Hoeveel verdienen remixers?! Kloppen volgende bedragen..

Volgens mij is remixen niet het ultieme doel. Alleen de echt grote jongens kunnen wat geld vangen. Het klassieke voorbeeld is toch Junkie XL en Elvis. In vergelijking met de omvang van de hit (wereldwijd en mega) waren zijn verdiensten maar marginaal. ECHTER! De hele muziekscene kent JXL nu! Idem voor al die DJ's die met een hitje komen. Een klein hitje maakt al gauw dat je boekingen vermeerderen. En dáár verdienen ze mee. Ook met een redelijke hit wordt je niet rijk....

Eric
 
Origineel geplaatst door isnieZot
hoe kan je nu een hardcore nummer remixen?
het ding bestaat toch alleen maar uit een kick?
ok, ok, is misschien wat extreem gezegt maar je hebt toch geen
waaier aan geluiden dat je kunt gebruiken om er een remix van te maken, nee?

greets isnieZot

Uhm....meen je dat serieus of ben je zo iemand die nooit hardcore luistert en toch z'n oordeel al klaar heeft ?:gaap:

Hardcore nummers hebben vaak samples en melodie,net als andere echte muziek....
 
Origineel geplaatst door dione
Uhm....meen je dat serieus of ben je zo iemand die nooit hardcore luistert en toch z'n oordeel al klaar heeft ?:gaap:

ik luister niet zo veel naar hardcore. heb het eerder op ietjes complexere muziek begrepen. en ik
hoor ook wel graag een melodie in tracks.het enige van hardcore dat mij een beetje kan boeien is
Hellfish&producer en speedranch+venetian snares. en die hun nummers bevatten toch niet
echt veel melodie........maar is wel vetjes 8)......af en toe :D
ik zit denk ik met de hardcore van enkele jaren geleden in mijn kop. misschien is het nu anders.

greets isnieZot
 
Ik heb een hoop bs zien staan in deze thread.

Ten eerste 1/3 krijg je never!!!
Gebruikelijk is een flat fee afhankelijk van naamsbekendheid en kwaliteit.
Soms kan je daarbovenop nog een override ontvangen(vaak is dit alleen van toepassing als jou rmx de hit is)
percentage dat wordt gehanteerd is zo'n 2 procent.
Let wel alleen de toppers krijgen dit en in engeland kan je dit zelfs op je buik schrijven.

De stelling dat je ook recht hebt op buma/stemra slaat al helemaal nergens op want dat was jaren geleden het geval als je met een rechtsgeldig contract als toevoeging kon bewijzen dat je een bewerker was.
Dit is al jaren niet meer aan de gang en standaardprocedure is dan ook dat op het bumaformulier de orginele artiest het bewerkersdeel doorkrast zodat niemand hier achter zijn rug om aanspraak op kan maken.

Verder is het in veel scenes tegenwoordig schering en inslag om swapdeals te maken hierbij komt geen geld ter sprake maar doet de ene persoon uit respect voor de ander een rmx en die wordt vervolgens door de andere partij na verloop van tijd weer ingelost.

Dit hele verhaal geldt op dit moment voor Trance, Club, Hardstyle,Hardcore en commerciele projecten.l
 
Ik kreeg voor mijn veel op Kink Fm gedraaide remix een hele fles Dropshot! =(
En nog niets gezien van de Buma en de Sena vertelde mij dat Kink Fm niet werd meegeteld want hun marktaandeel was te klein! Werd ik toch nog boos.:(
 
Origineel geplaatst door faab
De stelling dat je ook recht hebt op buma/stemra slaat al helemaal nergens op want dat was jaren geleden het geval als je met een rechtsgeldig contract als toevoeging kon bewijzen dat je een bewerker was.
Dit is al jaren niet meer aan de gang en standaardprocedure is dan ook dat op het bumaformulier de orginele artiest het bewerkersdeel doorkrast zodat niemand hier achter zijn rug om aanspraak op kan maken.
.l

zeker weten van niet, maar ik ga geen welles nietes spelletje spelen.
Als ik mijn geld maar krijg.
Ik en de anderen geven alleen maar tips
 
Beste BamBam,

Dan mag jij het me eens haarfijn uitleggen in een pbtje ofzo want dan krijg ik nog schofterig veel geld.
4strings daytime bijv.

Tell me:)
 
Buma Stemra is voor componisten. Als je bij een Remix regelt dat je ook mee hebt gecomponeerd krijg je dus een stuk van de Buma Stemra fee. Daarnaast is er de Sena, deze betaalt aan de meespelende muzikanten. Als je als remixer niet mee hebt gecomponeerd, maar wel het nummer verbouwd hebt kan je verdedigen dat je een meespelende muzikant was en krijg je geld van Sena.

Grtz,
Jeroen
 
Buma Stemra is voor componisten. Als je bij een Remix regelt dat je ook mee hebt gecomponeerd krijg je dus een stuk van de Buma Stemra fee. Daarnaast is er de Sena, deze betaalt aan de meespelende muzikanten. Als je als remixer niet mee hebt gecomponeerd, maar wel het nummer verbouwd hebt kan je verdedigen dat je een meespelende muzikant was en krijg je geld van Sena.

Dat is nu precies het punt wat ik al eerder aanhaalde dat meeschrijven wordt gewoon tegenwoordig niet meer gedaan.
En wat betreft sena daar lig ik nu al meer dan een jaar mee in de clinch en heb inmiddels mijn publisher eelko van kooten op hun dak gestuurd, want die betalen domweg niet voor het feit dat ik geen studiomuziekanten gebruik en alles zelf doe, maar ze houden wel een deel in waar IK dus recht op heb.
Bij mijn weten is dit probleem ook bij div andere producers aan de orde.

Dus begin bij mij niet over sena.
 
Ik heb er niet zo heel veel ervaring mee, maar het verhaal van Faab klopt in mijn ogen helemaal. Tis meer op basis van wederdiensten binnen de dance-scene.

Ik heb wel eens gehoord van percentages als 8% voor remixers die echt de top-40 remixen maakten. Weet er niet het fijne van maar dat staat me wel bij. Maar in dat geval zal er dus door alle partijen ingetekend worden bij BS.
 
Ik heb nog meer èèn echt juist verhaal en vizie gehoord van niemand minder dan Todd Terry ivm remixen, producties tegen betaling maken etc...
Als je dit interviewtje op je gemakje doorneemt (print het af en/of kader het in), dan krijg je een helder beeld van hoe je je het beste opstelt tegenover deze dingen.

Er bestaat natuurlijk ook ruilhandel met "ik doe deze voorjou, de volgende doe jij er èèntje voor mij?" maar.., lees maar eens....


http://www.djtimes.com/original/djmag/aug99/toddterry.htm


:dj:
 
Origineel geplaatst door faab
Dat is nu precies het punt wat ik al eerder aanhaalde dat meeschrijven wordt gewoon tegenwoordig niet meer gedaan.
En wat betreft sena daar lig ik nu al meer dan een jaar mee in de clinch en heb inmiddels mijn publisher eelko van kooten op hun dak gestuurd, want die betalen domweg niet voor het feit dat ik geen studiomuziekanten gebruik en alles zelf doe, maar ze houden wel een deel in waar IK dus recht op heb.
Bij mijn weten is dit probleem ook bij div andere producers aan de orde.

Dus begin bij mij niet over sena.

beste faab daar is de sena voor, doe nu niet zo eigenwijs.

ik maak er ook geen woorden meer aan vuil.
Zoals ik al zei, ik heb nergens problemen mee en krijg gewoon mijn geld.
 
Hoe heb jij het dan aangepakt Bam?
Kwa contract en invullen van je Buma/Stemra aanmelding?
 
als ik een remix maak heb ik zelf een contractje opgesteld voor de klant.
Gewoon simpel, nix moeilijk erin.

Ik vul gewoon het buma en het sena forumulier in en klaar.

Ik lkrijg mijn geld van de klant, en krijg nog steeds gels van de buma/sena.
Dus dat gaat eigenlijk automatisch.

Ik doe er niet zo veel voor eigenliijk.
 
Dus als ik het goed begrijp is dat in een situatie dat je de componist cq producer al kent en
jullie gaan dan samen een soort overeenkomst aan?

En jullie vullen dan gezamenlijk de Buma/Stemra papieren in, is dat correct?

Of is dit de situatie als een platenlabel je vraagt om een remix te doen van een release?
 
Beste Bam,

Ik vroeg dit echt niet om je te naggen:) maar ik heb inmiddels een sloot ervaring met rmx en in contracten(vooral uk) staat specifiek dat je geen eens aanspraak mag maken op bewerkingsaandelen etc.
Vaak redeneren ze zo dat je een pak geld krijgt en daarna gewoon je mond moet houden.

Daarom ben ik nu benieuwd hoe je er a/ mee weg komt en b/ in welke scene doe je dat(de dance scene bijv?).
Dit is nuttige info voor ons allemaal natuurlijk.

Respect

Faab
 
ik maak remixes in de dance.
Je zegt nu pas 'in de uk' , en ik weet niet hoe dat daar werkt.

En een pak met geld heb ik nooit gehad.

En je mond houden...als je iets extra's gecomponeerd hebt dan is dat gedeelte van de remix nog altijd van je zelf, ook de rechten.

Maar ik weet, tis een moeilijk en erg onduidelijk onderwerp.
Ik zeg niet dat ik het weet, maar wat ik wel weet is dat alles goed geregeld is en ik er weinig voor hoef te doen.
 
Back
Top