Mijn eerste cheezy trancenummer

redje

knoppengod
Lid sinds
11 januari 2002
Berichten
434
Locatie
den bosch
Ik ben net een vers lid en ben ongeveer 1 jaar bezig met externe midi-apparaten. Hiervoor heb ik een tijd met trackers gewerkt. Ik heb mijn track gemaakt met een virus b en een waldorf micro q. Let niet op de mastering, want ik heb het nummer gewoon rauw opgenomen (misschien dat iemand me hier mee kan helpen? 8) . Graag reacties en veel tips hoe ik dit nummer kan verbeteren.

het nummer is te vinden in de dsf sample/song db en heet "tranquilizer".

alvast bedankt voor de reacties :)
 
Matig

Matig

Opbouwende kritiek:
Er mag wel meer hihat en percussie in, verder zit er niet echt veel variatie in, bijvoorbeeld sub-melodieen.
Er missen extra synths en geluidseffecten. De 'climax' die je in het 1e stuk wordt herhaald in het 2e stuk wat niet gebruikelijk is.
 
Lekkere track. De geluiden zijn erg mooi. Je hoort gewoon dat het een hardware apparaat is ipv een Reason patch. (Tsja da's het verschil) En dus ook de digitale laag die erover 'hangt'
Het nummer zelf is op zich wel OK, er past wel meer bij. Een beetje spelen met geluidjes een foefjes erbij enzo.

Denk dat je nog wel een paar van die er gaan er 13 in een dozijn opmerkingen krijgt.

De mix zelf is erg strak. De drums wellicht iets te strak qua compressie. Maar zeker vet OK hoor.

En omdat ik het toch niet kon laten heb ik het even gemastered (zo goed/kwaad het ging). Check it out dude!

http://mmbase.dyndns.org/synthforum/tranquilizer_remastered_by_fuse.mp3
 
Orgineel geplaatst door fuse
Lekkere track. De geluiden zijn erg mooi. Je hoort gewoon dat het een hardware apparaat is ipv een Reason patch. (Tsja da's het verschil) En dus ook de digitale laag die erover 'hangt'

Dat viel mij ook als eerste op..

Verder moet dit uitgewerkt worden, dan heb je een klinkende track. Het begin staat er...
 
tips en hints

tips en hints

bedankt zover, ik weet inderdaad dat er nog het een en ander moet gebeuren aan de track. Ik ben op zich nog niet zo heel erg lang met exterene midi-apparaten bezig, heb wel heel lang met trackers gewerkt. Ik zat eigenlijk een beetje vast dus ik postte het nummer zodat jullie me nog wat specifieke tips + hints konden geven :) omdat ik er zelf even niet uitkwam. Ik hoor nog wel de rest van de 13 in een dozijn opmerkingen;)
 
Orgineel geplaatst door fuse
Lekkere track. De geluiden zijn erg mooi. Je hoort gewoon dat het een hardware apparaat is ipv een Reason patch. (Tsja da's het verschil) En dus ook de digitale laag die erover 'hangt'
Het nummer zelf is op zich wel OK, er past wel meer bij. Een beetje spelen met geluidjes een foefjes erbij enzo.


Grootse onzin :z
 
Orgineel geplaatst door fuse
Lekkere track. De geluiden zijn erg mooi. Je hoort gewoon dat het een hardware apparaat is ipv een Reason patch. (Tsja da's het verschil) En dus ook de digitale laag die erover 'hangt'


Als je goed met Reason om kunt gaan hoor je echt geen verschil.
En Reason is 100% digitaal.
't Is natuurlijk wel stoerder een paar echte bakken naast je pc te hebben.
 
Hoezo onzin dat je geen verschil tussen Reason en hardware app hoort?

De subractor mag wel vet OK zijn, maar tegen het subtiele geweld van een Virus of micro Q kant'ie echt niet op hoor. Luister maar eens heel goed naar de dynamiek en subtiliteit van de instrumenten in dit nummer. (probeer anders ff die master die ik ook gemaakt had, bevaltie trouwens?)
Als je dat niet opvalt dan raad ik je aan om nog heel veel te gaan luisteren naar verschillende synths en software. En dan oogjes dicht om extra goed te kunnen horen. ;)

En als je het nummer wel opleuken dan kun je via je computer meersporen gebruiken en dan je Q gebruiken voor wat bliepjes en blopjes erbij. :)
 
vergeet niet dat je in reason voor de meeste devices een high-interpolation knoppie kan aanzetten zodat ie wel meer CPU eet maar ook de klank wat beter kan berekenen.......wat overigens niet altijd lekkerder hoeft te klinken ;)

verder is hoe je een reason track hoort natuurlijk ook flink afhankelijk van je DA-convertors in je geluidskaart (tenzij je em gelijk digitaal rendert en de mix naast een andere mix op je computer door dezelfde soundcard afspeelt)

overigens: de subtractor algo's zijn allemaal gecode door de man die de nordlead1 heeft bedacht en gemaakt....

Olaf
 
sorry voor mijn lekkere onderbouwing :P Ik had er nog wat aan toegevoegd (ook nog een stuk over het nummer zelf), maar m'n verbinding was ineens erg brak en viel compleet weg. Dus dat stuk is er nooit bijgekomen. :(

Reason met Hardware synths vergelijken is alleen te doen als je 2 dezelfde apparaten met elkaar vergelijkt. De Analoge synthesizer in Reason moet je gewoon vergelijken met een hardwarematige analoge synth die identiek is. Die geluiden uit zijn keyboard zitten nou eenmaal niet standaard in Reason dus dat valt al niet goed te vergelijken. Ik weet heel zeker dat als er van de Virus een goeie softwarematige versie komt dat ie 1:1 is aan de hardware versie.

Ik gebruik hard- en softwaresynths, Reason gebruik ik nu het meest omdat het zo compleet is en er een goeie analoge synth inzit. Maar toch geef ik de voorkeur aan hardware omdat het makkelijker werkt en het helemaal 0,0 van de processor vreet, daarbij draai veel liever aan knoppen op een echte bak dan met de muis knopjes aanklikken op een scherm.

Toevallig heb ik van een Yamaha XG synth 2 versies liggen, een soft en een hardware versie... dus daar wil ik weleens een demo van draaien zodat de kenners hier de hardware en de software versie eruit kunnen halen. :)

Over de track zelf.. de instrumenten zijn idd heel mooi, alleen is het allemaal wat droog. Er had wel iets meer nagalm in gemogen op sommige punten en het intro gedeelte is nogal basic. Niet dat er iets mis is met zo'n intro, maar het is al zoveel gedaan (vroeger). Verder kabbelt het allemaal wat door en het mist wat diepgang. Maar goed, qua geluid klinkt het allemaal best ok :)
 
Laatst gewijzigd:
Orgineel geplaatst door Beathoven
De Analoge synthesizer in Reason moet je gewoon vergelijken met een hardwarematige analoge synth die identiek is. -knip-

Ik gebruik hard- en softwaresynths, Reason gebruik ik nu het meest omdat het zo compleet is en er een goeie analoge synth inzit.

Hier ga je gruwelijk de fout in. ;)

Analoog in een software pakket? Dat is knap...
 
ahjoh je weet ook wel dat hier bedoeld wordt: een subtractive synth met veel knoppen en schuiven ;)

Olaf
 
Re: Matig

Re: Matig

Orgineel geplaatst door Mastermind NRG
Opbouwende kritiek:
Er mag wel meer hihat en percussie in, verder zit er niet echt veel variatie in, bijvoorbeeld sub-melodieen.
Er missen extra synths en geluidseffecten. De 'climax' die je in het 1e stuk wordt herhaald in het 2e stuk wat niet gebruikelijk is.

Lekker vet nummer.

Ik vind dat je niet te veel percussie aan toe moet voegen hierdoor verliest de track zijn relaxedheid. Wel zou ik hier en daar wat spacey geluidseffecten toevoegen, maar zeker niet te veel lagen toevoegen. Less is More
 
Dreamtrance

Dreamtrance

Dit nummer is dus helemaal niet cheezy! Ik ga en kan geen opmerkingen maken over produktie details en / of mastering want daar heb ik zelf (volgens mij) niet echt veel kaas van gegeten (hey cheeze!).

Behalve de breaks waar je die synth een fill laat maken (bijvoorbeeld 5:51) vind ik je nummer echt lekker klinken op medoldie vlak. Geen zware heftige melodie lijn maar wel ééntje waar ik van hou.
Uiteindelijk zou ik zelf wel wat meer aandacht besteden aan drums en percussie om het wat spannender te maken. Maar nogmaals, ook hier heb je gewoon een vette basis om vanuit door te gaan.

Eric
 
Back
Top