Yamaha introduceert de XF-serie

Yamaha introduceert vandaag de nieuwe Motif; de XF.

attachment.php


Met 741 MB aan voices actualiseert Yamaha het het aanbod aan geluiden. Extra nadruk wordt gelegd op de twee gedigitaliseerde Yamaha vleugels die hier deel van uitmaken.

Niet genoeg keuze? Yamaha biedt de mogelijkheid het interne geheugen uit te breiden met modules van 512 mb en 1 GB (maximaal 2 modules). Dit geheugen kan gebruikt worden voor Motif-voices of voor de ingebouwde sampler. Het werkgeheugen van deze sampler is overigens uitgebreid naar 128 MB.

De Motif komt, zoals gebruikelijk, in verschillende types. De 61 en 76 toetsen van respectievelijk de XF6 en XF7 zijn uitgevoerd met een 'gewoon' keyboard en de 88 toetsen van de XF8 zijn gewogen.

De user interface is ook onder handen genomen. Tap Tempo en een mogelijkheid voor Drum Editing in Mix Mode zijn toegevoegd. Vanaf OS 1.10 kan de Motif XF ook samples automappen.

Meer info: www.yamahasynth.com
 

Attachments

  • MotifXF.jpg
    MotifXF.jpg
    58,9 KB · Bekeken: 74
Het zwart staat 'em goed! Ik moet zeggen dat ik op papier de overstap van ES naar XS groter vond, dus ik ben nog niet overtuigd te upgraden.
 
Ik vind em erg nice voor een workstation.
 
Het interessantste vind ik zelf het gebruik van FLASH-geheugen. Daarom ook Motif XF

Al zal ik ook nu weer niet in de rij gaan staan. Mijn Motif ES8 is nog steeds ruimschoots voldoende.

Zoals in de lijn der verwachtingen lag, geen revolutie maar evolutie. Niets mis mee natuurlijk. Ik ga in ieder geval eens wat meer info opdoen.

Vast zullen later ook nog een S90XF en rackversie volgen?
 
Ik vind hem zo op het plaatje erg mooi in het zwart. De specificaties lijken op het eerste gezicht niet bijzonder veel beter dan de motif xs8 die ik nu al heb. Wel jammer, anders zou ik zonder meer upgraden :D, maar nu twijfel ik toch wel.

Het voordeel van flashgeheugen zie ik zelf niet zo, of je er nu een usb stick of flash geheugen ingooit maakt niet zoveel uit (de snelheid wel iets, maar zelfs dan nog)
 
Het OS van de XS gaat ook een paar functies krijgen van de XF (bv tap-tempo). Ik ga hem kopen. Ik heb nu een XS8 maar die sjouw ik live niet mee.
 
(de snelheid wel iets, maar zelfs dan nog)

Iets? Eenmaal je data naar zo'n FLASH-board hebt bewaard dan is deze data onmiddellijk beschikbaar. Geen laadtijden meer bij het inschakelen.

Natuurlijk enkel handig als je zelf veelvuldig en/of grote audio bestanden gebruikt. Ik gebruik niet zo vaak grote audio bestanden anders zou ik al een pre-order geplaatst hebben. (of een XS hebben maar deze heeft ook nog steeds laadtijden bij het inschakelen)

Verder merk ik dat Yamaha wel degelijk luistert naar gebruikers aangezien heel veel nieuwe functies vaak veel-gevraagde features waren op het motifator forum.

Het zijn vaak dingen waar vooral bestaande Motif-gebruikers op zullen letten. Iedereen moet natuurlijk voor zichzelf bepalen of de nieuwe functies de moeite zijn om de oude Motif in te ruilen voor een Motif XF.

De nieuwe kleuren vind ik ook wel mooier dan de huidige Motif-kleuren.

In ieder geval zal ik zeker aanwezig zijn wanneer Bert Smorenburg in de buurt is met de Motif XF.

Ook nu geen voorziening om extra synthesevormen toe te voegen (zoals vroeger met de PLG-150 plugin-kaarten). Vooral mijn PLG150-DX kan ik gewoon niet meer missen. (heb vandaag op het forum trouwens nog eentje gereserveerd)

Yamaha US heeft wel al bevestigd dat er ook FLASH-boards zullen komen waarop reeds geluidsbibliotheken zullen staan. Maar dat blijft dezelfde AWM2 synthesevorm die Yamaha al ruim een decennium gebruikt.

De PLG-plugin-boards bestonden reeds vooraleer de Motif series zich aandiende. De PLG-architectuur was ouder en dat is merkbaar wanneer je bepaalde handelingen op een Motif doet i.c.m. een PLG-plugin-board. Het board is merkbaar trager dan de Motif zelf. (zeker merkbaar in de ES-reeks)

Ik vermoed dat de 'revolutie' zich zal melden in 2013/2014 waar de Motif reeks zal opgevolgd worden door .... en daarin zal dan hopelijk weer ruimte zijn om via uitbreidingskaarten nieuwe synthesevormen toe te voegen.

Als ik 'tussen de lijnen lees' dan merk ik dat hiervoor in de XF de basis is gelegd voor dergelijke uitbreidingskaarten (FLASH-technologie, aanpasbare GUI). Wie weet wordt het wel een 'open platform' waar derden mee aan de slag kunnen om uitbreidingen te maken ... in hardwarevorm.

Of droom ik weer te veel?
 
De site doet het bij mij niet echt, maar Bert geeft hier wel een melige demo

ik heb de demootjes bekeken (staan in totaal 3 filmpjes), maar dit is de eerste keer dat ik een bert demo echt niet vindt overkomen. Dit komt omdat hij de XF nu meer demonstreert als een keyboard. Dat deed die vroeger nooit.
Kom op zeg, bijna volledige nummers met een trompetje als lead :D het is toch geen tyros :D

wat ik wel vet vind aan die XF is het feit dat dubbel zoveel Wave rom heeft. De motif XS had 2670 waveforms, maar in die XF zitten er toch 3977 waveforms, dat geeft toch wel weer veel nieuwe klank mogelijkheden.

Wat ik vreemd vind is dat ze mlan uit de motif xs8 hebben gehaald en dat je dat nu opnieuw moet aanschaffen als je dat wilt. Gaat dit betekenen dat de motif XF8 dus goedkoper gaat worden ? het zal wel niet :D

ook blijf ik het jammer vinden dat er geen touchscreen in zit, dat zou zo onderhand nou toch wel eens mogen. Voor de rest, geweldig apparaat, stuk mooier dan de XS vind ik :)
 
Laatst gewijzigd:
Volgens mij is het namelijk niet zo dat je soundsets direct beschikbaar zijn zonder eerst in ram in te laden. Dus enige voordeel dat je hebt is dat flash wat sneller laadt, en 1 gig aan samples laden vanaf flash duurt nog steeds wel vrij lang. Maar misschien heb ik het wel mis :D

Ik vermoed dat je de FLASH-boards vergelijkt met USB-sticks maar dat is dus niet wat de XF zal bieden. De FLASH-boards mag je ook niet vergelijken met het huidige sample RAM geheugen waar je inderdaad eerst samples moet inladen.

De FLASH-boards zorgen ervoor dat je de data onmiddellijk beschikbaar hebt, net zoals interne WAVE-ROM. Het is alsof je de bestaande ROM kan uitbreiden met overschrijfbare ROM-geheugen. Voices kunnen dan zowel de factory ROM als jouw ROM benaderen.Bij de eerstvolgende power on is die ROM-data onmiddellijk beschikbaar, even 'traag' dus als de factory ROM-data. :D

De eerste keer, wanneer je data naar een FLASH-board schrijft heb je wat tijd nodig. Maar daarna niet meer.

Dus, naast de factory waveROM, kan je (weliswaar optioneel) EIGEN waves in (herschrijfbaar) ROM-plaatsen (tot 2GB)

Daarnaast beschikt de XF STANDAARD over 128 MB RAM voor de sampler zelf.

Het lijkt een 'leuke feature' maar de mogelijkheid om je eigen waves in (herschrijfbaar) ROM te plaatsen, die daarna onmiddellijk beschikbaar zijn, ook na power off, is een serieuze sprong vooruit in het workstation landschap en je kan tot 2GB bijprikken.
 
Ik vermoed dat je de FLASH-boards vergelijkt met USB-sticks maar dat is dus niet wat de XF zal bieden. De FLASH-boards mag je ook niet vergelijken met het huidige sample RAM geheugen waar je inderdaad eerst samples moet inladen.
je hebt helemaal gelijk, zo vergeleek ik het ook. Inmiddels heb ik wat verder gelezen over XF en je hebt gelijk, als je het eenmaal in flash opgeslagen hebt dan is het direct beschikbaar. Dat is inderdaad een enorme stap voorwaarts :)
 
Erg mooi! Dit klinkt misschien voor mensen ook wel interessant in de oren:
The samples could be some of the new MOTIF Voice libraries or they could be your own samples -- the back ground vocals from your latest album that you need to take on the road, your favorite VST sound that you’ve converted to MOTIF format or even that coffee pot in your kitchen that you know will make a great snare sound. Wherever you get the samples, you can now “roll your own” customized 2GB sample library.

Zou je daadwerkelijk je VST's in de nieuwe Motif XF kunnen laden?
 
Supermooi apparaat. In het zwart ziet hij er veel toffer uit ook. Als ik een workstation zocht, zou deze zeer hoog op mijn lijstje staan.
 
.... your favorite VST sound that you’ve converted to MOTIF format ....

Zou je daadwerkelijk je VST's in de nieuwe Motif XF kunnen laden?

Ik lees het dat je een sound sampled uit je vst en deze converteert naar Motif format en dan dit geluidkunt gebruiken, dus niet dat je de vst echt als applicatiie kunt draaien...nog niet....zou toch best nog wel eenskunnen komen...zeker met Steinberg als onderdeel van Yamaha....
 
dat laadtijden zouden verkorten in de volgende versie kon iedereen wel voorspellen, de smartmedia in de ES vond ik een waar fiasco. de toename van waveform rom was ook te verwachten. deze synth is eigenlijk wat de XS had moeten zijn, net als de XS was wat de ES had moeten zijn.

mooi als je op zoek bent naar een workstation, maar mijn hart gaan er niet sneller door kloppen. Het hele workstation principe sterft toch wel vanzelf uit naarmate computers en vsti krachtiger worden. maar het mag gezegd worden dat het er allemaal stijlvol uitziet.

wat ik wel jammer vind bij yamaha is dat hun orchestra banks altijd een beetje achter blijven. het is veel solo voice met vibrato, allemaal wat droogjes in vergelijking met roland/kurzweil
 
ook blijf ik het jammer vinden dat er geen touchscreen in zit, dat zou zo onderhand nou toch wel eens mogen. Voor de rest, geweldig apparaat, stuk mooier dan de XS vind ik :)

Kan me niet aan de indruk onttrekken dat touchscreen slechts worden toegepast vanwege kostenbesparingen voor de producenten :P
 
Back
Top