Maak een stukje Reggae / dub

thanks voor de feedback.

Zal een basscut op de kick gooien.
Wat het vervelende van studio monitoren is, is dat het geluid op een hifi vaak anders gekleurd eruit komt.
Op de "rauwe" track in m'n DAW heb ik toch aardig wat crisp in de hat zitten, luister ik 'm terug over m'n dolby set beneden mis ik idd de crisp ook.
De bassline ging mij meer om of ik een juiste volume en feq te pakken heb.
Het bass riffje wat ik ingespeeld heb zal nog veranderd worden.
Ik wil eerst de klanken en geluid zelf goed hebben voordat ik uren spendeer aan een track maar het geluid klinkt voor géén meter.

Heb de track even geprobeerd op m'n stack maar de bassline zelf klopte wel en ging niet klapperen.
Heb de scoops tussen 50 en 70Hz staan.

De kick zal ook meer het klapperen veroorzaken. Maar scoop tussen 50-70... zijn dat 15"of 18"s ? Voor zover ik weet lopen scoops 18"lekker door tot onder de 30Hz en dan idd tot zo'n 70-80 waar de midbass het moet overnemen. Maar daar zit nu juist de definitie en niet in het sub laag. Dat zit ook wel in je Bline maar het mist definitie. Ik niet niet horen welke tonen er gespeeld worden. Dit is ook vaak waardoor een MC ineens off key gaat op een soundsystem.. Vaak is de Bline de enige referentie voor ze of een soundsystem en als je dan alleen sublaag hebt kunnen ze niet meer horen op welke toon ze moeten zitten.
Wanneer je goed wil kunnen afluisteren zal je mixruimte ook akoestisch goed moeten zijn en je moet je monitors goed kennen
 
FANE XB18 geladen superscoop.

Gebruik een 3way JTS met daarbij een passieve x-over naar sub en kick, de passieve x-over heb ik op +/- 50hz staan.
De eq op m'n JTS doe ik op gehoor en aangezien het "blind" panels zijn weet je nooit precies de freq's die je exact gebruikt, je laat je oren het werk doen ipv de cijfertjes maar hoef jou dat uiteraard niet uit te leggen.

heb de zolder al vol staan met pakken rockwool en gipsplaten, akoestiek wordt aan gewerkt.
nog even en er staat een camerateam voor de deur van "help mijn man heeft een hobby".
 
Haha...Mijn man is klusser... en het houdt ook echt nooit op.

Ja ik ken de JTS pre's goed en hebben een flinke piek in het laag. Typisch Tubby's preamp sound.
Maar je gebruikt dus de laag output van de jts om die weer te splitten met een passive Xover. Heb je wel een zonder die xover geprobeerd ? En de meest linkse knop van de graph EQ op kwart voor gezet ? Die zorgt nl dan voor een soort laagaf filter zodat de energie van het laag onder de 30Hz flink uitgefilterd wordt. Boost in laag kan je goed met die semi para EQ/Filter doen.
 
vanavond leuke soundsystem in vila Friekens, amsterdam noord kadoelenweg 360, van 22 tot 06u, 4 euro entree

"Jah Marshall full valve system"

als j.Baars nou ook gezellig komt zorg ik voor die dikke spliff :peukie:


sorry jongens, ik doe niet aan twitter, facebook, enz, maar soms moet men toch z'n ei kwijt vandaar deze spam *D
 
veel goede dingen hier; maar ik merkt dat binnen reggae/dub ook weer veel sub-genres en stijlen zijn.

hier een laatste itb speelsel met muzikanten.

https://soundcloud.com/de-zwarte-molen/eelddub2-3
 
de link is er gewoon op echte computahs. ik zie hem ook niet met mn iphone. soundcloud.
 
veel goede dingen hier; maar ik merkt dat binnen reggae/dub ook weer veel sub-genres en stijlen zijn.

hier een laatste itb speelsel met muzikanten.

https://soundcloud.com/de-zwarte-molen/eelddub2-3


Vet! :okdan:
 
ben vandaag weer even het het rommelen geweest, voor m'n gevoel kom ik met de bassline redelijk in de buurt van hoe ik 'm wens te hebben, heb 'm toch eens door een compressie gegooid met wat hakken en zagen in de eq.
zelf kan ik 'm nu even niet beneden door de dolby surround gooien dus graag wat feedback.
https://soundcloud.com/culturebass/demo-002
 
de loop zelf is even snel in elkaar gezet, feedback op de bassline is gewenst zo weet ik of ik in de goede richting kom.
 
Definitie = tonen horen. Wat je vaak hoort is geen duidelijk toonhoogte bij dit soort basslines. Oftewel 1 drone van wazig laag. Definitie is ook daadwerkelijk de gespeelde bassline in toon kunnen onderscheiden.
 
Definitie = tonen horen. Wat je vaak hoort is geen duidelijk toonhoogte bij dit soort basslines. Oftewel 1 drone van wazig laag. Definitie is ook daadwerkelijk de gespeelde bassline in toon kunnen onderscheiden.

ik begrijp 'm zal er v/h weekend 's verder aan werken.
 
Hoe kan je eigenlijk meer definitie krijgen in een baslijn? Meer harmonischen toevoegen? Bijvoorbeeld een iets een oktaaf hoger laten meespelen wat zachter in de mix?

ik heb 'm door een stukje tube compressie gegooid met een heeeeel klein beetje verb.
heb het ook geprobeerd met een extra octave hoger maar dan gaat die zwaar over de piss.
 
Back
Top