Yamaha introduceert de XF-serie

Yamaha introduceert vandaag de nieuwe Motif; de XF.

attachment.php


Met 741 MB aan voices actualiseert Yamaha het het aanbod aan geluiden. Extra nadruk wordt gelegd op de twee gedigitaliseerde Yamaha vleugels die hier deel van uitmaken.

Niet genoeg keuze? Yamaha biedt de mogelijkheid het interne geheugen uit te breiden met modules van 512 mb en 1 GB (maximaal 2 modules). Dit geheugen kan gebruikt worden voor Motif-voices of voor de ingebouwde sampler. Het werkgeheugen van deze sampler is overigens uitgebreid naar 128 MB.

De Motif komt, zoals gebruikelijk, in verschillende types. De 61 en 76 toetsen van respectievelijk de XF6 en XF7 zijn uitgevoerd met een 'gewoon' keyboard en de 88 toetsen van de XF8 zijn gewogen.

De user interface is ook onder handen genomen. Tap Tempo en een mogelijkheid voor Drum Editing in Mix Mode zijn toegevoegd. Vanaf OS 1.10 kan de Motif XF ook samples automappen.

Meer info: www.yamahasynth.com
 

Attachments

  • MotifXF.jpg
    MotifXF.jpg
    58,9 KB · Bekeken: 74
Nee, die XS8 blijft in de studio. Ik vnid hem alleen erg gaaf, en ik wil live ook gebruik maken van de mogelijkheden van de Motif XS. Maar om nu 2 keer dezelfde te kopen.... Dus toen de XF uitkwam bestelde ik die meteen. Krijg hem waarschijnlijk eind oktober (inclusief flash).
 
Nogmaals, ik vind de Motif veel beter dan de Fantom (mijn mening, ik vind de Fantom echt 3x niks), en mijn XS 8 is te groot en te zwaar om mee te nemen, bovendien is ie ingebouwd in mijn studio. Ik wilde een XS 6 erbij kopen, maar toen kwam de XF uit, vandaar.

Ik ben het met je eens dat als ik een breed spectrum aan sounds wil, ik beter verschillende type synths kan kopen, maar dat wilde ik hiermee juist niet bereiken.
 
Geen idee, hij is er nog niet...
De DA converters schijnen hoorbaar beter te zijn
 
Ik heb hem vandaag binnen, inclusief 2 gig flash-geheugen. Eerste indruk: hij klinkt geweldig. Alle performances lijken nieuw tov de XS, ik vind ze ook veel beter, minder gericht op kunstmatig aandoende arrangerkeyboardbegeleidingen, maar meer oorspronkelijke muziekstylen, die helemaal niet zo electronisch klinken. De extra sounds zijn met name natuurlijke geluiden, varierend van matig (saxen) tot geweldig. Ik heb ook een nieuwe basgitaar gevonden die zich imho kan meten met Trilogy. Ik ben tevreden!
 
Vandaag even met de Motif XF6 gespeelt, en hij viel zeker niet tegen. Klinkt idd beter dan de XS. O.a. betere piano, strings/pads en bassen. Ziet er ook goed uit. Prima keyboard ook. Het is dat hij buiten mijn budget valt, anders zou ik hem zo kopen. :P

Is er al bekend of er ook een rack-versie uitkomt?
 
Ongetwijfeld. Maar dan moet je nog wel 1 of 2 jaar wachten, en het is de vraag of die ook Flash geheugen heeft. Alle voorgaande racks konden ook geen samples laden. Zonder flash geheugen is er nog maar nauwelijks verschil met de XS.
 
Lees de specs eens goed door,zou ik zeggen. maarreh, wat is er dan niet betrouwbaar aan mijn mini-review?

Mijn punt rond het rack is dat als er inderdaad geen sampling inzit (en dus geen flash), er weinig verschil is met de XS (alleen meer ROM samples en betere DA conversie).

De belangrijkste reden voor mij om de XF te kopen is niet dat ie zoveel meer te bieden heeft dan de XS, maar dat ik al die features van de XS nu het podium op kan nemen.
 
Wel jammer dat de rack geen flashgeheugen heeft waarschijnlijk. Maar ik heb wel het idee dat de 'overall sound' van de XF verbeterd is tov de XS.
 
Grappig dat de XS ineens word omschreven als een aparaat met kunstmatig aandoende arrangerkeyboardbegeleidingen nu de XF uit is.

En NOG BETERE pianos en strings??? NOG BETER??? Ik dacht dat de XS de beste had ?

Stelletje market slaves ;) :D
 
Aha, weer de eeuwige discussie tussen "preset-junkies" en "synth-puristen". ;)

Wat is er mis om naast een aantal synths een goede workstation te hebben met de nodige "bread & butter" sounds?

Ik heb de XS thuis gehad, maar vond de piano's en strings juist niet zo sterk. Dus die waren zeker voor verbetering vatbaar. Of de XF nu opeens een wonderapparaat is, lijkt me niet, maar de eerste indruk was niet slecht...
 
Die piano's zijn beter in de XF dan in de XS (nieuwe samples), de strijkers zijn ook beter, maar die vind ik nog altijd een beetje kunstmatig klinken tov bijvoorbeeld de Kurzweil. De solo cello vind ik trouwens wel verbazingwekkend goed voor een rompler.

Technologie gaat vooruit, dus wat 4 jaar geleden 'de beste' was is nu verbeterd door iets nieuwers. Gebeurt overal.
 
Wat ik vreemd vind is dat ze mlan uit de motif xs8 hebben gehaald en dat je dat nu opnieuw moet aanschaffen als je dat wilt. Gaat dit betekenen dat de motif XF8 dus goedkoper gaat worden ? het zal wel niet :D


Ik kom er net pas achter, maar de XF ondersteund mLan helemaal niet meer! :doei: Dus Mlan is nu dan toch officieel dood? :D

Er is nu het FW16E board. Die werkt alleen met de Yamaha-Steiberg FW driver en die heeft niets meer met Mlan te maken. Wel kan je in de XF nog het mLAN16E2 board zetten, maar alleen omdat die ook werkt met Y-S FW driver. In de XS kan je nog kiezen tussen Mlan of gewoon FW als je er een mLAN16E2 board in hebt zitten.
 
Back
Top