Maak een stukje Reggae / dub

Het nummer Shroomable Wordable is anders aardig space-reggae.. :halleluja

Maar ik moet niet te veel complimentjes maken, maareuh.. :peukie::W:okdan::{
 
Ik had geprobeerd een eigen topic te maken maar kreeg nul reactie. Heb er nog wat aan zitten tweaken en met name het laag is beter dan de vorige versie. Laat even horen wat er beter moet want deze track gaat gebruikt worden in een online remix album :)

http://soundcloud.com/eis-ts-edits/swoon-eis-t-dub

Heb hem ff geluisterd... ook hier geen dub. Ik vind de tune erg dun en om eerlijk te zijn erg saai. Gebeurd niet zoveel. En wanneer je het over dub hebt dan zal er toch echt een stevige dosis laag in moeten zitten waarvan je broekspijpen gaan wapperen en je neusvleugels gaan jeuken. Als je het echt goed wil doen dan moet er laag in zitten waarvan je de frequentie in je stem hoort wanneer over het een soundsystem gedraaid wordt en je begint te praten. een dikke kick en een snare waarvan je ogen moeten knipperen.

Accent definitie voor reggae is 3e tel snare accent. 2e en 4e tel de gitaar en/of piano chops/skanks. Offbeat orgel op 8sten. En hihats hebben een goede flow nodig. Bij reggae wordt de riddim gedragen door hihats/snare combi. Vaak hoor je bij oudere reggae de kick alleen op 3. tegenwoordig met de steppers op iedere tel.
 
hey thanx ! die plaat heb ik al lang niet gedraaid, snel weer eens opzetten:dj:
hou zoiezo veel van de ouwe digidub stijl.. tempa, slengteng etc..
wil daar wel eens wat meer mee gaan experimenteren.. ik vraag me trouwens af wat voor drummachines die gasten zoals prince jammy enz in die tijd gebruikten (behalve de casio vl1 :D)
 
hey thanx ! die plaat heb ik al lang niet gedraaid, snel weer eens opzetten:dj:
hou zoiezo veel van de ouwe digidub stijl.. tempa, slengteng etc..
wil daar wel eens wat meer mee gaan experimenteren.. ik vraag me trouwens af wat voor drummachines die gasten zoals prince jammy enz in die tijd gebruikten (behalve de casio vl1 :D)

Casio MT40, Oberheim DX, Linndrum, Yamaha DX100 voor de piano, Yamaha CS01 voor bass, Yamaha RX5, Roland TR606 waren de meest gebruikte drums/synths in de eerste Digi dancehall/slengteng, etc.
Stylie en Cleevie programmeerde voor Jammy's
 
Heb hem ff geluisterd... ook hier geen dub. Ik vind de tune erg dun en om eerlijk te zijn erg saai. Gebeurd niet zoveel. En wanneer je het over dub hebt dan zal er toch echt een stevige dosis laag in moeten zitten waarvan je broekspijpen gaan wapperen en je neusvleugels gaan jeuken. Als je het echt goed wil doen dan moet er laag in zitten waarvan je de frequentie in je stem hoort wanneer over het een soundsystem gedraaid wordt en je begint te praten. een dikke kick en een snare waarvan je ogen moeten knipperen.

Accent definitie voor reggae is 3e tel snare accent. 2e en 4e tel de gitaar en/of piano chops/skanks. Offbeat orgel op 8sten. En hihats hebben een goede flow nodig. Bij reggae wordt de riddim gedragen door hihats/snare combi. Vaak hoor je bij oudere reggae de kick alleen op 3. tegenwoordig met de steppers op iedere tel.

Bedankt voor het luisteren! De tune komt uit het origineel dat ook uitblinkt in een totaal gebrek aan variatie :D na 20 seconden heb je wel een idee hoe de rest van de track is.




De beat kreeg ik niet goed doordat ik gepoogd had de originele drumsounds uit het origineel te knippen en deze in impulse te laden. dan kan je tweaken wat je wil, als het bronmateriaal niet geschikt is lukt het niet. ik heb nu geprobeerd de drums wat aan te dikken door met "echte" drumsounds hetzelfde ritme te programmeren en deze eroverheen te zetten. iedere klank is dus gelayerd met een andere. dat werkt al een stukje beter maar het is het nog niet helemaal. ik heb eerlijk gezegd nooit eerder dub gemaakt en ging er altijd vanuit dat het een soort lounge muziek met veel delays was :) Of deze track nou echt dub is of niet weet ik niet, maar dat hokjesdenken is me nooit echt goed gelukt..

Ik heb je tips voor zover lukte toegepast. deze versie heeft al een boel meer laag. laat maar horen wat er beter kan/moet :)

http://soundcloud.com/eis-ts-edits/swoon-eis-t-dub
 
Laatst gewijzigd:
Het klinkt lekker maar nog steeds vind ik geen reggae of dub erin terug. De drumlijn misschien een beetje.

die beat is zeker zeer reggae,ik hoor aan dubcreators muziek dat je er verstand van hebt,daarom snap ik niks van wat je zegt
peace gracerooms
 


wow dat had ik er echt totaal niet in gehoord. Normaalgesproken zou ik ook zeggen hou je juist niet aan de regeltjes, maar ik denk dat je met de 'wetten' van Dubcreator een stuk meer in de richting komt dan nu eerlijk gezegd. En natuurlijk gefilterde sampletjes met een flinke scheut delay.
Misschien synthlijntje (wel vet trouwens) vervangen door een echte melodica 8~ ?
 
Stylie en Cleevie programmeerde voor Jammy's

een tijdje terug heb ik een online interview met deze gasten bekeken, daarin kwam idd de linndrum naar voren.. wel met customized ingebakken sounds

interessant interview om te checken, weet niet meer waar het staat.. was van een of ander frisdrank merk ofzo:?
 
die beat is zeker zeer reggae,ik hoor aan dubcreators muziek dat je er verstand van hebt,daarom snap ik niks van wat je zegt
peace gracerooms

Hmm,.. voor de puristen onder ons is het geen reggae of dub pur sang,..
Het mist idd bepaalde kenmerken die toegekend worden aan reggae zoals de skank op 2 en 4,.
Maar rock is ook niet t zelfde gebleven sinds de tijd van elvis en jerry lee lewis,.
Nu heb je zoveel verschillende stijlen rock waarvan alle 50-ers zeggen,.. dat is geen rock want het heeft niet de traditionele kenmerken.
Maakt niet uit verder,.
Je hebt een lekkere stonede vibe neergezet die zeker tegen reggae aanleunt,..en reggae is wat mij betreft echt aan een revival toe en dan wel met een dikke makeover anno 2010!
Zal t wel weer een andere naam krijgen omdat de ouwe garde blijft ontkennen dat t reggae is,..maar dat boeit ook niet! :P gheheh :D Dingen gaan gewoon zoals ze gaan!
Voor mij is reggae meer een gevoel dan een simpele optelsom van kenmerken.
De nieuwe generatie zal reggae gewoon op zijn eigen manier interpreteren en je kunt ook niet verwachten dat de jonge muzikanten braaf alle oude regels zullen respecteren!
Je hoort steeds meer stijlen gemixed met reggae en da's alleen maar vet,.. muziek evolueert en daar is reggae geen uitzondering op! :mega:
 
Hehe Thread is goed op gang gekomen gelukkig! :okdan:
Heb alles ff geluisterd en er zitten echt wel zeer leuke tunes tussen! Keep 'm coming!!

Heb net een hoop oude tracks van mezelf terug zitten luisteren... Wat een enorme berg onafgemaakte dingen heb ik toch!! :D shit..

Hier een voorbeeldje van een track die al jaaaren op de plank ligt en nooit meer af komt. :peukie:

 
Hmm,.. voor de puristen onder ons is het geen reggae of dub pur sang,..
Het mist idd bepaalde kenmerken die toegekend worden aan reggae zoals de skank op 2 en 4,.
Maar rock is ook niet t zelfde gebleven sinds de tijd van elvis en jerry lee lewis,.
Nu heb je zoveel verschillende stijlen rock waarvan alle 50-ers zeggen,.. dat is geen rock want het heeft niet de traditionele kenmerken.
Maakt niet uit verder,.
Je hebt een lekkere stonede vibe neergezet die zeker tegen reggae aanleunt,..en reggae is wat mij betreft echt aan een revival toe en dan wel met een dikke makeover anno 2010!
Zal t wel weer een andere naam krijgen omdat de ouwe garde blijft ontkennen dat t reggae is,..maar dat boeit ook niet! :P gheheh :D Dingen gaan gewoon zoals ze gaan!
Voor mij is reggae meer een gevoel dan een simpele optelsom van kenmerken.
De nieuwe generatie zal reggae gewoon op zijn eigen manier interpreteren en je kunt ook niet verwachten dat de jonge muzikanten braaf alle oude regels zullen respecteren!
Je hoort steeds meer stijlen gemixed met reggae en da's alleen maar vet,.. muziek evolueert en daar is reggae geen uitzondering op! :mega:


dubstep ;)
 
Hmm,.. voor de puristen onder ons is het geen reggae of dub pur sang,..
Het mist idd bepaalde kenmerken die toegekend worden aan reggae zoals de skank op 2 en 4,.
Maar rock is ook niet t zelfde gebleven sinds de tijd van elvis en jerry lee lewis,.
Nu heb je zoveel verschillende stijlen rock waarvan alle 50-ers zeggen,.. dat is geen rock want het heeft niet de traditionele kenmerken.
Maakt niet uit verder,.
Je hebt een lekkere stonede vibe neergezet die zeker tegen reggae aanleunt,..en reggae is wat mij betreft echt aan een revival toe en dan wel met een dikke makeover anno 2010!
Zal t wel weer een andere naam krijgen omdat de ouwe garde blijft ontkennen dat t reggae is,..maar dat boeit ook niet! :P gheheh :D Dingen gaan gewoon zoals ze gaan!
Voor mij is reggae meer een gevoel dan een simpele optelsom van kenmerken.
De nieuwe generatie zal reggae gewoon op zijn eigen manier interpreteren en je kunt ook niet verwachten dat de jonge muzikanten braaf alle oude regels zullen respecteren!
Je hoort steeds meer stijlen gemixed met reggae en da's alleen maar vet,.. muziek evolueert en daar is reggae geen uitzondering op! :mega:

tis prunsies zoals je zegt ik maak ook geen reggae of dub ik maak spacemuziek met alle elementen die ik op dat moment lekker vind om te doen.het ging me ook alleen om de zin geen enkel spoortje reggae of dub te bekennen.maar genoeg gezeurt ben evengoed weer superblij met het feit dat er weer naar mijn muziek is geluisterd.peace gracerooms
 
Back
Top