Monitor plaatsing in deze kamer

SvV

De mac mackie!
Lid sinds
9 februari 2002
Berichten
111
Locatie
Purmerend
Heej, naar aanleiding van de laatste interface ben ik toch benieuwd of ik mijn (toekomstige) studio anders kan indelen. Hieronder zie je mijn kamer (zolder) en daarin 2 setups. Ik had eerst setup nummer 2 zelf in gedachten maar als nummer 1 ook werkt heb ik dat liever. Belangrijk bij nummer 1 vind ik of het laag niet extra weergegeven word. De monitoren (die ik overigens nog niet heb dus kan niet testen vandaar) staan een meter van de zijmuren af.

zolder.jpg
 
waarom een meter van de muur ?

beide opstellingen zullen wel redelijk okee zijn, maar beter zet je et helemaal rechts lijkt mij
 
Orgineel geplaatst door matt second
waarom een meter van de muur ?

beide opstellingen zullen wel redelijk okee zijn, maar beter zet je et helemaal rechts lijkt mij

Er is toch zo'n algemene regel dat je nearfields minimaal 3 feet (=90cm) van de achtermuur moet hebben en 2.5 feet van de zijmuren? Aangezien kamer 3.50 meter breed is (dus de diepte op de tekening) en ongeveer een meter ruimte tussen de monitoren ga doen betekent dus dat ze een meter van de zijmuren vandaan staan.

Misschien dat de tekening beetje onduidelijk is :) maar ik heb dus 2 setups getekends. Niet dat 1 de linker monitor is en 2 de rechter ofzo. Die rechthoek ernaast is dus bureau
 
maar bijvoorbeeld de absolute 2 , die een basreflexpoort aan de voorkant heeft :

http://www.soundcraft.com/products/absolute2.html

Absolute 2's are designed to work best in the upright position, but they can be used horizontally if preferred. Bass response is best when the cabinets are close to a back wall.
 
we spreken elkaar toch ook niet tegen
we hebben het alleen over een heel ander onderwerp :)
 
Hehe bedankt voor de antwoorden iedertwee.

Bambam die tekening van jouw klopt. Zo had ik het al in gedachten hoor (alles al nagemeten) Maar het ging me dus meer om de akoustiek (dus de ruimte eromheen). Dus ik wil zo'n neutraal mogelijk geluid.

Misschien ook handig om te vertellen dat ik waarschijnlijk voor de mackies ga. In situatie 2 zullen de monitoren theoretisch! goed staan (dus voldoende afstand van de muren) Maar in situatie 1 staat ie tegen het schuine dak aan maar aangezien het schuin is dacht ik dat misschien het geluid nu niet terugweerkaatst word zodat ik er geen last van zou hebben.

Anders hou ik gewoon bij situatie 2 aan. Voornaamste reden was dat ik bij 1 meer ruimte heb zodat ik mijn kop niet steeds stoot in mijn bed :)

[edit]
Top view van situatie 2

setup2.jpg
 
Laatst gewijzigd:
wat je kunt doen is een dik, gedrapeerd gordijn hangen over de lengte van je kamer, tussen bij je bed.

dat absorbeert het geluid goed en krijg je geen of weinig beluid teruggekaatst van de muur bij je bed.

en je hebt een intiem hoekje bij je bed, maar dat een ander verhaal......
 
mackie : op de achterkant kan je aangeven in welke positie je monitors staan , in de hoek van de kamer , tegen de muur , of niet tegen de muur, de electronica past zich op deze situatie aan
dus je hoeft nog steeds niet op 110 cm van je muur te blijven ..

http://www.mackie.com/Products/HR824/images/HR824Rear_detail.jpg
 
Sorry kabelmodem is kapot zit nu op de telefoon bij mijn zus :)

Weet niet of zo'n gordijn nodig is aangezien bij mijn bed eigenlijk geen muur is maar een schuin duik (zie eerste plaatje) Dus het lijkt me dat het geluiod niet teruggekaatst wordt naar mij

En over die instellingen op de mackie ja dat klopt idd maar ik weet niet of dat zo betrouwbaar is (ben ook onervaren met monitors dus heb liever dat ik in het begin zoveel mogelijk vorkoom)

Iniedergeval bedankt en ik laat de foto's wel zien als het af is (binnen 2 maanden hoop ik)
 
ik zou vooral geen hardware kopen die je niet vertrouwt :)
moet je zeker geen genelec nemen, want die meet de akoestiek van de kamer zelf en past zich automatisch aan !
 
Back
Top