Soundcraft EFX serie of andere FX mixer

newmexico

Ingeburgerd
Lid sinds
6 november 2006
Berichten
57
Locatie
't gooi
Beste mensen (uiteraard)

Hier iets waar ik al een tijdje mee rond loop.
Stel je hebt een micer zoals die Soundcraft EFX serie
maar mag ook een andere mixer wezen met een fx send.

Op kanaal 1 zet ik een synthesizer Links
Op kanaal 2 zet ik een synthesizer Rechts

De panpot van kanaal 1 draai ik helemaal naar links
De panpot van kanaal 1 draai ik helemaal naar rechts.
Zo hoort dat, dit snap ik nog wel.


Maar nu die FX send: die draai ik op alle beide kanalen open
en stel de FX in op een Reverb.

Dan zit er meestal een schuif of regelaar die je open zet
om die FX returnnaar de uitgang van de mixer te sturen.

De vraag is dan
Komt kanaal 1 (panpot staat naar links) er op de linker uitgang er uit op de mixer
en Komt kanaal 2 (panpot staat naar rechts) er op de Rechter uitgang er uit op de mixer
Dus behoud je het stereo signaal zoals je het er oorspronkelijk op kanaal 1 en 2 hebt
ingestopt maar dan met een Reverb er in of is er iets anders gebeurd onderweg?

Of is het gewoon een Mono FX unit en komt er zowel op links als rechts dezelfde
signalen uit. Meestal zit die FX send regelaar boven die Panpot.



Alvast bedankt voor het meedenken en helpen
deze (voor mij) moeilijke vraag op te lossen.

Bart
 
ik dacht dat een FX send altijd een stereo-kanaal (stereo-bus) is, en als je een kanaal een panning geeft die panning ook weer op de FX send terugkomt.
Dus bij een stereo-synth met volledige pan links en naar rechts kan je gewoon dezelfde FX-send bij beide kanalen open draaien en blijft de stereo-panning behouden.
dat komt dan als het goed is in stereo terug via FX-return.

ik moet via AUXen mijn FX zenden en heb dan meteen twee (voor linker en rechter kanaal) aparte AUXen nodig. met drie AUXen op mijn oude SPirit Soundcraft kan ik dus niet veel kanten op.

FX-send kan je denk ik zien als een stereo-AUX. dus twee mono aux-bussen samengevoegd tot een stereo-bus.

maar je kan dit makkelijk testen lijkt me. dan weet je zeker hoe het werkt.
 
Mars Musica

Dat testen moet ik dan even doen in de winkel gebeuren, want ik hen nog niet zo'n ding met effecten.
Wil een andere mixer kopen.

Maar uit uw verhaal begrijp ik dus, dat ongeacht waar die fx send knop zich in de rij van knopjes
bevind, hij altijd komt na de pan/pot, dus het signaal dat naar de fx unit wordt gestuurd
pas weg gaat nadat de pan/pot is ingesteld.

Dat met die auxen dacht ik ook al, dat je aux 1 naar de linker ingang op de fx unit stuurt
en een aux 2 naar de rechter ingang op de fx unit stuurt.

Maar zoals op een FX unit (bv alesis nano verb) zitten een links en rechts in en een links en rechts uit.
Kun je daar vanuit gaan, dat er 2 FX units in zitten die onafhankelijk van elkaar links en rechts behandelen?
Of is dit weer een ander forum onderwerp?

Bart
 
Als ik die diagram less, gaat het signaal voor de pan/pot naar de FX unit
Hoe weet die FX unit dan of dit een links of rechts signaal is?
Dus is die FX unit een Mono unit en geen stereo unit.

Denk ik

Bart
 
de ingebouwde FX is stereo, dus zou het vreemd zijn als je alleen mono kan insturen.

verder heb ik net de handleiding gelezen en FX-send is post-fade, dus dat houd in dat het signaal pas helemaal aan het einde na amp, EQ,paning en tenslotte fader wordt afgetapt en naar de FX gaat.

alles bij elkaar lijkt me het meer dan logisch dat de pan ook werkt naar de FX send. Een LEXICON galm die je 2012 alleen mono kan insturen is van den zotten! :-)
 
raar....nu zie ik in het schema inderdaad dat FX-send post fader, maar pre-pan wordt afgetapt.

er is maar een kanaal input naar de FX...


:?


ik zou Soundcraft in een mail hier over vragen.
 
Het is niet heel ongewoon dat stereo-fx eerst de input sumt tot een mono-signaal en daarna het stereo-algoritme er over hen gooit, dus waarschijnlijk is het gewoon mono in inderdaad (neemt niet weg dat je 'gewone' signalen wel stereo naar de main out zullen worden gestuurd)
 
Misschien ligt dat aan mij
maar als die diagram bekijk
en we nemen met stereo signaal
Gaat ie eerst door de lf mf hf dan krijg je mute
dan een fader, dan gaat ie door dat driehoekje (wat dat ook mag wezen)
en dan wordt ie afgetakt ( voor de balans )
en gaat het signaal naar de peak en dan komt
de links en rechts samengevoegd op de FX
De vraag is dan, is die samenvoeging dan symbolish
of wordt het dan 1 kanaal mono

En bij het mono kanaal gaat die ook voor de pan
naar de fx, niet na de pan

Bart
( Ik hou jullie wel bezig )
maar is wel iets waar ik al lang mee rond loop
 
Het is niet heel ongewoon dat stereo-fx eerst de input sumt tot een mono-signaal en daarna het stereo-algoritme er over hen gooit, dus waarschijnlijk is het gewoon mono in inderdaad (neemt niet weg dat je 'gewone' signalen wel stereo naar de main out zullen worden gestuurd)


misschien heel handig bij een mixertje voor een spreekstem ofzo, maar wat heb je hier aan in een studio?

stel je hebt een stereo synth met een stereo-phase-effect

en dat wordt vervolgens in je mixer naar mono gesummed en dan naar een mono in verb weer stereo gemaakt...

als je dan orginele geluid en verb samenvoegd in de mix kan je problemen krijgen in het stereobeeld. klinkt niet erg stabiel voor een studio-opstelling.

of heb ik het mis?

ik zou zelf nooit zo'n mixer kopen..liever een mixer met heeel veel AUXen en losse effect-kastjes
 
Nou kijk, das een antwoord waar ik ook aan zat te denken, veel auxen
Heb hier voor 50 euro een alesis nagalm gekocht via marktplaats,
in combinatie met aux denk ik ook dat het beter zal gaan.

Bedankt MarsMusic voor meedenken
Bedankt Teluur voor meedenken
en Bikkel ook bedankt voor meedenken
Ik ga voor mixer met veel aux

Bart
 
Laatst gewijzigd:
Ook hele grote mixers hebben mono auxen. Wil je je effect stereo uitsturen offer je twee auxen op en pan je het effect door deze twee niet evenredig open te zetten. Het voordeel van grote mixers is dat er vaak minstens acht auxen op zitten.
 
Nou gewoon voor hier thuis, in de achterkamer is zo'n
Allen & Heath ZED 14 PA mixer met 4 aux ook prima denk ik
een hele grote mixer kan ik hier niet kwijt

bart
 
A&H met losse FX bak. Er stond een Lexicon MPX-100 ergens op het forum te koop. Dat is al een leuke bak.
 
dus niet 2 dingen door elkaar halen..

"studio" kwaliteit/functies willen van een mixer die in een achterkamer moet passen en niet teveel mag kosten wordt moeilijk.

Als je echt perse stereo een (externe) reverb unit in wil, kan dat prima op een grote mixer via verschillende wegen. Dat een kleine, relatief goedkope mixer met ingebouwde effecten mono summed vind ik niet gek.
 
cult45

Bedankt voor het meedenken
Heb nu een Roland D110 (30 euro) en U220 (30 euro) en een Soundcanvas 55 (40 euro)
en die staat op een Behringer Euro Rack Pro 1602 19inch racck mixer (30 euro)
De uitgang van die mixer wil ik dan op een 6 of 8 kanaals mixer met wat aux gaan doen
voor wat nagalm of andere ectra;s, zal wel zien,
Dus een mega mixer is dan niet echt nodig.
Zo'n a&h zed 14 lijkt wel leuk, maar als je de reviews leest in de bax-shop
zijn ze niet tevreden over de knopjes van de fantoomvoeding
http://www.bax-shop.nl/0-tot-12-kan...-zed-14-pa-mixer/product-details.html#reviews
ik citeer:
- Wel erg jammer is dat de fantoom knop op het mengpaneel niet goed werkt, hij is erg klein en blijft vaak haken.

vind het wel een leuke mixer, maar wat moet ik hier nu weer mee aan?

bart
 
ik denk dat je met een beetje geduld, voor minder geld een compact mixertje kan vinden hier op de forum. Heb je geld over voor wat effecten zoals de eerder genoemde MPX100.

Ik gebruik ook een mpx100, samen met een DP2 lekker te doen. Beide bakken krijgen mono aux sends.
 
Cult45

Sorry, misschien vergeten te vermelden, alesis microverb III (50 euro) heb ik ook nog staan hier
Zo'n mpx100 heb ik wat dingen over gelezen, dat mensen er niet zo mee in hun sas waren.
http://www.licht-geluid.nl/forum/live-forum/17655-lexicon-mpx-100-a.html

dus was een beetje huiverig, heb er zelf niet zoveel verstand van, dus moet het hebben
van ervaringen zoals jullie hebben in de praktijk,

Heb pas cubase artist 6.5 gekocht en Native instruments komplete 7 en update naar 8 komplete
kan ik lekker ff spelen de komende tijd.

bart
 
Back
Top