Vreemdgaan (maar dan anders)

Lid sinds
22 Maart 2008
Berichten
10.007
Locatie
-
Iedereen herkent dit wel denk ik.. Je hebt je vaste DAW, je bent er aan gewend geraakt, je hebt er voor moeten investeren en hebt er dus bewust voor gekozen.
Een eigen keuze, of doordat anderen ermee werken of, het is je aangeraden.
Toch blijft het knagen, het voegt afentoe niet.. vastlopers. Je bouwt stilletjes een haat/liefde verhouding op en voelt net als een slechte relatie, maar je zit er mooi aan vast.

Toch ga je rondkijken wat er nog meer van dat DAW spul is.
Een keer buiten de deur eten.. met een demo of een time limited versie.. maar dat is niet genoeg. Je wilt meer dan een one night stand.. je wilt een torrent :D
Sommige dingen gebeuren nu eenmaal.. vreemdgaan ook. Helaas kan je, je masters maar in een ASIO bron prikken maar er zijn zoveel mooie DAW's..

Ik had via de PB met iemand afgesproken dat ik mijn avonturen met Reason 5 zou delen.. dus ben ik er maar eerlijk over hier.:dubbel::mega: Natuurlijk, en dat weet ik zeker.. ik ben hierin niet alleen.
Dus heb je ook wat aangeklooid met andere DAW's dan je eigen vertrouwde DAW?? Biecht het hier op.. voor de draad ermee :)
Natuurlijk heb je er iets van geleerd.. vind je je eigen DAW helemaal klote, of is het voor jou juist nu pas duidelijk dat je eigen vertrouwde DAW toch beter is.
Ik trap af met een paar probeersels en ben benieuwd naar jullie huidige DAW en uitstapjes. Dus snippets zijn altijd leuk.. liefst natuurlijk met de eigen synthplugs en FX

Zelf werk ik met Sonar en ken het al heel erg lang, vanaf 96 ofzo. Daarvoor (atari tijd) met Cubase gewerkt en bij een kennis nog afentoe.
Ik heb ooit een berg geld betaald voor Sonar 8 maar zou eigenlijk toch wel over willen naar de stabiliteit van Reason, helemaal nu ik dit eenmaal heb ontdekt...
zeker nu Reason 6 audio opname ondersteund (neem veel vocalen op).
Maar dan zit ik weer met m'n Powercores, UAD's en SSL kaart :frons: En het moeten missen van midi-out is toch wel een ontbering.
Uiteraard bestaat er zoiets als rewire maar ook dat schijnt weer niet helemaal lekker met Sonar 8 (rewire adapter 64 bit voor Sonar is er nog niet) En zoals ik het nu heb gebruikt werkt het ook niet goed samen.
De probeersels zijn dus alleen gemaakt met Reason 5. Met de kanttekening dat de zang gesampeld en voor het eerste dingetje heb ik een analoge polyfoon gesampeld. (unison portamento effect)
 

Attachments

  • Another wasted day.mp3
    3,9 MB · Bekeken: 80
  • Get up..mp3
    2,7 MB · Bekeken: 91
Laatst gewijzigd:
Heel herkenbaar dat: als je "verslaafd" met een vertrouwde DAW bent is het erg lastig om over te stappen.

Side note: je stem is erg soulful, dus met welke DAW je werkt maakt niet uit hehe...
 
gave stukken: krachtig en swingend :-).
Je stem is inderdaad heel soulvol. Mooie meerstemmige vocalen.
 
herkenbaar duurde wel een jaar maar ben nu samen met Ableton. logic is de huilende partij.
 
Thanx voor de reakties.. :okdan:

@ Pablo: Had jij ook al niet eens wat andere DAW's geprobeerd ;) Ervaringen delen please..:halleluja

@ EDP: Dat zijn de verhalen :okdan: zelf moet ik Ableton nog een keer proberen maar ben daar erg benieuwd naar.. heb nog een Live lite 4 liggen.. onlangs gekregen bij een soundcard.. maar dat is bijna alweer antiek :D..
Wat ik wel had begrepen is dat Ableton nogal hoog is qua CPU verbruik tov andere DAW's.. uiteindelijk vind ik workflow.. maar vooral betrouwbaarheid (geen crashes) doorslaggevend.
Alles klinkt wel ok vandaag de dag.

@ GalbE: Thanks!! Maar vooral voor de Mega ST deal:okdan: In die goeie, ouwe Atari tijd was er gelukkig nog niet zoveel keuze.. Notator of Cubase?? en daartussen zat al een wereld van verschil vergeleken met de huidige Sequence DAW pakketten.

Maar eh... ook een uitstapje met een ander DAW?? Post hier je bevindingen.. en vooral de audio-getuigenissen daarvan zijn natuurlijk leuk..
 
Ervaringen?

Eerst magix, dan ableton en vervolgens logic. Daarna gecombineerd. Heel gek: Ik gebruik steeds music maker om een quick idee op te bouwen met geluiden die goed bij elkaar passen (phooch werkwijze), daarna met ableton doe ik "in the flow" de sequentie en alle sporen gaan naar de logic waar alles beter kan bijgewerkt worden. Tegenwoordig doe ik alles in logic want alle settings her en der verplaatsen (de hak op de tak) gaat vrij rommelig. Vervolgens, geen van de drie zijn voor mij de comfort zone. Dus wat betreft vreemd gaan met je DAW is het voor mij duidelijk hehe...
 
Eerst magix, dan ableton en vervolgens logic. Daarna gecombineerd. Heel gek: Ik gebruik steeds music maker om een quick idee op te bouwen met geluiden die goed bij elkaar passen (phooch werkwijze), daarna met ableton doe ik "in the flow" de sequentie en alle sporen gaan naar de logic waar alles beter kan bijgewerkt worden. Tegenwoordig doe ik alles in logic want alle settings her en der verplaatsen (de hak op de tak) gaat vrij rommelig. Vervolgens, geen van de drie zijn voor mij de comfort zone. Dus wat betreft vreemd gaan met je DAW is het voor mij duidelijk hehe...

Dus eigenlijk ben je niet mono-gaam :D Misschien scheelt het ook dat jij een Mac en PC naast elkaar hebt?? synchroniseer jij dat op een manier met elkaar?? Het punt waar ik steeds tegen aanloop is dat er voor verschillende DAW's maar een ASIO driver beschikbaar is.. Maar het is ook een manier natuurlijk om eerst een schets te maken in het ene programma (magix bv) midi data te exporteren.. en het dan opnieuw in te kleden in een pakket waar je het opnieuw aankleed qua geluiden. Ik word afentoe gestoord van Sonar.. ik denk ook dat het juist de VST's zijn waar heel veel misgaat, niet alleen in Sonar.. en zelfs met de standaard mee geleverde plugs gaat het nog weleens mis. Als ik alleen een midi-arrangement maak dan werkt Sonar wel stabiel maar dan kan ik net zo goed terug gaan naar mijn ouwe vertrouwde Atari die midi natuurlijk als geen ander kan sequencen. :)
 
Thanx voor de reakties.. :okdan:

@ EDP: Dat zijn de verhalen :okdan: zelf moet ik Ableton nog een keer proberen maar ben daar erg benieuwd naar.. heb nog een Live lite 4 liggen.. onlangs gekregen bij een soundcard.. maar dat is bijna alweer antiek :D..
Wat ik wel had begrepen is dat Ableton nogal hoog is qua CPU verbruik tov andere DAW's.. uiteindelijk vind ik workflow.. maar vooral betrouwbaarheid (geen crashes) doorslaggevend.
Alles klinkt wel ok vandaag de dag.

logic cpu load is ongeveer 6x zo hoog dan bij Ableton. bij mij dan. overigens als we echt hebben over vreemd gaan: ik heb ook nog een verhouding mrt pro tools:)
 
logic cpu load is ongeveer 6x zo hoog dan bij Ableton. bij mij dan.
En was dat een bepalende factor in de overstap naar Ableton?

overigens als we echt hebben over vreemd gaan: ik heb ook nog een verhouding mrt pro tools:)
Gewoon alles proberen toch :D Hoe zat dat ook alweer met Pro Tools?? Dan was je toch gebonden aan de Digi 00X of die dedicated M-audio interface??
 
En was dat een bepalende factor in de overstap naar Ableton?

Gewoon alles proberen toch :D Hoe zat dat ook alweer met Pro Tools?? Dan was je toch gebonden aan de Digi 00X of die dedicated M-audio interface??

Bepalende factor is dat ik met ableton meer resultaat krijg met minder werk. er zit meer diepte in het geluid. iets wat logic in mijn ogen(oren) steeds meer heeft verloren.

pro tools is een moetje als je veel met beeld doet. tegenwoordig kun je elke kaart gebruiken die wil. dat was ook de eerste stap die ik deed toen dat kon. Heb gelijk mijn digi 002 verkocht.
 
Bepalende factor is dat ik met ableton meer resultaat krijg met minder werk. er zit meer diepte in het geluid. iets wat logic in mijn ogen(oren) steeds meer heeft verloren.

pro tools is een moetje als je veel met beeld doet. tegenwoordig kun je elke kaart gebruiken die wil. dat was ook de eerste stap die ik deed toen dat kon. Heb gelijk mijn digi 002 verkocht.

Pro tools en Ableton beiden dus blijvertjes.. Kun je dat re-wiren op een manier zodat je beiden tegelijkertijd kunt gebruiken?? En hoe is de Stabiliteit??
 
Dus eigenlijk ben je niet mono-gaam :D Misschien scheelt het ook dat jij een Mac en PC naast elkaar hebt?? synchroniseer jij dat op een manier met elkaar?? Het punt waar ik steeds tegen aanloop is dat er voor verschillende DAW's maar een ASIO driver beschikbaar is.. Maar het is ook een manier natuurlijk om eerst een schets te maken in het ene programma (magix bv) midi data te exporteren.. en het dan opnieuw in te kleden in een pakket waar je het opnieuw aankleed qua geluiden. Ik word afentoe gestoord van Sonar.. ik denk ook dat het juist de VST's zijn waar heel veel misgaat, niet alleen in Sonar.. en zelfs met de standaard mee geleverde plugs gaat het nog weleens mis. Als ik alleen een midi-arrangement maak dan werkt Sonar wel stabiel maar dan kan ik net zo goed terug gaan naar mijn ouwe vertrouwde Atari die midi natuurlijk als geen ander kan sequencen. :)

Niet mono-gaam inderdaad. Wat je allemaal hier beschrijft is bij mij 100% herkenbaar. Maar het kan erger: ik neem vocals op met de E-MU interface in logic en ik krijg kliks her en der en ik weet niet waarom. De driver geïnstalleerd (emu update voor mac) maar nog steeds het probleem.

Over midi te spreken is het eigenlijk bijna nooit 100% welke DAW je gebruikt.
 
Wat je allemaal hier beschrijft is bij mij 100% herkenbaar. Maar het kan erger: ik neem vocals op met de E-MU interface in logic en ik krijg kliks her en der en ik weet niet waarom.
Dat zijn altijd vervelende probleempjes.. ff paar vraagjes.. Zitten die kliks er ook nog in nadat je er een wav-file van gemaakt hebt?? Sluit je je output van je EMU digitaal aan op een andere kaart?
eigenlijk nooit over nagedacht maar het kan dus.
http://www.ableton.com/pages/rewire/home
Link werkt niet maar rewiren dus mogelijk.. en dus nogeens rete stabiel.:) Ik ga binnenkort maar eens wat experimenteren met Live :okdan:
 
Dat zijn altijd vervelende probleempjes.. ff paar vraagjes.. Zitten die kliks er ook nog in nadat je er een wav-file van gemaakt hebt?? Sluit je je output van je EMU digitaal aan op een andere kaart?

Ja: eerst opnemen (en luisteren) via de EMU, en dan de wav normaliseren, vervolgens hoor ik de kliks. Ik ben nu aan het lezen of dit échter een probleem met de kaart in combinatie met de mac drivers is.
 
Ja: eerst opnemen (en luisteren) via de EMU, en dan de wav normaliseren, vervolgens hoor ik de kliks. Ik ben nu aan het lezen of dit échter een probleem met de kaart in combinatie met de mac drivers is.
Dit zijn echt lastige situaties.. heel herkenbaar.. waar een goed idee ineens eindigt in een frustratie.. succes maar..
 
Dit zijn echt lastige situaties.. heel herkenbaar.. waar een goed idee ineens eindigt in een frustratie.. succes maar..

Gek genoeg had ik dit in windows niet. Maar voor de rest van de muziekproducties (de rest van het werk) ben ik nu bijna volledig met de mac aan de slag, dus ja, oude liefde van magix is voorbij.
 
Back
Top