst die plaat zelf remixen

:D idd ze wten het altijd beter.
Leuk trucje is om ff later dezelfde mix op te sturen en te zeggen dat je er HEEL VEEL aan veranderd hebt....not.
Vaak komen ze dan terug met de reactie zie je nou wel dat ik gelijk had....een kinderhand is gauw gevuld:D

A&R'S:halleluja :D
 
heb je dat serieus wel eens geflikt faab ?!?!
:D
 
Origineel geplaatst door endonyx
heb je dat serieus wel eens geflikt faab ?!?!
:D

Ja! en hij is niet de enige...8)
 
Origineel geplaatst door isnieZot
ik luister niet zo veel naar hardcore. heb het eerder op ietjes complexere muziek begrepen. en ik
hoor ook wel graag een melodie in tracks.het enige van hardcore dat mij een beetje kan boeien is
Hellfish&producer en speedranch+venetian snares. en die hun nummers bevatten toch niet
echt veel melodie........maar is wel vetjes 8)......af en toe :D
ik zit denk ik met de hardcore van enkele jaren geleden in mijn kop. misschien is het nu anders.

greets isnieZot
:stupid
 
ach ja zal niet de eerste nog de laatste keer zijn dat je zoiets hoort van iemand :gaap:
 
ik heb dit wel eens bij buma stemra gevraagd en zij vertelden mij dat het helemaal van het label waaronder het orgineel is uitgebracht afhangt wat je eraan kan verdienen. ze kunnen je zelfs niks bieden en zelfs dat kan nog interessant zijn, lijkt me.
 
heb je dat serieus wel eens geflikt faab ?!?!

Tuurlijk zo briljant zijn de A & NARS van tegenwoordig niet meer ze vliegen er zo'n beetje
om de 3 maanden weer uit.
:)
Go with the flow......jij bent er straks nog zij niet meer :D
 
Back
Top