Je modulaire setup - Foto's ! -

Dit was mijn modular setup afgelopen weekend:

-plaatje-

Rechts m'n 12 channel (kan nog uitbreiden naar 16) mixer met mutes en vooralsnog 1 pre-fade send (kunnen er 3 worden in huidige config).
Midden een simpele mono subtractive synth. dan een karplus strong patch, hele sequencer sectie met paar drum voices. En onderlangs lopen er "patchbays" met ook transport control (die witte lijnen, naar centrale clock, global reset voor alle sequencers en een 3e lijn waar ik nog geen doel voor heb :P).

Wat is dit eigenlijk voor iets? VR modular?
 
Het begon nog geen jaar geleden met een 'eenvoudige' NiftyBundle...
 

Attachments

  • IMG_4673.jpg
    IMG_4673.jpg
    328,2 KB · Bekeken: 343
  • IMG_4674.jpg
    IMG_4674.jpg
    281,5 KB · Bekeken: 329
Dit is mijn huidge setup.
De triggerriot en Mother-32 wil ik nog vervangen voor andere modules, maar ben met de rest zeer content (vooral de QD is een absoluut beest van een module).

Het idee van de bak is om een groovebox+++ te maken waarin ritme en sync centraal staat. Vandaar ook de keuze voor de Batumi + A160-1 om zo LFO's te creƫren die met de masterclock meegaan.
De focus moet uit eindelijk op performance komen te liggen, maar dat is de volgende-volgende stap. Nu nog eerst lekker freaken.

Ik wil de Trigger Riot vervangen voor modules die vergelijkbare functies hebben, maar makkelijker te bespelen zijn. Ik zit te denken aan Shakmat / Noise Engineering modules die patronen genereren.

Case: Arturia Rackbrute 6U

Modules:
XAOCBatumi (syncable LFO)
Doepfer A160-1 (clock divider)
Doepfer A180-2 (mult)
Befaco Kickall (Kick module)
VPME.DE QD (drum / wavetable oscillator / sample player)
Erica Dual FX (Drumfocussed FX)
Shakmat Gemini's Path (Dynamics Processor, gebruikt als side-chain)
Roland 531 (Mixer)
TipTop Trigger Riot (Trigger Sequencer)
Moog Mother-32 (Synth Voice)

WhatsApp Image 2021-03-22 at 22.42.44.jpeg
 
Hoewel ik mij prima vermaakte met mijn setup heeft de ontwikkeling ervan een tijdje stilgestaan.
Ik heb nu de chromatic modules in de RackBrute ondergebracht en ook wat Behringer 2500 modulus toegevoegd.

modular.png
 
Hey Tom, hoe bevallen die Dreadbox modules je?
Goed!

Daar heb ik wel wat kanttekeningen bij.
Het is namelijk nog steeds voornamelijk mijn vrouw die ermee bezig is geweest.
Er is de laatste tijd nogal wat veranderd in mijn studio (andere inrichting wat instrumenten eruit, nieuwe ervoor terug) waardoor ik mijn tijd en energie nogal heb moeten verdelen.

De tijd die ik doorbracht met deze modules was echter wel aangenaam.
Ze zijn klein, maar krachtig. Ze combineren wat functies en dat maakt dat ze als zelfstandige modular prima te gebruiken zijn.
Sommige knoppen hebben dubbele en/of gecombineerde functies zodat het soms even zoeken is naar de juiste modus. Dat werkt op zich prima en vergroot de mogelijkheden, maar werkt in het begin niet altijd even inuĆÆtief. Sowieso geven die modules een enigszins ongebruikelijke of 'eigenwijze' indruk. Dingen zitten soms net even anders dan je verwacht of gewend bent.
Ik heb het idee dat dat de Dreadbox manier is. Bij de Typhon ervaar ik hetzelfde. Het is even wennen, maar als je ze doorgrondt ga je het waarderen.
De klank is dik in orde wat mij betreft.
 
Tom, kan jij die vco Hysteria goed afstellen calibreren; hier met de quantize functie lukt dat nog niet echt.
Ik kan me niet herinneren dat ik daar de laatste keer dat ik hem in combinatie met andere oscillators gebruikte noemenswaardige problemen mee had.
Er zijn wel issues met tuning, dus ik weet niet of je het volgende filmpje al kent....

 
Hier mijn spulletjes. :) Ik vind het vooral leuk dat je bij modulair compacte mini-setupjes kunt maken. Het aanleggen van een megalomaan monster hoeft voor mij niet.
De Doepfer gebruik ik vooral als modulaire effectprocessor, de Niftycase als compacte setup voor liveoptredens en de Buchla als alles-in-een jamdoos.
 

Attachments

  • lekkervernonstopmetmodulair1.jpg
    lekkervernonstopmetmodulair1.jpg
    277,7 KB · Bekeken: 226
  • lekkervernonstopmetmodulair2.jpg
    lekkervernonstopmetmodulair2.jpg
    197,5 KB · Bekeken: 213
Laatst gewijzigd:
Oh ik ben zo blij dat ik nooit deze route ben gaan bewandelen.
Ook al moet ik me dagelijks inhouden om niet een start te maken.
Ik zou niet kunnen stoppen met modules kopen.....
Wel heel gaaf om te zien en te beluisteren allemaal (dat laatste via youtube kanalen)
 
Oh ik ben zo blij dat ik nooit deze route ben gaan bewandelen.
Ook al moet ik me dagelijks inhouden om niet een start te maken.
Ik zou niet kunnen stoppen met modules kopen.....
Het is inderdaad wel verleidelijk allemaal, maar dat zijn gewone synths ook. Mijn modulaire setup is na de eerste GAS-rijke periode al zo'n 2 1/2 jaar ongewijzigd. Het wordt dan ook meer een instrument dan een verzameling onderdelen. Je weet dan waar wat zit en de moeilijkere modules heb je dan ook meer doorgrond. Want zeker bij de complexere modules is het verleidelijk om ze weer weg te doen als ze niet direct het resultaat geven wat je wil en het volgende glimmende object te nemen. Ik heb een aantal modules in mijn setup die ik op basis van die gedachte eigenlijk al weg had moeten doen. Maar ben blij dat ik dat toch niet gedaan heb.
 
Back
Top