De "Oxygene" strings in andere orgels dan Eminent 310U?

Bass

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
11 oktober 2002
Berichten
10.063
Tja ik vroeg me eigenlijk af, of de "Oxygene" strings, dus die zegmaar uit de Eminent 310U + phaser komen nou echt alleen maar uit dat orgel komen of dat er ook andere orgels zijn die praktisch dezelfde sound aan boord hebben.

Ik bedoel op marktplaats staan er toch best wel tientallen Solina en Eminent orgels,
het zou toch wel vreemd zijn als ALLEEN de Eminent 310U juist alleen die specifieke sound aan boord heeft??
 
@ Bass :heb voor mijn vader een Godwin 600 op de kop getikt (was een jongensdroom van hem,maar toen onbetaalbaar),ik was niet zo vertrouwd met oude orgels,maar toen ik deze mee ging ophalen,was ik aangenaam verrast
Er zitten strings op,alsook een synth,jawel met zaagtand en blokgolf en een filter(wel niets vet),maar al bij al zijn er goede klanken uit te halen,de ritmebox die er ook inzit is ook vet van klank.
Denk wel niet dat alle Godwin modellen zo vet zijn,maar de grotere zeker wel.
 
Strings met divide down oscillatoren klinken toch net iets anders dan "gewone" oscillatoren. Maar door een phaser valt het verschil minder op. Ik denk dat de phaser het meest bepalend is.

De Andromeda heeft inderdaad een goede imitatie (te horen op Ice age van mijn Music from the Mesozoic).

Ik zou me alleen niet blind staren op een perfecte imitatie van JMJ. De Amerikaanse discoproducer Bobby Orlando had begin jaren tachtig een vergelijkbare stringsound (o.a. te horen op zijn eerste hits met Divine).
 
Er komen meer 'Jarre' sounds uit een Eminent 310 dan de Oxygene strings alleen, maar dat merk je pas als je een Eminent 310 onder handen hebt genomen.

Daarbij zijn de typische strings uit Oxygene niet een enkele preset op de 310, maar een combinatie van geluiden die gestapeld zijn, ik denk dat je die combinatie toch enkel op een 310 gaat vinden, maar ik ken de andere solina's verder niet echt.
 
Da's Magnetic Fields, slimmeke ;) (en helaas klinkt de sequence in de intro niet zoals 't origineel, maar dat ligt voornamelijk aan 't sounddesign en de gespeelde noten - de VUs continu in het rood is stukken minder goed te vergeven).

http://theheartcore.com/music/solina_r.mp3 < daar is je Solina, uit Reaktor (en die clipt inderdaad ook een beetje ;) ).
 
de oscillatoren zijn bepalend

de oscillatoren zijn bepalend

Dag allen,
Ik heb bij het ontwerpen van de extension box de hele E310 tot in de details ontleed.
De klankopbouw ( oscillatoren en "solina" delers ) zijn bepalend voor het geluid.
De oscillatoren brengen geen echte "zaagtand" voort, veeleer een kwart van een sinusgolf. Dat verklaart waarom het geluid "voller" klinkt dan een normale zaagtand.
Wat ook enorm bepalend is voor het totale geluid zijn de modulators ( 3 in totaal ) die elk een 60° fase verdraaiing geven, de som van deze modulators geeft het totale geluid een "levendig" gevoel, geen dood uniform geluid dus.
Deze modulators zitten in het circuit dat "string ensemble" heet.
Ik heb tot nu toe zonder succes geprobeerd een even goed klinkende golfvorm te simuleren met andere synths. Misschien lukt het jullie wel ?:okdan:
Groeten
 
Er zijn meerdere Eminent orgels die de strings hebben, moet je even zoeken in de Eminent thread daar staat ergens een opsomming.
En als je een wat compacter apparaat wilt kun je ook eens naar een Solina String Ensemble luisteren.
 
Maar zelfs de verschillende Eminents, die klinken allemaal toch weer net even anders. Niet dat het erg is, maar het is wel zo.
 
Klopt maar hij vroeg of er meerdere waren die"praktisch dezelfde sound" hebben.
 
tis vst maar toch

eminentv310stringsensemtr3.jpg


is gratis te downloaden voor Reaktor 5 chek demo's hier http://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?t=203453

aan de andere kant heb je nu ook hardware Élkorus (die krijg ik maandag binnen) die heeft de orginele componenten ingebouwd en je kunt de drie delay lines instellen op snelheid en panning. http://www.synthoma.net/p/
 
uit mijn hoofd:

De eminent 310, 310u, 510, 1600, 2000 en 2500 hebben de strings. Echter zit er in sommige verschil in het geluid door het zuivere filter (zoals de 2000 en 2500, daarvan weet ik het iig)

btw: de 310 is mono, de rest stereo.
 
btw: de 310 is mono, de rest stereo.

Nee, de 310 is juist stereo. Of zit er daar verschil tussen de gewone en de theater versie?
En waarom schrijf je zowel 310 als 310u? Beide versies (gewoon en theater) dragen de naam 'unique'.

Het verschil tussen een 310 en een Solina Strings vind ik echt niet subtiel, maar die liggen nog het dichtst bij elkaar. Een Solina klinkt scherper, wat nasaler, maar heeft anderzijds ook wat andere mogelijkheden (de attack/release).
2000 / 2500 zijn met elkaar vergelijkbaar maar totaal anders dan de 310, de 310 is daar veel 'rauwer', de 2000 / 2500 zijn nog veel smoother en misschien zelfs wel mooier, ook met coole functies als attack/release, arpeggiator en noem maar op, maar stiekum... vind ik de 310 nog altijd het mooist.
 
Nee, de 310 is juist stereo. Of zit er daar verschil tussen de gewone en de theater versie?
En waarom schrijf je zowel 310 als 310u? Beide versies (gewoon en theater) dragen de naam 'unique'.

Het verschil tussen een 310 en een Solina Strings vind ik echt niet subtiel, maar die liggen nog het dichtst bij elkaar. Een Solina klinkt scherper, wat nasaler, maar heeft anderzijds ook wat andere mogelijkheden (de attack/release).
2000 / 2500 zijn met elkaar vergelijkbaar maar totaal anders dan de 310, de 310 is daar veel 'rauwer', de 2000 / 2500 zijn nog veel smoother en misschien zelfs wel mooier, ook met coole functies als attack/release, arpeggiator en noem maar op, maar stiekum... vind ik de 310 nog altijd het mooist.

Ik bedoelt de 300 ;) Daar zit wel de string in, maar mono meen ik mij te herinneren.
Ik vind de strings van de 2000 en 2500 mooier btw;)
 
E310 strings vs solina

E310 strings vs solina

Een kleine opmerking ...
De golfopwekkingen in de E310 en 510 gebeuren met een sinusoscillator ( spoel ).
Deze golven gaan naar delers die deze tot een zaagtand omvormen.
De golfopwekking in een Solina gebeurt met blokgolven ( Top Octave Generator ).
Deze blokgolven worden gedeeld door flip-flops die weer blokgolven voortbrengen.
Dat verklaart het klankverschil ...
 
Geen orgel, maar synth: Met een Polysix (de echte, de VST klinkt anders) kom je er d.m.v. het ensemble effect heel erg dicht bij in de buurt.

Voorbeeldje bijgevoegd, let niet op de speelfouten, stond er even niet goed voor.
 

Attachments

  • jarrestrings.mp3
    755 KB · Bekeken: 130
Back
Top