rode NT1 en focusrite trakmaster

olafmol

[EXPANSIONS]
Lid sinds
23 juli 2001
Berichten
8.784
Locatie
Utrecht
allo!

wie heeft er hier ervaring met een rode NT1 mic, evt in combi met een focusrite trakmaster (of joemeek VC3)? Ik wil er vocals mee opnemen (male&female), en evt ook wat electrische en acoustische guitaar.....

Olaf
 
Laatst gewijzigd:
Re: rode NT1 en focusrite trakmaster

Orgineel geplaatst door olafmol
allo!
guitaar.....

Aargh, de ver-engelsing van de nederlandsche taal slaat toe, snikte de purist. :p
 
oeps! ;)
gee-tar dan?

Olaf
 
Buizenmic + Pre

Buizenmic + Pre

Als ik het goed heb zoek je dus een goede buizenmic + pre-amp, voor het betere all-round werk.

Ik zal hier eens wat navraag over doen.. zelf weet ik hier niks vanaf.. maar ik ken wel wat volk die dat wel doen.
 
nee geen buizenmic perse, de NT1 is ook geen buizenmic, de NTK wel....

en wat de pre-amp betreft mag het geluid best wel wat gekleurd worden evt dmv EQ en compressor en tube (zoals de trakmaster hep)..

Olaf
 
de NT1 is zeker een lekkere mic, ik heb er mee gewerkt alsmede met de NT2 [nog lekkerder eigenlijk]. heb je deze spullen al of ben je aan het zoeken naar een mic + pre-amp om dat soort dingen op te nemen?
de NT1 is zeker een goede keus voor zang & acoustische gitaar, maar voor een raggende overstuurde elektrische kan je ook gewoon een SM57 nemen, die kan je dan ook lekker tegen de versterker aan zetten zonder dat ie in rook opgaat. voor een meer jazz-achtige elektrische gitaar is de NT1 natuurlijk wel zeer geschikt.
met de trakmaster heb ik geen ervaring, maar ik heb goede verhalen gehoord over da zilveren dingetjie, ik kan me ook wel voorstellen dat ie in combinatie met de NT1 mooie dingen kan doen.
 
thanx!

nee ik heb de spullen nog niet, ben nog op zoek......heb nu alleen een brakke handheld mic maar ik ontkom er niet aan om tenminste 1 goeie mic te kopen..vandaar...

echt hard raggende gitaren hoef ik niet te mic'en....dus ik denk dat het de NT1 wordt...

ben nu dus nog aan het twijfelen over de pre-amp....maar die zal ik dus gewoon ergens moeten testen/beluisteren...joemeek is meer een effect dan de transparantere focusrite trakmaster heb ik al wel begrepen....maar ik hou wel van een verkleuring in mijn geluid...naja, testen eerst maar...

overigens is die joemeek VC3Q (pre-amp, opto compressor en EQ) voor 199€ te koop...da's op zich een hele mooie prijs als je op zoek bent naar wat analoge verkleuring..

Olaf
 
Laatst gewijzigd:
Net gelezen dat de Superlux CM H 8 serie ook prima klinkt. Qua spex met de Rode NT 1, 2 en K vergelijkbaar. Maar dan een stukje goedkoper. Geen idee of het echt wat is. Maar voor die prijs moet je er zeker es naar luisteren.
 
He, hier kan ik je wel het een en ander over vertellen dus daar gaat ie :

NT 1 is prima voor Vocals en accoestische gitaar, het is een mic met veel hoog die erg helder klinkt. In dezelfde prijsklasse zit de AKG C3000B die wat meer laag heeft. Vergelijk deze zeker met elkaar om te kijken welke sound je voorkeur heeft, sommige vinden de NT1 mooi en anderen de C3000B. Worden beide met shockmount geleverd.

De Trackmaster is een goede preamp maar voor vocalen kun je beter net iets meer uitgeven en voor de Voicemaster gaan, deze is kwalitatief beter en heeft meer parameters die speciaal voor de stem zijn. Als je van een rauwe sound houdt dan moet je kijken naar de VC6Q van JoeMeek, die kan je echt heel ranzig laten klinken als je wilt. Maar ook redelijk neutraal als dat vereist is (dus niet alleen een effect)

Voor een mooie warme sound is er de En-Voice van Mindprint die niet alleen mooi klinkt bij zang maar ook veel wordt gebruikt door bassisten en mensen met een "moeilijk" instrument (bijv turkse sas).
De Superlux mic's kun je vergelijken met de Behringer B2, maar dan iets beter. Het zijn afgeleiden van de NT2 van Rode en klinken zeker niet slecht, voor belachelijk lage prijzen.


groeten

Basicsys
 
Ik werk zelf met de NT-1 en bevalt mij wel goed. Toch denk ik dat als, je een goede mic pre-amp gebruikt, het uiterste kunt halen uit de gebruikte microfoon. Op den duur ga ik waarschijnlijk ook voor een èchte buizenmicrofoon.

Je kunt eens op de site van Feedback kijken, deze bieden een Joemeek VC6Q + Superlux CM H8C combinatie aan voor € 450,- (http://www.feedback.nl/aanbiedingen/aanbiedingen.htm#rec) WEL EERST UITPROBEREN. Succes
 
Back
Top