Elektronische muziek voor spionage doeleinden...

Lid sinds
11 juli 2001
Berichten
5.439
Gebruikten Ramses Shaffy en John Lennon elektronische muziek voor spionage doeleinden?

De beste manier om iets te verstoppen is juist het voor iedereen zichtbaar opstellen. Men kijkt er dan snel overheen…

In 1958 maakte Ramses Shaffy, de bekende Nederlandse zanger/dichter het gesproken lied ‘Dialogues for Man and Machine’ op de elektronische klanken van Henk Badings, een tape collage. Daarbij sprak hij teksten als: ‘The old lady swallowed a fly. Don’t ask me why…’ en ‘The old lady swallowed a horse. And died, of course…’ en ‘The old lady swallowed a state…’
Waarna hij aan het einde van de compositie langzaam op een bepaalde intonatie telt:
Number one…
Number two…
Number three…
Tot en met number twelve, maar… Hij slaat number nine over!

Waarom sloeg hij dit getal over?
Moest dat door iemand anders worden ingevuld?
En is dat dan ook gebeurd?

Natuurlijk schiet meteen een andere tape collage uit 1968 in onze gedachten, namelijk ‘Revolution #9' van The Beatles, waarin op gelijke wijze alleen ‘number nine… number nine’ herhalend wordt gezegd: het antwoord van MI-5! Hierin teksten als: ‘They become naked’ en ‘Eldorado’…

Maar waarom zouden Shaffy en Lennon spionnen zijn geworden?
Shaffy, de in Parijs geboren zoon van een Egyptenaar en een in Rusland geboren Poolse gravin, is voor een buitenlandse inlichtingendienst een eenvoudige prooi. Niet bepaald een sterke binding met Nederland en geldgebrek zijn de oorzaak. Veel van zijn onbegrijpelijke teksten worden begrijpelijker als men de dubbele bodem ziet. Voorbeeld de ‘Pastorale’. Dit lied is vele malen op de radio te horen geweest, dus de belanghebbenden kunnen het onopgemerkt hebben gehoord: ‘Als ik de aarde ga verwarmen. Laat ik haar leven in m’n armen.” Is dit de belofte om iemand veel geld te geven? Staat hier eigenlijk: “Ik zal zorgen dat je er warmpjes bijzit”?
En Lennon? Zat hij niet door het drugsgebruik in de financiële problemen?

Maar wie is dan toch die Old Lady in de Ramses tekst?
Zou dat niet kunnen wijzen naar Greet Hofmans, de gebedsgenezeres aan het hof van Koningin Juliana. Prins Bernhard betichtte haar al een communistische spion te zijn. Natuurlijk greep MI-5 namens de CIA in. De angst dat zij via Juliana de macht zou grijpen, ‘She swallowed a state”, was groot. Is het niet opmerkelijk dat deze regel geen rijm regel heeft?
En wat antwoorden The Beatles tien jaar later? “Ze zijn naakt”, oftewel alles is geregeld; ze staan te kijk… Kan “Eldorado”, de stad van goud, dan misschien op de grote beloningen slaan, die de mensen hier ter lande zouden krijgen?

En dat alles gewoon op de radio.

Wout
 
Natuurlijk is bovenstaande post onzin, maar wel leuk om te bedenken :)

Het is slechts een verwijzing naar de CD ‘More Electronic Music’ by Badings, met muziek uit 1958-1960.
Een bijlage bij de box ‘Early Dutch Electronic Music’, verkrijgbaar bij: http://www.nederlandsmuziekinstituut.nl/nl/winkel?type=cd

Wout
(die nu een plaat van Michael Jackson achteruit gaat draaien. BTW zijn die scratchende DJ’s niet gewoon met morse tekens bezig?)
 
Laatst gewijzigd:
Ik lees het hele stuk door, en denk, die oudere jongere heb vroegah an teveel trippies gelikt, :)

toen zag ik je reply en voelde ik me aan mn taas getrokken :)

Hoewel ik nooit zo in dat sublime messaging geloof is het wel altijd uber interessant, en kan je er geen genoeg van krijgen.

P.s. Ik heb mn zoontje van 3 maanden oud Sammy genoemd :)
Hij wordt later spion.
 
En Paul McCartney is dood. :(
 
overal en altijd en in alles zit wel of niet een geheime boodschap verborgen!


(ook in dit bericht)


8>


.
 
Laatst gewijzigd:
De lol zit voor mij om zo'n tekst te verzinnen.
Veel vragen stellen, maar niets beantwoorden, hoewel de lezer gestuurd wordt in de gedachtegang. Zeer gevaarlijk. Zijn negers minderwaardig?

Ik had ooit een directeur die hier een meester in was: 10 minuten praten bij een afscheid van een collega, applause krijgen, maar niets zeggen.
Het is een kunst...
"Hoe was het om met Karel samen te werken? Gezien al datgene wat de afgelopen jaren gebeurd is, zoals de ingrijpende verbouwingen op de werkplek, de implementaties van vele vernieuwingen, de publiciteit, zowel negatieve als positieve, de toenemende druk van de door hogerhand opgelegde bezuinigingen en alle externe factoren waarbij wij zo vaak betrokken worden, zal ik daar nog vaak aan terugdenken."

Maar hoe het nu met Karel zat...?

Wout
 
ik had um al wat aangepast


(vergeet niet de hele kleine letters niet te lezen)
 
There was an old lady who swallowed a fly. Kinderliedje dat mijn dochtertje ook zingt. Tot gekmakens aan toe (Fly, Spider, Bird, Cat, Dog, Goat, Cow, en het fatale Horse). Zoek maar eens op YouTube.... Zal de regel met State ook toevoegen met meer subversiefs, hoogste tijd!
Ten tijd van het White Album was Lennon toch nog niet aan de snoepjes? En later viel het toch ook wel mee?
 
ik had um al wat aangepast


(vergeet niet de hele kleine letters niet te lezen)
Als je met de muis de tekst in mijn atwoord op jouw eerste posting activeert, dan verschijnt het grote geheim...

;)

Wout

Een quote er van maken werkt ook...
 
There was an old lady who swallowed a fly. Kinderliedje dat mijn dochtertje ook zingt. Tot gekmakens aan toe (Fly, Spider, Bird, Cat, Dog, Goat, Cow, en het fatale Horse). Zoek maar eens op YouTube.... Zal de regel met State ook toevoegen met meer subversiefs, hoogste tijd!
Ten tijd van het White Album was Lennon toch nog niet aan de snoepjes? En later viel het toch ook wel mee?
En hoe vaak waren beide nummers op de radio? :D

Wout
 
het klopt dat ik wel eens rook, ondanks dat ik officieel ben gestopt.
Niet echt stiekum, ik vertel het mijn vriendin wel, maar niet met zo veel woorden...
ik schaam me er wel voor. Liever had ik, dat ik nooit was begonnen..er van af komen is bijna onmogelijk! De nicotine neemt namenlijk bepaalde hersenen-functies overals het ware. Pas na een lange tijd van niet roken kan dity zich weer herstellen. tenminste...dat is wat ik uit een documentaire heb geleerd...


( :peukie: )
 
Ik ben er een voorbeeld van.
Rookte eens anderhalf pakje shag per dag.
Van de ene dag op de andere gestopt.
Nooit meer gerookt...
10 jaar zwaar gepaft en nu bijna 40 jaar rookvrij.
Maar nog steeds trek, vooral na een gezellig diner met vrienden.
(Maar of mijn hersenen weer normaal zijn... Ik weet het zo net nog niet :))

De mooiste versie van 'The old lady' is


Zelfs Kermit the Frogg is in het complot!

Wout
 
Lijkt misschien l-ach-wek-ken-d maar ik weet voor mez-elf dat het waar is.
Het zit zo: De Nederlandse taal en het Engel-s (geloof me het werkt altijd) zijn samen "Alien war-taal". Ik heb ontdekt dat de Engel-se graancirkels en de taal der Neder-landen samen een boodschap hebben. De rivaliserende (buiten)aardse beschavingen (die je ook God en Satan kunt noemen) gebruiken vooral taal en ook mu-ziek om hun boodschappen over te brengen langs telepatische weg.
Jimi Hendrix is ooit de aanstichter geweest van de Jezus in een UFO-theorie. Bekijk de film Rainbow Bridge eens; gaat over een UFO-sekte op Hawaï. En luister eens goed naar zijn teksten. Voodoo Chile, Somewhere over te Rainbow enz...
Jimi kende John Lennon en die kende David Bowie (fanatiek "Jezus in een UFO" gelover) en die kende... en ga zo maar door. Een en ander staat ook zo in Openbaring van de Bijbel. Enkele voorbeelden om te bewijzen dat ik geen onzin uitkraam dan:
De Heer weet dat ik een Voodookind ben:

Jimi was geen satanist maar had een idee hoe het zat.
MOONDUST is een term uit de Ufologie:

Heel veel topartiesten geloven hierin.. geloof me het is geen onzin!
 

Intergalactic Christ.
Compleet met ontvoeringen, UFO's en aliens... ik kan heel lang doorgaan met clips die erover gaan. Van soft tot extreem heftig.
 
... De Heer weet dat ik een Voodookind ben...
en
Jimi was geen satanist maar had een idee hoe het zat.
Voodoo en satanisme hebben niets met elkaar te maken. Ik heb een aantal voodoo 'aanhangers' in mijn direkte omgeving en mag daar wel een uitspraak over doen. Het is een overblijfsel van de oude godsdiensten in Afrika.
Heel veel topartiesten geloven hierin.. geloof me het is geen onzin!
Dat veel popartiesten er in geloven, het zal. Ze geloven ook vaak dat ze de beste muzikanten op de wereld zijn, maar is dat een uitspraak over de muziek of over hun psychische gesteldheid?

Dat er veel mensen in 'geloven' wil nog niet zeggen dat Jezus een buitenaards wezen was. Ik ben bang dat als het bewezen wordt het Christendom als een kaartenhuis omvalt...

Mijn verhaal mag je niet serieus nemen, maar dat was toch wel duidelijk? :)

Wout
 
"T-here is a fire between us... so w-here is your God?"
Mensen die Go(o)d dood verklaren moeten harder nadenken.
 
... ik kan heel lang doorgaan met clips die erover gaan. Van soft tot extreem heftig.
Ook dat zegt niets...
Hoeveel Dracula films zijn er wel niet? Ooit een vampier gezien?
Toch weer tegenwerpingen in de vorm van vragen.
Dus: Ondanks de aanwezigheid van veel films over vampiers, is het bestaan van deze angstige wezens nooit aangetoond, op een Argentijnse vleermuis soort na.

Zou Maxima... ;)

Wout
 
je let even een half uur niet op, en ineens is het veranderd in een UK-NL alienated EO topic.

i am the god of hell fire, and i bring you......... FIREEEEEE!


NOg effe en we gaan het hebben over het feit dat george bush een alien lizard zou zijn....




kap nah!
 
Back
Top