Music In G-Suit - Kittinger

Nicolas 2000

It's a household name
Lid sinds
17 november 2005
Berichten
13.461
Locatie
Bij Herentals, België
Zo, mijn bijdrage. Een stukje ambient vanop mijn album "Stratos".

De inspiratie is de parachutesprong van Joseph Kittinger, die in het kader van Project Excelsior vanop een krankzinnige hoogte van 31.300m uit een ballon sprong in 1960. Dit voor wetenschappelijk onderzoek. Hoewel nog een eind onder de officiële ondergrens van de ruimte, komt deze omgeving over alsof je in de ruimte hangt. 3 keer hoger dan een lijnvliegtuig. Boven hem alleen zwarte ruimte, onder hem de ronding van de aarde heel duidelijk zichtbaar. Zo weinig atmosfeer dat hij zelfs aan 1000 per uur niet voelde dat hij viel. Joseph Kittinger, the man who fell to earth.

kitt.jpg


kittinger.jpg


2824424280103382518S600x600Q85.jpg
 

Attachments

  • Kittinger.mp3
    8,3 MB · Bekeken: 251
Mooi! Lekker zweverig, wat vast de bedoeling was :) Leuk inspiratie onderwerp ook.
 
Dank je allen! Nog even vermelden waarmee hij gemaakt is:

Multitracked naar een fostex audiorecorder met volgende synths:
Roland D-50 pad
Roland JX-3P pad
Minikorg 700 lead (wat een synth, wat een synth!)
Yamaha C-605P orgel voor de baspedalen
Yamaha S80 piano
En dat allemaal via een Soundcraft Spirit Studio 24 gemixt en door een Lexicon MPX550 van jus voorzien.
Misschien nog een beetje Boss space echo ook, dat weet ik niet meer. :)
 
Laatst gewijzigd:
Past zeker goed bij het onderwerp Kittinger, als je het daar dus mee verbind vind ik het zeker goed gedaan! Tis alleen niet echt mijn ding, maar nice :) En niet te lang, vind ik ook wel fijn.
 
Dank je! De S80 piano kan prachtig klinken (check bv de new age piano stukjes van Laurent op youtube, ik moet hem eens de settings vragen), maar ik heb het inderdaad nog altijd moeilijk om die goed op te nemen. De piano klinkt net zo upfront in de mix als ik ze zou willen in deze track, maar ze mag van mij nog iets meer body hebben (zonder te gaan dichtsmeren). Then again, de gekende voorbeelden in deze genres gebruikten voor het pianogepingel een CP-80, Bosendorfer, etc. Ietwat andere categorie instrument, hoewel de S80 nog steeds een geniaal pianogeluid kan hebben met de juiste settings en in de juiste toepassing (weerom ref. Laurent op youtube). Ik ben nog een beginner wat mixen betreft, dus hopelijk leer ik met de tijd wel om piano's beter op te nemen.
 
Laatst gewijzigd:
Ah op die manier. Ergens past het dan eigenlijk heel goed bij het thema van het nummer, maar ik ben eerlijk genoeg om te zeggen dat dit voor mij niet het idee was achter de piano hoor. :) Voor mij was het gewoon bedoeld als een puntige aanvulling op de pads om het geheel niet al te ongedefinieerd en glooiend te maken. Ieder heeft natuurlijk zijn eigen gevoel bij muziek, en ik ben alvast heel blij dat jullie hebben genoten en wat weggezweefd zijn. :)
 
Heel fijn stukje muziek.. doet me een beetje aan 'Mare Tranquillitatis' (het nummer na 'Freefall', hoe toepasselijk!) van het album Albedo0.39 van Vangelis denken, en dat moet je dan maar zien als compliment :)

Het neemt je inderdaad even mee naar een andere wereld, en zou goed bij een docu over een dergelijke vrije val passen, denk ik. Well done!
 
En om het helemaal leuk te maken: Na Kittinger staat op mijn album dan weer "Apollo", dus over hetzelfde onderwerp als Mare Tranquillitatis bij Albedo 0.39. En dat is echt puur toeval want ik heb Albedo hier weliswaar staan, maar het is jaren geleden dat ik het gehoord heb, laat staan dat ik tracktitels en volgorde ervan nog zou kennen. :)

Het is leuk om te lezen dat mensen lekker op de muziek weg kunnen drijven!
 
Prachtige track. Met name de synth solo van de Minikorg, creëert veel diepte!. Doet me denken aan het nummer 'A Way' van Vangelis, evenals het typische 'Vangelis' sfeertje dat je neerzet. Verder sluit ik me aan bij de opmerkingen over de piano-partij, is iets te losbandig aanwezig. Voor de rest is het heerlijk 'spacen'..8D
 
Spacy effect absoluut bereikt.
Sommige klanken doen wel een beetje zeer aan de oren... zal aan mij liggen.
Voorts: knap!
 
Nice track. Pakt je op en neemt je mee en laat niet los. En dat is knap met een bescheiden arrangement als dit.

De piano is al afdoende over gezegd denk ik. Het lijkt mij ook inderdaad het hamergeluid en het feit dat de hogere noten wat 'dun' aandoen.

Ook het zeer aan de oren herken ik, duidelijkst hoorbaar rond 2.23. Er zit iets in erg naar hoog bereik, een klein lowpassje zou de oortjes goed houden.

Hoe dan ook, toffe track.
 
Bedankt iedereen! De best mogelijke pianosettings vinden blijft een leuke uitdaging. De hamer er in houden zonder er last van te hebben enzo... (zo'n geheel hamerloze Roland klank vind ik ook maar saai artificieel maar bonken moet het natuurlijk ook niet)

Interessant dat sommigen op hun afluisterspul soms wat te scherpe tonen hebben. Op de Tannoys, Eltaxen en AKG (en laptopspeakers :)) hier hoorde ik ze niet, dus het is enkel dankzij jullie ervaringen dat ik weet dat ik in de toekomst moet proberen nog wat verder in het veilige gebied te blijven.
 
Back
Top