Een liefdesliedje (Ja, echt!)

Dr van Lansberg

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
18 februari 2011
Berichten
11.028
Locatie
Amsterdam
Waarde luisteraar,

Toen ik vorig jaar mijn oude, verstofte hobby weer oppakte en ik met Cubase en een master klavier ging werken, heb ik een kleine improvisatie op piano gemaakt. Mijn eerste opname in Cubase om eens te kijken hoe dat zou werken. Maandag heb ik dit dingetje er weer eens bijgepakt en ben ermee aan de slag gegaan.

Het is een liedje uit de categorie "Gevoelig" geworden (dat is althans mijn persoonlijke mening). Dus de hardcore stampers wil ik behoeden voor een teleurstelling en adviseren naar de volgende track door te gaan ;). Het resultaat is ook anders dan ik gewoonlijk placht te creëren.

Nu zit er geen drum en geen bass in verwerkt (geen drum & bass dus). Zonder een enquete op te starten ben ik wel benieuwd wat jullie ideeën hierbij zijn. Wel of geen beat? Wel of geen bass?

Vocals zijn wederom van Carrol en deze keer ook iets van JJWeekz gebruikt.

Veel luisterplezier en wees gegroet.

 
Leuk en gelukkig weer eens niet met die eeuwige drumm&bass , alleen het is wel ietsje te ijl en te hoog geworden dus misschien wel iets van bas maar dan misschien iets van een blazer, trombone , fagot of een basclarinet of zoiets, wel dat waaierige wat het nu heeft maar dan ietwat steviger .
Dat jaren tachtig idee associeer ik er ook niet echt mee , eerder late jaren zeventig . Het heeft wel iets van Kate Bush
 
Leuk en gelukkig weer eens niet met die eeuwige drumm&bass , alleen het is wel ietsje te ijl en te hoog geworden dus misschien wel iets van bas maar dan misschien iets van een blazer, trombone , fagot of een basclarinet of zoiets, wel dat waaierige wat het nu heeft maar dan ietwat steviger .
Dat jaren tachtig idee associeer ik er ook niet echt mee , eerder late jaren zeventig . Het heeft wel iets van Kate Bush


Dat is het inderdaad. Het deed me zelf ergens diep in mijn brein ook ergens aan denken. Het is die vocal van JJWeekz, dat hoge zingen --> Kate Bush. :okdan:

Thanks voor je comments. Ik ben het met je eens dat het wat dunnetjes is op deze manier. Ik twijfel of een toevoeging in negatieve zin wat doet met de sfeer van de track. Ik heb ons aller vriend Azzjemenou al gevraagd er kritisch naar te kijken. En ik heb zo het vermoeden dat er nog wel een revisie gaat komen (als het niet meer is dan dat) :D.
 
Laatst gewijzigd:
't Is een mooitje! :)
De eerste 3 woorden doen misschien Kate Bush-achtig aan maar het klinkt van stijl wel eerder Amerikaans (naar mijn mening dan hoor).
Ik had eerder een Suzanne Vega erlebniz :P.
Ik weet niet of er nog veel bij moet... Iedereen is natuurlijk percussie en bass als ondersteuning gewoon.
Misschien wat meer bass op de piano om zo wat diepte op te vangen.
Misschien een streepje effect onder de zanglijn? Klinkt me nu bij wijlen wat "badkamer"-achtig.
Je hoort duidelijk dat je een klassieke pianoscholing gehad hebt en dat kan alleen maar positief bijdragen :W

Cheers!
Exo. :mega:
 
Prachtige compositie! Er zijn "however" productie-details waar je moet kijken: de piano is ietwat resonant in verhouding met de rest en de zangeres klinkt schel (te veel hoog en galm, waarschijnlijk heeft ze de opname via de usb stereo-condensator, waar dit probleem vaak voorkomt, of gezongen in een kamer met veel galm). Voor de rest is dit een perfecte match, ga zo door!
 
't Is een mooitje! :)
De eerste 3 woorden doen misschien Kate Bush-achtig aan maar het klinkt van stijl wel eerder Amerikaans (naar mijn mening dan hoor).
Ik had eerder een Suzanne Vega erlebniz :P.
Ik weet niet of er nog veel bij moet... Iedereen is natuurlijk percussie en bass als ondersteuning gewoon.
Misschien wat meer bass op de piano om zo wat diepte op te vangen.
Misschien een streepje effect onder de zanglijn? Klinkt me nu bij wijlen wat "badkamer"-achtig.
Je hoort duidelijk dat je een klassieke pianoscholing gehad hebt en dat kan alleen maar positief bijdragen :W

Cheers!
Exo. :mega:

Jij moet een geheugen als dat van een olifant hebben! :D Ik was zelf alweer bijna vergeten dat ik ooit piano heb gespeeld. Dat gaat zo, als je achter je schermpje zit...

Suzanne Vega snap ik ook wel, maar dan verwijs je volgens mij naar Carrol, zij heeft die wat zwaardere stem. De hoge zang is van JJWeekz, evenals de gesproken tekst. Die badkamer sound is zeer waarschijnlijk mijn eigen fout. Ik heb nog moeite met het mixen van vocals (zoals je uit andere tracks ook hebt kunnen horen). Zit hem waarschijnlijk in de frequenties van de reverbs die ik erop heb gezet. Wordt vervolgd...

Ik zal verder eens kijken wat het doet met meer laag in de piano. Ik wil de compositie eigenlijk wel laten zoals hij is, dus niet extra noten spelen. Maar meer laag erin zal ik morgen eens testen.

Thanks voor je feedback Exo! :okdan:
 
Prachtige compositie! Er zijn "however" productie-details waar je moet kijken: de piano is ietwat resonant in verhouding met de rest en de zangeres klinkt schel (te veel hoog en galm, waarschijnlijk heeft ze de opname via de usb stereo-condensator, waar dit probleem vaak voorkomt, of gezongen in een kamer met veel galm). Voor de rest is dit een perfecte match, ga zo door!

Tja, dat is waar ik telkens tegenaan loop... Die piano had ik nog niet gehoord, ik zal er zo eens heel kritisch naar luisteren. En ja, die zangeres... zie post hierboven... Diepe, diepe zucht... Kan iemand anders dit niet gewoon voor me oplossen? :D

Thanks Paabs!
 
Laatst gewijzigd:
Tja, dat is waar ik telkens tegenaan loop... Die piano had ik nog niet gehoord, ik zal er zo eens heel kritisch naar luisterne. En ja, die zangeres... zie post hierboven... Diepe, diepe zucht... Kan iemand anders dit niet gewoon voor me oplossen? :D

Thanks Paabs!

Ja ik zie het.... Hmmm, het is moeilijk want per stem is een totaal andere wijze van werken...

Eerst de tops: je hoef de compositie helemaal niet veranderen en geen extra noten spelen. Alles loopt min of meer goed in balans.

De tips: Ik zou eerst de EQ en dan een lichte compressor ingooien, vervolgens... truckjes van het fabriek "DeMode":

1) Zend de vocals naar een of twee bussen: in de eerste plaats je een lichte ambience effect met EQ en in de tweede iets van galm, met 50% wet, reverb en diffuse laag. Speel daar even totdat je tevreden bent. Zorg dat de hoge frequenties niet te hoog gaan in allerlei gevallen.

2) Regel de volume van de bussen en indien nodig plaats je een stereo effect, nogmaals heel minimaal (anders komen de vocals namelijk te breed en je moet deze toch centraal hebben).

Wat ik deed met "life is a dance" is de stem helemaal via de bussen laten horen (audio naar sends only):

a) de vocal track: gate, EQ eight, compressor en nog vocal doubler (maar dat laatste naar keuze)

b) send 1: reverb

c) send 2: eigenlijk niets (dat zorgt dat je de vocals van mono naar stereo krijgt, maar hoef niet als deze al stereo zijn... het is toch best handig)

d) send 3: EQ eight + ambience

e) send 4: EQ eight + ambience, met andere waarden nutuulk...

Nogmaals dat doe ik met mijn vocals tegenwoordig maar er zijn misschien andere methoden, simpeler en effectiever dan deze... Succes!
 
@ Paabs: Dank voor je tips. Als ik wat meer tijd en geduld heb, ga ik ze eens uitproberen. Ik vermoed overigens dat jij over beter opnameapparatuur beschikt dan Carrol. Bij haar vocals zit bijna altijd een fluittoon rond de zoveel Hz. Ik probeer die met een beetje EQ eruit te filteren en dan krampachtig met de reverb weer wat terug te brengen. Dat gaat niet zo lekker :D. Maar gelukkig was het geluidsniveau deze keer op links en rechts wel redelijk aan elkaar gelijk.

@ 6: Eens! Punt. Ik probeer het met hulp van mede SF'ers wat meer richting zalm te krijgen nu.

Thanks voor jullie feedback heren!
 
Laatst gewijzigd:
@ Paabs: Dank voor je tips. Als ik wat meer tijd en geduld heb, ga ik ze eens uitproberen. Ik vermoed overigens dat jij over beter opnameapparatuur beschikt dan Carrol. Bij haar vocals zit bijna altijd een fluittoon rond de zoveel Hz. Ik probeer die met een beetje EQ eruit te filteren en dan krampachtig met de reverb weer wat terug te brengen. Dat gaat niet zo lekker :D. Maar gelukkig was het het geluidsniveau deze keer op links en rechts wel redelijk aan elkaar gelijk.

Dat bedoelde ik dus, de klank is de typische van de usb condensators. Heb ik ook eentje staan en die doet geen justice. Wel makkelijk stereo maar een behoorlijke ruis, wegfilteren betekent dat ook deels van de uitspraak worden weggefilterd.

Ik denk dat de makkelijkste is de hoge frequenties proberen te dimmen een beetje zonder dat de dynamiek verdwijnt, en ja, met veel geduld kom je verder uiteraard...
 
ik vind t geen mooie piano.. das jammer
ze staat een beetje in een badkamer te zingen
ik zou de zang een stuk droger er op zetten.. intiemer
misschien een basgitaar erbij, met mooie lange noten en af en toe een funky accentje?
saggies dr bij
 
Ik vind het in potentie erg mooi, maar qua uitwerking sluit ik me bij bovenstaande heren aan
De mix kan letterlijk stukkn dikker, ti's nu een beetje koekblik in een badkamer.
En dat is jammer want de compositie is erg mooi!
 
Zo.. Da's zeker eens wat anders.. En geweldig gedaan!!! En erg van genoten :)
En zo zie je maar weer.. zo'n mooi klavier met gewogen toetsen leidt je toch naar een heel andere wereld ;) Knap gespeeld :okdan:

Qua sfeer vind em al erg mooi.. en heb niet zoveel aan toe te voegen qua kritiek, alle tips zijn al wel gegeven..
Een basgitaar of een dragende basnoot, ergens verderop in de compositie zou het meer opbouw kunnen, en het sowieso meer laten dragen.
De vocalen zijn 'as is' helaas.. weet niet of daar nog meer uit te halen valt.. iets meer hoog / lucht zou erg mooi geweest maar is gewoon niet aanwezig in het bron materiaal vrees ik.

Die Piano kan nog wel wat opknappen met een dipje ergens rond de 1-2 khz :)
Er zitten een paar noten in die bij een gewoon luistervolume nogal onplezierig zijn qua volume, of te hard klinken in een bepaald frequentie gebied.. vooral wat hogere noten.. beetje spelen met de EQ..
En de panning van de Piano die het nu heeft zit bij mij teveel rechts.. en misschien ook iets teveel stereobeeld misschien??

Desalniettemin weer een schoonheid van een compositie :halleluja
 
Back
Top