Nieuwe RME UFX Geluidskaart

Op www.producernews.nl las ik dat er een nieuwe RME geluidskaart aan komt.

attachment.php


Er is nog zeer weinig over te vinden, maar blijkbaar hebben ze bij i4-muzique een goede neus voor primeurs. Kan me nog de UAD2 introductie herinneren!!

Hier de nu beschikbare specificaties, deze liegen er niet om!

  • Het zou een 60-kanaals audio interface zijn, aan te sluiten via USB èn Firewire
  • Hoge kwaliteits pre-amps met ondersteuning tot maximaal 192 kHz
  • Ultra lage latency, gecombineerd met de legendarische kwaliteit van de RME drivers
  • Nieuwe TotalMix FX professionele digitale mixer en router met onder andere geïntegreerde effecten sectie EQ, Dynamics en Reverb / Echo met maximaal 192 kHz.
  • Het hart van de audio-interface is het heldere multi-color display, voor de controle van alle belangrijke functies.
  • Er is ook de mogelijkheid om de interface te gebruiken in een onafhankelijke converter modus (stand-alone).
 

Attachments

  • firefaceUFX.jpg
    firefaceUFX.jpg
    142,5 KB · Bekeken: 79
  • fireface.jpg
    fireface.jpg
    18,2 KB · Bekeken: 74
Last edited by a moderator:
Effe pissen op marketing onzin, sorry.
- Hoge kwaliteits pre-amps met ondersteuning tot maximaal 192 kHz
- Ultra lage latency, gecombineerd met de legendarische kwaliteit van de RME drivers
[/QUOTEt]

192kHz heeft minder resolutie dan 88kHz.
Waarom? Omdat het nemen van een nauwkeurige meting tijd kost. De condensatoren in de s&h sectie hebbeb niet genoeg tijd om zich op te laden en ontladen. Resultaat minder resolutie. De optimum sample frequentie zit tussen de 60kHz en 70kHz. Daarbij komt nog het feit dat nog nooit iemand heeft kunnen aantonen dat mensen boven de 20kHz kunnen waarnemen.

Dan de latency kwestie:
Lage latency betekend dat er voor het berekenen van de digitale filters weinig stappen worden gebruikt. Dit betekend dat de filters of aliasen en/of "ringen". Als de filters aliasen, dan kan je in sommige gevallen kwaliteits verlies waarnemen bij lage sampling frequenties. Dit is natuurlijk niet de schuld van de sample frequentie maar van de ontwerper.
Als de filters "ringen" dan geeft dat problemen bij de halve sampling frequentie. Die kan je niet horen, dat klopt, maar die interferen wel met andere frequenties en dat hoor je wel. Bv neem je een digitale synth op met 88kHz en de synth zelf gebruikt 96kHz dan krijg je ernstige problemen op 8kHz.
Iaw: Lage latency betekend lage kwaliteit.
 
60 kanaals. 30 in 30 uit ja, da's makkelijk tellen :D


Effe pissen op marketing onzin, sorry.


dat ze 192 ondersteunen is geen marketingonzin patat, dat is een feit. er staat hierboven nergens dat het beter zou zijn dan 88. dat jij anti-192 bent is een ander verhaal, maar geen reden om alle gear te bashen die het ondersteund. mijn hedd doet ook 192, gebruik het nooit, nergens voor nodig, maar het maakt het er geen slechter apparaat van. als je anti cruise control bent bash je toch ook niet elke auto die het heeft maar gebruik je het gewoon niet :)

De condensatoren in de s&h sectie hebbeb niet genoeg tijd om zich op te laden en ontladen.


interessant, waar kan ik dat vinden?

Daarbij komt nog het feit dat nog nooit iemand heeft kunnen aantonen dat mensen boven de 20kHz kunnen waarnemen.


ik ben het met je eens dat 192 nergens voor nodig is, maar dit klopt volgens mij niet. er zijn behoorlijk wat klassieke instrumenten met veel boventonen > 20k en ik kan me tests herinneren die aantoonden dat het weghalen van die 'onhoorbare' boventonen wel degelijk verschil maakten in de beleving van het timbre. net zoals een 10 hz die je niet hoort, maar wel voelt. ik zal eens gaan zoeken...

[edit:gevonden] James Boyk, Caltech, 1992 en AES 3207, Oohashi.

Bv neem je een digitale synth op met 88kHz en de synth zelf gebruikt 96kHz dan krijg je ernstige problemen op 8kHz.


dat doe je sowieso niet, want dan heb je een clock probleem. je gebruikt de sampling theorie om een punt te maken wat er niet is in de praktijk.


De optimum sample frequentie zit tussen de 60kHz en 70kHz.


wederom, waar kan ik dat vinden?

Lage latency betekend dat er voor het berekenen van de digitale filters weinig stappen worden gebruikt. Dit betekend dat de filters of aliasen en/of "ringen".


dat ligt er maar aan hoe de filters ontworpen zijn. als jij gelijk zou hebben zou een digitale mixer als een digico compleet ruk klinken: er zitten honderden danwel duizenden filters tegelijk in en toch heeft ie maar een paar ms latency. dat moet wel heel erg veel aliasing opleveren dan.


ik ben het niet per se niet met je eens, maar ik vind dat je behoorlijk boude statements maakt zonder onderbouwing. prima als je gelijk hebt, maar er zijn te veel mensen die dingen anoniem roepen op forums alsof ze experts zijn en zo complete generaties beginners verkeerd voorlichten. juist diegenen die proberen de audiomythes uit de wereld te krijgen zouden beter moeten weten en bewijs moeten leveren.


maareuh, toffe interface hoor. misschien kunnen ze er eens een maken met meerdere aes i/o ipv adat, voor post en surround peeps.
 
Laatst gewijzigd:
inder resolutie dan 88kHz.
Waarom? Omdat het nemen van een nauwkeurige meting tijd kost. De condensatoren in de s&h sectie hebbeb niet genoeg tijd om zich op te laden en ontladen. Resultaat minder resolutie. De optimum sample frequentie zit tussen de 60kHz en 70kHz. Daarbij komt nog het feit dat nog nooit iemand heeft kunnen aantonen dat mensen boven de 20kHz kunnen waarnemen.

Je weet wel dat een sampling frequency heel iets anders is dan toonhoogte frequentie?

Bij een sinus bas van 60hz moet je echt wel een hogere sample rate hebben dn 60hz om dit vast te leggen.

Sample rate & toonhoogte zijn NIET vergelijkbaar, het is dat ze dezelfde eenheid gebruiken, daar houdt de vergeleiking ook op. (al is de sampling frequentie wel de top van de toonhoogte frequentie, dit betekend niet dat een bas op 60hz kan doen met een sampling frequentie van 60hz)
 
Ziet er erg mooi uit! Maar zie géén reden om van m'n Fireface-800 af te stappen. ;)
 
Ziet er erg mooi uit! Maar zie géén reden om van m'n Fireface-800 af te stappen. ;)

Dat dacht ik ook met mijn vorige M-Audio Delta 1010 interface van rond dezelfde introductie tijd van de RME Fireface 800, gok rond 7 jaar terug. Nu met een Focusrite LS56 in me setup is er maar één ding wat ik kon doen: Me hoofd tegen de muur beuken met het idee waarom ik niet eerder dat had uitgevoerd!

Anyway. Just posting some user experience en heb er ENORM van geleerd. Laten we daar 't op houden? :)
 
dat ze 192 ondersteunen is geen marketingonzin patat, dat is een feit. er staat hierboven nergens dat het beter zou zijn dan 88. dat jij anti-192 bent is een ander verhaal, maar geen reden om alle gear te bashen die het ondersteund. mijn hedd doet ook 192, gebruik het nooit, nergens voor nodig, maar het maakt het er geen slechter apparaat van. als je anti cruise control bent bash je toch ook niet elke auto die het heeft maar gebruik je het gewoon niet :)
De conclussie dat omdat ze 192kHz ondersteunen het geen marketing onzin zou zijn is natuurlijk fout. Mensen denken nu eenmaal: Meer/sneller/hoger/enz... is altijd beter. Dus een apparaat wat 192kHz kan ondersteunen moet beter zijn dan een apparaat wat dat niet kan.

Ik zal het probleem, in z'n algemeenheid, proberen uit te leggen. Want het geld niet alleen voor digitale techniek maar voor alle dingen die je meet:
Stel je voor, je wilt de dikte van een sleutel te weten komen.
Je kan dan een rolmaat nemen en vrij snel meten dat de dikte van de sleutel 1.5mm is +- 0.5mm. Bij mij duurde deze meting zo'n 10 sec.
Ik kan ook gaan meten met m'n schuifmaat, die +- 1/20mm nauwkeurigheid heeft.
Dan kom ik uit op: 1.35mm +- 0.05mm. Maar ik moet dan wel een minuut op m'n schuifmaat gaan turen.
Hieruit kan je concluderen dat hoe nauwkeuriger je meet hoe meer tijd je daarvoor nodig hebt. Andersom geld dan: snel meten verlaagd de nauwkeurigheid. En dat is wat er bij hoge sampling rates gebeurd. Er moet dus ergens een sampling frequentie zijn die de hoogste resolutie heeft. Hogere sampling rates dan optimaal verlagen de resolutie.

Meer info hier.

ik ben het met je eens dat 192 nergens voor nodig is, maar dit klopt volgens mij niet. er zijn behoorlijk wat klassieke instrumenten met veel boventonen > 20k en ik kan me tests herinneren die aantoonden dat het weghalen van die 'onhoorbare' boventonen wel degelijk verschil maakten in de beleving van het timbre. net zoals een 10 hz die je niet hoort, maar wel voelt. ik zal eens gaan zoeken...
Dat het weghalen van de boven tonen > 20k van klassieke instrumenten invloed heeft op timbre is helemaal juist. Deze onhoorbare frequenties interfereren namelijk met elkaar en deze interferentie producten zitten gewoon in het hoorbare spectrum. We hebben dan ook geen hoge sampling rates nodig op de interferentie producten op te nemen en weer te geven.

Hier is het hele onderzoek van Oohashi openbaar.
1 Er word nergens geclaimed dat de onderzochte mensen ook daadwerkelijk de hogere frequenties echt kunnen waarnemen.
2 Er is alleen hersen activiteit aangetoond zo'n 20 seconden na de input van de hoge frequenties.
3 De onderzoekers gebruikten elke keer hetzelfde patroon van testen. Zie laatste regen van exp1: baseline-FRS-HCS-FRS-HCS-baseline. Dit is niet de juiste wetenschappelijke methode. Die zou namelijk meerdere malen gerandomized moeten zijn. Er kan dus sprake zijn van bias.
4 Na aanleiding van Oohashi hebben andere geprobeerd om aan te tonen dat mensen idd de hoge frequenties kunnen waarnemen. Hier kan je dat onderzoeks verslag vinden. Resultaat negatief. Met als leuke voetnoot: In de 1e test had een meisje goed gescoord, wat kan betekenen dat ze wel hoge frequenties hoord. Maar in een 2e test bleek dat ze geluk had met kiezen.
Kortom 150 jaar wetenschappelijk onderzoek naar het hoorbare frequentie bereik van mensen blijft staan.

dat doe je sowieso niet, want dan heb je een clock probleem. je gebruikt de sampling theorie om een punt te maken wat er niet is in de praktijk.
Je hebt gelijk, het moet zijn 4kHz. Als beide filters in m'n voorbeeld "ringen".

dat ligt er maar aan hoe de filters ontworpen zijn. als jij gelijk zou hebben zou een digitale mixer als een digico compleet ruk klinken: er zitten honderden danwel duizenden filters tegelijk in en toch heeft ie maar een paar ms latency. dat moet wel heel erg veel aliasing opleveren dan.
Nu haal je FIR filters en IIR filters door elkaar.
IIR filters hebben maar 1 stap nodig om de output te berekenen. Dit zijn de eq's en zo. Dit kost dus erg weinig tijd. Meer info hier.
FIR filters, die in de ad/da converters zitten hebben wel veel stappen nodig om de output te bepalen. Meer info hier.

ik ben het niet per se niet met je eens, maar ik vind dat je behoorlijk boude statements maakt zonder onderbouwing. prima als je gelijk hebt, maar er zijn te veel mensen die dingen anoniem roepen op forums alsof ze experts zijn en zo complete generaties beginners verkeerd voorlichten. juist diegenen die proberen de audiomythes uit de wereld te krijgen zouden beter moeten weten en bewijs moeten leveren.
Je hebt helemaal gelijk, ik hamer daar ook altijd op en nu doe ik het zelf. Mea Culpa. Ik hoop dat ik nu wat beter m'n statements heb onderbouwd.
 
Prachtig! Ben al een paar jaar erg blij met mijn Fireface 400! Zou hier ook een 'halve' versie van komen?


Nieuwe TotalMix FX professionele digitale mixer en router met onder andere geïntegreerde effecten sectie EQ, Dynamics en Reverb / Echo met maximaal 192 kHz.


zou dat wat zijn? Of laat ik het zo zeggen: ik zie het nut er niet echt van in, tov een paar goeie plugins.
 
Laatst gewijzigd:
Dus een apparaat wat 192kHz kan ondersteunen moet beter zijn dan een apparaat wat dat niet kan.


waar maken ze dat statement? hoarses for courses.

Ik zal het probleem, in z'n algemeenheid, proberen uit te leggen.


ik ken de theorie en lavry, maar ik lees daar volgens mij niets over dat condensatoren te langzaam zouden zijn en daarom 60/70 khz ideaal is? ik weet nauwelijks iets van electronica, dus leg het me gerust uit. ik vind het alleen vreemd want ik heb dat argument nog nooit eerder gehoord.

We hebben dan ook geen hoge sampling rates nodig op de interferentie producten op te nemen en weer te geven.

dat is zoiets als zeggen dat the missing fundamental ook opgaat voor de missing harmonics. zou kunnen, maar waarom hebben we dan subwoofers? je hersenen destilleren toch wel de grondtoon als ze de harmonischen horen. misschien een beetje te verre omslag, maar ik vind dat te makkelijk gezegd. het mag dan misschien niet onomstotelijk bewezen zijn, maar het is ook niet bewezen dat het niet zo is. de aarde was ook ooit plat zeg maar.

Ik hoop dat ik nu wat beter m'n statements heb onderbouwd.


zeker :okdan:

back to rme,

zou dat wat zijn? Of laat ik het zo zeggen: ik zie het nut er niet echt van in, tov een paar goeie plugins.


op die manier kan je monitormixen maken zonder dat in je daw te hoeven doen met alle latency enzo. best handig als je geen mixer enzo hebt.
 
Je weet wel dat een sampling frequency heel iets anders is dan toonhoogte frequentie?

Bij een sinus bas van 60hz moet je echt wel een hogere sample rate hebben dn 60hz om dit vast te leggen.

Sample rate & toonhoogte zijn NIET vergelijkbaar, het is dat ze dezelfde eenheid gebruiken, daar houdt de vergeleiking ook op. (al is de sampling frequentie wel de top van de toonhoogte frequentie, dit betekend niet dat een bas op 60hz kan doen met een sampling frequentie van 60hz)

Dat weet Patat wel.... Jij bent blijkbaar niet zo op de hoogte dat wanneer je bijv 44.1k samplefreq hebt dat het freq bereik daar de helft van is... juist 22.5K dus ruim boven het menselijk gehoor. Frequentie bereik is dus af te leiden van de samplerate.

Overigens ben ik nog steeds van mening dat boven de 44.1k wat onzinnig is.
Wat Patat zegt zijn die harmonischen die een timbre bepalen afgeleide van freqs buiten de 22k en dus ook aanwezig bij 44.1k samplerate.
 
Een vraag omdat ik van het digitale domein nog niet veel weet :

Overigens ben ik nog steeds van mening dat boven de 44.1k wat onzinnig is.


Wil je daarmee zeggen dat al die high-end apparatuur (96 t.e.m. 192) niets bijdraagt tot de kwaliteit van de sound ?

Waarom maken ze dat dan ?
 
Wil je daarmee zeggen dat al die high-end apparatuur (96 t.e.m. 192) niets bijdraagt tot de kwaliteit van de sound ?
Ja. Sterker nog 192kHz is slechter dan 48kHz.
Waarom maken ze dat dan ?
Omdat mensen niet goed geinformeerd zijn (marketing) en ze denken dat meer beter is.
Het is (denk ik) zo erg dat als een fabrikant komt met een 44.1kHz converter die "blameless" is, die niet verkocht zal worden.
 
Daarnaast is het nog zo dat alle dragers voor audio niet boven de 44.1k gaan. Dus waarom zou je steeds die conversie gaan doen wanneer je weet dat iets op CD gaat komen. Het vreet ruimte, processing snelheid etc, etc. Overigens moet ik wel bekennen dat ik het verschil hoor tussen itb 24bit of 16bit. Ik gebruik dus wel mijn individuele sporen op 24bit Maar wel nog steeds afmix naar 44.1k 16bit.

@loveyourjuno.... waar haal je vandaan dat ik een onboard kaartje gebruik ? Of was je opmerking niet aan mijn adres ?
 
Back
Top