nieuwe formant vco pcb

j.baars

vintage eigenheimer
Lid sinds
22 februari 2005
Berichten
12.349
Locatie
bij de oranje ster recht-door de galaxy, linksaf,e
attachment.php
voor de liefhebbers.

een nieuwe formant vco pcb.

de dingen die anders zijn...

de fets zijn vervangen door een lf357( of een 071, die doet het ook prima de luxe)

alle 741 ic´s zijn vervangen door de 324 oid.

de 726 is vervangen door een 3046, en een oventje ( zelf even knutselen op het stukje naast de 7413), of een tempco..

en tot slot, de transistor pwm is vervangen door een sectie van de 324, werkt net zo goed, zo niet beter.

taaaaaaaataaaaaraaaataaaa, daar is tie...

formant2.jpg

:mega:

( lekker klein he?)
 
nope, lekker zelf uitdokteren.

als je schemas kan lezen, dan zou dat moeten lukken.:okdan:

en ik zal wel een fotootje plaatsen, zodra ik er eentje in mekaar heb zitten.

je kan voor het oventje ook de overgebleven sectie van een 324 gebruiken.

:koffie:
 
Laatst gewijzigd:
maak je de pulsgolf nog altijd met die 7413?
ik vond dat destijds een beetje dom. de formant had die 5v nodig eigenlijk alleen maar voor die ttlchip (aanvankelijk toch) een blokgolf kan je toch op verschillende manieren maken met op amps, comparators en zelfs met transistors
 
yeps,....
ik dacht zoiets van, nou, dan nog maar even iets origineel laten....:D

maar je hebt gelijk, het is een nogal vreemde keuze om daar een 7413 in te stoppen.

toen het ding ontworpen is had je ook al zat andere alternatieven...

:koffie:

nog even een dienstmededeling....

het losse padje linksonder moet direct met de pads eronder verbonden zijn, er komt nog wel een gecorrigeerde versie.


en voor het bedraden van de ic voedingslijnen....

doe het midden van de voedingslijnen van de ic´s onder verbinden met de ontkoppelcaps ( 4,7uF 100 volt) boven, dan zit je altijd goed qua ontkoppeling.
 
Laatst gewijzigd:
valt wel mee hoor....:D

het dual ictje rechtsboven is overigens een 072, was ik nog vergeten te benoemen...

:koffie:

wat overigens het enige echte speciale is aan de formant vco is de trangel/sin waveshaper.

die zorgt voor dat moddervette mooggeluid....

en hier; http://www.modular.fonik.de/files/EFMforum/orgEFMfiles/vco3d.pdf staat een schemaatje van een oventje ergens in deze pdf....


en voor de geinteresseerden, ik hen een voorrraad ca3146 chips ( is hetzelfde als de 3046)


pb maar bij interesse.
 
Laatst gewijzigd:
Da's inderdaad een aanzienlijk efficienter gebruik van printplaat, die originele zijn me toch lappen.
Netjes! Nou nog een componentenlayout.
 
die gaat er dus niet komen.

ik ga wel even wat foto´s posten wanneer ik er eentje in mekaar heb zitten...

en gewoon het schema goed lezen, dan zou het moeten lukken....:okdan:

:koffie:
 
nou, dat valt wel mee hoor....:D

maar met de fotos die nog gaan komen, zou het ook zonder een componenten layout prima de luxe moeten lukken.

en ik ga ervan uit dat mensen die dit ding gaan bouwen voldoende skills hebben om ene schema fatsoenlijk te lezen, te vertalen naar de nieuwe componenten die ik erin heb gezet,
en dat geheel op een pcb toe te passen.

anders is het bouwen van een formant vco, met alle dingen die ik heb verandert, toch een kansloze missie, als je die skills niet hebt.
:koffie:
 
het losse padje linksonder moet direct met de pads eronder verbonden zijn, er komt nog wel een gecorrigeerde versie.

Idem de andere losse pad. En volgens mij ontbreekt er een boorgat van R44, of een pad voor R46.
 
Laatst gewijzigd:
zo, dan ben je sneller dan ik..............:D

Haha, nou, hij is nog niet klaar hoor :D

Ik kwam gister een oud stuk pertinax tegen waarvan ik me afvroeg wat ik ermee zou doen. Toen dacht ik aan deze. Vandaar dat ik die twee puntjes was tegengekomen bij het opbouwen.
 
Back
Top