ELKA rhapsody 490 - Thread

Jeps..ik heb hem nog ;)

de 52255 beslaat de noten G tot C en de 52256 C# tot F# [ zie schema]
Ik zie dat bij de 50240 een heel octaaf in 1 i.c zit.
In principe moet het met wat kunst en vliegwerk lukken , voor iemand met wat verstand van elektronica.
Moet zelfs lukken met 12 losse oscillatoren op 1 pcb.

bediening paneeltje is gewoon een stukje kunststof.
Eenvoudig te repareren met kunststofplamuur ? of te vervangen door stuk metaal /hout ?
 

Attachments

  • mk50240.pdf
    296,8 KB · Bekeken: 124
Laatst gewijzigd:
Hoi Hilltree,

Bedankt voor je toelichting.

Net nog even een foto van zijn "Oscilator en Top Octaaf Frequentie Delers" gemaakt.


IMG_3960.jpg

Bij mijn exemplaar is de S2555 IC vervangen door een IC met codering 801817/7731CP.

Zie bijgevoegde foto.

Misschien heeft iemand anders weer wat aan deze informatie
 
IMG_3974.jpg

Hier een foto van het bedieningspaneeltje in de vervormde staat waarin hij nu verkeerd.

Een dergelijk paneeltje maken van metaal lijkt mij eenvoudiger gezegd dan gedaan.

Omdat het kunststof 4 mm dik is en vrij stug druk je het niet makkelijk terug in vorm.

De oplossing die ik wil proberen is van 2mm dik staal een "backing plate" te maken die aan de onderzijde onder het paneel wordt geplaatst met daarin getapt schroefdraad en dan aan de bovenzijde verzonken schroefjes doen die het omhoog gekrulde kunststof naar omlaag moet trekken. Als de vorm dan weer vlak is daarna het aluminium plaatje terug lijmen. Op dit plaatje staat het merk en alle belettering voor de bedieningsfuncties.
 
ik heb volgens mij nog zo´n paneeltje liggen.
pb maar even bij interesse.
( dan kan hij gelijk met de saj´s de deur uit)

:mega:

Bekijk bijlage 78393

Hier een foto van het bedieningspaneeltje in de vervormde staat waarin hij nu verkeerd.

Een dergelijk paneeltje maken van metaal lijkt mij eenvoudiger gezegd dan gedaan.

Omdat het kunststof 4 mm dik is en vrij stug druk je het niet makkelijk terug in vorm.

De oplossing die ik wil proberen is van 2mm dik staal een "backing plate" te maken die aan de onderzijde onder het paneel wordt geplaatst met daarin getapt schroefdraad en dan aan de bovenzijde verzonken schroefjes doen die het omhoog gekrulde kunststof naar omlaag moet trekken. Als de vorm dan weer vlak is daarna het aluminium plaatje terug lijmen. Op dit plaatje staat het merk en alle belettering voor de bedieningsfuncties.
 
Bekijk bijlage 78393

Hier een foto van het bedieningspaneeltje in de vervormde staat waarin hij nu verkeerd.

Een dergelijk paneeltje maken van metaal lijkt mij eenvoudiger gezegd dan gedaan.

Omdat het kunststof 4 mm dik is en vrij stug druk je het niet makkelijk terug in vorm.

De oplossing die ik wil proberen is van 2mm dik staal een "backing plate" te maken die aan de onderzijde onder het paneel wordt geplaatst met daarin getapt schroefdraad en dan aan de bovenzijde verzonken schroefjes doen die het omhoog gekrulde kunststof naar omlaag moet trekken. Als de vorm dan weer vlak is daarna het aluminium plaatje terug lijmen. Op dit plaatje staat het merk en alle belettering voor de bedieningsfuncties.

Ik heb bij de mijne de "pootjes" tussen het boven en onderste deel van het plastic rondom de knoppen weggeknipt en vervolgens het paneeltje heel voorzichtig verwarmd boven het warmhoutpitje op mijn gasfornuis. Daarna ondersteboven op een paar metalen ringen naar beneden duwen op t aanrecht en de beide "helften" bogen precies verg genoeg naar binnen toe om montage van het frontplaatje weer mogelijk te maken. Even afgekoeld onder de koude kraan en klaar :) Wel goed oppassen dat je dit deel niet te snel verwarmd of te dicht bij de pit houdt, want dat vindt t plastic niet zo fijn.
 
Deze Elka Rhapsody 490 was afkomstig van jwhagenbeek (waarvoor mijn eeuwige dank) en had nogal wat liefde nodig :-) Hij doet t nu weer prima :) Ik heb wat demootjes gemaakt maar de disk waar die op stonden is er helaas mee gekapt. Zal van de week even wat nieuws opnemen.

Dit heb ik er allemaal aan zitten prutsen om m weer in zijn oude glorie te herstellen:

1) Elco's en spanningsregelaar op voedingsprint vervangen ivm kortsluiting. Spanning is nu weer netjes 27V en de zekeringen blijven zowaar heel.

2) Zo'n beetje alle elco's op de diverse printjes vervangen ivm een brakke sustain op sommige toetsen en frequency dividers die niet goed functioneerden. Na dit helse soldeerwerk (ruim 70 componenten ofzo) bleek alles het weer te doen en mijn vermoeden dat het een paar gefrituurde SAJ110 chippies betrof onjuist.

3) Diode vervangen op divider bordje voor de D toets. Deze bleek te 'lekken' en daardoor een deel van de sustain terug te sturen naar een van de transistoren die op zijn beurt bij iedere toetsaanslag met sustain open doodleuk ook het signaal voor de D toets doorliet. Gevolg: sustain zo vals als de pest :-) Was even uitzoekwerk maar opgelost dus nu :) Achteraf bleek dit niet een originele diode te zijn. Te lage voltage rating dus waarschijnlijk gefrituurd bij te hoge voedingsspanning met alle problemen tot gevolg. In dit soort gevallen is een electronicaschema en veel geduld erg handig :)

4) Zwaar verbogen plastic kapje verhit en weer rechtgebogen. Originele plaatje voorzicht geboend/ gepolijst met Neverdull (topspul voor dit soort dingen!) en gewaxt met Techwax en vervolgens netjes verlijmd.

5) Alle contacten van het toetsenbord en alle print en ic contacten gereinigd met fiberpen (dank voor tip Hilltree!)

6) Pootje onder D# toets gelijmd (bleek breuk te hebben)

7) Enkele 'sticky' toetsen verholpen door de rubbertjes onder/in deze toetsen iets bij te snijden

8) Verflaag op achterzijde voorzichtig weggekrabd om originele Elka logo terug te toveren. Deze zal ik echter op termijn toch vervangen door een nieuwe (is in de maak) ivm verkleuring en beschadiging.

9) kapje van de schakelaar met nieuwe schroeven vastgezet op toetsenbordframe

10) Frame rechtgebogen en vastgemaakt met nieuwe schroeven (toetsenbord was iets verbogen).

11) alle toetsen gereinigd.

Al met al een flink karwei dus voor 'een lelijk apparaat met zo weinig mogelijkheden'. Maar het resultaat was het echt dubbel en dwars waard. Wat een heerlijk geluid komt er uit deze bak (demos volgen snel). Ech ge-wel-dig. Ik had niet verwacht dat ik deze klus zou kunnen klaren maar achteraf viel het me alleszins mee. Met wat vertrouwen en gewauwel in de synthforum chat (waarvoor dank) kom je een heel eind :) Dit projectje gaf echt veel voldoening dus op naar de volgende nu :) Zoals gezegd zal ik zsm nog even een demootje plaatjes. :koffie:
 

Attachments

  • Lynxxx Elka (1).jpg
    Lynxxx Elka (1).jpg
    26,5 KB · Bekeken: 117
  • Lynxxx Elka (2).jpg
    Lynxxx Elka (2).jpg
    38,5 KB · Bekeken: 115
  • Lynxxx Elka (2a).jpg
    Lynxxx Elka (2a).jpg
    52,7 KB · Bekeken: 110
  • Lynxxx Elka (4).jpg
    Lynxxx Elka (4).jpg
    167,8 KB · Bekeken: 117
  • Lynxxx Elka (5).jpg
    Lynxxx Elka (5).jpg
    150,6 KB · Bekeken: 115
die elka is veel t podium op geweest en ik heb m ooit gekregen in ruil voor een klein reparatie klusje maar zo lang ik er niet aan toe kwam en meneer lynxx zo aardig was om m in zn auto mee te nemen zodat ik weer wat ruimte heb is iedereen blij! ik heb vanavond een afspraak met de vorige eigenaar en zal eens vragen wat de precieze geschiedenis van de elka is geweest.
 
Lynxxx,

Bedankt voor je uitgebreide verslag van de restoratie van deze Elka Rhapsody met alle bijgevoegde foto's. Leuk om te zien dat er mensen zijn die zoveel energie steken in het in ere stellen van vintage apparatuur.

Eigenlijk zou ik ook deze moeite moeten nemen om mijn Rhapsody ook weer als nieuw te maken.
Ik heb wel de moeite genomen om het opengebarstte bedieningspaneeltje te repareren zodat het alluminium plaatje met teksten er weer op past. Voor de rest doet die van mij het nog zo goed dat ik er liever niet aan kom.
Het enige wat echt vernieuwd moet worden is de potmeter voor de totale tuning. Als je de Rhapsody los bespeeld heb je daar eigenlijk niet zo erg in, maar zodra je de Rhapsody met andere synthesizer bespeeld, hoor je goed dat hij net niet op stem is.

Voor wat betreft jou advies voor de reparatie van het bedieningspaneeltje door middel van verwarmen, daar heb ik zelf ook nog even aan gedacht, maar niet alle kunststoffen kunnen even goed tegen verwarming als ze eenmaal na het persen zijn afgekoeld. Blijkbaar valt dat dus nog wel mee en heeft het bij jou goed gewerkt.

Ik ben heel nieuwsgiering naar een paar geluidsopnames en benieuwd of er onderling tussen de Rhapsody's verschillen in het geluid zit afhankelijk van de conditie en de componenten.

Als je het geluid een keer hebt gehoord ben je gelijk verkocht.
Voordat ik mijn Elka Rhapsody in Amsterdam ben gaan ophalen heb ik via YouTube goed kunnen beluistern hoe het geluid is en of dit het stringensemble geluid is waar ik al een tijdje naar op zoek was.
Ik zocht al een tijd naar het Jean Michel Jarre oxygen geluid van de Eminent Solina en heb onder andere de Siel Orchestra en de Korg Delta hiervoor gekocht, maar deze hadden toch niet het geluid wat ik zocht.
Nu ik deze Elka Rhapsody heb, is mijn zoektocht naar een betaalbare en compacte stringensemble ten eind en heb ik het geluid wat ik zoek gevonden; zeker als ik de EHX Smallstone Phaser erbij gebruik.

Voor mij was de echte Solina Stringensemble zowel financieel als wat afmeting betreft niet echt een optie.
 
Laatst gewijzigd:
De Crumar Performer is ook nog een compacte optie.

Maar laat ons eerlijk zijn: doorheen een Smallstone klinkt het al snel als Jarre, dat ding kleurt ZO hard. :)
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top