Dr van Lansberg - The Final Sunday Hangover

Mooie cleane track, ondanks de drank,hihi.
Maar ik kan me ook hier niet van de indruk onttrekken dat er veel op de automatische piloot
gebeurd uit machines. Ook hier zeg : Alles zelf ingespeeld? petje af.

vrgr Martin

Ik weet niet helemaal zeker of ik je juist begrepen heb, maar ik heb inderdaad gebruik gemaakt van machines. Sterker nog, alles komt uit synthesizers of aanverwante instrumenten. Maar volgens mij is dat ook de bedoeling op een synthforum. Automatische piloot zou ik het niet willen noemen na ongeveer 50 uur aan de track gewerkt te hebben (kan ook aan mijn onkunde liggen uiteraard :)).

Laat ik het anders stellen, op welke manier zou jij het hebben gedaan?
 
vervolg

vervolg

Zoals gezegd, als u het allemaal heeft ingespeeld, petje af. Wat ik bedoel is dat bijvoorbeeld een MC808
al vanalles genereerd waarvoor je weinig hoeft te doen. Een track is dan snel gemaakt, maar niet bedacht.
50 uur is niet niets, dus dan kan ik mij voorstellen dat alles daadwerkelijk door u is bedacht en gespeeld.
Dat kun je op deze manier niet horen, dat zou je ook moeten zien.
Johan Timman gebruikte ook allemaal synths , Vangelis ook. maar zij speelden toch live in op hun 24 sporen analoge recorders. Synthesizers ja, maar MC505,808 of bij Korg radiass of electribes?
Nee , way too far.... Kent u bv Walter Carlos? Switched on Bach? dat bedoel ik met eerlijk spelen.

vrgr Martin:D
 
Ik zal niet beweren dat ik hier een bandje met conga/bongospelers thuis heb gehad om de drum tracks in te spelen :). Dat past niet. En de strings geldt eigenlijk hetzelfde voor. Ik gebruik volgens mij heel basic Cubase met Groove Agent One met als midi insert Beat Designer. Vervolgens kies je een mooi plekje voor al je geluidjes en zet je ze in de volgorde die je leuk vindt om een fijn ritme te krijgen. En dat doe je dan in het geval van de Hangover 24 keer voor de nodige variatie tijdens de track (zie bijlage). En de drumtrack quantisen voor de nodige swing.

De sequense in de break vanaf 3:02 is gedaan met behulp van Vierring, een synthesizer binnen Reaktor waarmee je een sample van een min of meer statische toon in 4 verschillende frequentiebanden knipt om er vervolgens via zelf te creëren amplitudes een ritmisch geheel van te breien. De breedte van de banden programmeer je zelf evenals de modulatie, de envelope, de attack, de decay, de cutoff, de delay, de pitch shifts, etc. (zij bijlage).

Natuurlijk gebruik ik voor de pads, bass, stabs en alles dat ik nu nog niet heb genoemd keurig een hulpmiddel als Cubase die mijn nootjes rechttrekt op 16den. Dat klinkt wel net zo mooi toch?:)

Ik ben benieuwd hoe de muziek van Vangelis, Jarre en andere tijdgenoten zou hebben geklonken als zij de technieken voorhanden hadden die voor ons nu beschikbaar zijn. Johan Timman ken ik overigens niet. Is dat een Belg? Walter Carlos ken ik ook niet.
 

Attachments

  • Hangover Rythm.pdf
    1,2 MB · Bekeken: 150
Laatst gewijzigd:
Kent u bv Walter Carlos? Switched on Bach? dat bedoel ik met eerlijk spelen.

vrgr Martin:D

Even getubed...

Gek eigenlijk dat wat voor de één "eerlijk spelen" is, voor de ander een kwelling voor oor en geest kan zijn. Los van het feit dat ik geen liefhebber ben van Bach en nog minder van zijn composities (arpeggio's, arpeggio's, arpeggio's en ik speelde het al op mijn 6e, dus hoe moeilijk kan dit zijn?) ben ik van mening dat Wendy Carlos (tenzij ze een geslachtsveranderingsoperatie heeft ondergaan en tegenwoordig bekend is onder de naam Walter Carlos :)) met haar interpretaties via het gebruik van synthesizers de plank echt volledig misslaat :kont:. Ik zou dit dan meer "eerlijk naspelen" willen noemen als u het mij toestaat.

Maar ook hiervoor geldt natuurlijk weer dat over smaak niet valt te twisten, evenmin als over de wijze waarop de tracks hier op het forum tot stand zijn gekomen. Ik denk dat het om het eindresultaat gaat.
 
Vervolg 2

Vervolg 2

Hoe zouden ze nu hebben geklonken? Vangelis nog altijd hand made, Jarre echter vergrijpt zich aan
allerlei voorgestampte sequenzen. Dit wordt hem vaak verweten. Veel gehoord is dat zijn oudere eerste
albums het meest gewaardeerd zijn en blijven. WalterCarlos was een man die met weinig middelen
op synthesizer volledige stukken van bach op plaat zette. Johan Timman maakte ooit het album Trip into the Body, Het kopen bij Bol.com waard, kost niet veel. Zoek maar eens op google...
Bedankt voor je uitleg, is leuk!

vrgr Martin:)
 
Heb ik nog niet naar gezocht. Zal zo je link even proberen.

Als ik die link zie, lees ik "anal bum a day". Dat belooft niet veel goeds :). Ik laat het je nog even weten.
 
Back
Top