Hulp bij kiezen van laptop

Paradigma

Ingeburgerd
Lid sinds
17 juli 2006
Berichten
37
Locatie
Amersfoort
Beste mensen,

Omdat ik hier niets over kan vinden op het synthforum hierbij een nieuw topic:

Ik ben me aan het oriënteren op de aanschaf van een laptop tussen de E500 en E1000 (evt. 2e hands) voor werken met een daw (Mackie Tracktion), midi, samples en uiteraard internet.

Op internet worden Sony Vaio, Acer Aspire en Macbook Pro aangeraden. Een PC heeft wel mijn sterke voorkeur. Welke eigenschappen zijn van belang wat betreft snelheid en belasting van de processor in het werken met daw, midi en samples?

Mocht je een tip of advies voor me hebben dan is dat zeer welkom. Alvast bedankt!

Thijs
 
Voor jouw toepassingen is niks specifieks nodig; je audio interface en midi interface zullen ongetwijfeld extern zijn. Dus je zoekt gewoon een zo snel mogelijke laptop die zo min mogelijk kost, niks speciaal voor muziek;-)

Dan letten op:
- Hoe groot moet het scherm zijn,
- Zorg dat er een SSD in zit, groot genoeg voor je OS (40gb is zat)
- Minstens 4gb RAM erin,
- i3 processor of hoger uitzoeken die het voordeligst uitkomt qua GHz per euro,
- Opletten dat je er eentje koopt met een Intel chipset,
- Zorg voor voldoende USB-poorten,
- En een lekker dikke accu.

En er kan weinig mis gaan. Merk boeit verder niet zo.
 
Heb zelf een Acer Aspire, ben er zeer over te spreken. Snel, betrouwbaar etc.

Maar het is misschien ook wel de mooite waard om even bij Lenova rond te neuzen. Volgens mij ligt de prijs/kwaliteit verhouding daar heel hoog.
 
Ik heb ook een Acer Aspire. Met een AMD processor trouwens, 4 gig geheugen. Prima ding.
 
ik vond het buitengewoon lastig aangezien niemand je echt de garantie geeft dat het funktioneert met een windows laptop. Ik was bij een cubase trainingcentre en heb daar een uurtje goede raad gehuurd, resultaat: HD 7200rpm, geen shared geheugen met de grafische kaart, geen AMD, snelle FSB, firewire chipset moet van TI zijn. De raad was een HP Elitebook 8470 te nemen, maar ook bij de elitebooks heb je dus weer 70 modellen en ik werd kriegel alleen al bij het idee. de rest ben ik vergeten. ik typ nu vanaf mijn macbook, heb net alle NI licenties en mijn cubase vrijwel moeiteloos overgeheveld en ben tevreden so far. De interface was vroeger een EMU 1212m, is nu MOTU ultralite. Kijken hoe het loopt als het zaakje op de buhne gaat!
 
Bedankt voor jullie reacties!
Ook een aanrader: http://tweakers.net/reviews/1868/tweakers-punt-net-best-buy-guide-editie-november-2010.html (tenminste, de rubriek dan: vaak is er ook iets voor laptops).

Wat is een SSD
http://nl.wikipedia.org/wiki/SSD

en een OS?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Besturingssysteem

Andere ervaringen/adviezen zijn natuurlijk meer dan welkom.
Laptops zijn duurder. Bezuinig niet op je aankoop, maar blaas geen geld weg aan design.
 
Ik heb een Dell Latitude E6410 gekocht na laaang zoeken, wikken en wegen. Daar zit alleen ook een behoorlijke grafische kaart in die jij dus niet echt nodig hebt. Ik zou gewoon even research doen naar wat je ongeveer nodig hebt en dat bij meerdere merken bekijken. Op heel veel sites (sony, apple, dell, etc) kan je zelf een laptop samenstellen of in ieder geval je behoeften invullen. Zo kom je er achter welke mogelijkheden er zijn en wat dat per bedrijf kost. :)
 
Veel mensen hebben een voorkeur voor merk A en een afkeer van merk B, gebaseerd op ervaringen en verhalen van anderen. Je kunt daar niet persé op afgaan. Mijn 2c: ik zou zonder meer een Asus of Toshiba nemen, of misschien een Dell. Ik vind zmooc z'n tips hierboven een goede samenvatting: SSD, >= 4Gb RAM, >= Core i3. Googlen op "laptop problem" en "notebook problem" icm de naam van je favoriete software kan verhelderend zijn.
 
Ik hoor van diverse muzikanten dat ze liever een Mac dan een laptop gebruiken ivm stabiliteit.
 
Ik heb net een nieuwe laptop gekocht en flink gezocht.

De vraag die ik eerst zou stellen, wat voor audio interface heb je of wil je, en wil je die aan sluiten via USB of firewire?

Als je op firewire uitkomt zijn alle nieuwere windows laptops een uitdaging, ik heb geen enkele gevonden die nog een TI chipsets hebben. Ik wil net zeggen dat ze niet bestaan, maar ik heb werkelijk alle gangbare modellen in mijn handen gehad.

Een TI firewire in de express card slot stoppen heeft geen zin, want die maakt gebruik van dezelfde chipset.

Wil je een USB interface dan wordt de keuze al een stuk groter. Mijn keus als ik voor een USB audio interface zou kiezen stond op lenovo Think pad of de Sony Vaio

Ik heb uiteindelijk gekozen voor een Firewire interface, en kwam uit op een macbook pro 15 inch.
Ik heb daar tot op heden absoluut geen spijt van.
 
Dat is goed om te lezen. Ik ben intussen ook verder gegaan met oriënteren en ben ook uitgekomen op de Macbook Pro 15 inch (i5, 4 GB ram). Nog even verder sparen, maar het gaat er binnenkort van komen, ben toch 'om' om voor een Apple te kiezen, een systeem waar ik nog niet bekend mee ben maar zeker vertrouwen in heb afgaande op alle ervaringen en het feit dat zoveel muzikanten het gebruiken. Ik neem de uitbreiding tot 2.53 GHZ en 500 GB harddisk maar zonder SSD, dan wordt het te duur.

Is er trouwens een duidelijk verschil merkbaar tussen 5400 rpm harddisk en een 7200 rpm? Dat is ook nog een keuze namelijk.

Ik ga het samen met Logic Studio 9 gebruiken waar ik nog helemaal niet bekend mee ben, dus dat wordt nog een hoop lezen en proberen maar gelukkig zijn er tig hulpbronnen te zien op de Apple site en natuurlijk ook veel gebruikers (in tegenstelling tot bijv. Traktion van Mackie, waar ik eigenlijk mee wilde gaan werken). De handleiding ziet er ook duidelijk uit maar wel in het Engels.

Wat voor interface ik ga gebruiken weet ik nog niet. Ik heb nog een USB midi interface Emagic mt4, die probeer ik aan de praat te krijgen maar dat moet ik nog proberen. Jojo, waarom heb je uiteindelijk voor een firewire gekozen?
 
Thijs,

Ik werk al heel lang op windows computers, veel systemen gebouwd, en ik ken die systemen echt van binnen en buiten, en heb echt geen enkel probleem met de overstap gehad. Maar ik kan je de macbook pro echt aanbevelen.

De huidige windows laptops zitten boordevol energy besparing opties, met dynamisch energy naar de CPU enz enz, tuurlijk krijg je ze aan de praat, maar dat kost tijd. De macbook is echt starten en lopen. Je software installeren en je hoeft niets meer te doen, dingen uit te zetten.

De emagic mt4 heb ik hier ook liggen; aansluiten en wordt meteen herkend door OSX, dus dat werkt.

Heb zelf gekozen voor de 7200 rpm, prijsverschil is niet zo groot, in mijn optiek is deze snelheid belangrijk als je veel 'verkeer' van en naar je HDD hebt, bijv als je veel kanalen audio opneemt. Ik zelf werk veel met VST synths en effecten, en is volgens mij de HDD snelheid minder belangrijk.

In mijn optiek waren er meer opties voor firewire interfaces, bij een firewire aansluiting hou je de USB over voor de controllers. In het verleden heb ik slechte ervaringen gehad met audio via USB, ik weet dat er echt goede USB interfaces zijn, maar toch.... ik blijf er dan toch bij weg.

De i5 vs i7, prestatie verschil is minimaal, prijsverschil is behoorlijk, kijk goed naar je budget is en wat je voor dat verschil evt niet zou kunnen kopen. Ik denk dat je met een i5 erg goed uit de voeten komt.
 
Thijs,

Ik werk al heel lang op windows computers, veel systemen gebouwd, en ik ken die systemen echt van binnen en buiten, en heb echt geen enkel probleem met de overstap gehad. Maar ik kan je de macbook pro echt aanbevelen.

De huidige windows laptops zitten boordevol energy besparing opties, met dynamisch energy naar de CPU enz enz, tuurlijk krijg je ze aan de praat, maar dat kost tijd. De macbook is echt starten en lopen. Je software installeren en je hoeft niets meer te doen, dingen uit te zetten.

De emagic mt4 heb ik hier ook liggen; aansluiten en wordt meteen herkend door OSX, dus dat werkt.

Heb zelf gekozen voor de 7200 rpm, prijsverschil is niet zo groot, in mijn optiek is deze snelheid belangrijk als je veel 'verkeer' van en naar je HDD hebt, bijv als je veel kanalen audio opneemt. Ik zelf werk veel met VST synths en effecten, en is volgens mij de HDD snelheid minder belangrijk.

In mijn optiek waren er meer opties voor firewire interfaces, bij een firewire aansluiting hou je de USB over voor de controllers. In het verleden heb ik slechte ervaringen gehad met audio via USB, ik weet dat er echt goede USB interfaces zijn, maar toch.... ik blijf er dan toch bij weg.

De i5 vs i7, prestatie verschil is minimaal, prijsverschil is behoorlijk, kijk goed naar je budget is en wat je voor dat verschil evt niet zou kunnen kopen. Ik denk dat je met een i5 erg goed uit de voeten komt.
 
Bedankt voor je reactie Jojo! Een i5 lijkt me voor mij zeker voldoende en dan kies ik voor 7200 rpm, scheelt inderdaad weinig op de hele aanschaf (E45).
 
Nee, ik heb geen klap van de molenwiek gehad, maar ik dacht dat programma's die ik wil gebruiken mogelijk niet op Mac zouden werken. Dat blijkt echter niet zo te zijn, hoewel er natuurlijk wel programma's zijn die alleen op Windows draaien maar daar ben ik niet afhankelijk van (en desnoods windows op mac draaien maar dat is waarschijnlijk niet eens nodig).
 
Ik ben hier erg mee geholpen hoor en het lijkt me voor iedereen relevant die weinig kennis heeft van computers voor muziekproductie en zich hierop oriënteert. Een goede computer is wel een essentiële basis voor (digitaal) muziek maken.
 
Back
Top