Software Sampler vs Hardware Sampler

Software Sampler vs Hardware Sampler

  • hardware sampler is utopia

    Stemmen: 22 66,7%
  • software sampler kan het beter

    Stemmen: 11 33,3%

  • Totaal aantal stemmers
    33

SpaceAgent202

Sinds 2001
Lid sinds
19 oktober 2001
Berichten
7.755
Locatie
Out there
wat zijn de voor- en nadelen van een hardware sampler tegenover een software sampler met een bijbehorende geluidskaart in een peecee?

m.b.t.
prijsverschil;
geluidskwaliteit;
mogelijkheden;
professionaliteit;
reactietijd cq latency;
individuele outputs etc.
 
Voor mij is het vooral frustratie die me tot hardware dwingt. Een computer kan alles in principe beter, alleen een sampler kan het handiger.
 
Orgineel geplaatst door murphi
Voor mij is het vooral frustratie die me tot hardware dwingt. Een computer kan alles in principe beter, alleen een sampler kan het handiger.

In de nieuwere EMU's en Akais zitten ook geen Intel processoren hoor. *D


hardware software
prijsverschil; - +
geluidskwaliteit; + / (met name filters laten het nog wel eens afweten)
mogelijkheden; / ++
professionaliteit; ++ / (software hapert nog wel eens)
reactietijd cq latency; ++ + (mits een goede geluidskaart)
individuele outputs etc. ++ (wel duur) +

Het blijft een persoonlijke keuze wanneer je voor een van de twee oplossingen gaat. In het meest ideale geval is allebei natuurlijk het beste, dan blijft vanzelf degene over die jouw het beste bevalt voor een bepaalde situatie. Het kan nl. zijn dat je in de studio voor software gaat en live gewoon hardware.

En producten als Ableton live zijn levensbedreigend voor samplers want tegen het gebruiksgemak van zo'n programma kan geen sampler tegenop.
 
Ik gebruik geen samplers, maar ik hoorde dat Gigasampler wel een heel mooi pakket is. Heeft iemand ervaring hiermee?
 
Ik zou graag met software samplers aan de slag willen gaan.. maar kan dat niet omdat me sequencer hardware is, en extern software aansturen via midi gaat gewoon ruk.. slechte timing (hij loopt steeds iets achter en dan weer goed en dan weer niet etc)... maar als je cubase gebruikt zou ik voor de software variant gaan omdat het gewoon veel flexibeler is. (en goedkoper)
 
Ik zou het ECHT niet weten, ik denk dat je gewoon moet kijken wat jij het makkelijkst vind werken. Ik ben er voor mezelf ook nog niet uit...
 
Orgineel geplaatst door TraiZor
Ik zou graag met software samplers aan de slag willen gaan.. maar kan dat niet omdat me sequencer hardware is, en extern software aansturen via midi gaat gewoon ruk.. slechte timing (hij loopt steeds iets achter en dan weer goed en dan weer niet etc)... maar als je cubase gebruikt zou ik voor de software variant gaan omdat het gewoon veel flexibeler is. (en goedkoper)

what about je hardware sequencer verkopen en daarvan een goede software sampler met bijbehorende pc hardware kopen?

zomaar een ideetje :) denk niet dat ik het zelf ooit over mijn hartje zou kunnen verkrijgen trouwens
 
Je kunt je beter afvragen waarvoor je een sampler wilt gebruiken.

Een software sampler is goed te gebruiken als aanvulling op je studio en goed in het thuisgebruik.

Wanneer je ook live dingen wilt doen, kun je niet om een hardware sampler heen.
 
Orgineel geplaatst door Synic
Je kunt je beter afvragen waarvoor je een sampler wilt gebruiken.

Een software sampler is goed te gebruiken als aanvulling op je studio en goed in het thuisgebruik.

Wanneer je ook live dingen wilt doen, kun je niet om een hardware sampler heen.

De vraag waarom je wat moet gebruiken is altijd zinnig.

Maar je laatste opmerking is achterhaald. Er zijn zat mensen die live een computer mee on stage nemen. En dat zullen er alleen maar meer worden omdat de software gewoon daar goed genoeg voor is.
En de mensen die anders beweren weten waarschijnlijk niet goed met dat soort apparatuur/software om te gaan of willen dingen op hun eigen manier doen. (beetje cru gezegd dat wel, maar ook voor software is een manual doorlezen wel eens makkelijker)
 
Orgineel geplaatst door fuse
Er zijn zat mensen die live een computer mee on stage nemen. En dat zullen er alleen maar meer worden omdat de software gewoon daar goed genoeg voor is.
Het gaat mij niet om de mogelijkheden, maar om de stabiliteit.
Je wilt geen system crash op een podium :(

Vrienden van me zijn begonnen met een PC op het podium, maar dan met Impulse Tracker en AXS, allebei DOS applicaties.
Kans op crashes wordt daarmee nihil.

En waarom geen combinatie van beiden?
Een software sampler in de studio en als je live gaat, dump je het in je hardware sampler.

PS: Misschien een beetje cliche, maar hardware synths en samplers maken veel meer indruk op een podium dan een PC
 
Orgineel geplaatst door Synic

PS: Misschien een beetje cliche, maar hardware synths en samplers maken veel meer indruk op een podium dan een PC

Bij mij maakt de muziek altijd indruk ipv de clown die vooraan staat. ;) 8o)
 
Orgineel geplaatst door krz


Bij mij maakt de muziek altijd indruk ipv de clown die vooraan staat. ;) 8o)

Ook als er een of andere rukker lekker ontspannen achter een peecee verscholen zit met een muis te klikken ???

Neuh doe dan maar een global underground ceedeetje ofzo erin...
 
Yo ik wil zeker wel een sampler aanschaffen, alleen zou ik het verschil met (toch goedkopere) software samplers willen weten.
Want in principe zou software net zo veel moeten kunnen.
Ik heb totaal geen ervaring met hardware samplers, duzzz waarom zou ik voor de hardware gaan? Als iemand dat kan vertellen staat er hier binnenkort een sampler in da room.

Btw: bedankt nog voor de links Lo-Fi
 
voordelen software: goedkoop, net zoveel ram als in je pc zit, flexibel door plugins, reguliere updates door internet.
voordelen hardware: stabiel(er).

beste softsampler is halion en beste softdrumsampler/softdrumcomputer is dr008.
 
ben ik het niet helemaal mee eens ik ben toch meer te spreken over de exs 24 soft sampler van logic enigste nadeel hiervan is dat hij alleen maar lowpass filters heeft maar de filters die die heeft zijn enorm krachtig daarbij hij kan akai, soundfont, samplecell en zijn eigen formaat exs aan(bijna het zelfde als akai)
verder is het een hele standaard sampler alles zit er op en je kunt in tegen stelling tot veel hardware samplers multisamples maken per noot. dat is intersant voor piano's en (snaredrums).

hardware samplers zijn op zich goed maar je moet ze vaak eerst helemaal uitbreidden voordat je het apparaat echt volledig kan benutten:ram, hardisk/zip, scsi cdrom, extra outputs.

beste oplossing is een comp met softsynth of beter nog een aparte comp met bijvoorbeeld gigasampler als je daar het geld voor heb.
 
Orgineel geplaatst door TraiZor

beste softsampler is halion en beste softdrumsampler/softdrumcomputer is dr008.

Volgens mij is het niet handig om zo stellig te beweren wat het beste zou zijn. Denk dat dit niet voor iedereen opgaan nl. Vergelijkbaar met hardware zou ik zo zeggen.

Ideaal zou beide zijn uiteraard maar software heeft het voordeel de flexibiliteit. Maar vergeet niet dat je daar een flinke computer voor nodig hebt en als je alleen daarvoor een computer zou moeten aanschaffen kun je ook een Z8 sampler van Akai voor kopen.

Bijna iedereen vergeet wel dat Reaktor een prima sampler is en je daar veeeel meer mee kunt. (ze hebben nu ook een losse softsampler) En zelfs Akai CD's ermee gebruiken. En als je een speciaal filter nodig hebt kun je dat er tussen plakken. (en vingers kruisen dat je CPU niet dichtslibt)

Je hebt ook nog tussenoplossingen maar een PCI kaart met daarop een sampler zou ik zelf niet zo gauw nemen. Dan is software met een snelle CPU net zo goed denk ik zelf.

Wellicht als je veel optreed en meer een hardware man bent dan is een hardware sampler zeker jouw ding denk ik. Als je meer in de studio zit en lekker veel aan het klooien bent met geluid dan is een software sampler wel OK tenzij je echt een hekel hebt aan brakke software want software heeft toch wel meer nukken als hardware. (Ik leer er mee leven)
 
vergeet "Kontakt" niet van Native Instruments...dat lijkt me nou een fijne...en EMU komt met een software versie van de Emulator 4....

overigens zit het verschil qua sw/hw em vooral in hoe je wilt werken...is je PC/Mac snel genoeg? heb je een hardware controller met genoeg knoppen? moet je live of niet?

Olaf
 
Ik zit met hetzelfde eigenlijk, ik heb een A3000 en ik doe er eigenlijk niks mee. Ik laad alles in Cubase in met samples en de A3000 staat stof te vangen.... jammer eigenlijk.. Ik ga hem toch maar eens wegdoen denk ik.
 
Als je veel live optredens gaat doen ,is misschien een hardware sampler
de eerste keuze. voor studiowerk maakt het niet zoveel uit, ik zelf
werk met een hardware sampler ( 3x ) deze staan 10 tot 12 uur aan per dag en
geen probleem , er zit van alles aan zip-drive , harddisk en cd-rom speler.
In het begin had ik wel problemen met mijn Akai S5000 maar toen werkte ik
nog met os 1.0 sinds 2.0 werkt alles prima , en nu met het ak.Sys kun je
alles combineren.
 
Back
Top