Midi-USB - de perfecte situatie creëren

  • Thread starter Deleted member 38745
  • Start date
D

Deleted member 38745

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben van plan meer te gaan focussen op midi-software, VST's en sampling.
Deze wereld is volledig nieuw voor mij dus heb wat hulp nodig om een zo goed mogelijke geluidskwaliteit te kunnen verkrijgen met zo min mogelijk latency.

Mijn huidige situatie:
Asus N56VZ laptop met i7 processor
Nord Stage 2
Ik wil een M-audio Axiom MKII 49 aanschaffen.

Ik wil met de Midi-controller zowel de Nord als mijn laptop aansturen (ik weet dat dit bij de pro versie in ieder geval wel kan, desnoods schaf ik deze aan). Het is niet bedoeld voor producing, maar voor live-muziek! Ik ben er in geslaagd om zonder externe geluidskaart een zeer lage latency (2ms) te verkrijgen met wat hulp van Asio4all.

Heeft een externe geluidskaart toegevoegde waarde? Aangezien deze geen USB-input bevat en de midi output van de controller al in gebruik is door de Nord. Of hebben externe geluidskaarten ook een positieve invloed op de audio-output van de laptop?

Graag hoor ik van jullie wat tips, feedback, opmerkingen of andere kritiek om mijn situatie zo perfect mogelijk te krijgen. Ook ben ik bereid om accesoires of andere zaken aan te schaffen om mijn situatie te perfectioneren mocht dit nodig zijn! Software matige tips (al ben ik nog vooral bezig alles hardware matig in orde te krijgen) zijn natuurlijk ook welkom!

Groetjes,
Thijs
 
HEADROOM!!!!!

Dat kan je niet uit een minijack persen. Alle mensen die nu het tegengestelde gaan beweren mogen even komen luisteren op een PA voor 500 man.

Je mist dynamiek, geluidsdruk, volume....
Je hebt met een goeie geluidskaart zelden of nooit aardlussen of brommen. Als dat er is ligt het niet aan jou.

Ik zeg het tegen iedereen die bij Doornroosje z'n laptop met minijack aan de mixer prikt... geluid is kak en er is niks aan te redden. Je kan het niet EQen, niet fatsoenlijk gainen, niks.

Ik begon met een M-Audio. Van daar naar Motu. Van minijack naar M-Audio hoor je al. De stap naar Motu hoor je ook. Stapje hoger is RME, maar ik maak geen muziek met m'n laptop, maar met hardware. Wel ooit het verschil beluisterd, en dat was ook te horen.
 
Het gaat natuurlijk om de DA converter. over het algemeen is die van een interne geluidskaart niet de beste die je kan krijgen. 2de gaat het ook om de meest herkenbare sound, de "meest" perfecte soundkaart is niet die "de meeste" mooi vinden. het gaat om "het kleurtje" die de sound krijgt.


"Heeft een externe geluidskaart toegevoegde waarde? Aangezien deze geen USB-input bevat en de midi output van de controller al in gebruik is door de Nord. Of hebben externe geluidskaarten ook een positieve invloed op de audio-output van de laptop?"


midi heeft geen invloed op het geluid van de soundkaart, en als je een externe kaart gebruikt dan gebruik je niet nog eens daarbij je interne kaart lijkt mij.
 
Laatst gewijzigd:
Ik wil met de Midi-controller zowel de Nord als mijn laptop aansturen
Waarom de Nord aansturen? Daar zit toch alles al op wat je moet hebben.
Zou je niet beter een Midi-controller zonder keyboard kopen? Op de de Nord Stage 2 zit al een heel deftig keyboard waar je alles mee kan inspelen. (Tenzij je gewoon een 2de set toetsen wil hebben voor live te spelen natuurlijk)

Heeft een externe geluidskaart toegevoegde waarde? Aangezien deze geen USB-input bevat en de midi output van de controller al in gebruik is door de Nord.
Een "USB-input" bestaat niet. USB is niet zoals audio of midi, maar enkel om algemene data te versturen/ontvangen.
 
Allemaal bedankt voor jullie reacties, het plaatje wordt al een stuk duidelijker. Ik heb al een hoop gegoogled maar op een gegeven moment is het toch een stuk fijner als mensen specifiek info over jouw situatie bieden :)

USB-input was inderdaad een belabberde beschrijving, ik doelde in dit geval meer op latency als het daadwerkelijke signaal.
De Nord wil ik kunnen aansturen omdat ik inderdaad gewoonweg een 2de set toetsen wil hebben voor live te kunnen spelen.

Ik ben me nog wat gaan verdiepen in de verschillende geluidskaarten en vraag opnieuw weer even om jullie feedback om even te kunnen controleren of ik de juiste keuzes maak en alle info juist interpreteer.
Firewire heeft in mijn geval geen zin, aangezien mijn laptop geen Firewire aansluiting heeft, dus ben ik gaan zoeken naar externe USB geluidskaarten:

Ik heb nog ergens een Berhringer UCA222 USB liggen, maar deze is vooral handig voor audio-input en voldoet denk ik niet om een degelijke geluidsoutput te produceren. Toch?

Verder heb ik 2 geluidskaarten van M-audio gevonden die me wel bevallen, deze en deze
Het enigste verschil tussen deze 2 is een S/PDIF in/uit gang, maar dat heeft in mijn situatie geen toegevoegde waarde (correct me if I'm wrong)
En op aanraden van vcovca ook nog even naar MOTU geluidskaarten gekeken. Ik had zo'n 200 euro in gedachten voor eventuele accesoires dus die valt dan helaas buiten mijn budget.

Zoals het er nu voor staat ben ik van plan om voor de M-audio zonder S/PDIF te gaan.

Wederom: Suggesties of tips zijn meer dan welkom, andere producten of merken aanraden mag ook. Mocht de MOTU of een andere geluidskaart nu echt zo ontzettend veel beter zijn ben ik ook bereid mijn budget aan te passen.
 
Back
Top