Vocals

Tommytog

Nieuwkomer
Lid sinds
12 januari 2013
Berichten
20
Ik zoek wat tips voor een nieuwe microfoon, en andere handige tools/apparaten.

Heb nog niet zoveel ervaring met het opnemen van vocalen.
Ik ga bezig met een zangeres, en wat rappers.
Ben in het bezit van een Alesis IO/26 firewire geluidskaart.
Qua effecten zoals Reverb en compressie wil ik dat graag hardwarematig doen.
De laatste keer dat ik wat opnam kwam de stem wat laat binnen.
Gebruikte toen de Rode NT1a en de Alesis.
Qua geluidskaart zit ik wel goed neem ik aan?
Welke microfoon en bakken voor reverb compressie etc raden jullie aan?
En andere tips of tools ziin ook welkom uiteraard.:okdan:
 
Ik denk dat je qua hardware wel goed zit. Maar je zou tips kunnen verzamelen over de instellingen op je pc.
 
De NT1A is zeker geen verkeerde microfoon nee.
Maar ik heb hem niet meer dus zoek ik een nieuwe in die prijsklasse.

Mark, wat bedoel je precies met de instellingen? van de geluidskaart?

Qua effecten zat ik te denken aan de ''Lexicon MX 300''
 
Ik denk dat je met die vertraging op het binnenkomen van de stem bedoelt dat de vocalist last heeft van latency op de koptelefoon? Dat is meestal wel op te vangen met instellingen in je DAW, low latency monitoring o.i.d.

Hardware compressie en reverb zou ik niet snel doen, vanuit een prijs/kwaliteits oogpunt. Een goede plugin en een budget hardware module zijn qua prijs nagenoeg hetzelfde, maar mijn ervaring is dat in de lagere prijsklasse de plugin beter zal klinken. En daarbij heb je natuurlijk total recall voor je projecten in je DAW zonder dat je je instellingen terug moet zoeken. Waarom besluit je voor hardware te gaan?

Reflexion filter zou misschien handig kunnen zijn als de accoustiek van je ruimte niet optimaal is om zang op te nemen.
Plop shield en spin zijn uiteraard ook gebruikelijk en bijna essentieel.

Wat mic betreft, als je de NT1a goed vond wat zoek je dan precies in een andere microfoon en koop je die niet?
Je zou eventueel (tenzij je persé een nieuwe wil kopen) kunnen kijken naar een 2e hands NT2, 1e generatie. Die gaan meestal ook voor rond de 200/250 euro en klinken erg goed.
 
Ja klopt er was wat latency bij de koptelefoon.
Zoals ik al zei, heb niet zo veel ervaring met opnemen nog.
Waarschijnlijk staan de instellingen bij FL studio niet helemaal goed.

Klopt wel wat je zegt over de plugins.. is mischien wel makkelijker. waarom ik voor hardware wou gaan is omdat goede plugins toch ook vrij duur zijn.

Die Reflexion filter is ook wel wat voor mij. Ik ga er eens naar kijken.

Qua mic haal ik waarschijnlijk de NT1A dan weer.
 
Ik heb dezelfde setting voor zang (Rode NT1a + SE reflection filter, alles gemonteerd) en het werkt prima. Een beetje tweaken met de software en klaar, met FL heb je al genoeg mogelijkheden.

Mijn advies (ook meegenomen van een collega): neem de vocals op en vervolgens bewerk ze (normaliseren/ruis verwijderen, de-esser) eerst op audition (er is een nieuwe versie) en daarna plaats je het resultaat op FL, daar kun je later effecten toevoegen. Succes!
 
Ik geloof dat je Alesis ook een direct monitoring optie heeft, waarschijnlijk kun je daar ook het signaal direct doorsturen zonder vertraging. Zingen met vertraging op je koptelefoon is idd niet handig...

Plugins hoeven niet persé duur te zijn, ik lees iig goeie dingen over gratis (epicVerb) en goedkopere (valhallaroom) plugins.

Ik vind zelf de Waves plugins erg prettig en voor wat je krijgt voor je geld zeker de moeite. Misschien moet je eens naar de Waves renaissance maxx bundle kijken, heeft twee prima reverbs en compressor (en nog wat andere goodies). Zit geloof ik rond de 250,-, geen verkeerde prijs.

En, wat Pablo zegt, eerst droog signaal opnemen, daarna in je DAW pas met effecten aan de slag. Het begint met eerst een zo goed mogelijk signaal in je PC te krijgen. Als je bronmateriaal niet goed is dan kan EQ'en, compressen en reverb het (meestal) ook niet redden.
 
Klopt Pablo.. Na het opnemen bewerken. had ik ook gedaan.
Alleen de vocalist wou graag wat reverb erover gelijk bij het opnemen.
daar kwam ik toen niet helemaal uit.

Smartbits, ja zoiets had ik ook gelezen over de soundcard.
heb alleen nog niet gevonden waar dat dan zou moeten zitten.

Ik ga nog even rondkijken voor goede plugins!
Thanks voor de tips mensen.
 
Inderdaad... Je kunt wel wat reverb gebruiken tijdens het opnemen in de functie playback (de zanger hoort dus wat reverb tijdens de performance maar die wordt niet opgenomen, je kunt dat instellen in de software van het geluidskaart). Het geeft ook een lekkere gevoel. Maar ik denk dat de latency probleem belangrijker is dan de galm, je krijgt altijd een vertraging, meestal is die rond de 30/40 ms.

In logic heb je de low-latency mode, gewoon een knop onder; in Studio One weet ik nog niet zo goed en in Ableton (in mijn geval) kan ik later -30 ms "schuiven"... Hoop dat helpt :)
 
Als je zanger(es) graag beetje verb enzo wil kan je ook je opname kanaal naar een bus routen en op die bus verb, comp, delay etc loslaten wanner dat wenselijk is. Heb je ook meteen een volume slider voor je monitoring naar de vocalist toe.
Idd logic heeft low latency mode.. erg fijn.
 
Ik geloof dat je Alesis ook een direct monitoring optie heeft, waarschijnlijk kun je daar ook het signaal direct doorsturen zonder vertraging. Zingen met vertraging op je koptelefoon is idd niet handig...

Plugins hoeven niet persé duur te zijn, ik lees iig goeie dingen over gratis (epicVerb) en goedkopere (valhallaroom) plugins.
Als je direct monitoring gebruikt, kan je die plugins natuurlijk niet live op de stem gebruiken.

@Tommytog: kies de juiste inputs, en druk de DM schakelaar in. Zie handleiding van audio interface.
OF: gebruik de ASIO drivers van de Alesis voor low latency.
 
Back
Top