Emu-Tracker Pre en Imac: ruis en kliks

PabloDeMode

Spank!
Lid sinds
26 april 2010
Berichten
3.740
Locatie
Buenos Aires
Jawel... Tot mijn laatste track "The end" heb ik de opname's in Windows gedaan (XP). Daar heb ik namelijk geen grote problemen.

Ik sluit dus de Emu Tracker pre aan zoals volgt: Microfoon naar de XLR input van het geluidskaart (links of rechts maakt niet uit), al de settings van logic goed geselecteerd (leeg spoor, links/input 1 aan), volume op 75% (vrij hoog) en USB aansluiting. De zanger gaat lekker los (ikke dus) en later gaat hij de opname's checken: het signal is erg zacht, totdat hij de sporen "normaliseert". Resultaat? Kliks, zachte ruis en volume oneffenheden.

Heb van alles geprobeerd, de nieuwe driver downloaden, veranderen van inputs, etc, beluisteren via de kaart of computer geluidskaart, de acapella's geëxporteerd, en het probleem blijft.

Nu is mijn vraag (en begrijp me niet verkeerd, ben lang mee bezig geweest): heeft iemand anders dit probleem ook gehad? Ik heb ook veel op het internet gelezen en ik zag best redelijk veel sites waar dit probleem wordt beschreven, maar niet duidelijk genoeg of ze komen met de oplossing: "neem een ander geluidskaart".

Voor de duidelijkheid, ik doe al een tijdje met opname's in windows en daar heb ik dit probleem nooit gehad. Maar een keer gaat mijn XP ook met pensioen dus ik moet toch een oplossing vinden voor mijn mac.

Reacties vanuit jullie expertise zijn erg gewaardeerd! :)
 
Laatst gewijzigd:
Tjonge.. ik zou bijna zeggen "Mic pre-amp" kapot.. dat heb ik op mijn EMU ook.. geeft een enorme rumble noise in het laag en heel weinig output..

Heb je nog de mogelijkheid de EMU eens te testen in de PC met XP?? Zo kun je er iig achter komen of de EMU nog in orde is.
De ASIO instellingen kunnen natuurlijk ook van invloed zijn.. probeer eens een hogere latency te selecteren..
 
Tjonge.. ik zou bijna zeggen "Mic pre-amp" kapot.. dat heb ik op mijn EMU ook.. geeft een enorme rumble noise in het laag en heel weinig output..

Heb je nog de mogelijkheid de EMU eens te testen in de PC met XP?? Zo kun je er iig achter komen of de EMU nog in orde is.
De ASIO instellingen kunnen natuurlijk ook van invloed zijn.. probeer eens een hogere latency te selecteren..

Dat eerst had ik ook gedacht, maar ik lees ook meer issues over (dus die preamp met mac).

Zoals ik zei heb ik in Windows geen probleem mee, ik zal voor de zekerheid nogmaals testen. Wat me sowieso opvalt is dat het signal dat ik krijg bijna onhoorbaar is (heel zacht). Terwijl de settings van de hardware redelijk op hoog volume staan.

Mac gebruikt geen ASIO, maar Core Audio, en ik vrees... dat ik toch een andere preamp zou moeten kopen :(

Ik zal alvast opnieuw testen, de mic preamp heb ik niet heel veel gebruikt om toch na 3-4 jaar deze kapot te krijgen, maar je weet maar nooit...
 
Wat me sowieso opvalt is dat het signal dat ik krijg bijna onhoorbaar is (heel zacht). Terwijl de settings van de hardware redelijk op hoog volume staan.
Zelfde met die van mij.. de mijne doet het soms nog.. maar meestal heb ik weinig output en idd een soort kraakbijgeluid.. vooral in het laag...
 
Zelfde met die van mij.. de mijne doet het soms nog.. maar meestal heb ik weinig output en idd een soort kraakbijgeluid.. vooral in het laag...

Dat is zowieso niet fijn, tenminste je kinkt de clicks uithalen via de software (met audacity bijvoorbeeld) maar dan is het geluid niet meer vol.

Vandaag heb ik geen tijd meer om te testen maar morgen ga ik weer aan de slag en post wat ik uitgevonden heb. Gisteren heb ik meer dan 20 takes opgenomen voor een nieuw nummer (en vandaag nog enkele, allemaal redelijk zo zo... net niet) maar dan zitten her en der de clicks en als ik normaliseer ook een behoorlijke ruis bij de stilte passages, maar nogmaals willekeurig. Ik heb me redelijk goed geplaatst bij de mic, niet te dichtbij en ook niet te ver, dus de bron zeg maar stond al goed. Ik heb nog met "mic-mixer-preamp-computer" geprobeerd en het ging nog erger, wat ik in de andere setting niet had.

Ik ben nu de site (en tutorials) van apogee aan het kijken (de duet 2) maar om iets meer dan 300 euro aan te besteden... :(

Maar die ziet erg goed uit :{
 
Ik heb alweer een andere kaart binnen maar moet em nog installeren.. Wel een EMU weer.. es kijken hoe lang deze het blijft doen.

Ik ben nu de site (en tutorials) van apogee aan het kijken (de duet 2) maar om iets meer dan 300 euro aan te besteden... :(
Apogee is een mooie maar dure oplossing voor 500 euro..
Als budget oplossing zou ik kijken naar een Saffire USB 6.. ook mooie pre-amps en natuurijk MAC compatible :) Kost 170 euro ofzo bij Bax
SAFFIRE6USB.JPG
 
Laatst gewijzigd:
Ja deze had ik dus gezien. Het ziet ook goed uit, ik zal over na denken pas na (weer) testen op andere systemen, als de andere toch kapot is.

De apogee is heel duur maar het ziet er goed uit, de focusrite is iets ingewikkelder, ik zal verder kijken.
 
Vandaag weer geprobeerd, opgenomen in mijn windows XP. De opname's hebben enkele clicks hier ook, maar veel minder dan in mijn mac. Gezien het feit dat het signal heel zacht is (nogmaals niet van de bron: volume staat op 75% zowel de monitor als de line input) en nog grappig genoeg hoor ik mezelf tijdens het opnemen ook heel zacht; is de volgende stap toch "normaliseren". En ja, daar krijg je de clicks, op de mac vond ik vrij veel, slechte opname dus, alsof je een vinyl met tikjes hoort. In windows gebeurt dat veel minder, misschien een of twee in een sectie van 3 minuten, dat kan misschien normaal zijn?

In ieder geval ben ik niet tevreden mee. Heb de drivers updated, enzovoort, maar ik weet niet meer wat ik zou kunnen doen. Of was de E-MU interface helemaal verkeerd gekozen voor wat ik wilde?

Een beetje geschiedenis: Ik kocht het geluidskaart eind 2008 en had eerst deze anders aangesloten zoals volgt: mic naar een kleine mixer, de outs van de mixer naar de stereo-jack line in, phantom power on, en van de EMU naar de computer, dus stereo opname van bron, maar ik kan me niet herinneren dat ik vreemde tikjes hoorde, of was ik niet kritisch genoeg bezig. Maar toch bij het normaliseren was er enkele ruis aanwezig, vandaar dat ik op de gewone manier begon te opnemen (xlr direct input mono track), weinig ruis dus maar bijna onhoorbaar, na het normaliseren was het redelijk goed.

Verder heb ik de interface niet heel veel gebruikt om te zeggen dat hij kapot was. Zijn er andere "betaalbare" opties behalve de focusrite voor de mac, waar ik zeg maar met enige zekerheid kan werken?
 
Hey Pablo, da's wel apart dan weer.. maar werkt dus nog steeds niet naar behoren in de PC. Het positieve daaraan is dat de diagnose kapotte pre-amp gelukkig de verkeerde is.. maar een geluidskaart hoort niet te kraken. Tja., zou het verder ook niet weten. Het is vreemd te noemen dat het op de PC ineens veel minder is. Ben sowieso wel ff benieuwd naar die kraakjes in het geluid uit je MAC en uit je PC. Stuur anders ff wat audio via de mail..

Die EMU die jij hebt heeft best goeie Pre-amps.. degene die ik nu heb gekocht heeft dezelfde.. ben in principe daarop vooruit gegaan want die in mijn oude EMU zaten waren minder.
Gelukkig zijn er in dit prijssegment heel veel goeie opties tegenwoordig. Ik kan de Saffire met zijn Pre-amps aanbevelen.. die zijn erg prettig ook.
heb deze opname er ooit mee gemaakt, toen ik em had 3 jaar terug ofzo. De TC konnekt is misschien ook iets om eens te bekijken http://www.tcelectronic.com/desktopkonnekt6.asp
Maar eerst kijken of het op te lossen valt :)
 
Bedankt voor je uitgebreid antwoord (nogmaals). Ik heb er een nieuwe test gedaan want er zat iets met de ASIO driver. Er was een probleem van de buffer size. Dus morgen zal ik weer proberen met een langere take en het normaliseren daarvan.

Ik zal de Saffire in de gaten houden, die is goed voor de mac heb ik ook gelezen. Het punt is dat EMU niet geschikt voor mac lijkt te zijn, de combinatie EMU driver met Core Audio werkt blijkbaar niet goed en mac heeft geen ASIO :D

Verwacht deze week nog een demootje van de acapella's en de nieuwe track dat ik aan het maken ben, zo kun je beter beoordelen.

Ja, dit nummer heb ik al gehoord (erg leuk trouwens) maar inderdaad in het laag en met enkele klanken zoals de L, T, K krijg je wat clicks een ms op de klinker. Nu heb ik de driver in een andere setting: "asio" en dan input "asio4all v2" gedownload via het web want... tja, de cd met de cubase LE4 installatie werkt niet meer (sonar wel maar niet de cubase, waar de ASIO inclusief is). Dus...

Voor de mac is het een ander verhaal, dus ik denk dat er een nieuwe soundcard nodig is.
 
Deze mag op slot. Na een aantal fatsoenlijke tests gedaan ben ik achtergekomen dat de driver voor de mac niet goed lijkt te werken. Ik krijg een geschikter geluidskaart en een nieuwe condensator.

Bedankt voor het lezen!
 
Back
Top