Mijn top 5 software synths (vst) en die van jou??

Mijn top 5:
1. Alchemy: Fantastisch om eender welk geluid onherkenbaar te maken, en mooie pads bij de presets en expansions.
2. Korg Legacy: En zeker de MS20 controller erbij. Jammer dat de keys niet groter zijn.
3. Microtonic: Ik maak er heel diverse geluiden mee, ondanks het beperkt aantal parameters.
4. Diva: Heel analoog klinked, maar ik doe er toch m'n Slim Phatty niet voor weg.
5. Toxic Biohazard: FM, maar leuker.
Ook het vermelden waard:
6. Halion Sonic
7. Synplant
8. SQ8L
 
In willekeurige volgorde (ook omdat ik ze in willekeurige volgorde gebruik)

U-He Diva (kan je heelijk mee bouwen)
NI FM8 (ook een ideaal bouwmiddel)
Xils Xilslab 3 (EMS ITB)
AAS Tassman (veel mogelijkheden)
Spectrasonics Omnisphere (commentaar overbodig)

De beste soft/hardware zit in je hoofd natuurlijk (bij sommige ook weer niet) :)

Vergeten:

Korg Legacy en iZotope Iris (maar dan word het een top 7) :mega:
 
Ik heb geen voorkeur voor de een of ander, maar deze gebruik ik op moment zeer veel:
- fxpansion dcam synth squad
- u-he diva
- tal u-no-lx 2.0
- faw circle (al wacht ik wel op de 64bit versie ;-))
- padshop
 
Zal ook eens een duit in het zakje doen.
1- Mijn absolute nummer 1 is microtonic.

Je hebt helemaal gelijk. Microtonic is ook fantastisch. Maar omdat-ie zo'n eigen geluid heeft kun je die lang niet overal voor gebruiken en komt-ie niet bovenaan de lijst bij de meesten. Toch maar een top 20 dan :) ?
Eigenlijk is alles van de Lidströmpjes goed (Synplant, Malström, Bitspeek en Permut8 - hoewel die laatste 2 natuurlijk geen synths zijn).
Als we dan toch even bij de drummachines blijven: FXpansion Tremor is ook heel goed. Dit zijn echte drumSYNTHS, dus horen ze hier wel thuis. Vergeet dan ook Punch niet...
 
- ominisphere
- sylenth1
- massive
- tremor
- virus snow ti dongle

Rest hardware.

Oh en reaktor en geist staan ook wel eens aan.
 
Golden Aset (als Sfeer over gans den track)
Direct Wave (voor samples)
Sylenth1 (voor de mega vele sounds)
ProteusVX (voor de EMU sound library)

EFX:
RoughRider (als Insert efx voor bv drums, bv de KickDrum vd Drumstation)
 
1 - Omnisphere
2 - Kontakt 5 (ik heb veel extra banken hiervoor)
3 - Stylus RMX
4- UVX Darklight + 2 Andere pakketten voor die player
5 - Engine 2 (Bestservice pakket waar ik 3 pakketten voor heb)

hoe bedoel je extra banken?
 
ik hebber maar een....

attachment.php



:koffie:
 
Dit vond ik even grappig, dus ter lering ende vermaeck:

hoe bedoel je extra banken?

De term "bank" komt van "memory bank". Op een synthesizer kun je door de presets flippen met een "program change", maar je kunt door collecties van presets (vaak ter grootte van een macht van 2) flippen met een "bank change". Intern was het dan zo dat je een ander geheugenblokje/chipje aansprak. Bij cartridges op een DX7 schakel je tussen banks door gewoon een knop om te zetten die letterlijk verbinding maakt of verbreekt tussen 2 geheugenchips.

De term is nu niet meer zo gangbaar maar werd historisch gebruikt voor alles wat een collectie van presets was, in tegenstelling tot een enkel exemplaar. Als je nog old school diep in de MIDI-apparatuur zit (zoals Grooveron) is het gebruik gangbaarder dan wat normaal de term voor een paar gigabyte aan samples is - "library". Dit omdat die term historisch ook significant was; iets om patches en banks te ordenen en bij te houden was een "librarian".

Bij softwaresynths heeft de term de mening vrijwel verloren; veel plugins gebruiken een eigen preset-systeem, en een lading presets is dan vaker een "set" of "collection".

The more you know!
 
Back
Top