Over de Yamaha FS1R

dob

Helemaal in m'n (k)nopjes
Lid sinds
28 mei 2002
Berichten
2.371
Mensen, ik heb deze bak onlangs gekocht en ben er waanzinnig blij mee.
Een paar tips voor het nageslacht :mega:

Random patches

Altijd een leuke feature, de mogelijkheid om in bepaalde mate een random patch te creëren als startpunt, zeker bij een 8 operator FM synth.

De editor die ik gebruik ondersteunt het helaas niet.
(http://synth-voice.sakura.ne.jp/fs1r_editor_english.html)

Maar wat schetst mijn verbazing (of achteraf eigenlijk niet):
na het vervangen van de batterij die het interne geheugen in stand houdt, zijn alle interne gebruikers-patches "scrambled". Ze geven noisy geluiden af, radio achtige ruis, bliepjes, etc.
Het is alsof ik stiekem heb zitten circuit benden met het ding :)
De gemiddelde patchnaam ziet er nu zo uit " *5 ~ƒ. ø".

Dus voor wat random patches, licht even de batterij uit zijn voetje. Dit gaat bijzonder gemakkelijk, de batterij is niet gesoldeerd maar zit in een vervang-vriendelijk klemmetje. Je duuwt hem even opzij tegen de veer zodat je hem kunt opwippen aan de geduuwde kant.
Of maak ergens een schakelaar die de batterij onderbreekt, om in de geest van Rheed Ghazalla te blijven :W

Denk dat dit overigens voor alle synthesizers wel werkt, maar over het algemeen krijg je meestal onbruikbare waardes als je geen mate-van-randomness kan meegeven per parameter. Ik heb ook wel 's software gehad voor een TX81Z die alles random kon maken, maar dan had je in 9 van de 10 gevallen geen enkel geluid meer. Dus onbruikbaar.

De FS1R krijgt echter bruikbare waardes. Deels komt dat denk ik door de architectuur waarin de patch eigenlijk alleen timbre bepaalt, en de meer periferie "standaard" zaken als ADSR, volume, pan, etc. door de performance bepaald worden. Je neemt dus hierna een onaangetaste (ROM) performance om door de aangetaste voices te scrollen.
Anderzijds zou het zo kunnen zijn dat als bepaalde data niet leesbaar zijn er een bruikbare default wordt gebruikt.

Interface

Sowieso valt me de interface van de FS1R allesinds mee; eenmaal eraan gewend is de architectuur strak en logisch. Nu ben ik wel opgegroeid met een Yamaha FM homecomputer (MSX), misschien scheelt dat :engel:

Het feit dat je door patches kunt wandelen maar dat settings als ADSR en fx routing blijven zoals het was, past precies bij de manier waarop ik werk. Ik wil inderdaad timbres scrollen en dat b.v. m'n ADSR instellingen blijven zoals ik ze al gezet heb.

En timbres maak ik met de editor, dat is geen doen met die menu's.
Maar vervolgens heb je tijdens het creatieve proces van een track toch de instelmogelijkheden snel bij de hand van filter cutoff en ADSR met de 4 draaiknoppen.

Het wel even wennen om te weten wat in een patch (voice) zit en wat in een performance, hoe je welke waardes aanpast en wanneer je welke moet opslaan.

Ook is het fijn dat de menu's onthouden waar je de laatste keer was, dus je kunt zo doorklikken. Ik vind het altijd fijn om door algoritmes te scrollen, dus telkens als ik naar voice edit ga, hoef ik maar 3 of 4 keer enter te drukken en ik ben weer bij m'n favoriete parameter.

Nog een handige functie is dat je een aantal noten kunt instellen die je wilt afspelen als "demo" van een geluid. Je drukt dan op "play" en de eerste noot wordt gespeeld, nog eens drukken en de tweede wordt gespeeld... zo kun je even snel horen hoe een patch klinkt in het laag, midden en hoog.

Multi timbral via de individual outs

Ik heb deze unit gekocht mede ook omdat hij multitimbraal is en 4 uitgangen heeft; mijn intentie was vanaf het begin om het ook zo in te zetten.
Even leek het erop dat het feest niet doorging, en dat zag ik op verschillende forums ook voorbij komen: dat de main outs altijd nog alles bij elkaar zouden summen, zodat hetgeen dat je wilt scheiden naar de individual outs toch ook nog op de standard outs naar buiten komt.
Maar ik wil het liefst alles apart op m'n mengpaneel binnen krijgen.

Gelukkig is het wel mogelijk om de ene part over de main outs te sturen en de andere part over de individuele outs.

Je zet, zoals bekend van de manual, op het part dat je individueel wilt uitsturen de parameter "insEfSw" op "on".
Nu is de truc (die niet uit de manual blijkt) om het lekken van de insert terug naar de main outs bus te voorkomen de volgende: Ga naar "effect->Ins", en dan naar de laatste 3 parameters.
Dit zijn "SendIns->Rev", "SendIns->Var" en "InsDryLevel".
Deze zet je allemaal op 0. Et voila!
Zo doende is er geen routing meer van je insert terug naar de main outs bus.
En blijkbaar wordt de insert naar de individuele outputs gestuurd.

En je hebt ook nog steeds beschikking over allerlei effecten op deze insert.
Dit is geloof ik een performance setting, dus performance wel even opslaan.

Sound
Ja die sound, he. Met de jaren ben ik analoog evangalist geworden, maar dit is de eerste bak in een lange rij komen en gaan van digitale synths in mijn kribbe, die niet terug de markt op gaat.
Het is een kwalitatief goed geluid, ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven, het is muzikaal en ligt prettig in het gehoor. Het is effectief.

Verdict, ofzo

Laat je niet misleiden door de lauwe demo's op youtube. Ja, er zitten mooie e-piano's in en brilliante pads, maar dat zijn bruut gedomestiseerde patches. Gebruik ze als beginpunt van een avondje editten, en breng het wilde beest terug. Voel je je avontuurlijk en heb je sounddesign ambities, neem dan als startpunt een patch uit de "fx" categorie. Vaak geeft het doorscrollen van de algoritme's al hele aardige resultaten.

Laat je ook niet misleiden door wilde verhalen van mensen die de interface geen kans hebben gegeven. Hij is diep, maar logisch en bruikbaar. Hoe zou jij dan met de beperkte mogelijkheden van het display, knopjes en draaiknopjes de interface gemaakt hebben? Ik denk dat Yamaha -gegeven de mogelijkheden van een plat 19'' rack, tegenover het aantal parameters- met een brilliante interface op de proppen is gekomen. Ze hebben goed doorgrond wat eerstelijns functies moeten zijn en wat tweedelijns.

Als ik dit vergelijk met andere interfaces die erom bekend staan lastig te doorgronden te zijn (Spectralis, anyone?), is dit eigenlijk nogal eenvoudig om te begrijpen en te leren. Er is goed gebruik gemaakt van alle knoppen, en zodra je hem begrijpt is alles waarlijk logisch en zelfs handig.

Als je houdt van experimenteren of dol bent op pads, dan weet ik niet waarom je deze bak nog niet in je arsenaal hebt.
 
Leuk en herkenbaar stukje om te lezen :)

Ik heb de batterij "truc" een keer onvrijwillig gehad (lege batterij) ... Mocht je trouwens de orginele INT bank (wat gewoon een verzameling patches van alle andere banken is) weer terug willen gewoon even factory reset doen ;)

Om zelf FSeq's te maken: http://www.xs4all.nl/~niff/fs1r/fseqedit/

Mijn Fs1r gaat voorlopig nog niet weg ieder geval.
 
Leuk en herkenbaar stukje om te lezen :)

Ik heb de batterij "truc" een keer onvrijwillig gehad (lege batterij) ... Mocht je trouwens de orginele INT bank (wat gewoon een verzameling patches van alle andere banken is) weer terug willen gewoon even factory reset doen ;)

Om zelf FSeq's te maken: http://www.xs4all.nl/~niff/fs1r/fseqedit/

Mijn Fs1r gaat voorlopig nog niet weg ieder geval.

Bij mij was het ook onvrijwillig hoor, de batterij truc, maar vond het een mooie bijkomstigheid :D
Ik draai alleen OSX en Ubuntu, dus die seqedit (.exe) wordt 'm niet :)
 
Mooi stukje Dob :okdan: De FS1R is en blijft een erg mooie synth. Afgelopen jaar was mijn batterij helaas ook leeg en ik heb dat voornamelijk als vervelend ervaren, omdat ik toch een aantal patches was kwijtgeraakt. Maar ook weer niet zoveel hoor, want editten doe ik zonder computer dus dat kan soms een hele klus zijn.

Jammer eigenlijk, dat er geen random functie opzit per patch, zoals bijvoorbeeld op de Microwave XT. Daarmee kan je blijven proberen tot er iets leuks uit komt en dan opslaan, zonder dat je andere geluiden in gevaar komen. Al moet ik zeggen dat dit bij de XT in de meeste gevallen echt onbruikbare herrie oplevert :D

Ik ben met je eens dat je de FS1R heel goed in "lagen" kan beschouwen, als het om programmeren gaat. Als je niet te diep wilt kun je veel parameters van je sounds relatief (met een offset) aanpassen en dan opslaan in een patch, zonder dat je daadwerkelijk iets aan je opgeslagen sounds verandert (ik weet uit mijn hoofd even niet welke terminologie deze bak gebruikt, maar je snapt wel wat ik bedoel denk ik). Omdat de FS1R volgens mij ruim 1.300 ruwe sounds aan boord heeft kan je hier eigenlijk al van alles mee doen, terwijl je nauwelijks met FM bezig bent.

En ja, als je echt lef hebt dan ga je dus je eigen FM-sounds bouwen en dat is pittig - zeker vanaf het bakje zelf. Maar wel leuk en je kunt er inderdaad de meest gekke bliep / noise / spectrum geluiden uit halen als je van abstracte muziek houdt....nou ja, eigenlijk komt er bij mij bijna altijd iets dergelijks uit, want vraag mij niet om even een cello of zo te programmeren met FM :)

Wat MokuM ook al zegt, de effecten zijn echt top. Volgens mij een van de beste effectsecties die te vinden zijn op een racksynth :halleluja
 
Ik heb de mijne nu in de verkoop, wegens de aanschaf van een SY99. Qua effecten veegt deze zeker de vloer aan met de FS1R, maar qua synthese vullen ze elkaar eigenlijk juist erg goed aan met zeer verschillende mengvormen met fm. Dank voor het topic dus, ik moet hem eigenlijk nog maar een kansje geven. Als je ergens mooie complexe pads uit kunt halen...
 
Ik had hem toen nieuw gekocht en vond het een waanzinnig goed klinkend apparaat.

Maar voor iemand die altijd zelfgemaakt geluiden wil programmeren is het een onding.............belachelijk veel parameters, waarvan sommige echt nietszeggend en een kreupele interface.
 
Ik heb heel lang een Fs1r gehad maar 'm toch verkocht omdat de onvriendelijke user interface nu niet echt uitnodigt tot gebruik.

Moet wel zeggen dat ik het van alle digitale synths de meest indrukwekkende vind kwa klank. De Fs1r is in staat ontzettend dik laag te geven waar vele VA's jaloers op kunnen zijn.
 
Dat gevoel had ik ook altijd, maar ook het vermoedden dat het niet perse moeilijk maar meer gewoon veel is. Vandaar dat Dob's openingspost zo goed is, het is veel maar het veel is redelijk logisch opgebouwd. Nu nog ergens het geduld vinden om er aan te beginnen :)
 
Klopt; de besturing / software is gewoon goed en logisch geschreven. Maar door het beperkt aantal knoppen en de enorme hoeveelheid parameters krijg je toch het gevoel dat je je gang aan het witten bent door de brievenbus.

Wat jammer dat ze er destijds niet een 3 of 5 HE unit van hebben gemaakt met een fiks aantal (draaiknoppen), o.a. om snel de verschillende envelopes te kunnen instellen….daar had ik toch wel wat voor over gehad!
 
Of gewoon een goeie OSX-editor, de huidige editors word ik echt wanhopig van. Om over crashkoning Midiquest maar niet te beginnen...
 
Thnx, gasten! Ik ben gewoon niet meer snel enthousiast te krijgen, en zeker niet met digitaal spul, en nu ben ik dat wel weer 's *D

De FX ja, die zijn inderdaad ook niet verkeerd.

Tja een editor is wel echt nodig hierbij.
Ik ben ook iemand die het liefste z'n eigen patches gebruikt voor alles. Maar het mooie vind ik dat ik toch stukje bij beetje steeds meer door heb van het ding. En ik heb hem pas een weekje. Het verrast me gewoon, wat er tot nu toe allemaal uit komt, het is "spannend" en motiverend om ermee te klooien.

Ik denk niet dat ik FM synthese snel helemaal zal doorgronden hoor, en van de grond op een geluid kan opbouwen, maar wel genoeg om aan bestaande patches te pielen totdat ik compleet eigen sounds heb. En dat lukt tot nu toe aardig met die editor!
Dat je alleen al operators kan mute'n om even een (on-/)gewenste te 'pinpointen' is super handig.

Hypra rom? Ga ik checken, thnx 8)
 
Of gewoon een goeie OSX-editor, de huidige editors word ik echt wanhopig van. Om over crashkoning Midiquest maar niet te beginnen...

Ik vind de editor uit de openingspost redelijk goed voor OSX... crasht nooit, alleen af en toe met de hand "transmit" als er een noot blijft hangen.
Overzichtelijk in ieder geval.

Enige nadeel: geen keyboard shortcuts, alles muizen.
 
Wat dacht je van het muten van de operators met knopjes met een ledje eronder? De SY99 wint wat dat soort grappen betreft zo dik van de FS1R, poe...

Hadden ze maar een workstation van de FS1R gebouwd, dan wist ik het wel...
 
Ik vind patrches switchen een drama bij die editor, en hij crasht hier vaker. Of beter gezegd, hij raakt wel eens de verbinding kwijt...
 
Wat dacht je van het muten van de operators met knopjes met een ledje eronder? De SY99 wint wat dat soort grappen betreft zo dik van de FS1R, poe...

Hadden ze maar een workstation van de FS1R gebouwd, dan wist ik het wel...

Is daar ook een rack versie van? SY99? Zie hem zo snel niet op internet?
 
Enkel van zn kleine broertje de SY77, de TG77. Ook een mooie bak maar de 99 heeft een aantal erg fijne extra's zoals sampling en een veel betere fx-sectie.
 
Back
Top