Nieuwe Yamaha HS-Series

Het nieuws is inmiddels al een maand oud en dus eigenlijk geen nieuws te noemen, echter zeker het vermelden waard! De opvolgers van de nu al legendarische HS80M en HS50M: HS5-HS7-HS8 en de HS8Sub.

header_speaker_hs_series_11.jpg


Nieuw is dus de tussenklasse: de HS7. Wat er is verbeterd tov de oude series:
These monitors come equipped with newly developed transducers featuring an advanced magnetic field design that regulates the flow of magnetic response to provide natural, seamless sonic transitions. Each component's materials and design were carefully re-examined, then optimized, to significantly improve the accuracy of signal reproduction throughout the audio spectrum. All HS Series full-range models are 2-way bass-reflex bi-amplified and feature a new high-resolution 1” dome tweeter designed for extended high frequency response with very low distortion up to 30kHz. Also equipped with a newly designed, high power woofer, HS Series monitors deliver clearly defined bass even at the highest output levels. Featuring amplifier units that are perfectly matched to each model's dedicated transducer, these monitors deliver accurate frequency response across a wider range of bandwidth.

Specs van de HS8:

Speaker type
2-way bi-amp powered studio monitor
Frequency range
(-10dB) 38Hz - 30kHz
Components
LF 8" cone
HF 1" dome
Crossover
2kHz
Output power
120W (LF:75W, HF:45W)
I/O connectors
XLR3-31 type (balanced), PHONE (balanced)
Power consumption
60W
Shape
Bass-reflex type
Cabinet material
MDF
Dimensions
W 250mm (9.8")
H 390mm (15.4")
D 334mm (13.1")
Net weight 10.2kg (22.5 lbs.)
Others
LEVEL control (+4dB/center click) , EQ: HIGH TRIM switch (+/- 2dB at HF) / ROOM CONTROL switch (0/-2/-4 dB under 500Hz)


http://nl.yamaha.com/nl/products/proaudio/speakers/hs_series/?mode=series
 
Ik werd erg snel luistermoe van ns10's toen ik ze in een andere studio moest gebruiken. Super gedetaileerd in het midden en hoog, dat wel. Maar de hs50m's waarbij het mid en hoog wat omlaag is gezet zijn veel pretiiger en niet minder gedetaileerd naar mijn mening. Erg beniewud naar de hs7's idd !

Bij nader onderzoek kom je er dan achter dat de HS 50m's meer instelmogelijkheden hebben dan de HS 5 's ... Waarom zouden ze dat gedaan hebben ? Bezuinigen op onderdelen ? De mid knop en low knop maakt hem voor mij af juist.
De HS 7 en HS 8 hebben daar ook last van t.o.v. de HS 80m. Gaan dat collectors items worden ?

HS 5
1366029897_05.jpg


HS 50m
yamaha-hs50m-rear-features.jpg
 
Bij nader onderzoek kom je er dan achter dat de HS 50m's meer instelmogelijkheden hebben dan de HS 5 's ... Waarom zouden ze dat gedaan hebben ? Bezuinigen op onderdelen ? De mid knop en low knop maakt hem voor mij af juist.
De HS 7 en HS 8 hebben daar ook last van t.o.v. de HS 80m. Gaan dat collectors items worden ?

Ff vraagie: "mid knop en low knop maakt hem voor mij af " Hoezo dit? Je wil de weergave toch in principe zo "vlak" mogelijk hebben en niet gaan boosten of juist minderen?
 
Ik heb een vraagje ik las ergens op internet als je de power knop bij hs8 of hs7 aan of uit zet dat die dan gaat kraken klopt dat ?
 
Ik wil binnenkort nieuwe speakers gaan kopen welke het word weet ik nog niet mijn huidige speakers zijn KRK VXT 6 nu heeft een maat van me deze Yamaha HS8 aangeraden is dat verstandig om mijn huidige speakers te vervangen ?
bax-shop Yamaha HS8
 
Ik heb een dikke maand geleden de HS8 van Yamaha aangeschaft en heb er geen spijt van. Ze klinken heel gedetailleerd, zowel in het hoog als in het laag. Ten opzicht van mijn vorige monitors, Alesis Monitor One, is het dag en nacht verschil.

Misschien heb je in je studio al aandacht besteed aan akoestiek maar mocht dit niet zo zijn, hou er dan rekening mee dat het resultaat dus niet enkel van de monitors afhangt.

Maar een miskoop doe je met de HS8 zeker niet :okdan:

:doei:
Danny
 
Hou rekening mee dat je een tweede paar nodig hebt met de HS-8 ,medium,medium/hoog en hoog zijn correct maar er zit iets fout met het medium/laag,met sommige bepaalde gecombineerde frequencies dan geven ze niet correct weer,dat hoorde ik wel op mijn Genelecs (maar de Genelecs zijn dan weer moeilijker om te mixen van medium tot hoog)

Wat mixing betreft van medium to hoog zijn ze echt super,makkelijk om te mixen,voor die prijs echt een aanrader.
 
Hou rekening mee dat je een tweede paar nodig hebt met de HS-8 ,medium,medium/hoog en hoog zijn correct maar er zit iets fout met het medium/laag,met sommige bepaalde gecombineerde frequencies dan geven ze niet correct weer,dat hoorde ik wel op mijn Genelecs (maar de Genelecs zijn dan weer moeilijker om te mixen van medium tot hoog)

Wat mixing betreft van medium to hoog zijn ze echt super,makkelijk om te mixen,voor die prijs echt een aanrader.
Mmm ok goed om te horen om hier rekening mee te houden.
Nu we in lockdown zitten(Corona crisis)
Word het nu vrij lastig om speakers uit te testen in een muziek winkel.
Maar gelukkig ga ik pas van de zomer een keuze maken.
Ik heb dus nog genoeg tijd!
Maar wat is dan een goed alternatief ?
 
Hier mijn wel heel persoonlijke mening.
Let op: ik was voor de slaapkamer van mijn zoon (9 jr) aan het kijken, dus kwaliteitseisen kwamen eerder van mij dan van hem ;). En er is niet heel veel ruimte.
De HS8 was dan ook te groot voor mij.
Ik heb de HS5 en HS7 uitgebreid beluisterd in de muziekwinkel. De meeste aanwezige speakers wel heel kort beluisterd, maar omdat veel sets sowieso te groot of te duur zouden zijn, alleen goed vergeleken met de Adam T5V en T7V en KRK Rokit RP6. De laatste klonk in eerste instantie wel veel warmer, maar eigenlijk ook wel dof. De Adam speakers waren het mooist. Warm en hoog. Maar de Yamaha's zijn zo verschikkelijk mooi helder van klank, dat ik maar bleef twijfelen. Ze schieten naar mijn persoonlijke smaak wel tekort in het laag.

Totdat ik puur voor de test en nieuwsgierigheid de Yamaha HS8S subwoofer erbij heb aangesloten (voor de kinderkamer een beetje dure aanvulling.).
Voor de HS5 vond ik dat net niet voldoende het laag probleem oplossen. Maar de HS8S bijna onhoorbaar toevoegen aan de HS7,.... ik moest bijna huilen, zo mooi. Wereld van verschil.

Overigens, de Yamaha HS8S aan de Adam speakers toevoegen gaf, weer mijn persoonlijke smaak, geen goede balans en een Adam subwoofer stond er niet.

Let op: ik heb NIET de combinatie HS8 + HS8S beluisterd, en weet ook niet of het bij heel specifieke frequenties 'fout' gaat. Maar de HS serie is in ieder geval heel mooi helder van klank en, in ieder geval voor de HS7 kan de HS8S subwoofer het ontbrekende laag heel mooi aanvullen. Dat is, naar mijn persoonlijke smaak.
(Meer details heb ik niet voor je, want de combinatie was me te duur om in een keer aan te schaffen. Ik heb uiteindelijk een experiment gedaan met een hifi versterker en homecinema subwoofer die ik allebei nog had liggen. Daar een setje hifi speakers van de kringloop bij gepakt om eens te kijken of dat in balans te krijgen was. Mijn zoon is nog steeds helemaal blij. Dus dat ik de Yamaha set, tijdens die paar luister sessies mooier vond, doet er niet meer toe.)
 
Ik vind mijn HS8's echt afgrijselijk klinken.
Maar je kunt alles erg goed horen en zijn ze erg neutraal.
Ben er erg blij mee maar mooi kan ik het niet noemen.
Daar zijn studio monitors ook niet voor.
Als je eenmaal mixt en het klinkt goed dan klint het ook werkelijk overal goed.
 
@flyweight : dat klopt als een bus: goede monitors wil niet zeggen dat je muziek automatisch goed klinkt. Je moet er met je gear voor zorgen dat het beter gaat klinken op de monitors (en liefst nog op verschillende klassen). Je zal dan veel meer kans hebben dat je mix ook goed zal klinken in de auto, goedkoop hifitorentje of heuse hi-end audio configuratie.

Ik ben in ieder geval heel blij met de aanschaf van de HS8. Ik moet inderdaad wat mixen aanpassen maar dat lag dan ook in de lijn van de verwachtingen.

:doei:

Danny
 
Mmm ok goed om te horen om hier rekening mee te houden.
Nu we in lockdown zitten(Corona crisis)
Word het nu vrij lastig om speakers uit te testen in een muziek winkel.
Maar gelukkig ga ik pas van de zomer een keuze maken.
Ik heb dus nog genoeg tijd!
Maar wat is dan een goed alternatief ?
Ik zou de HS-8 kopen

Ik heb heel lang Genelec 1031A gehad,en dat was moeilijk om mee te mixen,daarna even Dynaudio BM15A,iets makkelijker maar ook niet super vlot om te mixen,met de HS-8 zit je vrijwel direct goed

Enkel zoals ik eerder vermeld soms kan het zijn afhangend van de sound van een bepaalt instrument dat iets niet goed zal klinken (maar dat is als je zelf gaat kloten met sounddesign),en de kick/bass (lows van de kick bedoel ik) level inschatten is afhangend van het soort van kick soms niet duidelijk in te schatten,daarvoor moet je dan op iest anders ook horen,vooral in het begin,maar je hebt snel door hoe de verhouding moet klinken na wat oefenen op de HS-8 en dan kan je ze ook tunen volgen je ruimte. De lows zijn minder strak en lekker boomy en dus daar moet je rekening mee houden,een tweede paar is dus welkom ,dat kunnen ook cheapo hi-fi speakers zijn..


Maar het gros van je mix zal wel goed zijn,ze zijn heel helder en zelfs aan vrij laag volume kan je perfect mixen
 
Back
Top