zeldzaam , de Akai z-1000 series ?

Hilltree

SoundDesign and MusicArts
Lid sinds
28 december 2004
Berichten
6.492
Locatie
Winethereswick
oi.

Ik was vandaag wat aan het opruimen , en kwam wat documentatie tegen uit mijn studio verleden.
Dit was namelijk een foldertje van de Akai z-1000 serie.
Ooit heb ik zo'n set tot mijn beschikking gehad ,eind jaren 80 vorige eeuw ;), in een studio in de buurt van Oberhausen [DE].
De hele set bestond als op het plaatje uit een cpz-1000 master recorder
Rz-1000 controller en de Mz-1000 monitor [groen monochrome imho]
Het setjes werd toen aangevuld met een Akai mx73 masterkeyboard.

In vergelijking was het eigenlijk gewoon een midi sequencer/ oude daw.
Maar toen was het een erg duur setje waar je voor die prijs ook een leuke auto voor kon kopen.
Je kon via het mx73 keyboard een stuk inspelen , en het werd realtime weergegeven en opgeslagen in de cpz.
Je kon de boel ook nog editten via de controller met behulp van de monitor.

Maar nu schetst mijn verbazing, ...er is totaal niets meer van deze sets of onderdelen terug te vinden op het internet.
[ik kan natuurlijk ook op de verkeerde plaats zoeken ;)].
Dus mijn vraag, kent iemand dit setje nog of heb je er al eens mee gespeeld ?
En is er nog meer info hiervan te vinden ?

In ieder geval heb ik hiervan al wat geplaatst voor het nageslacht

attachment.php
 

Attachments

  • Akai z-1000.jpg
    Akai z-1000.jpg
    21,3 KB · Bekeken: 302
Gaaf en alles past in een 19" rack?

Heb er inderdaad nog nooit van gehoord.
 
Ik ken het ook niet.
Wat ik begijp uit de post is dat het een midi sequencer is.

Waar ik meteen aan moest denken toen ik de plaatjes zag was het Akai ADAM systeem.
Een multitrack audiosysteem wat per 12 sporen werkt en stapelbaar is.
Het werkt op video8 tapes geloof ik, maar dat weet ik niet meer zeker.
Ik heb éénmaal op zo'n systeem met 2 units (24 sporen) gewerkt.

Hier is een plaatje:

http://mysite.verizon.net/vzerczv3/akai adam.jpg
 
Ik ken hem wel, stond in de musicmaker rond 1985-1986( volgens mij met Sting voorop).
Ik heb de bladen helaas niet meer.
Weet mwrene niets? Of MikePhilco?
Het was zo,n beetje gelijktijdig met al die midi delays, note separators etc.
Heb er nooit mee gwerkt ofzo maar het was in die tijd wel een bekende.
 
grappig om te zien dat soort oude dingen

werd dat later niet gewoon de DD1000 ?
 
Ik kan me die zeker wel herinneren. Idd nooit meer iets van gehoord. Heel veel Music Makers weggegooid. Volgens mij MM met de broertjes Schimscheimer(????)
 
Was nog 'ns wat aan het graven in mijn ouwe folders.. en kwam dit nostalgische sequencer systeem tegen..
Zoeken op the world wide web leverde niet veel op behalve een draadje hier op SF :D
Volgens mij is dit mede door de Atari's misschien minder aangeslagen ofzo.. het hele setje moest in 1986 fl 8.775,- kosten.. en in 1985 was het alleen op aanvraag volgens de prijslijsten die ik hier heb.

In ieder geval nog wat info en specs voor het het nageslacht dan maar.. :)


Hieronder wat scans met info :okdan:

q3z5.jpg

qc2i.jpg
 
Laatst gewijzigd:
Zou je ze nog eens willen scannen maar dan op 300 dpi? :)
 
Je hebt gelijk.. had bij het uploaden al zitten zoeken maar na het nu nog ff grondig onder de loep te hebben genomen bleek dat Imageshack alles resized naar 800x600 :o:
Bij 300dpi moest er weer horizontaal gescrolled worden maar dit is te doen volgens mij :okdan:

Misschien wel mooi als de links met deze plaatjes in de post hierboven komen :) Er vast een lieve mod die dat wil doen :mega:

reh3.jpg


79np.jpg
 
dit soort dingen doet mij altijd bijna de computer aan de kant flikkeren, en dan zo´n mooi glimmend apparaat aanschaffen.
akai heeft bij bij wat dat betreft altijd wel de schoonheidsprijs gewonnen.
tjeuzis, wat ziet dat ding er geil uit....:D

:koffie:
 
Ja zat zelf ook wel ff te kwijlen op die folder :D Alleen nergens iets over te vinden.. laat staan te koop..
Denk ook dat het gewoon weinig verkocht is..
 
die comtroller op die standaard is mooi. tegenwoordig zou de hele sequencer erin passen ; )
 
Die S1000kb is ook erg mooi qua design.. alleen zo ontzettend groot.. :) Je ziet ze toch redelijk vaak te koop nog en niet voor heel veel geld trouwens.. ;)

Een beetje uit dezelfde tijd dat die Z1000 sequencer op de markt kwam.. de QX1 van Yamaha. Geen monitor maar wel een solide werkpaard.. alleen ook onbetaalbaar toen. :mega:
Niet de looks van de Akai maar qua design past ie wel ontzettend goed bij de DX7 :)

yamaha-qx1-244309.jpg

qx1.jpg
 
Ik vind die oude Akai bakken ook erg mooi qua design. De S1100 is mn favoriet.

Deze set is leuk, maar is in feite een s900 case met een controller die op een bureaustoel is geschroeft :-)

Die s1000kb vond ik vroeger ook wel indrukwekkend.. totdat ik hem een keer open zag. Binnenin zit gewoon heel lomp een complete s1000 bak. Beetje simpel..
 
De S1000KB vond ik wel handig. Mijn Minikorg kon er bovenop staan zonder enige knop of functie van de KB af te dekken.

Die bak is echt 3 keer groter dan noodzakelijk omdat men de S1000 print niet wou aanpassen.
 
Niet zeldzaam maar wel heel mooi natuurlijk.. de MPC 60 :)
Folder is iets minder van kwaliteit helaas.

Ze hadden daarnaast ook nog het geroemde sequence gebeuren in een ASQ10 gestopt.. klein plaatje op de laatste pagina. :)

Voorkant:
gf77.jpg

Binnenkant links
bk0l.jpg

Binnenkant rechts
dw14.jpg

Achterkant
k1xl.jpg
 
Back
Top