Krakende Jack-pluggen?

Arv

Robot
Lid sinds
18 oktober 2001
Berichten
13.098
Locatie
Zuid Holland
Ik heb soms het idee dat mijn jackpluggen niet perfect contact maken met het 'vrouwtje' (in bijv. mijn mengpaneel). Dit levert soms krakende kanalen op als je aan de jackplug draait. Ik vraag me af of dit een bekend fenomeen is en of daar iets tegen te doen is. Ik zou me voor kunnen stellen dat stof en vet een boosdoener kunnen zijn... Is het dus belangrijk om de pluggen voor het insteken even schoon te maken met alcohol?? Ik vraag me dan meteen af hoe ik het 'vrouwtje' moet schoonmaken..


Arv
 
Doorsmeren..

Doorsmeren..

Vrouwtjes .. ja.. laat ik daar maar niet op ingaan..

Maar effe serieus.. kraken ontstaat meestal door slechte contacten tussen kabel en plug.. of tussen interne bekabeling en "vrouwtje. Veel minder vaak tussen plug en vrouwtje..

Als het al aan je mengtafel ligt (wat voor eentje is het.. en hoe oud ?).. dan kan het zijn dat je aansluitingen 'moe' zijn.. waardoor ze minder goed contact maken. Als je een beetje handig bent kunt je deze misschien zelf vervangen.. of het anders ergens laten doen.. Stof of andere troep is niet zo voor de hand liggend.
 
Thanx, ik heb het nog effe gechecked enzo, en het valt eigenlijk best wel mee. Ik weet niet meer welke plugs toen kraakten, maar dat is nu verdwenen!

Ik heb trouwens een Eurorack MX2642A van Behringer.


Arv
 
MMMM ....... Behringer leuk spul maar ik heb er zeer slechte ervaringen mee.
Keertje live aan het knallen ......
krrrrkkjjjhgggg < (maar dan zeer hard) linker kanaal weg.
Ik een beetje frummelen tussen m'n kabels krrrkkrrggggg linker kanaal weer terug.

Later kwam ik er achter dat ut m'n behinger compressor in combi met slechte kabels was die niet zo goed tegen de trillingen kon.......thuis nergens last van.

Maarru wat voor een kabels gebruik je eigenlijk ???
 
kabels

kabels

O, ik heb ze zlef in elkaar gesoldeerd. Het is eigenlijk standaard spul. Wel metalen pluggen gebruikt, die kunststoffen vind ik maar nix. Ik heb (nog) geen probleem met mijn MX, maar ik heb hem dan tot nu toe alleen maar thuis gebruikt. Wat vind jij dan een goeie kwaliteit tafel? En dan ook een beetje prijs/kwali..



Arv
 
Re: kabels

Re: kabels

Orgineel geplaatst door Arveyman
O, ik heb ze zlef in elkaar gesoldeerd. Het is eigenlijk standaard spul. Wel metalen pluggen gebruikt, die kunststoffen vind ik maar nix. Ik heb (nog) geen probleem met mijn MX, maar ik heb hem dan tot nu toe alleen maar thuis gebruikt. Wat vind jij dan een goeie kwaliteit tafel? En dan ook een beetje prijs/kwali..



Arv

Kwa prijs/kwaliteit vind ik moeilijk te zeggen. Ik zou voor mackie gaan. Behinger tafels ken ik persoonlijk niet. Ik heb persoonlijk alleen ervaring met lem en mackie. Heb wel met andere tafels gewerkt maar niet lang genoeg om echt goed te kunnen oordelen.
Lem vind ik niks (teminste die ik misbruikt heb was ruisbak).
En mackie vind ik echt toppertjes eerst had ik een 1604vlz en nu een 24-4 vlz pro en ik ben er zeer over te spreken. Lekkere stille, heldere tafel genoeg mogelijkheden en ze zien er nog strak uit ook!! Maar het moet wel bij je buget passen want ze zijn wel aan de prijzige kant.... mede door de hoge dollar koers.

Maar als je echt voor prijs/kwaliteit wilt gaan (ook weer persoonlijk natuurlijk !!) zijn er goede soundcrafts/spirits te vinden die hun werk prima doen. En deze klinken bijv, weer warmer als de mackie's

PS kwaliteit kabels zijn erg belangrijk niet alleen om kraakjes en meer te voorkomen.....maar ook tegen ruis enz.
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb deze Behringer gekocht voor 1000 piek, en dat kwam mij toen goed uit wat betreft prijs. Ik heb van Zophod B begrepen dat het een redelijk aardige bak is (hij heeft er twee). En ik moet zeggen, ik heb hem nu een jaartje ongeveer, dat ik nog geen vervelende dingen ben tegengekomen. Ook is het ruisniveau lekker laag. Alleen zit er op de monitor uitgangen (ctrl room) wel een bak ruis, maar daar heb je bij opnames geen last van. Ik weet van al die andere tafels die jij noemt helemaal nix, mischien moet ik eens gewoon een paar gaan luisteren, voor de gein!

Over ruis gesproken: het enige apparaat in mijn setup die echt tot vervelends to ruist, is de Pioneer EFX500.. grrr..

Mijn kabels zijn wel van goede kwali, ik heb toen de dikste kabels gekozen die ik daar (el. winkel) kon vinden. Ca. 7mm dik. Okee, die ingegoten kabels die je in de muziekwinkel kan krijgen zijn natuurlijk beter, maar ik hoef er niet aan te hangen natuurlijk.
 
Het belangrijkste is dat je er mee kan doen wat je wilt .... toch. :)

En wat die ruis/kraak betreft .....ik zou verder ook niet weten waar het aan kan liggen ???
En als het alleen hoorbaar is als je er aan draait is het geen mega probleem ....toch ??
 
Psies! Eigenlijk ben ik helemaal geen purist wat betreft audio. Ik vind het allang best als ik een opname klaar heb! hehehe

Die krakende pluggen heb ik niet meer terug kunnen vinden, ik begin nu aan mezelf te twijfelen..
:confused:
Waarschijnlijk was het maar tijdelijk.



Arv
 
Krakende pluggen???

Ik kan hier alleen maar Neutrik adviseren.
Je moet ze natuurlijk wel goed (laten) solderen. En met hoogwaardige kabel. Dat spul van 2 Euro per meter dus.
Met hele goedkope kabel schiet je dan ook niet veel op!

Het enige waar ik ander spul heb is mijn 8x multikabels voor mijn ST Audio HD-recorder (van Hosa) en mijn (standaard) insertkabels.
 
Back
Top