Weer een jazz poging

mooi zo! wil ook dat je vanuit jezelf spreekt! :p maar koper blazers, ja dat is een kicke idee, denk dat ik dat + scratches er in ga verwerken zodra er een mc op zit! thanks for checkin it out!
 
Ik vind het een beetje veel van altijd hetzelfde....:erm:
En, zijnde jazz liefhebber en -muzikant vind ik er niet direkt veel jazz aan....
Geen tegentijden, syncopen, rolls, fills, attacks etc...
Andere drumklanken en ik zou me eerder in een hip-hop richting wanen.
Een MC komt dan natuurlijk van pas :D.
Nu ja, smaken en kleuren verschillen voor iedereen nietwaar? ;)

Cheers!
Exo. :mega:
 
lekkere groove, doet me een beetje denken aan Mr. Scruff's oudere werk.

wat mist is een mooie solo op een EP, Orgeltje of als je het realistisch kan brengen een blazer. voor de solo even uitzoeken: de pentatonische bluestoonladder. kan niet misgaan!

in het midden nog even een break zonder de beats zou ook niet misstaan en de dynamiek verhogen.
 
Ik ga akkoord met alle bovenstaande opmerkingen, maar daarnaast kan ik me niet van de indruk ontdoen dat dit perfect een stukje DJ Shadow & Cut Chemist had kunnen zijn.. waarmee ik bedoel: het is eerder funky dan jazzy (maar who cares), het is repetitief maar dit kan net ook zinderend gaan werken, het grooved echt lekker, dus je kan er alle kanten mee uit. enkele simpele scratches of een subtiel solo'tje, you choose it...

Wist niet dat er op synthforum 'niet-dance-muziek' makers zaten...stemt mij vanbinnen een beetje gelukkig ;) ben zelf ook vooral jazz-funk-world gericht..

top! ben benieuwd naar meer!

nog een vraagje, werk je vooral met samples, of speel je zaken zelf in, en zo ja, wat dan?

thx
 
wauw ! toffe comments!
@Exo , Het is ook niet echt jazz, het is een combinatie van funk, jazz, hiphop en domheid, ik snap wat je bedoeld dat het altijd een beetje het veel van hetzelfde is, dat is bij mij idd vaak het geval, en dat komt denk ik omdat de tracks nog geen vol afgeproduceerde tracks zijn, slechts beats waar rappers inderdaad nog overheen moeten rappen!

@Eis-T , Die break zonder beats zit er in ! Sax kan ik realistisch erin krijgen, dat kun je horen op dit nummer: http://soundcloud.com/shyfte/roy-shyfte-imaginary-jazz
Goed idee ,ik denk dat ik dat er ook nog in de refreintjes bij ga doen!

@Boutrosbrother word! tof om te horen, die scratches komen er zeker op, en dan zoals Eis-T net zei nog een Sax in de refreintjes, dat moet wel wat worden denk ik!

En ik werk echt met alles wat ik kan bedenken, ik vind het vooral gewoon heel tof om creatief bezig te zijn.. vroeger vond ik samplen goedkoop omdat ik dacht dat het slap was en niet origineel.. tot ik leerde spelen met mijn samples op mijn eigen manier. Daarnaast speel ik ook zelf dingen in met een yamaha CS2x en een Electribe EA1, en de samples pitch, chop en filter ik in de SU700 en haal ik daarna door de AKAI mg614 heen.. en daarnaast speel ik de gitaar ook meestal zelf in behalve als die toevallig onder een sample zit die ik heb.

@gloomer haha yeahh jij hebt te veel topics van mij gelezen de afgelopen tijd of niet :p, still thanks tho!

Thanks allen ! Groetjes, Roy

Edit: zat me net te bedenken wat jazz betekend; Muziek van het moment- en dat is het! :D
 
Laatst gewijzigd:
er is niets jazz aan maar het klink leuk,doch ik had voor een andere snare sound gekozen,ik denk dat deze deels de boosdoener is voor het 'repetitieve' eraan.
 
@Egres
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jazz
ik lees;
'' In de jazzmuziek wordt een thema of kleine compositie of een afspraak alleen gebruikt als basis voor improvisatie. Door deze eigenschap raakt jazz als stijl veel andere stromingen zoals blues, (pop-)world, folk, heavy metal, funk, soul, klassiek en oude muziek en er bestaan heden ten dage dan ook vele mengvormen.''

De snare kan repetitief zijn inderdaad. ik zelf vind het alleen niet storend , afwisseling komt met scratches breaks en blazers
 
Ik sluit me aan bij de vorige comments, er zit een lekkere groove in die idd meer neigt naar de funk. Het is idd ook een beetje repetitief en daarom klinkt het bij mij eerder als een hip hop instrumental. Zet er nog wat borrelende bong geluiden bij en dit kon zo uit een Cypress Hill album komen.8>

En wat Jazz betreft, zou ik persoonlijk zo ver mogelijk van deze term blijven. Ik spreek dan louter uit persoonlijke ervaring en het heeft ook enkel op mijzelf betrekking. Ik leerde uit ervaring dat 'echte' Jazz muzikanten (je weet wel degene die met 'grote onderscheiding' van het conservatorium afstudeerden en jaren improvisatie en podia ervaring hebben), je zo de grond in zullen boren en je van alles en nog wat zullen uitschelden als je nog maar durft het woordje Jazz in de mond durft te nemen. Vooral dan als je dit koppel aan een eigen muzikaal stukje dat met behulp van sequencers of ander apparatuur tot stand gebracht werd.
Elke stijl heeft zo zijn regels, en ondanks het woord 'vrije improvisatie' betekend dit nog geen 'carte blanche' voor gelijk wat.
Ik kan natuurlijk gewoon pech gehad hebben en de verkeerde gasten tegen het lijf gelopen zijn, maar ik vermoed dat er in alle stijlen een hardcore haat groep zit die elitair 'hun stiel' wenst te beschermen in pure 'alpha male' stijl. Zo heb je ook 'hardcore hip hop heads' die alles dat 'Rnb' is afmaken, 'techno heads' die 'house' afkraken, underground heads die alles dat 'commercieel' klinkt verafschuwen en ga zo maar verder...

Ik ben dan ook totaal geen 'hater' en kan me dus niet vereenzelvigen met dat fenomeen (en daarom maak ik ook gewoon alles waar ik goesting in heb).

Enfin bon, sorry om zo uit te weiden - goed bezig zou ik zeggen!
 
Laatst gewijzigd:
@Egres
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jazz
ik lees;
'' In de jazzmuziek wordt een thema of kleine compositie of een afspraak alleen gebruikt als basis voor improvisatie. Door deze eigenschap raakt jazz als stijl veel andere stromingen zoals blues, (pop-)world, folk, heavy metal, funk, soul, klassiek en oude muziek en er bestaan heden ten dage dan ook vele mengvormen.''

we lezen ja,maar er zit niets,helemaal niets jazz in je track,niks, nada
 
ja hij is lekker.

Leuke track maar er is nogwat nodig om hem te laten funken.

De beat mag wel wat swing hebben en de bas verdiend veel aandacht.

De beat en de bas zijn de basis.

Ik weet waarom die te een toonig klinkt,

die stab komt telkens op de 4e snare.

Creatieve Sampling is als je ipv een nummer meerdere nummer sampeld en combineerd.

Dus ga op zoek naar hits die de stab op de 4e tel kunnen afwisselen.

Zo veel mogelijk verschillende.

Die stab is ook leuk om in 1/8 te herhalen (beetje swing) als variatie.

ook voor de 1e tel zou je opzoek moeten gaan naar een variatie.

Mocht je nog een paar scratches willen hebben laat maar horen. 2 click flare bv:mega:

happy sampling.

:dj::dj::dj:
 
mensen, over de stijl valt veel te discussieren dit boeit me echter biks. feit is dat ik toevallig dj muggs van cypress hill zon beetje de vetste beatmaker vind. ik luister vooral hiphop, en ik sample vooral jazz en funk wat ik beide ook regelmatig luister. dus dat er gezegt word dat het zo uit een oud cypress album kon komen zegt voor mij genoeg. het is precies de stijl die ik ook wil maken.
 
super lekkere groove. iemand heeft eens gezegd: "when you ask what jazz is you're never going to know" :
 
Back
Top