De "Oxygene" strings in andere orgels dan Eminent 310U?

Ik zie net dat j.baars hier een Yamaha SK10 te koop heeft staan. Ook mooie strings en zeker het overwegen waard.
Bij 2:08 hoor je de strings met ensemble
 
In een string ensemble van eminent zitten ze ook, maar zijn tegenwoordig duur.
In m'n korg m50 zitten ze ook, naja een redelijke immitatie dan.
 
ja maar ik bedoel eigenlijk of die strings zitten in andere Solina orgels, daarvan zie je er erg vaak te koop staan op marktplaats..
 
De SK10 is zeker best mooi maar toch erg beperkt qua mogelijkheden. Ik zou liever wachten totdat er weer ergens een SK30 opduikt (hoeft niet persé een SK50D te zijn) want, om eerlijk te zijn, ik vond de strings van de SK30 heel wat mooier dan die van de befaamde SS30. Die is ook mooi maar niet echt "vet"... deed me soms meer aan een kerkorgel denken dus als je van deze soort muziek houdt... ;)

Stephen
 
DeZelfde strings vind je alleen in de genoemde eminent orgel series.
Ja, dus samenvattend:
Eminent 310, 510, 1500, 1600, 2000 en 2500

De SK10 is zeker best mooi maar toch erg beperkt qua mogelijkheden.
Ja maar we hebben het nu puur over strings. En als je dan voor €175 een SK10 koopt ben je wel heel veel voordeliger uit dan met een Solina String Ensemble.
En ik dacht dat ik hier ook wel eens een SK20 voor die prijs voorbij heb zien komen.
 
hmm alleen in Eminent orgels, nou ja OK thanx..
wel apart want Solina zou toch zo'n beetje hetzelfde moeten zijn, en daar struikel je over op veilingkijker...
 
is een Solina String Ensemble zo duur dan tegenwoordig? want dat is volgens mij zo'n beetje het meest verkochte keyboard uit de 70's. toendertijd had iedere NL band zo'n ding dus er moeten er nog heel wat circuleren. Op zich is een SSE ook een groot & log ding maar toch net wat handzamer dan een Eminent orgel.

ik heb toevallig dit weekend een Small Stone phaser uit 1979 gevonden op de rommelmarkt en ik kan je vertellen dat de combi van Solina String Ensemble chorus en zo'n Small Stone echt heel erg lekker is. Vanavond ga ik eens beluisteren hoe mijn Korg Lambda + Small Stone klinken en daarna de PolyMoog. Dat wordt weer genieten!
 
Strings met divide down oscillatoren klinken toch net iets anders dan "gewone" oscillatoren.
da's toch gewoon een sub osc?
nou ja sub 'osc', het is nutuulk geen osc maar gewoon een stepcounter waarbij het eerste lijntje het positieve stukje maakt en het 2e het negatieve...
op die manier ontstaat er wel altijd een blokgolf maar die is nutuulk te filteren om hem wat 'ronder' te krijgen...

de poly-800 bijv werkt zeer waarschijnlijk ook op die manier...
 
is een Solina String Ensemble zo duur dan tegenwoordig?
Zo'n €450 Dat vind ik nogal wat voor zo'n beperkt apparaat.
Vanavond ga ik eens beluisteren hoe mijn Korg Lambda + Small Stone klinken en daarna de PolyMoog. Dat wordt weer genieten!
Polymoog vond ik niet zo klinken over de SmallStone, die klinkt echt super over een MXR Phase 100
 
€450 Dat vind ik nogal wat voor zo'n beperkt apparaat
eens. wel een heel erg fijn apparaat overigens maar zeer beperkt.

maar ja... alle leuke bakken zijn tegenwoordig (te) duur, crisis of geen crisis. aan de andere kant is de kans vrij groot dat die prijzen blijven stijgen, zeker op de wat langere termijn. het risico dat je er geld op verliest is dan ook vrij klein. conclusie: je kunt beter een string ensemble kopen dan een auto :)
 
Dag allen,
Ik heb bij het ontwerpen van de extension box de hele E310 tot in de details ontleed.
De klankopbouw ( oscillatoren en "solina" delers ) zijn bepalend voor het geluid.
De oscillatoren brengen geen echte "zaagtand" voort, veeleer een kwart van een sinusgolf. Dat verklaart waarom het geluid "voller" klinkt dan een normale zaagtand.
Wat ook enorm bepalend is voor het totale geluid zijn de modulators ( 3 in totaal ) die elk een 60° fase verdraaiing geven, de som van deze modulators geeft het totale geluid een "levendig" gevoel, geen dood uniform geluid dus.
Deze modulators zitten in het circuit dat "string ensemble" heet.
Ik heb tot nu toe zonder succes geprobeerd een even goed klinkende golfvorm te simuleren met andere synths. Misschien lukt het jullie wel ?:okdan:
Groeten

He thx voor deze info :D!
maakt t een stuk duidelijker waar t geluid vandaan komt :).
Ik kan met mijn JP8080 een soortgelijke golfvorm maken, zal is wat gaan expirimenteren.
Maar ben wel bang dat die ook niet bij t echte geluid in de buurt komt :P.
 
Ok heb effe zitte knutselen met mn JP 8).
Helaas heb ik ff geen Phaser hier, dus is t t tussenstukje van Oxygene VI geworden.
Let me know what y think ;)
 

Attachments

  • Oxygene 6.mp3
    1 MB · Bekeken: 107
Het belangrijkste om die Oxygene sound te krijgen is een phaser; helemaal open en dan daarna delay eroverheen.
Zelf heb ik een hele mooie uit mijn nieuwe Akai Miniak kunnen halen; presets Oxy of Soleena (ha ha) en dan aandikken met o.a. phaser en delay. Klinkt eigenlijk beter als die van Jarre maar krijg ik weer ruzie.
 
Het belangrijkste om die Oxygene sound te krijgen is een phaser; helemaal open en dan daarna delay eroverheen.
Zelf heb ik een hele mooie uit mijn nieuwe Akai Miniak kunnen halen; presets Oxy of Soleena (ha ha) en dan aandikken met o.a. phaser en delay. Klinkt eigenlijk beter als die van Jarre maar krijg ik weer ruzie.

oe doe is sampletje :O!
 
Zelfs uit een D-50 en een ESQ-1 komen overtuigende Eminent 310 strings, natuurlijk (soms) wel even een Small Stone Phaser er achter hangen.
 
Laatst gewijzigd:
mmm, met een D-50 o.i.d. mis ik wel dat smeuige 'ensemble' effect dat de boel zo levendig houdt. het kale string geluid van een Solina is best wel saai en ik neem aan dat de Eminent varianten niet anders zijn in dat aspect.
 
Back
Top