ik kan niet echt zeggen hoe je iets 'tekno' laat klinken, behalve de principes die wat mij betreft op een feestje gelden:
-goeie tekno maakt je zo energiek dat je geen pilletje of iets nodig hebt.
-bpm tussen de 180 en 220
-kick: tja, vaak wordt het toch layeren van (een) aanslag-kick(s) met (een) kick-staart(en) om de goede 'geng' and 'wreanggg' te krijgen. Voor de aanslag wil je graag de envelope-contour van de pitch en volume kunnen bepalen zodat je een goed harde, maar korte aanslag hebt die hoog en hard begint en laag en zacht eindigd, waarbij je kunt instellen waar de 'S'-curve plaats vindt tussen logaritmisch en exponentieel. Daarbij geef ik de pitch een S-curve punt die heel dicht bij de max ligt (daardoor iiiiieeetsje langere hoge pok ('G'/'P') ipv een korte tik ('K'/'T')) en de S-curve van het volume zet ik ergens tussen halverwege en 3/4 van de max. Hierdoor geeft die een korte, doch ferme pulse in het stuk waar de snelle overgang zit tussen hoog&laag, terwijl die de staart v/d aanslag heel snel weg drukt in het exponentiele gedeelte. (hierbij heb ik btw gebruik gemaakt van hogere machten om een supersnelle, doch smooth, curve te creeeren: x tot de 16e macht waarbij x van 0 tot 1 gaat en tot de 6e machts wortel voor het 'logaritmische' deel van de S-curve)
-andere percussies: houd ze kort maar krachtig, de S-curve techniek werkt hier ook weer fantastisch.
-geluiden: er wordt vaak gebruik gemaakt van industriele 'nasty' geluiden, als afspiegeling van het 'harde leven', veel voice-samples die harde waarheden verkondigen en andere onzin. Zo ook vette, rare synthesizer geluiden die alle kanten op gemoduleerd worden.
-effecten: veeeeeel compressie, gating en ducking gebruik, daarbij ook vaak delays/retriggers over verscheidene geluiden, vooral kick-aanslag, snare, hihat en andere freak geluiden. Distortion/bitcrushing/pitchshifting the hell out of it a la breakbeat manier gaat ook wel erg lekker..
-ritmisch: de basis is de 4/4 basskick waar een hoop mee gedaan wordt en alle kanten op wordt getrokken, zowel sonisch als ritmisch. Ritmisch gezien zou ik het al dansend benaderen, waarbij je je al deinend bepaald waar de kick en snare terecht zullen komen. Zelf heb ik zoiets van: op het laagste punt van de 'vertikale deining' de kick als je in de maat loopt en in een tegen maat als je op je hoogste punt van je deining bent. Af en toe een switch in het gebruik van tegenmaat ritme. Voor de snare gebruik ik de voor/achter deining (stapje naar voor, stapje naar achter
headbang hier, headbang daar), vaak op de 'hoofd naar voren' beweging. Maar soms ligt ie ook op de 'schouders naar achteren' voor een macho-rimte.
maarja goed, je kunt er dus zo serieus of niet op ingaan als jezelf wil, gezien de houding van de gemiddelde tekno-freak kun je je afvragen of je al te serieus moet zijn met HIFI/LOFI... de algemene houding is zoiets van 'dat kan harder'
Maar goed, ik zou zeggen, geef je oren eens de kost aan wat tekno tracks en probeer te bedenken wat ze doen en wanneer..