Opstelling Monitoren

brmzz

Coder/ Decoder
Lid sinds
26 augustus 2003
Berichten
475
Locatie
Berlin
Goed, ik had dus weer het idee om me zooi om te gooien en alles wat ik niet gebruik maar weer eens op te bergen, en wat extra ruimte te creëren.

Ik had dus eerst mijn monitoren vrij ver uit elkaar staan. Ongeveer twee meter, keurig op standaardjes enzo. Links stond in de hoek dus die had een beetje meer volume en bas.

Mixen ging altijd wel ok voor zover de ruimte het toe liet, behalve dan dat er vaak veel bas in zat, maar dat went wel en is vaak lekker :)

Nu gekozen voor een meer computer opstelling. dus speakertje links en rechts van de monitor:

P - - - - P
M

Ongeveer een meter ertussen en de standaarden weg, perfect volgens het driehoeks plaatje in de handleiding. Maar nu klinken al mijn mixen NERGENS meer naar. Veels te veel bas en geen hoog.

ff fototje gemaakt op de iphone, sorry voor de blur maar je krijgt het idee

enne mijn mixjes staan op mijn soundcloud in mijn handtekening mocht je willen luisteren.

Draai ik nu door? of moet ik nu even wennen? hoeverre is dan mijn "sound" afhankelijk van de speaker opstelling -_-
 

Attachments

  • photo.jpg
    photo.jpg
    40,2 KB · Bekeken: 100
Ik vind je muziek best goed klinken idd een beetje te veel aan de bass kant gedraaid. al zet ik wel vraagtekens dat je geen isolatie plaat achter je minitors hebt. ook vind ik ze vrij dicht op de muur staan. je hoeft iigv niet in de kamer er naast gaan luisteren of er wel bas in zit.
 
je monitors staan zo'n beetje tegen de muur, dat helpt niet met de bassen. kan je verder van de muur af gaan zitten? zet ze bij wijze van experiment eens midden in de kamer, in de correct 60-60-60 graden driehoek. hoe klinkt het dan?
 
in hoeverre is dan mijn "sound" afhankelijk van de speaker opstelling -_-

20% speaker opstelling

20% omgeving

20% monitors

20% je gehoor

20% je apparaten

heb je hier iets aan "nee"
 
je monitors staan zo'n beetje tegen de muur, dat helpt niet met de bassen. kan je verder van de muur af gaan zitten? zet ze bij wijze van experiment eens midden in de kamer, in de correct 60-60-60 graden driehoek. hoe klinkt het dan?

Goed idee. Gewoon de hele tafel naar voren trekken. Eigenlijk is deze opstelling gewoon niet zo heel erg goed. Heb het een en het ander op internet lopen zoeken en de tafel wil natuurlijk ook niet helpen. dan voel je de bas door de tafel heen dreunen en alles wat er nu zo "netjes" bovenop heb gebouwd resoneert alleen maar mee.

in hoeverre is dan mijn "sound" afhankelijk van de speaker opstelling -_-

20% speaker opstelling

20% omgeving

20% monitors

20% je gehoor

20% je apparaten

heb je hier iets aan "nee"

wel een beetje hoor. :)

Ik heb nog een vintage setje in de huiskamer, een goede koptelefoon en ben regelmatig clubs te vinden waar ik mijn kunstje mag doen. Over het algemeen klinkt het daar allemaal gewoon goed. De monitoren gebruik ik gewoon om een goede balans te vinden, maar vertrouw nooit helemaal erop. Altijd nog even een 2 en derde speaker check.

Ik weet bijvoorbeeld dat mijn omgeving vrij slecht is. De rest is wel in orde zo.

anyway morgen maar weer eens proberen
 
het is vooral een kwestie van waar je zin in hebt, en hoe ver je wil gaan. je speakers van de muur halen helpt veel, er wat breedband absorptie achter doen helpt ook een boel en daarna wordt het allemaal wat forser als je veel winst wil boeken.

als je tafel zo staat te trillen zou ik sowieso je monitors ontkoppelen, gewoon wat stevig schuim eronder doen. hoe stevig hangt van het gewicht af, het schuim moet een beetje ingedrukt worden maar niet maximaal: dan veert het niet meer en doet het niks.
 
je hebt te veel bass in je mixes, dus corrigeer je waarschijnlijk voor het gebrek aan bass weergave dat je hoort.
OF klinken mixes die eerst "goed" waren nu te bass heavy? beide zaken hebben namelijk verschillende oorzaken.

in beide gevallen komen geluidsgolven in de knoop, door gebrek aan akoustische maatregelen.

In het algemeen kan je als stelregel nemen:
- speaker opstelling op de korte wand
- luisterpositie op 38% kamerlengte
- i.d.d. de 60/60 opstelling

zal het nog niet perfect zijn maar i.g.g. een stuk beter als nu.

ga er maar vanuit dat in zo'n kleine kamer 90% van je klank kamer en opstelling is.
ga anders eens aan de slag met REW, dan zie je vanzelf wat er in je kamer gebeurt.
 
Speakers ontkoppelen is een goeie tip.

Sowieso zou ik niet in het midden van je kamer gaan zitten, als luisterpositie.

Vergeet die isolatiematjes achter speakers, je hebt minstens panelen van 10 cm rotswol / glaswol nodig vooraleer dit effect heeft op de gebieden die jij beoogt: breedbandabsorbers zoals pmx zegt.

Je kan het volgende eens proberen:

1. Zet je monitors eens verder van de muur af (30 cm - 50 cm bv).
2. Kies de luisterpositie op 38% van de kamerdiepte.
3. Zorg dat de monitors links en rechts van de muur vrijstaan met een afstand die geen geheel veelvoud is van de afstand die je kiest tot de muur achter de monitors. Probeer ook de afstand tussen de monitors wat aan te houden volgens de gelijkzijdige driehoek.
4. Draai je monitors zo dat ze een beetje achter je gericht zijn.

Die gelijkzijdige driehoek is allemaal mooi voor het stereobeeld, maar soms heb ik liever een breder stereobeeld dan een incorrecte weergave op bepaalde frequenties o.w.v. foute positie van de monitors t.o.v. zijmuren.

In hoeverre is dan mijn "sound" afhankelijk van de speaker opstelling -_-

75% je speakeropstelling i.c.m. de omgeving, 25% je monitors.

Wat jij er van bakt hangt dan puur van jouw talent af,
maar de regel is: Wat je niet hoort, kan je niet mixen. :)
 
Ofja, wat Raphie zei :).

Hij spreekt van 'kamerlengte' omdat zijn ruimte langer is in de diepte dan in de breedte.
 
Dank jullie wel!

allemaal mastering studios die reageren :okdan:

De ruimte is zowiezo niet cool om een "studio" in te bouwen. Ik ga es experimenteren om het beste eruit te halen.

Normaal doe ik zelf geen mastering maar omdat nu een label gevraagd heeft om een gemasterde track op te sturen ...

alle mixen op mijn soundcloud zijn met de oude opstelling. Ik vind soundcloud geluidskwaliteit wel ok voor huis, tuin en keuken mensen, maar doet erg af in het hoog.
 
Okee alles ontdaan van zijn troep en 30 cm naar voren & 10 cm hoger gezet. Nu heb ik precies kunnen proberen waar de sweetspot zit en waar ik ze het liefst heb. Zie foto.

Als ik nu mijn laatste mix nogmaals maak zet ik er 1 db bij in het hoog ( vanaf ca 2100 Hz ) en cut de bas een beetje meer.

tot zover tevreden! Het kan nooit helemaal perfect worden bij mij thuis. Daarvoor ga ik wel naar den mastering studio. Maar weten waar mijn gaten zitten is wel belangrijk... tot nu toe is dat ik altijd een beetje teveel bas gebruik.

voor degene die willen luisteren :

www.icrates.org/test.mp3

is de laatste die ook op mijn soundcloud staat.
 

Attachments

  • photo.jpg
    photo.jpg
    34,1 KB · Bekeken: 98
Back
Top