Mijn top 5 software synths (vst) en die van jou??

Mijn huidige top vier synths op de iPad (UAv3 compatible), in alfabetische volgorde:
  • BeepStreet Sunrizer (Roland JP-8000/JP-8080 emulatie)
  • Korg iM1 (ROMpler)
  • Korg Module Pro (ROMpler)
  • Korg iWavestation (ROMpler)
Deze hebben ontzettend veel presets van hoge kwaliteit, met de wonderschone pad sounds als hoogtepunt. BeepStreet Sunrizer is ook makkelijk qua GUI om sounds te maken vanaf het nulpunt.

De ingebouwde synths van Cubasis v3 en Korg Gadget v3 zijn ook geweldig. Halion Sonic Collection zou denk ik de vijfde favoriet zijn (ROMpler fan hier :D), maar ben deze nog aan het ontdekken momenteel. Plek vijf is sowieso moeilijk toe te wijzen. Een top tien zou makkelijker zijn, want er zijn een behoorlijk aantal goede iPad synths in omloop.

Mijn huidige top vier synths op de iPad (UAv3 compatible), in alfabetische volgorde:
  • BeepStreet Sunrizer (Roland JP-8000/JP-8080 emulatie)
  • Korg iM1 (ROMpler)
  • Korg Module Pro (ROMpler)
  • Korg iWavestation (ROMpler)
Deze hebben ontzettend veel presets van hoge kwaliteit, met de wonderschone pad sounds als hoogtepunt. BeepStreet Sunrizer is ook makkelijk qua GUI om sounds te maken vanaf het nulpunt.

De ingebouwde synths van Cubasis v3 en Korg Gadget v3 zijn ook geweldig. Halion Sonic Collection zou denk ik de vijfde favoriet zijn (ROMpler fan hier :D), maar ben deze nog aan het ontdekken momenteel. Plek vijf is sowieso moeilijk toe te wijzen. Een top tien zou makkelijker zijn, want er zijn een behoorlijk aantal goede iPad synths in omloop.
Welke iPad?

Welke iPad?
iPad Pro 2022, met een twaalf inch scherm. Zo’n pro model is zeker niet goedkoop: zelf 1469 euro voor betaald destijds. Echter kreeg ik belastingaftrek (bruto/netto rekentruc via werkgever). Staar je niet blind op de prijs, want dit is een enorm krachtig en toch handzaam apparaat. De applicaties zijn ook veel goedkoper dan desktop versies, waardoor de hardware/software combinatieprijs aantrekkelijker is. De simpele synths en muzikale tools draaien trouwens ook prima op een goedkope iPad van rond de 400 euro.

Mijn top5 voor dit jaar:

1. Kontakt - Nu ik de libraries naar een M2 drive heb gemigreerd gaat dit zeer lekker, Kontakt 8 was ook een fijne update
2. Absynth - Deze heb ik dit jaar weer 'herondekt' met de complete libraries heb je een mega-arsenaal aan sounds
3. Ostirus - Klinkt geweldig, nog niet echt in tracks gebruikt maar leuk om mee te spelen
4. Synplant / Atoms - Deze twee vind ik ongeveer hetzelfde doen, hele creatieve tools
5. Microwave VST - Beetje overbodig omdat ik de Waldorf M al heb

Runner up: Dawesome Myth - Alles van Dawesome vind ik geweldig maar door de learning curve nog niet kunnen toepassen.

Andere categorie nog wat wel een trend was dit jaar, de Morphing plugins. Zoals die van Beatsurfing en Neutone Morpho

Ik pak voor FM steeds vaker de ableton stock plugin "Operator". Die behoort denk ik inmiddels wel tot mn top 5.
En kick3 heeft kick2 vervangen als drum/kick synth ;)
Onveranderde favorieten blijven voor mij de plogue chipsynths (sfc, en C64 bovenaan).
Diva en serum strijden als hekken sluiters voor de laatste plek in mn top 5

Sumu onlangs binnengehaald, ja zet het in m'n top.
Ikke een boontje voor Madrona Labs.

1. Ableton Sampler
2. Ableton Simpler
3. MicroTonic
4. -
5. -
Ik ben wel benieuwd waarvoor je sampler pakt en waarvoor simpler.

Ik ben wel fan van simpler, maar sampler gebruik ik heel weinig. Maar vind veel Ableton devices heel mooi, dus als je tips hebt hoor ik ze graag :)

En heb je de nieuwe drumsampler in Ableton 12.1 al geprobeerd? Die vind ik echt geweldig. Dat is op dit moment mn nieuwe favoriet voor drumsoumds

Omnisphere
Falcon (vooral voor de libraries en expansions want de interface kan ik niets mee)
Spire
Pigments
The Legend HZ

1. Serum
2. Diva
3. Omnisphere
4. Keyscape
5. Impact (zit in Studio One en gebruik ik voor drum samples)

Ik heb ook niet veel meer dan deze en ook niet het idee dat ik iets mis op hooguit een rompler/sample library met wat meer klassieke instrumenten zoals violen en cello's.

Al en tijdje uit productie.Op intel werkt ie nog perfect op de M processor weet ik het niet.
Nooit vrienden mee geworden. Wel met massive was toch wel een beetje de beste tijd voor native instruments

Back