De grote Casio CZ thread

Bij mij is het een CZ-3000 geworden.
Die wordt maandag verzonden.

Het ging altijd een 101 worden, makkelijker dan FM, dat mensen omschrijven als zo simpel als al de binnenmuren van uw huis schilderen door de brievenbus.
En Casio's nog vatbaar zou zijn, ook voor de mensen die niet Brian Eno heten of bekend zijn als Legowelt
Sound in hun hoofd hebben en meteen visualiseren hoe de engine ingesteld staat
dan gewoon keihard knoppen duwen superfast en Pief Poef Paf dikke patch is finished.

Maand of twee geleden was het bijna een CZ-5000 die was mint en helemaal nagezien nieuwe batterijen enzo.
Voor 600 euro.
Da was 50 euro meer dan een aantal 101 in bedenkelijke staat.
Ik heb die toen niet gekocht, vooral om de reden veel te groot en monsterbak waar 100 101's in passen.

Die 101 de eerste volledig te programmeren poly, en superveel mensen hun eerste synth was belangrijkste dat die keigoedkoop was.

Deze keer waren der geen 101's
en CZ-1000 moest opeens 750 euro enzo kosten.
Op 2e hands ook duurder dan die 3000, maar nie het dubbele.
Da's meestal een teken om da beter misschien nie nog langer uit te stellen.
Zoals een Juno op 4000 euro zetten, 3 maand later is 3500 gemiddeld en onder 3000 moeilijk.
En 2e hands en martplaats volgen dan al is het met 2 kapotte keys ipv 1 jaar garantie.

En uiteindelijk is geen enkele synth die oud is betaalbaar,
behalve een nieuwe, 2e hands dan nog liefst.
dan hebt ge een Pro One clone ofzo voor de prijs van een ok phaser pedaal.

Dus toch voor monster Casio gegaan. 350 euro is te doen, met extra memory ofzo en ook sustain pedaal.
Voor iets DX achtig, dat wa anders is. Sommige klanken zijn toffer op de ene andere op de andere.
Een D50 ofzo ligt er precies wat verder van. En blijkt het toch niet te zijn.
De Casio een stuk makkelijker dan Yamaha ma nog steeds de hel, software vinden is prolly zeker iets om te doen.
Of heel veel coole presets in doen als da kan, is ook leuk om te starten.

Ik gebruik toch meestal een FM vst of twee, dikwijls alchemie van Logic.
Synclavier en de Fairlight van Arturia die nu nie super zot vin, toch nie kwa sound.
In schetsen voor nummers.
Voor iets digitaal op diverse manieren, bvb. een heel heldere arp in een soort melodische wel dromerig maar ook loodrecht.
Dat houdt de track dan bij elkaar als het analoog net heel organisch en

Met acht vintage monosynths en 2 super moderne zoals de Karp en Grandmother, die enkel modern klinken naast een 40 jaar oude Moog of Oddy.
en ook modular, system-500 klinkt nie 40 jaar oud. Maar het is nie echt de verfrissing tussen de rest.
Digitaal van mutual instruments wel. Da vindek heel erg interessant, meer dan de zoveelste analoge saw of square.

Mijn Nord Rack 2 is ook digitaal. Ma de standaard sounds, vooral als het zo in vintage sound en in elke vst of synths met presets wel te vinden is.
Die klinken toch redelijk verouderd, dan toen ik een tiener was in 2004 ofzo. Toch kan die nog steeds wijze sounds, dat VA's goed in zijn.
Als strings wat killer en enger moeten zijn. De JX-3P kan ook wel die kant op ma het duurt wel langer.
En meer sexy VA grooving, zoals in Britney pop ofzo, doen "sexy" easier dan een Arp Oddysey.
Da lukt ook in minder poppy, ma een riff met die Nord in iets dat verder allemaal vintage is en redelijk Stranger Things muziek.

Een JV 2080 heb ik ook.
Dat die al een beetje piano kan is leuk, want melody making doe ik wel graag op een piano.
Die was net iets goedkoper dan een 1080, wat net zo goed had geweest en waren vaak 200.

Een Lo-Fi budget zoiets, met lage bitrate, dat alles wel wat cheesy en grappig doet klinken.
En geen tweaking opties ofzo. Vindek ook cool. Maar er valt minder mee te doen.
Lijkt me makkelijker om een minder slechte lo-fi te recorden met een extra dorky pedaal ofzo ...

Zie mij dat vooral door een hoop modular ofzo te draaien, of een synth.

Deze lijkt meer een primitieve supernatural, iets dat Roland wel erg goed doet vandaag.

Heb een gevoel dat ook de digi stuff, die "crap" was, want enkel analoge synth waren echt, in prijzen zijn gaan stijgen.
En digitaal ook terug cool is ofzo ...
Met veel nieuwe digitale stuff. Al die Korg, een hoop nieuwe takes op FM.
In Modular ook vanalles. Hybride synths van een VA met Prophet 5 Oscillators en filters.
En terug een hele hoop bakken die het doen zoals de DW's van Korg digitale oscillators, analoge filter en meestal VCA ook.
Die Udo bvb. , de Peak is geloof ik ook zoiets. En dacht dat de Korg zoals Minilog XD nog een 3e digi oscillator heeft die DX7 patches kan ofzo sinds een update.

Hoop dat die Casio leuk is, of toch nog leuk wordt.
Ga me er pas in verdiepen als ik er een goede plek voor gevonden heb.

Ik ken echt niks van digitale synths.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
Een CZ-3000 gehad. Ruige chorus. Kon er wel wat lekkere sounds uit halen maar ook weer geen hele bijzondere machine. Ik zou hem op zich wel weer terug willen. Destijds 150 of 250 euro voor betaald.

Nu bezig met een DX-11. Gaat best diep maar te veel gericht op realistische sounds. Maar één LFO die alleen álle ops/carriers tegelijk kan moduleren in plaats van individueel. Wél vier envelopes om in te stellen terwijl ik er maar twee nodig heb meestal.
 
Van een CT 460 naar een CT X, and a lot of jaren 80 horloges...:okdan:

Maar synths? is toch iets mystieks bij Casioland... 8D
(De hoeveelheid dan...)
 
Oh, wat een prijzen voor leuke bakjes die ooit minder kosten dan een krat bier.
Mijn cz1 gebruik ik nog vaak, blijft een speciaal geval met een unieke sound.


Mn Hohner HS2 (casio VZ1) is totaal verwaarloosd 8D
 
Is het eigen aan die DX-11 dat veel te gericht op realistisch en de DX7 bvb. een pak minder.
Al vind ik de doorsnee DX sounds wel serieuzer klinken ofzo dan die van Casio COSMO synths.
Ik ben totaal niet thuis in DX synths, of digitale synths in het algmeen.
DX7's enzo vindek super stoer en met software editor, als het voor casio bestaat voor Yamaha mss ook wel.
Maar ik hoorde een of andere oude Waldorf en werd daar dan weer verliefd op ...
 
Een DX7 heeft 6 envelopes en alleen sines dus dat is nog meer “werk” om tot een geluid te komen.
 
Dus een DX-11 is dus een soort zwakkere en gemakkelijkere DX synth dan de DX7.
Een hoop meer waveforms lijkt altijd fun. TX81Z is daar dan de module verise van.
Mss om via een software echte FM te leren. En moemtneel is het nog niet verschrikkelijk duur ofzo,
spotgoedkoop is het ook niet niet meer. Een FS1R ofzo kan wel alles Yamaha DX, kost ook een bak geld.
Alsje een cheape TX7 en cheape TX81Z kan vinden zit je wle ok als je DX wil gaan.
Maar 1 is vast genoeg, alsjet maar kan editten op pc, mac, Ipad enz ... met een interace die meer van de FM vst's heeft ...
 
Casio is vet.
Mega easy FM achtige basses. Toch beter dan een vst.
Knoppen duwen en het mod wel.
Pitch bend verlengen.
En wijewiejewi elektro strringdingen waar Legowelt zo wilt mee gaat in Discoraut achtige wijoejoewjoewjoewjoe
Vroeg mij altijd af of die base niet FM was.

Toen waren er geen filmpjes dat ie FM programeren heerlijk vond.
Ik dee zo enge strings en dingen met Nord Leads in die tijd.
Maar ondertussen heb ik wel door van youtube video's dat als het een synthesizer is die er wel wat mee kan.
Het moet helemaal geen analoge VCO zijn. Liefdes verklarinng voor JV's van Roland omdat analoog toch altijd zo analoog blijft.
En er moest heel veel analoog nieuw komen 10 jaar eerder en nu enorm veel hybrides en digitaal en cloud enzo ...

Dit is mijn eerste digi.
De JV-2080 heb ik ook, wou een 1080 ma de 2080 was goedkoper dus ...
En Mutable in eurorack.
In de Daw gebruikte ik wel samples en iets van ALchemie dat fris klonk.
 
Dus een DX-11 is dus een soort zwakkere en gemakkelijkere DX synth dan de DX7.
Een hoop meer waveforms lijkt altijd fun. TX81Z is daar dan de module verise van.
Mss om via een software echte FM te leren. En moemtneel is het nog niet verschrikkelijk duur ofzo,
spotgoedkoop is het ook niet niet meer. Een FS1R ofzo kan wel alles Yamaha DX, kost ook een bak geld.
Alsje een cheape TX7 en cheape TX81Z kan vinden zit je wle ok als je DX wil gaan.
Maar 1 is vast genoeg, alsjet maar kan editten op pc, mac, Ipad enz ... met een interace die meer van de FM vst's heeft ...
Ik heb de TX81z ook en die is niet heel prettig te bedienen via het front paneel. Maar ik vond de DX27S wel te doen en zodoende de DX11 ook. Alle parameters hebben hun eigen tiptoets. Zo programmeer je een SQ80 of ESQ1 ook.

De DX27S gaat er uit nu ik de DX11 heb maar ik ben te lui om hem te verkopen nu ;)

Ik heb nog wel eens gedroomd van een editor die het simpeler maakt om goede sounds uit een 4OP te halen door dingen wat te versimpelen en verduidelijken. Maar tijd hè….

De DX7 kan meer dingen die een DX11 kan maar de DX11 klinkt anders en kan ook weer sounds maken die niet op een DX7 kunnen. Het is primitieve digitale technologie en er zitten allerlei rare hoekjes en randjes en bijgeluiden op andere plekken.
 
Laatst gewijzigd:
Gebruik Casio nog zijn phase distortion in hun (hardware) synths?
Bij Casio kun af en toe niet zien of het een synth is of een keyboard...*D
XW-P1 lijkt me een mooie maar complexe synth.
Maar die CZ serie is me wat ontschoten...:o:
 
Ik heb de TX81z ook en die is niet heel prettig te bedienen via het front paneel. Maar ik vond de DX27S wel te doen en zodoende de DX11 ook. Alle parameters hebben hun eigen tiptoets. Zo programmeer je een SQ80 of ESQ1 ook.

De DX27S gaat er uit nu ik de DX11 heb maar ik ben te lui om hem te verkopen nu ;)

Ik heb nog wel eens gedroomd van een editor die het simpeler maakt om goede sounds uit een 4OP te halen door dingen wat te versimpelen en verduidelijken. Maar tijd hè….

De DX7 kan meer dingen die een DX11 kan maar de DX11 klinkt anders en kan ook weer sounds maken die niet op een DX7 kunnen. Het is primitieve digitale technologie en er zitten allerlei rare hoekjes en randjes en bijgeluiden op andere plekken.
DX27S moet je aan een neef/nichtje, of kinderen uit de buurt geven. Krijg je toch geen drol voor, en met die speakertjes kun ze gelijk aan de Solid Bass
 
DX27S moet je aan een neef/nichtje, of kinderen uit de buurt geven. Krijg je toch geen drol voor, en met die speakertjes kun ze gelijk aan de Solid Bass
Yamaha DX100 € 225,- DX100 wordt aangeboden voor €225,-, in 2017.

Kan me niet voorstellen dat die voor een stuiver minder dan 150 verkocht is, en dat vier jaar geleden. Is een 27S dan ineens waardeloos?
 
Ik heb niet echt plek voor keys. Ik heb 14 synths met keys. Omdat de meeste niet in rack bestaan ... enkel de JX3P heeft een MKS maar die heeft Juno 106 oscillators.
Ik doe m'n Poly 61 met midi wel weg. Maar ik wacht wel nog een jaar of twee, drie of moesten ze plots beginnen dalen om een of andere reden.
Maar nu gaan die van 700 - 1200 en die van mij is mint + revisie + midi.

Enkel bij stringers/ensemble bakken heb liefst keys, want die zijn meestal zo polyphonisch als aantal keys dat ze hebben.
En er is ook alleen midi voor de Delta, SK20 niet, Crumar Performer niet en da's toch ook wat meer gemaakt om op te spelen.
Dan keivette board voor Techno, House, Hardcore
Of van die synths die echt heerlijk te tweaken zijn.
Jupiter 4, Juno 6/60, SH-2, Korg 770. Net allemaal Rolands met de beste Pitchbends voor woewoe's te doen.

CZ-3000 is al zo een monster, SK20 is een stormram, Jupiter 4 ook 30 kilo en zo een oscilator ding is groter dan de meeste nieuwe synths.
Juno 6 niet de kleinste, Poly 61 same size maar geen knop of fader die het nuttig maakt en gewoon niet mijn sound.
CS-30 is ook wel veel te klein. CS-10 is best groot eigenlijk, SH-2 of de 770 die toch meer kunnen zijn stuk smaller? Zeker SH-2 da's een surfplank, enige Roland die beetje weak is.
Die moet echt niet op de grond vallen of een mixer in crashen zoals bij m'n Jupiter.

Voor de Matrix 1000 heb ik zowel software als hardware controller.
Op reverb staat er een met die controller bij.

DX100 is wel small nog. DX7's zijn zo gigantisch en die zijn nog altijd rond de 400 op Martplaats.
Zo Alpha Juno 1 achtig dat kan nog. Zo schootkeyboards.
Ziet er ook iets uit dat lokaal nog regelmatig opduikt

Voor de GP-8 fx rack van Roland zo een hoop pedalen voor de prijs van 1.
Da's ook
Denk ik ook een stereoping te kopen. Want ik keek op de site en het is precies niet meer zo dat je een specifiek voor Matrix moet kopen.
Ze werken nu met overlays. ( denk ik ). En ik heb zeker wel drie dingen waar dat op werkt.

Op reverb zijn die modules best duur aan't worden. Van die TX81Z. 400 lijkt zowat de doorsnee prijs voor een FM bak.
DX7 lokaal, DX100 zal wel nog goedkoop te vinden zijn op reverb ook 400 natuurlijk, DX7's zijn er lokaal altijd meerdere ...

Tis gewoon de tijd om 80's "crap' en 90's vintage te kopen. D550 zag je voor 300 regelmatig, is nu 650 altijd. JD990 stond er voor 300 ma die boeit mij nie ...
2e hands nieuwe analoog kost dan weer niks, mijn KARP was 300 en is precies nooit uit de doos gekomen. Mother-32's en DFAM's 450. Digitact was ook 450 een nieuwe vind ik veel te duur.
En ja al die Casio's 750 op reverb minimaal, staat nu wel een 101 voor 450 met verzendiing, da's 100 meer dan die 3000, zat wel sustain en kaart bij ook.
De maand ervoor waren die 101's 550 en CZ 5000 600 en die was in super staat. De vuige chorus vindek wel cool. Ik dacht vuig als die op mijn JX-3P die te noisy is.
Heeft geen sequencer maar precies ook geen Arpegiator maar ben momenteel bezig met de RX5 van Yamaha want kreeg die niet aan de praat tenzij die op de midi out van de Electribe zat, dus werkte wel.
Denk dat er geen paters meer inzitten, die heeft die USB mod. Voor Linn sounds enz ... want die doet enkel paterns vanuit de electribe. Ma nie drumt ie wel de DAW wel. Yes!
Ik heb nog een rij van synths te blokken, want ik koop ze te snel. Want ze stijgen nog sneller in prijs dan ik ze kan kopen ... en ik moet niet werken tot Maart ofzo ... dus kan mental gaan met mijn hobby.
 
Laatst gewijzigd:
Waaw, weinig reacties hier in de CZ topic.
Ik heb hier zelf de CZ-1 en CZ-101 en blijf het unieke toestellen vinden met een echte 80's sound.
Echt super om soundscapes mee te maken.
Het enige nadeel is dat je geen real-time aanpassingen kan doen aan het geluid, iedere aanpassing die je doet, triggert het geluid opnieuw.
Tot enkele jaren terug nog zeer betaalbaar en met een beetje geluk vind je deze voor een goedkoop prijsje omdat men deze soms verwart met de goedkopere Casio keyboards.

Hier een recent YT filmpje van Sonicstate met de CZ-101:
FIVE MINUTES WITH CASIO CZ-101
 
Waaw, weinig reacties hier in de CZ topic.
Ik heb hier zelf de CZ-1 en CZ-101 en blijf het unieke toestellen vinden met een echte 80's sound.
Echt super om soundscapes mee te maken.
Het enige nadeel is dat je geen real-time aanpassingen kan doen aan het geluid, iedere aanpassing die je doet, triggert het geluid opnieuw.
Tot enkele jaren terug nog zeer betaalbaar en met een beetje geluk vind je deze voor een goedkoop prijsje omdat men deze soms verwart met de goedkopere Casio keyboards.

Hier een recent YT filmpje van Sonicstate met de CZ-101:
FIVE MINUTES WITH CASIO CZ-101
Ik heb mijn CZ1 voor 250 euro verkocht.
Vond het wel een fijn ding maar tijdens verhuizen van Madrid naar Praag moest er wat zooi weg.
 
Back
Top