ELKA rhapsody 490 - Thread

Hilltree

SoundDesign and MusicArts
Lid sinds
28 december 2004
Berichten
6.495
Locatie
Winethereswick
oi

In dit draadje laat ik wat reparatie picts zien ,en deel wat informatie over de Elka rhapsody 490
Ik heb al wat vragen over deze gehad van verschillende forumleden, wat er allemaal gerepareerd is van de 490
attachment.php


Een tijdje geleden heb ik een brakke 490 van een gewaardeerd forumlid overgenomen.
Deze had een zeer gebruikt uiterlijk en wat betreft de electronica deed die het niet echt goed meer.
Maar, er had nog niemand een reparatie poging ondernomen .
Persoonlijk heb ik een hekel als een stuk gear al vaker gerepareerd is ,of vol zit met ongedocumenteerde reparaties en modificaties.
Dit is namelijk erg rottig foutzoeken.

Het eerste wat opviel dat hij het in het begin even deed en daarna uitviel [ of net anders om]
Dit euvel kwam van een netzekering op de voeding printplaat die aan de buiten einden vertind was .
Dit werd toen begin jaren 70 gewoon via de fabriek geleverd.
Nadeel van vertinde uiteinden dat dit kan oxideren waardoor ze geen goed contact meer maken.... dus vervangen/reinigen.

Het bedienings- paneeltje met de 2 drukschakelaars en de 2 schuif potmeters was ook erg slecht aan het worden.
Door de mechanische krachten op de drukknoppen, waren die losgescheurd van de printplaat/pcb.
Dit is vaak moeilijk te zien met het blote oog.
Maar met een loep of oculair oogje is er een breuklijn te zien in tin spoor of eiland.
attachment.php



Hierna deed de elka 490 een paar weken zonder problemen.
Wat me wel opviel dat de TOS i.c's [ top octave synthesizer] S 52255 en S 52256 erg warm werden , net als alle andere i.c's overigens.
Dit is normaal voor elektronica uit dat tijdperk.
Maar na een paar weken viel de 490 compleet uit.

Na [te lang] zoeken ben ik erachter gekomen dat de flipflop i.c voor de tos i.s de geest had gegeven.
Volgens mij gewoon ouderdom en misschien een iets te hoge spanning die van de voeding afkwam .
Dit moet rond de 27 volt wezen maar was bij mijn exemplaar afgesteld op 30 volt.
Dit is ook hoorbaar door een constante brom.
Terug regelen met het potmetertje hielp hierbij , ook de brom gaat dan weg.
attachment.php

De sn7473 is vervangen door een sn74ls73an.
Over de pennen van deze meet ik op dit moment nog een spanning van 9 volt , en dit i.c mag eigenlijk maximaal 5 volt hebben.
Binnenkort maar eens een zener hierover plaatsen.

De printplaten /electronica steekt in het geheel redelijk netjes in elkaar, maar de draadaansluitingen is echt op de Italiaanse manier.
Je moet er dus niet aankomen , anders gaat het direct stuk.
Komt gewoon door de te stugge draden die gebruikt werden.

Uiterlijk nog wat ethisch bijgewerkt.
Dus niet naar nieuw gebracht , maar netjes en bijna onzichtbaar bijgewerkt .
Het is al een wat oudere kast dus dat mag je best zien.

Ook zit er wat mogelijkheden om de rhapsody 490 van wat leuke mods te voorzien.
Ik heb al een paar ideeën die ik binnenkort hier plaats .
Zoals audio in , net voor de versterker en de modulatoren.
Hierdoor krijg je een string effect met elk signaal of synthesizer die je hier ingeplugd.
Ook de instel potmeters van de modulator is leuk om deze naar buiten te brengen.
Daar zit de "depth" en de 2 frequency regelaars.
Als je de modulatoren bypassed krijg je met de rhapsody 490 een gewoon cheesy analoog orgeltje [ een eenvoudige mod]
En natuurlijk is er met de filters wat leuks te verzinnen .
Er zit namelijk een LPF en een HPF filter op .
Wel hebben deze een vaste instelling vanuit de fabriek.
attachment.php


en natuurlijk nog de service manual ter download ;)
https://www.synthforum.nl/forums/attachment.php?attachmentid=75547&stc=1&d=1323526469
 

Attachments

  • elka rhapsody 490.JPG
    elka rhapsody 490.JPG
    65,3 KB · Bekeken: 123
  • soldeer.JPG
    soldeer.JPG
    52,3 KB · Bekeken: 125
  • power suply rhapsody.JPG
    power suply rhapsody.JPG
    66,1 KB · Bekeken: 133
  • rhapsody modulator.JPG
    rhapsody modulator.JPG
    63,2 KB · Bekeken: 127
  • Elka Rhapsody 490 Schematic.pdf
    3,7 MB · Bekeken: 155
Laatst gewijzigd:
Hieronder staat de Top octave synthesizer i.c's
Als deze ooit kapot gaan dan heb je echt een probleem omdat de rhapsody dan eigenlijk total loss is.
Deze dingen zijn namelijk moeilijk te verkrijgen en er is eigenlijk geen goede vervanger.
Ik zie wel een aanbieder die met wat andere i.c's een soort van vervanger heeft gemaakt, maar deze zijn zo al 55 dollar per stuk.

attachment.php



attachment.php
 

Attachments

  • tos.JPG
    tos.JPG
    62,4 KB · Bekeken: 119
  • rhapsody TOS.JPG
    rhapsody TOS.JPG
    55,6 KB · Bekeken: 116
Natuurlijk heb ik gelijk de toetscontacten met een fiberpen gereinigd .
Deze waren al helemaal zwart door de jaren uitgeslagen :)

attachment.php
 

Attachments

  • rhapsody  keys.JPG
    rhapsody keys.JPG
    73,6 KB · Bekeken: 124
Zijn er geen courantere (goedkope) top octave synthesizer IC's die je kan gebruiken, eventueel met een adaptertje om ze pin compatibele te maken?
 
En die gebruikt de Crumar Performer, leuk om te weten dat dit geen exoot is. Hij gebruikt verder nog de 74LS221, 74LS93 en 74LS00. Dat zou ook allemaal courant spul moeten zijn. Het ensemble effect heeft uiteraard dan nog de BBD IC's.

Maar goed, Elka dus. Leuk om te lezen dat deze weer gered is! Ze hebben een speciale klank.
 
Mooi weer een werkende Elka te zien! Ik heb er gelukkig weer een. Na even op een Solina dwaalspoor te zijn gezet ben ik blij dat ie weer terug is, want een heerlijke bak. En goede tips ook, dank.
 
Wat dan weer jammer is bij een stringsynth. :D

Ik ben grote fan van stringsynths, en dan "moet" je natuurlijk een solina hebben. Ik heb er onlangs nét (kwestie van minuten) naast gegrepen.
 
Ja ja, dat dacht ik dus ook altijd. Ik had eerst een Elka 490 + DOD 201, daarna een heel bijzondere witte Solina, maar ik was er eigenlijk niet zo ontzettend weg van als ik had verwacht. Dus nu weer een Elka terug en zoek ook nog naar zo'n DOD 201 (nu wel een smallstone natuurlijk).
Overigens is de Yamaha SK30 veel meer dan een stringsynth en m.i. een fantastische bak. Speel daar altijd graag op. Heeft zelfs aftertouch.
 
De Solina heeft natuurlijk een héél typerende klank, die ook nogal overheersend kan zijn. Dat maakt hem iets beperkter inzetbaar.

Ik kan de Crumar Performer heel erg aanbevelen. Zo'n yammie bakje wil ik ook nog wel eens. Maar ik heb nu al enorm veel plaatstekort en meer synths dan kanalen op de mixer. :)
 
Kattengeschrift!

2nd test by P. Mijn auto is ook een P volgens de papieren. Dezelfde? :)

Datum lijkt 12/76 te zijn.

1st test by Mengain Danik?
 
vandaag per post aangekomen :-D
én hij werkt!
 

Attachments

  • Foto op 29-12-2011 om 01.03.jpg
    Foto op 29-12-2011 om 01.03.jpg
    70,6 KB · Bekeken: 118
Cool ..gefeliciteerd :)
Als het mogelijk is [ en als zo iets jou lukt ] mag je wel eens een foto maken van dezelfde sticker die er inzit als hierboven.
En natuurlijk leesbaar hier plaatsen.
 
Hoi Hilltree,

Ben je nog steeds in het bezit van de Rhapsody?!

Ik heb afgelopen zondag een ELKA Rhapsody opgehaald in Amsterdam.

Zaterdagavond T.E.A.B. op Marktplaats gezet en toevallig zondagochtend gespot.

Gelijk een mailtje gestuurd met de vraag welke prijs de verkoper zelf in gedachten had.

Hij dacht zelf aan € 150,- maar ging akkoord met mijn bod van € 130,-.

Eenmaal smiddags in Amsterdam aangekomen bleek van één van de twee registers op twee octaven een A# toets niet te werken.

Uiteindelijk heb ik hem voor € 100,- meegenomen.

Wat blijft dit toch een heerlijk geluid.

Eergisteren hem ik hem geopend en schoongemaakt en met behulp van de schema's kunnen bepalen in welke print het probleem zat. Na even de IC's met een andere print omgewisseld te hebben bleken twee andere noten niet te werken en was het defect gevonden.
De 7 traps frequentie deler IC was defect; een veel voorkomend euvel overigens.

Blijkt nu precies dezelfde avond een forumlid een partijtje van de IC's voor een leuke prijs te koop gezet te hebben.
Gisteren gelijk de hele partij opgekocht; voor nu en eventuele toekomstige uitvallende IC's.

Ik heb een vraag:

Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen de "Top Ocatve" IC's S-52255 en S-52256?!

Zijn beide te vervangen door de MK50240 of geldt dit maar voor één van Beide?!

Bij mijn Rhapsody is het bedieningspaneeltje links van het toetsenbord, waarschijnlijk door warmte, helemaal bol gaan staan en opengebarsten.

Ik heb geen idee hoe ik dit netjes kan repareren: heeft imand een suggestie?!

Het aluminium frontplaatje is nog vlak en werd er los bijgeleverd.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top