Nieuwe soundmodule Roland Integra-7

Het wachten is voorbij.
Roland brengt een nieuwe module op de markt. De INTEGRA-7.


http://www.pcmusic.org/news/view.php/lang/en/id/11794/

http://www.rolandconnect.com/product.php?p=integra-7

051ecd9c81c2ba94efab0cddb2c97c.jpg



joeri
 
Last edited by a moderator:
De Integra-7 ziet er uit (en klinkt) als een hele vette module, maar ik heb niet eventjes 1500 euro. Ik houd het voorlopig maar even bij mijn JV-1010 met SR-JV80-11 Techno Collection. *D
 
Het feit dat een XV-5080 rond de 3000 euro kost en een Integra met 12 ingebouwde expansieboards amper de helft kost, doet me vermoeden dat een XV-5080 toch nog wat achter de hand heeft, wat een Integra niet heeft...
Het begint al met de SoundCanvas-achtige opbouw van de Integra...
 
Laatst gewijzigd:
de XV5080 kan toch ook samples inladen en als golfvorm gebruiken?
 
Inmiddels is de iPad editor voor de Integra-7 gratis verkrijgbaar via de App-store.
Ook de handleiding en enkele ondersteunende documenten zijn te downloaden.
LINK


Op Sonicstate staat een FILMPJE
 
De editor ziet er goed uit, leuk dat je hem uit kan proberen zonder dat je een Intragra-7 hoeft te hebben :) Volgens mij gaat dat wel lekker werken.

En ik heb nog een kortingsbon van TIEN EURO liggen van Bax-Shop. Dat maakt het natuurlijk éxtra verleidelijk!
 
Showstoppers voor de integra-7

Showstoppers voor de integra-7

Anno 2012 kent de integra-7 een aantal onbegrijpelijke limiteringen.
  • Max 128 stemmen polyfoon... met een paar brede gelayerde sounds en gebruik van het sustain pedaal of in een DAW-setup zit je te snel aan het maximum. Jammer en een gemiste kans. m'n 5080 had 10 jaar geleden ook al 128 stemmen.
  • Al die expansion borden die, als separate geheugenblokjes, eerst moet worden ingeladen in een van de vier slots voor je ze kunt gebruiken. Dit laden kost ook nog eens 20 seconden.... Belachelijk, zelfs een Receptor met SSD schijf en NI Kontakt libraries van 2 GB doet dit veel sneller. Dit is een echte showstopper bij livegebruik! Sommige expansions gebruiken ook nog eens alle vier de slots tegelijk.
  • IPad-control. Klinkt leuk hoor maar betekent dat velen eerst nog een iPad moeten aanschaffen.
  • Geen DAW/VST support??? Die ipad controlsurface zou beschikbaar moeten zijn als VST voor gebruik in een willekeurige DAW (niet aleen Sonar). Dat zou pas een echte integra(-al) gebruik van hard- en software zijn.
Gezien Roland's reputatie zal de integra familie snel worden uitgebreid wanneer de "7" commercieel intressant blijkt. Ik blijf voorlopig nog even met m'n fullblown XV-5080 spelen tot er een echt intressante integra telg aankomt. Als de "Integra-9" 256 of 512 stemmen levert, directe toegang geeft tot ALLE sounds en volledige VST integratie kent dan heb ik daar ook wel €2500,- voor over.
 
Laatst gewijzigd:
dat die expansionboards eerst moeten worden ingeladen slaat nergens op!
mijn jv1080 kon gewoon realtime toegang krijgen tot een expansionboard
 
Ze zullen het vast niet voor hun plezier gedaan hebben he. Er zal wel een relevante (en meer dan waarschijnlijk prijsgedreven) hardwarebeperking zijn waarom je maar uit 4 expansion boards tegelijk kan kiezen en waarom die een laadtijd hebben.
 
in de jv1080 konden er ook 4 tegelijk en daar kon je realtime patches of waves voor een patch mee kiezen tijdens het maken van een patch..
dat je ze eerst moet inladen is dus wel suf, maar ach ik zou toch eerder een 2e hands xv5080 kopen
 
in de jv1080 konden er ook 4 tegelijk en daar kon je realtime patches of waves voor een patch mee kiezen tijdens het maken van een patch..
dat je ze eerst moet inladen is dus wel suf, maar ach ik zou toch eerder een 2e hands xv5080 kopen

Ja, die JV module heeft dus de hardware om 4 uitbreidingen tegelijk aan te kunnen spreken. Wil je dan 8 uitbreidingen gebruiken zal je moeten wisselen en zal de software dus na het wisselen de nieuw geplaatste uitbreiding moeten inlezen zodat deze gebruikt kan worden (bij de JV module doe je dat door die opnieuw aan te zetten). Zodra die weer opgestart is, kan je de gekozen uitbreiding ook weer realtime gebruiken.
Dat is wat de Integra ook ongeveer doet (al zal de hardware en indeling natuurlijk wat anders zijn dan bij de JV-module). Het zal technisch zeker kunnen een module te maken waarin alle expansies van de Integra tegelijk realtime beschikbaar zijn, maar in dit geval zal het waarschijnlijk te duur zijn geweest en is er gekozen voor het virtueel wisselen van expansies.

Ik ben trouwens wel met je eens dat het veel gemakkelijker is om alles gewoon gelijk te kunnen gebruiken, maar dan was de Integra waarschijnlijk 2x zo duur geweest en daardoor weer een stuk minder aantrekkelijk.
 
in de jv2080 konden er ook 8 tegelijk en die waren ook realtime aan te spreken bij spelen of editten...hoefde je ook niet in te laden
 
Is dit echt een real world problem? Natuurlijk zou het handiger zijn als alle geluiden altijd beschikbaar zouden zijn, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat je tegen serieuze beperkingen in je creativiteit oploopt met de oplossing die Roland gekozen heeft hier.
 
Is dit echt een real world problem? Natuurlijk zou het handiger zijn als alle geluiden altijd beschikbaar zouden zijn, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat je tegen serieuze beperkingen in je creativiteit oploopt met de oplossing die Roland gekozen heeft hier.

Ik kan me voorstellen dat je met layeren of met verschillende sporen vanuit je DAW misschien meer uitbreidingen tegelijkertijd zou willen aanspreken. Aan de andere kant is het dan toch een studio-omgeving, dus kan je ook de audio van verschillende sporen apart opnemen en de audiosporen layeren ipv de midisporen (misschien handiger ook, omdat je anders waarschijnlijk toch ook al de kans loopt om tegen het maximale aantal stemmen aan te lopen). Dus nee, waarschijnlijk niet echt een probleem. :P
 
Dat is wat de Integra ook ongeveer doet (al zal de hardware en indeling natuurlijk wat anders zijn dan bij de JV-module). Het zal technisch zeker kunnen een module te maken waarin alle expansies van de Integra tegelijk realtime beschikbaar zijn, maar in dit geval zal het waarschijnlijk te duur zijn geweest en is er gekozen voor het virtueel wisselen van expansies. Ik ben trouwens wel met je eens dat het veel gemakkelijker is om alles gewoon gelijk te kunnen gebruiken, maar dan was de Integra waarschijnlijk 2x zo duur geweest en daardoor weer een stuk minder aantrekkelijk.

Kom op zeg. De 1080 werd geïntroduceerd in 1994! In de afgelopen 18 jaar is computergeheugen goedkoper geworden en processorkracht fors toegenomen. Dan is het toch vreemd dat Roland met claims als:"Powerhouse Rack for Fast, Fluid Workflow" voor deze nieuwe "Flagship synth module" komt. Terwijl het feitelijk aan elkaar hangt van compromissen en limietringen.
 
Zouden de expansies zoals ze in de Integra toegepast worden ook niet wat meer vragen qua geheugen en processorkracht dan wat er in de 1080 zat?
 
Kom op zeg. De 1080 werd geïntroduceerd in 1994! In de afgelopen 18 jaar is computergeheugen goedkoper geworden en processorkracht fors toegenomen. Dan is het toch vreemd dat Roland met claims als:"Powerhouse Rack for Fast, Fluid Workflow" voor deze nieuwe "Flagship synth module" komt. Terwijl het feitelijk aan elkaar hangt van compromissen en limietringen.

Ik denk dat het apparaat ontworpen is met een duidelijke verkoopprijs in gedachten. Daardoor zullen compromissen gesloten moeten worden. Daarnaast zitten er natuurlijk ook features op die de JV-1080 niet had, zo zullen die effectensecties van een behoorlijk hoger niveau zijn en ook meer rekenkracht vragen. Daarnaast zijn de samples in de afgelopen jaren ook groter geworden, wat ook weer extra rekenkracht vraagt. Zo zijn er ongetwijfeld nog veel meer factoren. Ik kan me niet voorstellen dat als Roland voor dezelfde prijs alle uitbreidingen / samples beschikbaar had kunnen hebben dat ze het niet gedaan hadden.

Edit: Nicolas 2000 was me al voor.. ;)
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top