De "Oxygene" strings in andere orgels dan Eminent 310U?

Daarom heb ik ook een Roland Dimension D gekocht om er achter te hangen.
Dat is een analoge chorus (geen tape), dezelfde als in de Roland Paraphonic RS-505 ingebouwd zit.
En die klinkt toch wel wat beter dan de solina string ensemble :eureka:
 
het kale string geluid van een Solina is best wel saai en ik neem aan dat de Eminent varianten niet anders zijn in dat aspect.
Bij de Eminent kun je dat niet uitzetten dus dat zullen we nooit weten :)
 
Geen dood geluid hoor !

Geen dood geluid hoor !

Ik heb deze middag nog eens m'n LP equinoxe (POLD5007 - Polydor) nog eens uit het platenrek gehaald. De CD versie van equinoxe part V is totaal verschillend. Op de LP versie is heel duidelijk de Eminent 310 aanwezig. Ik zal proberen een stukje up te loaden hier.
Jarenlang was ik op zoek naar die warme string en deze komt duidelijk uit het orgel.
Jammer dat deze versie niet op CD is verschenen.
Je ziet, niet enkel op Oxygene staan Jarre z'n strings :P
 

Attachments

  • EquiV.mp3
    1,8 MB · Bekeken: 101
Ik heb deze middag nog eens m'n LP equinoxe (POLD5007 - Polydor) nog eens uit het platenrek gehaald. De CD versie van equinoxe part V is totaal verschillend. Op de LP versie is heel duidelijk de Eminent 310 aanwezig. Ik zal proberen een stukje up te loaden hier.
Jarenlang was ik op zoek naar die warme string en deze komt duidelijk uit het orgel.
Jammer dat deze versie niet op CD is verschenen.
Je ziet, niet enkel op Oxygene staan Jarre z'n strings :P

Per Kristiansen (Kristianaon?) heeft in de jaren 90 als eerste ondekt dat hem om de eminent ging in combinatie met de phaser. Hij gebruikte hem voornamelijke in oxygene en equinox.
 
Per Kristiansen (Kristianaon?) heeft in de jaren 90 als eerste ondekt dat hem om de eminent ging in combinatie met de phaser

Daar moet ik je toch tegenspreken Unic. Ik meen dat Johan Schurer de "herontdekker" is van de Eminent met de smallstone phaser.
Hier een citaat van deze website: http://www.xs4all.nl/~reedgors/64/eminent_anekdote.htm

Het was Jean Michel Jarre die in in de jaren 70 bekendheid verwierf met de eerste volledig electronische wereldhit Oxygene. Een typerende sound (phasing strings) was hét kenmerk van veel van Jarre's muziek en het specifieke recept wist hij tot en met de jaren 90 verborgen te houden. Het was Johan Schurer die -na jaren onderzoek- dit geheim wist te onthullen. Het was natuurlijk Jean Michel Jarre zelf die de Eminent strings voorzag van een Electro Harmonix Smallstone phaser, maar nu het recept bekend is kan menig Jarre fan deze fenomenale sound zelf ervaren. Dankzij Johan Schurer!
 
Wat Equinoxe 5 betreft: De elpee werd een paar jaren na het verschijnen opnieuw remixed, dus als je elpee een zwart/wit foto van Jarre toont (gefotografeerd door Helmut Newton) heb je de oude versie. De remix is later ook op CD verschenen. Er waren ook diverse 7" en 12" singles met remixes in de jaren 70.

Stephen
 
En je hebt ook nog de allereerste versie uit 1974 van Equinoxe part 5. Zonder Michel Geiss en ook geen Eminent. (dat even terzijde...)
 
Keb uit de Korg Z1 de bekende Jarre phasor string uit Oxygen part I met 2 oscillators.
Osc1 op VPM_OSC op SQU (carrier wave), en Osc2 op Standard_OSC SAW (beiden met verschillende fine pitch) , dan de 3 FX blokken, eerste twee op phasor (verschillend instellen) en master op DLY (verschillende echo's)

 
Jarre maakte gebruik van een small stone phaser
Je ziet ze nogwel eens hier voorbij komen, en je kan ze nieuw ook nog wel kopen, heb ze zelfs dit jaar nog gezien in een Amsterdamse zaak
Het zijn echter wel replica's omdat de echte uit de jaren 70 komt.
Maar met dit apparaat kom je een heel eind.

Wil je meer van die string geluiden neem dan de Virtual string machine van m-audio (vroeger was dit van Gmedia)
ze hebben daar een heel arsenaal aan samples gebruikt, ze hebben letterlijk elke toon gesampled.
En ik moet zeggen met de ingebouwde effecten klinkt het grandioos
Wil je het officieel aanschaffen, ik dacht dat de prijs iets over de 100 euri lag
 
Je hebt helemaal gelijk, dit wist ik ook, maar ja.... VERGETEH!!! :D

dank

Alhoewel het ook zo geen grote verassing of "ontdekking" was dat het de eminent310 met smallstone was die werd gebruikt. Ik heb ooit eens een artikel uit 1981 gelezen over het China concert waar alles nogal technisch werd uitgelegd (met diagrammen van de aansluitingen). En daarin stond heel duidelijk vermeld dat het "ruimtelijk spacegeluid" die je hoort in oxygene en equinoxe, het eminent 310 orgel met smallstone phaser was.
Ook in het franse tijdschrift Claviers uit 1990 stond het ook al eens vermeld vanwaar dat typische oxygene geluid kwam. Eigenlijk was het al jaaaren bekend.
 
Alhoewel het ook zo geen grote verassing of "ontdekking" was dat het de eminent310 met smallstone was die werd gebruikt. Ik heb ooit eens een artikel uit 1981 gelezen over het China concert waar alles nogal technisch werd uitgelegd (met diagrammen van de aansluitingen). En daarin stond heel duidelijk vermeld dat het "ruimtelijk spacegeluid" die je hoort in oxygene en equinoxe, het eminent 310 orgel met smallstone phaser was.
Ook in het franse tijdschrift Claviers uit 1990 stond het ook al eens vermeld vanwaar dat typische oxygene geluid kwam. Eigenlijk was het al jaaaren bekend.

WTF:D

Dit wist ik helemaal niet. En eigenlijk wel erg geestig.
Maar je verprutst nu wel mijn romantische gedachte die ik erbij had....;)

Het was gewoon opgeschreven:) haha wat een grol8o)

cheeeers!8)
 
Ik heb een Yamaha HE 8 en daar zitten zowel upper als lower strings op, weet alleen niet of die in de buurt komen van de Eminent Strings. Zou een keertje wat effectapparatuur eraan moeten hangen.

Phochos
 
Ik heb de HS7. Die werkt met FM sounds. Die van jou ook?

De orkestgeluiden zijn van AWM, daarnaast heb ik een aparte soundcard met 128 geluiden erbij, die zijn van FM.

Jos
 
Korg Z1 phasor string (3 osc, 2 phasors, 1 delay), dit geeft een soort Eminent sound.
 

Attachments

  • korg z1 phasor string.mp3
    424,7 KB · Bekeken: 102
Wat Equinoxe 5 betreft: De elpee werd een paar jaren na het verschijnen opnieuw remixed, dus als je elpee een zwart/wit foto van Jarre toont (gefotografeerd door Helmut Newton) heb je de oude versie. De remix is later ook op CD verschenen. Er waren ook diverse 7" en 12" singles met remixes in de jaren 70.

Stephen


Joepie, als dat het criterium is dan is mijn Argentijnse versie (Equinoccio, gekocht vanwege de leuke naamspeling (pinoccio)) dus ook van de origineeltjes :)


Edit: en de strings vielleicht nog eens nabouwen op de Virus C. Of heeft iemand daar al leuke patches voor?
 
Laatst gewijzigd:
Kijk eens op You Tube naar het filmpje van teanegro (esq-1 demonstration part 3 single sounds) overtuigd van de E310 sound, ik anders wel.
 
Back
Top