Yamaha introduceert de XF-serie

Yamaha introduceert vandaag de nieuwe Motif; de XF.

attachment.php


Met 741 MB aan voices actualiseert Yamaha het het aanbod aan geluiden. Extra nadruk wordt gelegd op de twee gedigitaliseerde Yamaha vleugels die hier deel van uitmaken.

Niet genoeg keuze? Yamaha biedt de mogelijkheid het interne geheugen uit te breiden met modules van 512 mb en 1 GB (maximaal 2 modules). Dit geheugen kan gebruikt worden voor Motif-voices of voor de ingebouwde sampler. Het werkgeheugen van deze sampler is overigens uitgebreid naar 128 MB.

De Motif komt, zoals gebruikelijk, in verschillende types. De 61 en 76 toetsen van respectievelijk de XF6 en XF7 zijn uitgevoerd met een 'gewoon' keyboard en de 88 toetsen van de XF8 zijn gewogen.

De user interface is ook onder handen genomen. Tap Tempo en een mogelijkheid voor Drum Editing in Mix Mode zijn toegevoegd. Vanaf OS 1.10 kan de Motif XF ook samples automappen.

Meer info: www.yamahasynth.com
 

Attachments

  • MotifXF.jpg
    MotifXF.jpg
    58,9 KB · Bekeken: 74
dit is een interessante ontwikkeling dat flash geheugen.
ik maak al tijden gebruik van roland sp555. aanzetten en in enkele seconden honderdem megabytes aan data tot je beschikking helaas geen multisampling.

nou komt yamaha weer met een hele dure oplossing
ik wacht op de volgende generatie waar je goedkope sd kaartjes in kunt prikken, want dat die ook gaan komen lijkt me wel zeker.
 
@Von H: Dat denk ik zeker. Wanneer dit een goede ontwikkeling is (en dat is het) zullen er gauw anderen volgen. :walker:
 
k'vinnem pas echt goed als ie met bert SMörenbourg combinierd werd 8) ;)
(hij doet zot maar speelt als de besten, happy flow!)

 
Wat is dat toch met die eeuwige aanvallen dat een rompler of een workstation geen synthesizer zou zijn?
De motif is absoluut een synthesizer, niet zo diep te programmeren als de K2xx of PC3 serie van Kurzweil, maar ik kan geen reden verzinnen waarom de motif het niet zou zijn. Het feit dat je er het geluid van een saxofoon uit kan halen wil niet zeggen dat je er geen bliepjes en bloepjes mee kan maken :-)
 
ja na 16 jaar in de zak gekocht te zijn aan die dingen die zogenaamd synthese hadden, om tot de conclusies te komen dat enkel een Kurz die naam waard was, wees men toch maar goed op den hoede? (er zijn er wel nog een paar JD800 bvb)

getekend,
Prince of Bel-Air :D
 
Zever is zakjes .... Kurz heeft niet meer te bieden dan Yamaha of Roland, korg etc.

Op een paar details na lijken ze allemaal sterk op elkaar en hebben ze evenveel te bieden.

Alleen smaken verschillen.

Mooi ding die XF
Jammer dat er weer zo weinig schuiven en knobs op staan.
Ze blijven toch besparen op de verkeerde dingen :frons:
 
Zever is zakjes .... Kurz heeft niet meer te bieden dan Yamaha of Roland, korg etc.

Op een paar details na lijken ze allemaal sterk op elkaar en hebben ze evenveel te bieden.

Alleen smaken verschillen.

Mooi ding die XF
Jammer dat er weer zo weinig schuiven en knobs op staan.
Ze blijven toch besparen op de verkeerde dingen :frons:

Lijkt me iets meer dan een klankmodule met keys dat wel maar mij zie je als synthfanaat dit slagschip niet kopen, voor masterklavier misschien...
Ik blijf zoals jij bij de spijt op deze pretbarak al aangaf (die trouwens niet lelijk klinkt) bij mijn knoppen op men Korg.
 
Is er al een Bert fanclub?

knap gespeeld op 2:40 die ballad, machtig mooi, en een naturel die gast heeft, de mozart van deze tijd, die speelsheid en zo zottekes dien dat was Wolfgang ook

:halleluja
:halleluja
+chiLLpops
 
hij kan leuk spelen dat wel haha

maar de demo filmpjes is gewoon presets langsgaan dus dat kun je niet echt synthy noemen
 
Imo laat Bert zien dat het in ieder geval een uitermate geschikte bak is voor de 1-man-show keyboardspelers op feestjes, bruiloften/partijtjes..

En ja, het is gewoon erg handig als je heel veel optreed met (aldanniet cover-)bands dat je je sh*t snel paraat hebt, zo compleet mogelijk, met niet al teveel klikjes en lange laadtijden.

Gewoon een dik zeer compleet workstation.. denk niet dat het iets voor mij is, tot nu toe heb ik workstations die ik had toch weer v/d hand gedaan.. ik sequence sowieso liever op de PC, en vind de charme van 't orchestreren van meerdere (karaktervolle) synths onweerstaanbaar en uitdagender t.o.v. het alles-in-1.

Daarentegen, het alles-in-1 multitimbrale aspect, gaf me wel weer meer vrijheid om snel een basis-arrangement te maken.. lastig lastig, denk dat ik altijd blijf zweven ertussen :) (zolang m'n portemonnee het niet toelaat beiden te gebruiken)
 
maar wat zou er dan in de synthengine van de motif missen dat het niet als echte synthesizer gezien wordt?

ik zie dat echt niet namelijk, ik vind dat de motif juist wel heel veel synth mogelijkheden heeft namelijk.
 
mja kijk naar bv de JV-XP serie, die worden meer gebruikt als presetbron dan synthesizer... dat geldt voor de meeste workstations...
 
mja kijk naar bv de JV-XP serie, die worden meer gebruikt als presetbron dan synthesizer... dat geldt voor de meeste workstations...

dat is niet helemaal waar, ik heb zelf een jv880 gehad, en alle mensen die ik ken programmeerden ook hun eigen sounds in de jv.

en eigenlijk geldt datzelfde voor de motif xs, de meeste mensen die ik ken programmeren hun eigen sounds daarop, maar goed, dat zijn over het algemeen wel mensen die ervaren zijn in het gebruik van synths en eigenlijk nooit presets gebruiken.

Maar als ik jou goed begrijp kun je niet aangeven wat er mist in de synthengine maar is je mening meer gebaseerd op een gevoel van hoe jij de synth gebruikt ziet worden in je omgeving. Dan begrijp ik het wat beter :).
 
dat is niet helemaal waar, ik heb zelf een jv880 gehad, en alle mensen die ik ken programmeerden ook hun eigen sounds in de jv.

en eigenlijk geldt datzelfde voor de motif xs, de meeste mensen die ik ken programmeren hun eigen sounds daarop, maar goed, dat zijn over het algemeen wel mensen die ervaren zijn in het gebruik van synths en eigenlijk nooit presets gebruiken.

Maar als ik jou goed begrijp kun je niet aangeven wat er mist in de synthengine maar is je mening meer gebaseerd op een gevoel van hoe jij de synth gebruikt ziet worden in je omgeving. Dan begrijp ik het wat beter :).

Dat, en elke synth met presets (ook oude analoge synths) is wel eens als presetbak gebruikt. Ik vind het zo bijzonder dat omdat een Motif veel méér is dan alleen een synth, hij daarom meteen geen waardige synth meer zou zijn volgens sommigen. Hij is qua synth minder hands-on natuurlijk dan een polysix bijvoorbeeld, maar dat zecht niks over de synthmogelijkheden. En bovendien, er zit zo'n goede software editor bij, dat editten prima te doen is!
 
Dat, en elke synth met presets (ook oude analoge synths) is wel eens als presetbak gebruikt. Ik vind het zo bijzonder dat omdat een Motif veel méér is dan alleen een synth, hij daarom meteen geen waardige synth meer zou zijn volgens sommigen.
Ja,
dat mensen dat roepen vind ik niet erg, dat is meer een mening, ik vroeg me gewoon af waarom mensen dat roepen omdat ik het inhoudelijk kwa synthese gewoon niet herken op een motif.

Ik durf zelfs wel te beweren dat een motif kwa synthese verder gaat dan veel VA synths en ik heb toch echt wel de nodige ervaring met sound design :D.

Maar goed, ik denk dat je het ook in perspectief moet plaatsen, tegenwoordig zijn er zoveel presets voor handen bij vst synths, of hardware synths (zoals de access virus, korg of motifs) dat veel mensen niet eens meer weten hoe je een synth kan programmeren omdat veel sounds toch wel in hun muziekstijl passen. Dan wordt een synth door die mensen beoordeeld op de presets die ze kennen van die synth. Inhoudelijk hebben ze geen idee wat een synth kan, maar dat is voor die mensen ook helemaal niet meer belangrijk.

vroeger moest je zelf die kennis hebben aangezien er weinig soundbanken voor handen waren en daarnaast ook nog eens onbetaalbaar waren (200 gulden voor een soundbank van 32 geluiden was echt wel normaal toen hehehe), dus je moest zelf wel ook weten hoe je synths kon programmeren.
 
Ik las op Motifator.com dat de XF andere D/A A/D converters heeft.
DE reden dat ik geen XS gekocht heb, is dat het ik het geluid hissig vind klinken.
Beetje Jazz soundje. (zoals op de cd Nothing Like The Sun van Sting)

Ik ben erg benieuwd naar de sound van de XF. Is die OK, dan ga we ervoor.
Alleen jammer dat ie niet 6 uitgangen heeft.
 
de motif kan dan heel diep zijn, de zelf geprogrammeerde patches klinken niet, bv op de radias klinkt het met wat tweakervaring altijd, op de morif blijft het brood en boterachtig klinken.
 
dat was mijn ervaring ook destijds op een JV80, heel veel klanken mee gemaakt maar uiteindelijk had het geen echte power, was toen hij uitkwam nog redelijk leek en het was een andere tijd, nu nog met dit? Dat is dan de eeuwige vraag soms. Het was maar een Jv masterklavier gebleven dan uiteindelijk, achter de noodzaak van een Nordlead, Virus, JP, die dan de JV uitgerangeerd had, maar nog eens, is de nieuwe generatie (echt wel meer basisklanken deze bak) echt krachtig om een een VA a la Nordlead bvb te evenaren, dan neem ik nog geen VSTi zoals Alchemy en Sylenth die de job misschien nog beter kunnen klaren, andere tijden dus. Een echte powerbron of niet deze XF? Voor velen misschien wel, anderen dan waarschijnlijk niet echt. Een echt podiumbeest, maar als er iets speciaals moet klinken, toch nog maar een VA'tje ernaast? :D
 
de eerste S (en dus ook de CS6x) was in principe een proto motif. de engine van deze synth is verder doorontwikkeld voor de motifs die erna kwamen. sommige samples van mijn s30 kom ik in de s90 (en originele motif) gewoon tegen, sommige presets zijn zelfs gelijk. de motif is gewoon een synth hoor, laat je niet afleiden door de aanwezigheid van een sequencer. als je motif geen echte synth vindt, kun je mijns inziens de CS6x ook geen echte synth vinden.

Laten we ook de legendarische EX5 van Yamaha niet vergeten... voor mij was dat de echte pre-Motif: Zelfde synthengine (klonk echt beter dan CS6x, heb ze naast elkaar gehad), AN+VL board ingebouwd ;-) , FLASH-geheugen (10 jaar geleden dus al)!

Voor mij zijn workstations als dit echte podiumbakken. In de studio kom je met VSTi's, samples idd vaak beter weg. Maar het gemak, snelheid en betrouwbaarheid waarmee je een topsynth met sequence-mogelijkheden en realtime control op het podium zet - daar kan geen VSTi oplossing tegenop. Geldt ook voor andere merken workstation, btw ;) . En die power in de geluiden hangt af van het volume van de PA 8) .

Dat gezegd hebbende, ga ik mijn XS niet updaten - te weinig nieuws. Die paar samples die ik live gebruik laad ik wel via USB. Dat zwart ziet er wel echt beter uit als het groenige grijs van de XS, maar dat is geen reden genoeg...
 
Back
Top