Jupiter 80 eerste beelden + info

Voor de bezitters en liefhebbers...
Op de Axial site van Roland is een bestand met Pads voor de Jupiter 80 te downloaden.
Deze bevat 16 Registrations, 16 Livesets en 45 Synth tones.

LINK
 
Strange,ik was aan het delven in de synthforum kelder en ik haalde deze link terug boven en duikte direct weer in de YT arsenaal over de Jupiter-80.
Heb deze synth ooit gehad en nu heb ik spijt dat ik dit monster heb weggedaan.Vooral over the Jupiter synth legends sound library vind ik echt fantastisch klinken.
Velen hebben deze synth de grond ingeboord louter en alleen voor de gekozen naam.Eerlijk gezegd wat mij betreft waar.Maar buiten dat heb je een synth engine dat een echt power beest is.10 tones en 30 oscillators tegelijk afspelen kun je aardig een paar honderd duizend variaties van maken.Het is nog altijd een echte krachtpatser,een geluid zo vet te krijgen dat die de meeste analoge synth doen gaan blozen.
Ik geloof ook dat ie aan een echte return bezig is.De prijzen beginnen terug te stijgen.
Ja,zou zo terug eentje op de kop kunnen tikken.
 
Ik heb hem ook gehad, maar vond het editen een kutgedoe. Ook met die 10 parts goochelen enzo. Ik heb hem verkocht en toen een integra7 gehaald met een externe editor 3rd party. Als Roland nou eens een keer goede editors zou releasen, maar ja. Software en Roland is niet echt een goede combi. Kijk maar naar die Cloud perikelen.
Ze hebben natuurlijk die ACBs en D50 (variOS Vsynth) gewoon omgezet naar PC/Mac code. Net zoals de 1080/5080 en de SRX dingen. Die Zenology is wmb weer een stap terug. Leuk om als rompler te gebruiken, maar die plugin interface is gewoon niet over nagedacht. Midicontrols die veranderen per ingeladen engine, ook al komen 80% van de controls overeen. Patchselect screens die al je focus van je andere apps/plugs stelen etc.
 
Ik wilde indertijd een Integra-7 omdat de Jupiter-80 buiten mijn bereik lag, maar mijn vrouw die net haar master afrondde wilde dat vieren met iets moois, dus het werd een Jupiter-80.
Ik ben nog steeds enthousiast over dit instrument.
Het editen vond ik juist een verademing vergeleken met het menu duiken dat ik tot die tijd vaak had moeten doen. De iPad app die er voor was gebruikte ik eigenlijk niet.
Het toetsenbord vind ik nog steeds heel lekker spelen en ook het goede formaat.

Het is tegelijk een complex instrument waar je de nodige tijd in moet steken, maar ondanks de aliasing in de hogere regionen vind ik de klank nog steeds staan als een huis.
Het verbaasde mij indertijd dat Roland voornamelijk Super Natural Acoustic aanprees en het echte synthgedeelte weinig aandacht gaf in demonstraties, terwijl voor mij de Super Natural Synth het hart van de JP-80 is. De Super Natural Acoustic klanken zijn ook meer dan prima, maar voor mij bijzaak.

Ondertussen is er wat Roland spul bijgekomen in m'n studiootje, maar hoe geweldig ik de System-8 en Jupiter-X ook vind, de Jupiter-80 is een blijvertje.
Wat ik jammer vind is dat de arpeggiator niet te gebruiken is op het percussion part. Dat maakte hem voor mij nauwelijks inzetbaar voor drums/percussie.
De Jupiter-X heeft die mogelijkheid wel en als ik via MIDI de Jupiter bespeel met de arpeggiator van de JP-X valt me nog meer op wat een misser dat was.
 
Wat zou de prijs nu waard zijn?Als ik wat opzoek rond 1400 euro?
 
Dit is wat ik Reverb zie, maar in hoeverre dat representatief is weet ik niet.

 
Als ik goed zie,serieus terug in prijs aan het stijgen, meestal gebeurd dit alleen maar bij synths die de cultstatus bereiken.De 80 begint gewaardeerd te worden.
Ik wist dat de 80 sterk terug aan het opkomen is.Maar richting 2000 euro is toch een verrassing.Komt van meer dan 3000 euro in de begin periode.
De 80 heeft niet dat 'zeno'timbre van de X over zich die je toch hoort in de modellen.
 
Laatst gewijzigd:
De SNS van jupiter 80 is echt maar zwak hoor , ik heb zelf de integra en verkies de oeroude pcm engine over de sns engine .
Het enige pluspunt aan de SNS zijn de betere filters , voor de rest
-zwakke osc's die aliasen
-Alleen wave variation Type 'A' is VA, al de rest is sample based ( type B,C en zelfs de noise en supersaw )
-geen osc sync
-geen pulse width envelope
Echt zwakke synth naar mijn mening
 
2011 al toen.Man,man,Roland,Roland,en maar verder uitmelken die troep, nu met ZENOLOGY.
 
Zo'n 3(vierde verkocht)Jupiter 80 te vinden.op 2dehands.be.Rond de 1500 euro.
Blijft nog een goed all time synth.De klanken zijn nog van de tijd met sweet zoete virtuele analoge klanken, ook nasty,dirty klanken.Iets anders dan de krijs,noisy bakken van tegenwoordig.
 
Back
Top