Review Tascam US428

Synthfreak

ff lekker resoneren
Lid sinds
31 Maart 2002
Berichten
297
Locatie
Brabant
Beste ForumLeden,

Zo'n 3 maanden geleden stuitte ik via een duitse website op de Tascam US 428. De specs zagen er goed uit en was precies wat ik zocht. Daarna natuurlijk met de zoekfunctie op het forum gezocht om te kijken of er mensen hier waren die zo'n ding hadden, weinig succes alleen maar dingen in de trant van "staat wel leuk op je buro"" en "Een maat van mij heeft ook zo'n ding maar nooit goed aan de gang gekregen". Voor deze keer ben ik blij dat ik niet naar jullie heb geluisterd want hij staat hier nou zo'n maand thuis en ik moet zeggen het is een zeer grote aanwinst voor mij. Omdat het forum natuurlijk toch een soort van Database is op het gebied van electronisch muziek maken en ik eigenlijk weinig tot nix kon vinden, hier dus een persoonlijke review over het apparaat.

Voor de mensen die niet bekend zijn met het apparaat, de Tascam US428 is dus een controller voor je audiorecording software, een Audio interface en een Midi interface allemaal via USB. Ja het apparaat heeft dus een PC/Mac nodig, hij/zij kan niet stand-a-lone gebruikt worden. Voor de exacte specs www.tascam.de .

Oke voor de duidelijk even mijn PC configuratie:
-Intel celeron 466 Mhz
-366 MB intern geheugen
-6 GB harddisk en deze is absoluut niet snel
-AGP video kaart
-Het geheel draait onder windows ME
en natuurlijk CD CD/rw en Diskette station
Bij de plaatselijke muziekwinkel konden ze mij het apparaat niet leveren, maar ze raden het me ook af vanwege mijn te langzame PC, maar ik heb Sonar 2.0 XL alle een tijdje draaien zonder problemen:confused: maar dan met een soundblaster kaartje, wel een hoge latency op MIDI gebied maar dat hinderde mij niet zoveel. Dus dacht ik bijmezelf ik ga gewoon die US428 bestellen bij Feedback in rotterdam, waar hij nu afgeprijd was. Zo gezegt zo gedaan en 2 dagen later stond de postbode bij mij op de stoep met een flinke doos. Gelukkig die dag vrij dus meteen aan de slag, alles aangesloten, software geinstalleerd, het werkte meteen. Dit is voor mij uitzonderlijk want meestal als ik iets voor mijn computer koop duurt het meestal een dag of 3 voor dat het werkt.

Dus aan de slag meteen ff wat opnames gemaakt natuurlijk eerst met de bijgeleverde Cubase versie, werkte perfect geen problemen. Daarna natuurlijk ff aan het mixen, want het apparaat werkt tevens als controller. Geen enkel probleem ook het gebruik van de in realtime EQ werkte uitstekend geen enkel teken van latency what so ever, in iedergeval niet merkbaar. Daarna binnen fruityloops het MIDI gebeuren uitgeprobeert in ieder geval het midi in gebeuren. Dit was voor mij de grootste openbaring tot nu toe, Namelijk dat realtime midi kon bespelen binen fruitloops zonder dat ik telkens een seconde moest wachten voor dat ik eindelijk de door mij gespeelde noot hoorde WUNDERBAAR TOLL. Het enige waar ik in fruityloops tegen aan liep was dat in de eerste instantie de verkeerde Audiodriver stond geselecteerd, daarna overgeschakeld op de 24 BIT asio driver van de US428 en geluid werd kraakhelder.

Na wat dagen met cubase te hebben gekloot kon ik er maar niet aanwennen en ben ik toch weer overgestapt op Sonar 2.0 XL maar dat is gewoon mijn persoonlijke ervaring die ik heb na jaren met Cakewalk gewerkt te hebben. Ook hier was het installeren van de US428 geen enkel probleem gewoon ff als controller aanwijzen, werd meteen herkend de software voor de US428 werd meteen overgeschreven naar het apparaat ff audio afstemmen en de MIDI. Nou dit viel tegen, in ieder geval het midi gedeelte want het valt dus vies tegen om binnen sonar de MIDI in te stellen, kan ook mijn persoonlijk geklungel met MIDI zijn, maar zoals ik het begrepen heb gebruikt het controller gedeelte ook MIDI voor het control gedeelte ja DUH. En moet je dus deze afzonderlijk instellen dit heeft even geduurt voordat ik dit door had maar dat was meer te wijten aan SONAR en MIJZELF dan aan het apparaat.

De US428 staat hier nu al een maand en werkt nogsteeds super heb nog geen enkelle TIK, Kraak of iets dergelijks gehoord en ook nog steeds geen enkelle vastloper. En dat met mijn PC LOL dit bewijst dus maar dat je zeker geen super snelle PC nodig hebt om muziek te maken, Oke voor softwareSynth's Plugins etc, werkt het natuurlijk wel plezieriger maar voor het opname werk is het mijn inziens niet echt noodzakelijk. Ook de beoogde PC configuratie die tascam voorsteld, is vind ik ook erg hooggegrepen. Moet er wel ff bijvermelden dat ik mijn PC qua drivers en programmas zoveel mogelijk dedicated audio heb gemaakt als mogelijk. Naast Muziek maken gebruik ik verder alleen Internet op deze PC en heb ik verder nix openstaan op het moment dat ik met muziek maken bezig ben.

Al bij al vind ik persoonlijk dit echt een geweldig apparaat wat voor mij echt heel goed werkt en waar ik ook echt blij mee ben, ik hoop dat jullie wat aan deze review hebben. Laten we er alsjeblieft geen eindeloze discussie van maken, vragen beantwoord ik natuurlijk graag.

Groetjes Synthfreak:) :) :) :)
 

Attachments

  • us428.jpg
    us428.jpg
    50,2 KB · Bekeken: 260
:okdan:

Lijkt me dat je met jouw systeem hier prima mee kunt werken. Dat leek mij niet zo voor de hand liggend. (voor een oudere Celly) maar tof dattie het wel goed doet. :)
 
Synthman,

Ik zit er ook over te denken deze Tascam aan te schaffen. Ik wil in de eerste plaats weten of hij je nog steeds zo goed bevalt. Daarnaast weet ik niet hoe je setup is, maar zijn de vier audio ingangen geen beperking? En hoe zit het met effects send en return? Kun je subgroepen maken en deze afzonderlijk naar een effect, bijv. compressor sturen?

Gr. Sascha
 
Biedt zo'n controller anno 2020 nog wel ondersteuning? Om maar wat te noemen: drivers voor Windows 10?
 
Haha.. ik zit te zoeken wanneer dit ding nu eigenlijk uitgekomen en lees ik uit een bericht van 2003 ineens een bericht uit 2020. :D
Biedt zo'n controller anno 2020 nog wel ondersteuning? Om maar wat te noemen: drivers voor Windows 10?
Ik heb em weleens op windows 10 aan de praat gekregen. Maar was in de tijd dat ik ook mijn 01x (Mlan) nog werkend had. Maar het is een tof ding! Ik gebruik em nu dus op windows 98SE maar op Windows 7 werkte het geloof ik ook nog. Support is dacht ik al bij XP gestopt. Dus verwacht er niets van.

Het enige nadeel is het ontbreken van de moving faders maar als controller voor de EQ sectie binnen Cubase is ie top! Fixed Gain, Q en frequentie encoder (draaiknop) voor de toonregeling, nadat je dus 1 van de 4 banden hebt geselecteerd met de knopjes ernaast. Banden kun je ook aan/uit zetten met die knopjes in een andere mode, alsmede de sends. En sends zijn ook te selecteren/ en level is in te stellen via de data dial. Verder nog wat andere knopjes, locators instellen.. mixerviews selecteren of de op te nemen / bewerken kanalen selecteren. oh.. zelfs de Yamaha DSP factory kaart die ik ook draai in mijn vintage systeempje kan ik ook als hierboven bedienen. In Cubase VST32 dan :D
Voor mij zijn dit tools echt onmisbaar als ik snel wat koortjes, of instrumenten op wil nemen. Beter dan iedere keer naar de muis grijpen zeg maar. Het is dat ik al een Behringer X touch heb maar ik vond deze eigenlijk voor Cubase 5 stukken beter werken qua EQ en voor FX sends.

De Geluidskwaliteit vind ik ook best goed voor de tijd. Pre-amps ok.. ook handig die gitaar input! Helaas geen phantoomvoeding 48+ voor een condensator microfoon.
Latency is ook acceptabel.. zelfs op Windows 98SE :)
Ik heb de mijne ooit voor 30 euro een keer gekocht omdat het altijd al een topding leek maar heb er verder nog weinig mee gedaan. Nu eigenlijk pas. :D

Ow.. hij schijnt in 2000 uitgekomen te zijn. TEAC | TEAC - The History of Recording and Sound (Part 11)
 
Back
Top