Chocolate Puma over Mixdown & Plug-ins

Omdat ik me aangesproken voel door je post, wil ik mijn reply wel even kaderen.

Ik ken de gasten niet, dus geen idee wat ze bereikt hebben.
Mijn comment ging ook niet over hen, maar over de educatieve waarde van het filmpje.

Fijn dat hun tricks werken voor hen, nog beter: dat zij er succes mee hebben.
Omdat zij WEL weten wat ze doen, na 20 jaar.

Maar, ze gaan niet op een onderbouwde, diepgaande of gedetailleerde manier in op de settings, in dit filmpje.
De vraag 'waarom' wordt niet beantwoord: educatieve waarde 0, dus.

Het filmpje geeft een foute indruk voor een hoop beginnende 'producers' die NIET weten wat ze doen.
Meer nog, het levert wereldwijd ieder weekend weer diezelfde terugkomende vragen op:

"Ik gooi dezelfde plugins als Chocolate Puma op mijn masterbus
en toch klinkt mijn track niet zoals de hunne, wat doe ik verkeerd?"
.

Je weet wel, die vragen waar jij en ik op elk forum dan weer mee om de oren gekletst worden.
 
ff snel antwoord, ik ga zondag vieren en heel rock en roll de buxusjes snoeien. 8)
30hz trick > mee eens! heel veel energie wat daar zit neemt alleen maar ruimte en voegt niks toe.
16khz trick > probeer eens vinyl te vinden in de dancescene wat boven de 16khz komt en vraag ook eens rond wat mensen van de sound van vinyl vinden en ze zeggen 'warm' > 16khz?

Misschien zijn inderdaad niet alle dingen onderbouwd (moet dat)?) en zullen beginnende producers er misschien niet altijd iets aan hebben maar is er ook niet zoals als eerst proberen voordat je zegt dat iets niet werkt? Daartegen, getalenteerde beginnende producers hebben er zeker iets aan en voor de mensen die het niet voor elkaar krijgen, misschien is er een andere reden dat het niet lukt?

snoeischaar uit de kast. :engel:
 
"Ik gooi dezelfde plugins als Chocolate Puma op mijn masterbus
en toch klinkt mijn track niet zoals de hunne, wat doe ik verkeerd?"
.

Je weet wel, die vragen waar jij en ik op elk forum dan weer mee om de oren gekletst worden.

Ik ken zat mensen die alle tr, tb, mc, juno etc hebben staan inclusief alles wat je maar kan verzinnen waar je een harde plasser van krijgt en nog komt er uit al die dure spullen helemaal niks. Ik kan ook mensen die op de office computer van hun ouders in de woonkamer met een koptelefoon op een onboard sound card en fruityloops de meest waanzinnige dingen maken en daar succes mee hebben. Wat is het verschil?

Nu ga ik echt snoeien.
 
hoi 8o)

even voor de duidelijkheid, ik ben dus nerd uit het filmpje. en ja, ik vind het filmpje tenenkrommend slecht haha. praten over hoe je muziek maakt vind ik moeilijker dan het muziek maken zelf. ik vind het jammer dat zo'n filmpje dan ook niet overbrengt wat in onze hoofden zit. maar goed, als iemand inspiratie haalt uit wat wij zeggen, prima. als iemand onze settings 1 op 1 kopieert, ook goed. of het werkt is een 2e natuurlijk. ;-)

over de settings in het filmpje: deze gaan natuurlijk specifiek over de track waar we mee bezig zijn, waarbij we ons niet laten hinderen door wat wel of niet 'mag'. enkel door of het goed/leuk/interessant klinkt. en we zullen ook zeker niet zeggen dat het zo moet. de boodschap die we eigenlijk wilden meegeven is dat wij niet meer nodig hebben dan logic, een handvol plugins en een hoop ideeën. de rest zorgt bij ons voor ruis (figuurlijk dan he).

nog over het high en low cutten: dat werkt voor ons erg goed, je maakt ruimte in het laag en het klinkt hierdoor krachtiger, en het high cutten maakt dat het hoog voor ons fijner klinkt, we zijn niet zo van het ultra hoog (vinyl he da goose ;-) ). toen we per ongeluk (let op, belangrijk woord!) nog een eq met high en low cut op de master zetten bleek het laag (en het hoog) nog prettiger te klinken. nou, voila :L

naar aanleiding van het bezoek van future music vonden we dat we eigenlijk nog veel meer hadden te vertellen en leek het ons wel leuk om wat tips op onze site te gaan zetten. wellicht heeft iemand er wat aan. :) http://chocolatepuma.com/category/studio/
 
Volgens mij is Snapper 2 alvast een prima tip, tnx!
 
Ik krijg steeds meer het idee dat hier een hoop mensen rondlopen die heel goed zouden kunnen zijn als ze de kans maar eens zouden krijgen (volgens hunzelf).
Maar dat het niet lukt komt niet omdat de liedjes niet goed genoeg zijn, nee ze zijn altijd opzoek naar de ultieme monitors, de beste softsynths, en de beste fx. Of bezig om tracks te 'masteren' die nog helemaal niet af zijn. Ipv muziek te maken.
Volgens mij houden mensen als Dobre van muziek maken. En is techniek alleen maar een middel, en geen doel.

En dat ben ik helemaal met je eens. Ik ken mensen die een hele studio vol hebben staan met de meest dure apparatuur, terwijl zo nog nooit een track af hebben gemaakt. Sommige mensen kicken gewoon op de apparatuur, en niet meer op de muziek; jammer.
 
hoi 8o)

even voor de duidelijkheid, ik ben dus nerd uit het filmpje. en ja, ik vind het filmpje tenenkrommend slecht haha. praten over hoe je muziek maakt vind ik moeilijker dan het muziek maken zelf. ik vind het jammer dat zo'n filmpje dan ook niet overbrengt wat in onze hoofden zit. maar goed, als iemand inspiratie haalt uit wat wij zeggen, prima. als iemand onze settings 1 op 1 kopieert, ook goed. of het werkt is een 2e natuurlijk. ;-)

over de settings in het filmpje: deze gaan natuurlijk specifiek over de track waar we mee bezig zijn, waarbij we ons niet laten hinderen door wat wel of niet 'mag'. enkel door of het goed/leuk/interessant klinkt. en we zullen ook zeker niet zeggen dat het zo moet. de boodschap die we eigenlijk wilden meegeven is dat wij niet meer nodig hebben dan logic, een handvol plugins en een hoop ideeën. de rest zorgt bij ons voor ruis (figuurlijk dan he).

nog over het high en low cutten: dat werkt voor ons erg goed, je maakt ruimte in het laag en het klinkt hierdoor krachtiger, en het high cutten maakt dat het hoog voor ons fijner klinkt, we zijn niet zo van het ultra hoog (vinyl he da goose ;-) ). toen we per ongeluk (let op, belangrijk woord!) nog een eq met high en low cut op de master zetten bleek het laag (en het hoog) nog prettiger te klinken. nou, voila :L

naar aanleiding van het bezoek van future music vonden we dat we eigenlijk nog veel meer hadden te vertellen en leek het ons wel leuk om wat tips op onze site te gaan zetten. wellicht heeft iemand er wat aan. :) http://chocolatepuma.com/category/studio/

Haha! Nooit geweten dat jij dat was! Maar ik heb zeker respect voor jullie muziek en de manier waarop jullie het maken. En ehh, mensen kunnen je een nerd noemen, maar tegenwoordig moet je wat hebben om je te onderscheiden van rest. Je valt anders gewoon niet meer op! Goed bezig mannen!
 
die 30 hz eraf slopen ben ik het niet mee eens. de subwoofers die PA fabrikanten sinds een jaar of 7 maken zijn steeds beter in het goed en niet distorted weergeven van 30 Hz, en dat is zeker een toevoeging. sterker nog, ik vind kicks waar niks onder 40 hz in zit vaak minder klinken dan die het wel hebben. de harmonischen doen zeker mee, ook al hoor je de fundamentele niet op elk systeem.

of je nou een 48 db/oct filter of een lagere orde pakt moet je zelf weten, de fase draait anders dus dat moet je gewoon per project bekijken/beluisteren.
 
Maar even tussendoor. Die eerste fresh fruit releases, the good men, rene et gaston (conte de fees). Ongelooflijk, helemaal in die tijd, om -liedjes- te maken die het goed deden op de dansvloer, maar ook kunstwerkjes waren die heerlijk waren om huiswerk op te maken.
Goeie herinneringen aan. Dank, Dobre!
 
Maar even tussendoor. Die eerste fresh fruit releases, the good men, rene et gaston (conte de fees). Ongelooflijk, helemaal in die tijd, om -liedjes- te maken die het goed deden op de dansvloer, maar ook kunstwerkjes waren die heerlijk waren om huiswerk op te maken.
Goeie herinneringen aan. Dank, Dobre!

+1 :halleluja:halleluja:halleluja

ps is zki dan die andere dude>? :D
 
Hey Dobre volgens mij ligt het hoesje van mijn vriendin's "Give it up" singletje nog steeds bij jou voor een autograph ;)

Of ben je deze al kwijt sinds 2005 :D maargoed, leuk filmpje hoor...

En idd give it up is gewoon een classic die niet meer gemaakt gaat worden door de inmiddels wirwar van stijlen.....
 
denk dat het belangrijkste is of alles binnen de context van jouw mix past.
ik mix bijv naar een uiteindelijk sound toe, voor m'n eigen producties eigenlijk nooit een EQ op de 2-bus, alles is al gedaan "in de mix"
 
hoi 8o)

even voor de duidelijkheid, ik ben dus nerd uit het filmpje. en ja, ik vind het filmpje tenenkrommend slecht haha. praten over hoe je muziek maakt vind ik moeilijker dan het muziek maken zelf. ik vind het jammer dat zo'n filmpje dan ook niet overbrengt wat in onze hoofden zit. maar goed, als iemand inspiratie haalt uit wat wij zeggen, prima. als iemand onze settings 1 op 1 kopieert, ook goed. of het werkt is een 2e natuurlijk. ;-)

http://chocolatepuma.com/category/studio/


Filmpjes en ook radio intervieuws zijn altijd tenenkrommend slecht ;)
Kon er zelf nooit aan wennen.

Moet ook maar eens een goede filter aanschaffen als ik weer wat ruimer in het budget zit (te veel keuze's en prijsverschillen maken het wel knap lastig)
 
Dit bewijst maar weer eens: iedereen zn eigen manieren. Ik haal ook dingen uit in de studio, waarvan collega's zeggen: dat kan niet. Toch werkt t, dus dan is t goed.
 
Back
Top