De Grote Reparateur Draad

Hoef je bij het bestellen niet te letten op: 19354A J315?
Idd dat mag je negeren, date-code en productieserie. niet belangrijk.

Na de Y van TOP245Y kunnen ook nog wat letters staan ook niet belangrijk in dit geval.

suc6 :biertje:
 
Ik heb onlangs een AION Modular Filter Coupier gekocht en vandaag uitgeprobeerd.
Ik krijg er echter geen geluid doorheen en de band knop glijdt door als je van band wilt switchen, dus dat is sowieso niet goed.
Is er hier een reparateur waar ik de AION module naartoe kan sturen om deze even na te laten kijken of te testen?
Uiteraard verlang ik niet dat het gratis gebeurt en dat geldt evenzo voor de verzendkosten terug.
Alvast bedankt! :okdan:
 
Hallo allemaal ik ben opzoek naar iemand in de omgeving van utrecht die me kan helpen met mijn tascam porta-one. De eraserhead doet het niet. Zelf heb ik ff geen idee wat ik hier mee aanmoet.
Alle tips zijn welkom.
Vrolijk pasen
 
Mijn novation supernova heeft de geest gegeven. Alle lampjes knipperen maar wil niet meer opstarten. Iemand een idee wat dit is. Op internet is er sector101 die het wel heeft over dit probleem. Maar niet wat het precies is. Moet dan contact opnemen met hem. Maar zit in UK. Vind ik iets te ver zwemmen. Dus iemand hier die weet waar ik dit kan laten repareren? Alvast dank. Groet
 
Jouw supernova is nu 23 tot 25 jaar oud. Zoals veel synths uit die tijd zullen er condensatoren aan het einde van hun leven zijn. Het helpt ook niet mee dat in die tijd veel spul met SMD condensatoren zijn uitgerust die voornamelijk op economische gronden zijn geselecteerd (lees: er is beknibbeld op kwaliteit).

Eerste stap is zoals altijd: even zelf openschroeven en kijken of er dingen opvallen. Bol staande of lekkende condensatoren (is bij SMD moeilijker te zien helaas, maar de voeding heeft waarschijnlijk nog gewoon through-hole condensatoren dus ik zou daar beginnen), lekkende batterij, etc. En als je een multimeter hebt even kijken of alle spanningen nog wel juist uit de PSU komen.

Aangezien het een VA is en alle geluid dus uit DSP chips komt kan reparatie lastig zijn.

Je kan die gast uit de UK altijd even per mail contacten toch? Wellicht wil hij meer info geven zonder dat je meteen je synth opstuurt.
 
Heb hem al open gemaakt en er valt niks op. Tenminste niet voor mij als leek. UK gast antwoord niet. Als het goed is is er in NL ook iemand die iig de DAC repareert. Dutch Light & Sound Engineering. Misschien dat hij iets weet. Of dat er iemand iets weet over het knipperen van alle lichtjes. Dank voor het antwoord
 
Beste Leden,

Ik zoek iemand in de omgeving Amsterdam die op korte termijn mij kan helpen met het vervangen van een condensator van een Roland JV-1080 Expansion kaart > de vintage synth kaart. Uiteraard tegen betaling.
 
Dan heb je het over de SR-JV-1080-04? En dan gaat het waarschijnlijk om de SMD elco (C5)? Of 1 van de inieminie condensatortjes?

s-l1600.jpg


C3 is een condensator van 100uF met footprint 6,3x6,3x6,3 millimeter, met een minimale spanning van 6 volt. Een vervangende elco kost exclusief verzenden ongeveer €0,25 inkoop en is door een hobbyist met vaste hand te vervangen. Stuur me maar een PB als je content bent met een hobbyist als techneut.

Als je een professional zoekt dan is @nmnn een goede keuze, al zit die wel iets uit de regio van Amsterdam.
 
Waarschijnlijk bedoel je C5. die er af krijgen is heel simpel, maar vergt wel een vast hand en een waterpomptang. Leg de printplaat stevig op tafel en houd hem goed vast. pak nu de condensator vast met de tang en draai em als een schroef, maar niet trekken. goed duwen, dan blijven de soldeervlakjes heel. na een slag zijn beide pinnetjes uit de condensator en kun je die een voor een lossolderen. Deze techniek heb ik al heel veel toegepast bij het repareren van tx802's, fb01, dmp7, dep5 en nogal wat oude Macintosh computers. om te oefenen proberen met een oude videokaart of moederbord (hoewel bij pc's het meestal condensatoren zijn die door de print heen gaan)
 
maar vergt wel een vast hand en een waterpomptang.....................................
Eeehm ... ik denk dat je een punttang bedoeld en geen waterpomptang .
Ik wil niet zeggen dat een waterpomptang geen goed gereedschap is , maar voor smd veel te lomp [ hoe krijg je de bek tussen de andere componenten zonder deze te beschadigen ? :)
Als het jou wel met zo'n ding lukt , heb ik maar één woord .. "respect"

waterpomptang.jpg
 

In dit filmpje met onze eigen @dreamer kun je zien hoe je de capacitor kunt vervangen. Idd geen waterpomp tang :D
 
dat lukt wel met een waterpomp tang.
Waarom makkelijk als je het ook moeilijk kunt doen?
 
tja. je moet zelf maar zien. iets waarmee je kunt draaien en druk kunt uitoefenen. waterpomptang, punttang, leatherman...
Met dat knippen gaan er hoe dan ook soldeerpads aan. vooral als de condensator aan het lekken is geslagen is dit gewoon de veiligste methode.

zelfs Mr. Carlsons lab gebruikt deze methode:
 
Hallo,

Is er iemand in de omgeving Rotterdam/Den haag die Rotary switch kan vervangen van een Arturia MiniBrute?

Het onderdeel heb ik binnen gekregen maar mijn ogen zijn niet zo goed meer dat ik dit zelf durf te solderen..

Uiteraard tegen betaling, en als het wat verder in het land is is ook geen probleem.
 

Attachments

  • IMG_1417.png
    IMG_1417.png
    135,3 KB · Bekeken: 61
Back
Top